28 lapkričio, 2017
Žilvinas Šilėnas, Lietuvos laisvosios rinkos instituto prezidentas

Ar politikai kišis į bulviakasį?

Politikų kišimasis į įmonių veiklą yra nereikalingas ir žalingas. Atrodo, dėl to sutaria visų ideologijų politikai. Atrodo, šia kryptimi politika vystosi jau ne pirmą kadenciją. Valstybinėse įmonių valdybose atsiranda nepriklausomi valdybos nariai. O stojant į EBPO Lietuva yra įsipareigojusi atlikti ir daugiau reformų šioje srityje.

Jei dar kas ir turėjo iliuzijų, kiek politikams reikia leisti kištis į įmonių veiklą, tos iliuzijos turėjo išsisklaidyti per urėdogeitą, t. y. urėdijų reformą. Kuri, be kita ko, parodė, kaip iš pažiūros nekaltas skaičius „42” įrašytas į tinkamą įstatymą gali sustabdyti visą reformą. Jei ko urėdijų reforma turėjo pamokyti, tai, kad, jei atskirų įmonių veiklą pradedi reguliuoti įstatymais, politikams įduodi teisę ir įrankį kištis į jų veiklą.

Šiuo metu Seime svarstoma nauja Strateginių įmonių įstatymo redakcija yra prasta mintis keliais aspektais.

Pirma, naujas įstatymo variantas būtų taikomas ne tik valstybei priklausančioms įmonėms, bet ir kelioms privačioms įmonėms – suteikiama teisė politikams kištis į jų veiklą. Ne valstybės įmonių ar akcinių bendrovių, o į privačių, kur valstybė turi 0,0 proc. akcijų: „Achemos“, „Telia Lietuvos“ ir „Orlen Lietuvos“.

Tai reiškia, kad bus suformuota speciali komisija, kuri įgaus teisę atšaukti šių privačių įmonių sudarytus sandorius. Ne rekomenduoti, ne įspėti, ne nustatyti taisykles (pvz., Lietuvos įmonėms draudžiama prekiauti su Šiaurės Korėja), o ateiti ir į įmonę ir atšaukti jau sudarytą sandorį, už kurį sumokėti pinigai ar pristatytos prekės, žaliavos ir pan.

Dar daugiau, ši Komisija galės neleisti dalies privačios įmonės akcijų parduoti kitam privačiam investuotojui. Tai reiškia, kad jei pvz., įmonė susiduria su sunkumais, pritrūksta pinigų, ir nori dalį akcijų parduoti – valdžia gali neleisti to daryti. Ką tada daryti įmonei? Bankrutuoti? Ar prašyti subsidijos iš mokesčių mokėtojų?

Dar keisčiau, iš tikro galią atšaukti sudarytas sutartis turės… Vyriausybė. 27-ais nepriklausomybės metais būtent Vyriausybė svarstys, ar leisti privačiai įmonei sudaryti sandorį. Primena anekdotą apie kaimynus už sienos: „Kodėl per bulviakasį Lukašenkos feisbukas labai aktyvus? Žmones skelbia bulvių nuotraukas ir klausia „Gerbiamas prezidente, šitą bulvę sėklai, ar valgymui?“.

O grėsmių čia yra daugiau. Jei šiandien tokia tvarka taikoma „Achemai“, „Orlen” ir „Telia”, tai rytoj Vyriausybė gali pradėti tiesiogiai valdyti ir kitas privačias įmones. Nes kriterijai – didelė įmonė, kurioje dirba daug žmonių, – gali būti lengvai pritaikyti ir kitoms bendrovėms. Jei kriterijus yra „didelė įmonė“, tai šimtą didžiausių Lietuvos įmonių galima įtraukti į Strateginių įmonių sąrašą, ir tada jau nebe verslo savininkai, o Vyriausybė spręs, kaip užsiimti verslu

Antra, šalia privačių įmonių, naujoje įstatymo redakcijoje „pasislėpė“ ir ne viena valdiška įmonė, kuriai kitaip grėstų reformos, pvz., „Telecentras“, „Lietuvos paštas“ ir kitos. Jei valdiška įmonė įrašoma į Strateginių įmonių sąrašą, tai dėl tokios įmonės esminių pertvarkų ar reorganizacijos Vyriausybės valios nebeužtenka, reikia ir balsavimo Seime. O kaip Seimas gali užtempti reformas, matėme jau urėdogeito atveju.

Žodžiu, eilinį kartą gera iniciatyva – peržiūrėti galiojantį Strateginių įmonių įstatymą virto neaišku kuo. Laimei yra kelios išeitys.

Variantas A – palikti dabar galiojantį Strateginių įmonių įstatymą. Tai reiškia, kad svarbias strategines įmones ir toliau kontroliuotų valstybė, o privačios įmonės ir toliau galėtų pačios priimti sprendimus be Vyriausybės įsikišimo. Tokia įstatymo redakcija galioja jau ne vienerius metus, gali galioti ir toliau.

Variantas B – iš naujos redakcijos įstatymo išbraukti „Achemą”, „Orlen” ir „Telią”. Tai palengvintų viso įstatymo įgyvendinimą, nes strateginiame sąraše liktų tik valstybei nuosavybes teise priklausančios įmonės. Iš tiesų tokiu atveju kiekvienai valdiškai įmonei valstybė galėtų nustatyti labai tikslius reikalavimus ir apribojimus pasinaudodama savininko teisėmis, daug tiksliau ir griežčiau nei įstatymu.

Jei nauja įstatymo redakcija būtų priimta tokia, kokia siūloma dabar, ji pakenktų trims privačioms įmonėms konkrečiai ir Lietuvos investiciniam patrauklumui apskritai.

Jau dabar Lietuvoje daug nežinomybės: vieną dieną leidimas statyti išduodamas, o kitą dieną – panaikinamas. Priėmus siūlomą įstatymo redakciją – įmonių sprendimus valdžia galėtų panaikinti. Dar daugiau, investavęs į įmonę Lietuvoje niekada nebūsi tikras, į kokį sąrašą vieną dieną politikai sugalvos įtraukti tavo verslą.

Jau nekalbant apie tai, kad naujas įstatymas pakenktų ir pačiai valstybei – potencialiai sustabdydamas seniai pribrendusias reformas ar investicijų pritraukimą į valdiškas įmones.

O galiausiai – kaip sureaguotų Lietuva, jei pvz., Lenkijos valdžia pareikštų, kad lietuviškos įmonės Lenkijoje privalo savo verslo planus derinti su Lenkijos valdžia? Priminsiu, kad „Orlen Lietuva” yra lenkams, o „Telia” – skandinavams priklausanti įmonė. O juk Lietuvos valdžia dabar elgiasi būtent taip!

Politikų ir Vyriausybės planuojamas kišimasis į privačių įmonių veiklą yra visiška priešingybė deklaruojamai valstybinių įmonių valdymo depolitizavimo veiklai. Jei politikai pradės vadovauti dar ir privačioms įmonėms, netapsime nei saugesni, nei turtingesni. Tiesiog dar vienoje srityje gyvenimą reguliuos politikai.


27 vasario, 2024

Komikas Artūras Orlauskas nesutinka su visuomenininko Andriaus Tapino ieškiniu, kuriuo jis prašo teismo pripažinti Šeimų sąjūdžio aktyvisto teiginius apie lėšų […]

9 sausio, 2024

Grupė Nepriklausomybės akto signatarų bei visuomenininkų viešu laišku kreipėsi Seimą, politines partijas, Vyriausybę ir prezidentą, ragindami kuo greičiau priimti esminius […]

27 gruodžio, 2023

Išlaužo parapijos klebonas Vilius Sikorskas, Kūčių vakaro mišiose įvardijęs advokatą Igną Vėgėlę favoritu prezidento rinkimuose, sako neturėjęs jokių agitacinių intencijų. […]

17 gruodžio, 2023

Į galimybę boikotuoti Paryžiaus olimpines žaidynes skeptiškai žiūrinti Lietuvos tautinio olimpinio komiteto (LTOK) prezidentė Daina Gudzinevičiūtė teigia sieksianti įtikinti tarptautines […]

Vytautas Bruveris. ELTA / Karolina Gudžiūnienė
12 gruodžio, 2023

Beliko iš esmės du scenarijai – blogas ir dar blogesnis. Tai galima konstatuoti, žvelgiant į padėtį, kuri metų pabaigoje klostosi […]

Vytautas Bruveris. ELTA / Karolina Gudžiūnienė
14 lapkričio, 2023

Europos sąjunga (ES) priima šalį, kuri nekontroliuoja dalies savo teritorijos ir kariauja pilno masto karą su kaimynine Rusija? Išties, sunkiai […]

Elena Leontjeva
13 lapkričio, 2023

Prezidento pasiūlymą leisti žmonėms išsiimti ketvirtadalį pensijai sukauptų lėšų Seimas atmetė. Visgi mainais bus svarstomas kitas, panašus siūlymas. Politikus, žinoma, […]

Vilniaus geto likvidavimo 80-ųjų metinių minėjimas Seime. ELTA / Dainius Labutis
21 rugsėjo, 2023

Lietuvos žydų bendruomenės pirmininkė Faina Kukliansky sako, kad antisemitiniai pasisakymai iš valdžios tribūnų kelia ne baimę, bet pasišlykštėjimą ir pyktį. […]

Laurynas Gerikas
7 rugsėjo, 2023

Artėjant 2024 m. ir numatytam referendumui, nori nenori tenka grįžti prie Lietuvos ir kitos pilietybės klausimo. Nors tema jau čiupinėta […]

ELTA vyr. redaktorius Vytautas Bruveris. Dainiaus Labučio (ELTA) nuotr.
4 rugsėjo, 2023

Esame labai greiti ir griežti reikalauti iš kitų atsakomybės. Bet nors ir būname teisūs, visada pravartu prisiminti, kad patys jos […]

ELTA vyr. redaktorius Vytautas Bruveris. Dainiaus Labučio (ELTA) nuotr.
21 rugpjūčio, 2023

Tai kas toliau ir koks planas, jei iš tiesų bus blogai? Ar to plano tiesiog nėra? Šiuos klausimus, tarsi kirvį, […]

Edgaras Savickas, ELTA nuotr.
19 liepos, 2023

NATO ekonominiams santykiams su Kinija apibrėžti naudojama retorika panašėja į tai, kaip kalbama apie Rusiją. Tačiau Aljanso ryšiai su komunistų […]

ELTA vyr. redaktorius Vytautas Bruveris. Dainiaus Labučio (ELTA) nuotr.
3 liepos, 2023

Kas bus, jei banditui bei teroristui uoliai ir net karštligiškai rodysi, jog tai, ko labiausiai nenori ir net bijai – […]

Miglė Maniušytė
27 birželio, 2023

Šiandien, aplinkosaugos krizių akivaizdoje, svarbiu tapo vienas faktas – turime iš naujo išmokti veikti  bendruomenėse, atgaivinti kaimynystę. Tyrimai rodo, kad […]

Bronis Ropė
30 kovo, 2023

Matant, kad rinkoje elektros kainos stabilizavosi ir netgi sumažėjo, tačiau elektros tiekėjų planų kainos žmonės ženkliai neatpigo, kreipiausi į Prezidentūrą […]

Mindaugas Sinkevičius
1 gruodžio, 2021

Šalies merai palaiko prezidento Gitano Nausėdos siūlymą įtvirtinti galimybę savivaldybėms vykdyti daugiau investicinių projektų, kuriais būtų gerinama viešųjų paslaugų kokybė […]

Česlovas Iškauskas
1 liepos, 2021

Jau ne kartą rašyta, kad, prisidengdama strateginės partnerystės idėja, Lietuva palaiko itin draugiškus ir net nuolankius santykius su Lenkija. Šiaip […]

Guoda Burokienė
18 gegužės, 2021

Šiandien turėti savo nuomonę, vertybes, laikytis įsitikinimų ir nebijoti apie tai kalbėti garsiai – drąsu. Nežiūrint į tai, jog savo […]

Bronis Ropė / EP archyvo nuotr.
18 gegužės, 2021

Valdantieji paruošė bendrojo lavinimo „kokybės stiprinimo“ siūlymus, su kuriais susipažinus tikrai galima gerokai sunerimti ieškant atsakymo: ar tai visiškos nekompetencijos […]

Kazimieras Garšva / manokrastas.lt nuotr.
10 gegužės, 2021

Gegužės 5 d. ministrės A. Armonaitės siūlymu Vyriausybė neteisėtai patvirtino konstitucinio Valstybinės kalbos įstatymo Nr. I-779 16 straipsnio, Civilinio kodekso […]