12 vasario, 2018
„Agrorodeo“ komandos informacija

Kodėl Dakare technikams reikia daugiau įrankių nei klasikiniame ralyje?

Automobilių sporte yra labai daug sričių ir jeigu bent viena iš jų šlubuoja, geras rezultatas yra neįmanomas. Viena svarbiausių yra inžinieriai – jų darbas ypatingai svarbus, tačiau neretai lieka šešėlyje. Kokia yra jų kasdienybė ir kuo darbas Dakare skiriasi nuo klasikinio ralio varžybų? Apie tai papasakojo 18-ą vietą 2018-ųjų Dakaro ralyje užėmusios „Agrorodeo“ komandos technikai.

Svarbu atsirinkti reikalingiausius

Vieną Dakaro ralio automobilį paprastai aptarnauja trys inžinieriai. Kiekvienas jų turi būtiniausių įrankių komplektą, su kuriais galima atlikti visus bazinius darbus, o tam tikrų didesnių ar ne kasdien naudojamų įrankių yra po vieną.

„Kai kurie įrankiai yra labai specifiniai, tačiau su dauguma jų galima atlikti daugiau nei vieną funkciją ir pritaikyti įvairiems darbams. Todėl dar ruošdamiesi Dakarui mes planuojame, kad įrankių kiekis būtų nedidelis ir kad su jais būtų galima atlikti kuo daugiau darbų. Mažesnį įrankių kiekį galima sudėti tvarkingiau, jie vietos užima mažiau ir svorio dar kažkiek sutaupoma neprisikrovus nereikalingų“, –  pasakoja vienas komandos technikų Egidijus Janavičius.

Dakaro ralyje vienintelis požymis, kad lenktynės jau baigtos, yra linkę ar lūžę automobilio saugos lankai. Visais kitais atvejais lenktynes galima su tam tikromis baudomis tęsti. Tai, pasak E. Janavičiaus, pagrindinis skirtumas lyginant pasiimamų įrankių kiekį Dakaro maratonui bei kitoms, trumpesnėms varžyboms.

„Klasikinio ralio varžybose servisas paprastai trunka 30 minučių ir per tiek laiko gali padaryti nedaug – didelių darbų kėbului neatliksi, variklio nepakeisi. Dakare per 14 dienų gali susidurti su bet kokia situacija“, – teigė technikas.

Variklį Dakare keisti galima, tačiau už tai skiriama 50 valandų bauda, panaikinanti bet kokias pretenzijas į aukštą rezultatą, tad daugelis komandų atsarginio net neima.

Kitą svarbų agregatą – pavarų dėžę – leidžiama keisti vieną kartą. „Agrorodeo“ komanda greičių dėžės remontą buvo numačiusi per poilsio dieną, tačiau pradėję sklisti nemalonūs garsai privertė paankstinti darbus viena diena ir turėti bemiegę naktį.

Svarbi kokybė

Dakaro ralis vyksta dvi savaites ir kiekvieną dieną šimtus kilometrų įveikti reikia ne tik lenktynininkams. Kiti komandos nariai taip pat turi pervažiuoti iš vieno bivuako į kitą, įkurti stovyklą bei, grįžus lenktynininkams, imtis darbo – automobilio tvarkymo. Neretai jis trunka visą naktį. Į klausimą „Kada miegoti?“ technikai atsako paprastai: „Pervažiuojant tarp bivuakų“.

Dirbant tokiomis sąlygomis, kai oro temperatūra svyruoja nuo 0 iki 40 laipsnių, kartais kyla smėlio audros, o stiprios liūtys dykumas paverčia ežerais, inžinieriai pabrėžia įrankių kokybę. Ir čia kalbama ne tik apie metalo tvirtumą, bet ir ergonomiką, patikimumą. Prieš 2018-ųjų Dakaro ralį „Agrorodeo“ komanda sukirto rankomis su vieno žinomiausių įrankių gamintojų – „Teng Tools“ – atstovais Lietuvoje. Šie įrankiai gerai žinomi automobilių sporte, juos naudoja tokie lenktynininkai kaip Petteris Solbergas.

„Aš manau, kad šiandien jau daugelis gamintojų žino, iš kokio metalo daryti įrankius, tačiau skirtumai tarp pigių ir gerų yra kitur. Pavyzdžiui, terkšlėje. Su ja atliekame labai daug darbų ir kai kurių gamintojų įrankiai būna puikūs, tačiau terkšlė – nelabai. Svarbus ir tikslumas, kiekviena milimetro dalis, įrankio geometrija – kvadratėlių, dantukų išdėliojimas. Ją įvertini vietose, prie kurių prieiti sunku“, – vardijo E. Janavičius.

Jo kolega, kitas „Agrorodeo“ komandos technikas Romas Žalnierukynas, pabrėžė, jog jam svarbiausia įrankio dalis – patogumas.

„Ergonomika yra pagrindinis skirtumas tarp gerų ir prastų įrankių. Sukant kažką ilgai svarbu, kad jis būtų patogus, rankos po to neskaudėtų ir pūslių nepritrintų. Mūsų naudoti „Teng Tools“ turėjo geras rankenas, jos minkštesnės tam tikrose vietose. Be ergonomikos, man labai svarbu įrankio tvirtumas, ilgaamžiškumas – ar gali juo pasitikėti“, – 2018-ųjų Dakaro ralyje naudotą įrangą gyrė R. Žalnierukynas.

Priežiūra nereikalinga

R. Žalnierukynas pabrėžė, kad pilna komandos įrankių komplektacija yra brangus malonumas.

„Jeigu skaičiuotume absoliučiai visus komandos turimus įrankius, kaina siektų tūkstančius. Pavyzdžiui, šiemet turėjome specialią kamerą, kurią galėjome įkišti į įvairias kiaurymes ir telefono ekrane matyti vaizdą – tai pravertė vertinant kai kurių detalių būklę“, – prisiminė inžinierius.

Dakaro ralis taip pat yra nebloga bandymų platforma įrankiams: jie gauna didžiulį aplinkos poveikį, daug dulkių, vandens. Tačiau komandos technikai jų priežiūrai dėmesio neskiria dėl labai paprastos priežasties – laiko trūkumo.

„Automobilių sporte labai svarbu neužsiimti papildomais, nebūtinais darbais. Mes taupome laiką, tad tokios priežiūros paprastiems įrankiams nedarome. Prieš išvažiuojant pasirenkame tokius, kurie tarnautų bet kokiomis sąlygomis ir nekeltų problemų“, – aiškino R. Žalnierukynas.

Kur kas svarbiau už priežiūrą Dakare yra tvarka. Tai itin aktualu mažesniems, dažniau naudojamiems įrankiams, tad tvarkingos dėtuvės ir jų naudotojų pedantiškumas atsiperka – prireikus viskas būna po ranka ir nereikia ieškoti pas kitus. Čia ne paskutinę rolę vaidina įrankių kokybė – žinoma taisyklė, kad geri prietaisai paprastai turi kokybiškas ir patogias dėtuves.


19 balandžio, 2024

Rašytiniuose šaltiniuose Utenos vardas paminėtas 1261 m., kai Lietuvos karalius Mindaugas laiške kalavijuočių ordinui už suteiktą pagalbą perleido Utten žemes. […]

19 balandžio, 2024

Nors orai šiluma nelepina, tačiau Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Botanikos sodo didysis tulpių žydėjimas jau pasirengęs tikram spalvų sprogimui: trečiąją […]

19 balandžio, 2024

Kazlų Rūda pristatė bene pirmąjį Lietuvoje virtualų savivaldybės teritorijos žemėlapį, kuriame vienoje vietoje galima rasti lankytinas vietas, poilsio objektus, prekybos […]

Lietuvos suaugusiųjų rinktinė Europos čempionate / LSŠF nuotr.
18 balandžio, 2024

Prie stulbinančių Lietuvos sportininkų pasiekimų prisidėjo ir mūsų šalies šokėjai. Per pastarąsias kelias dienas Pasaulio sportinių šokių federacija (WDSF) surengė […]

17 balandžio, 2024

Šią savaitę „Vilniaus vandenys“ kartu su Vilniaus miesto savivaldybe sostinėje pradeda lauko gertuvių sezoną. Miesto gyventojai ir jo svečiai galės […]

16 balandžio, 2024

Antradienį Lietuvos radijo ir televizijos centras (Telecentras) atidarė atnaujintas Vilniaus televizijos bokšto erdves skirtos verslui ir poilsiui. Kaip teigė atidarymo […]

15 balandžio, 2024

Nuo balandžio 1 dienos populiaraus maršruto Vilnius–Ryga traukinys papildomai stoja Jonavoje ir Kėdainiuose. Bilietų pardavimai startavo kovo 15 d. Per […]

13 balandžio, 2024

Šeštadienį sostinėje vyko tradicinės Fiziko Dienos (FiDi) renginiai. Šiais metais Vilniaus universiteto (VU) studentai ją surengė jau 56 kartą. Renginio […]

12 balandžio, 2024

Pakruojo dvare sukurtas unikalus gamtos ir meno dermės projektas – įkurtas pirmasis šalyje Varnėnų miestas. Čia tradiciniu būdu, ant senovinių […]

11 balandžio, 2024

Kūryba. Ramybė. Įkvėpimas. Tai tik keli žodžiai, kurie puikiai apibūdina rašytojų rezidencijų programą „Parašyta Molėtų krašte“ (Writing@Moletai), kuri šiais metais […]

9 balandžio, 2024

Narcizų žydėjimo šventė – pati gražiausia pavasario šventė Druskininkuose. Triskart keitę šventės datą, pagaliau garsiai skelbiame – Druskininkai žydi! Šįmet […]

9 balandžio, 2024

Atskirtis tarp mokslininkų ir visuomenės mažėja – Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS TECH) Piliečių mokslo centras tiesia tiltus tarp mokslo […]

9 balandžio, 2024

Lietuvoje pradedama įgyvendinti darbotvarkė „Tvari mokykla 2023“. Planuojama, kad iki 2030 m. visos mūsų šalies mokyklos taps tvarios arba žengs […]

9 balandžio, 2024

Kultūros ministerija kartu su Sveikatos apsaugos ministerija pradeda įgyvendinti Socialinio recepto projektą, kuris vyks 13-oje Lietuvos savivaldybių. Šįmet projektas bus […]

8 balandžio, 2024

Savo jėgomis baseiną su SPA zona Nemuno saloje pastatęs Kaunas tęsia vandens sporto statinių plėtrą visame mieste. Praėjusių metų pabaigoje […]

4 balandžio, 2024

Kai kalbama apie važiavimą motociklu, šalmas nėra tik saugos įranga – tai geriausia motociklininko apsauga negailestingame asfalto ir greičio pasaulyje. […]

4 balandžio, 2024

Prabangaus svetingumo srityje siekis sukurti nepamirštamą pirmąjį įspūdį svečiams yra meno forma. Didėjant konkurencijai, prabangūs kurortai nuolat ieško naujoviškų būdų, […]

4 balandžio, 2024

Kovo mėnesį sėkmingai finišavo antroji projekto „Aktyvumo zona – vaikų fizinio aktyvumo didinimas“ dalis, kurios metu buvo organizuojamos sportinės mankštos […]

3 balandžio, 2024

Sveiki ir laimingi santykiai – juos turėti nori visi, tačiau, ar juos sukurti bei palaikyti yra labai sunki užduotis? Pats […]

29 kovo, 2024

Per Velykas išvykdami lankyti artimųjų pasiimame tiek daiktų, kad jų talpinimas į automobilį tampa tikru išbandymu. Bagažinės ne visada pakanka, […]