1 gruodžio, 2017

Lietuvoje keliai ženklinami naudojant lazerius, gali dirbti lyjant ir sningant

Blogas oras šiais laikais – ne kliūtis kelininkams, dažantiems naujas ar atnaujinantiems senas, nusidėvėjusias kelių rodykles ir linijas. Technologijos vystosi taip greitai, kad viena dažymo mašina kelią gali nuvalyti, išdžiovinti ir padengti naujos kartos dažais – termoplastiku. O senųjų linijų kontūrą padeda atkurti įmontuota moderni lazerinė įranga.  

Tokiu moderniu būdu vyksta kelio ženklinimas Lietuvoje, Marijampolės apylinkėse. Ir taip dirbama ne vasarą, o paskutinėmis lapkričio dienomis, kai protarpiais iš debesų pasipila lietus.   

Šiaurės šalims – termoplastikas

Meteorologai skaičiuoja, kad Lietuvoje per metus yra iki 170 apsiniaukusių dienų, kai gali lyti ar snigti, – vadinasi, blogas oras mūsų šalyje būna beveik kas antrą dieną. Tai didelis iššūkis visiems, kurie dirba atvirame ore – statybininkams, kelininkams, ūkininkams. Vis dėlto naujos technologijos sparčiai tobulėja ir leidžia kelininkams į darbą važiuoti ne tik šviečiant saulei. 

„Moderniausias ir pažangiausias būdas horizontaliai ženklinti kelius – polimerinės medžiagos. Jos gali būti pilno storio arba plonasluoksnės. Tai saugiausias ir kokybiškiausias kelių žymėjimas, kuris išsilaiko iki keturių kartų ilgiau nei senoji technologija – kelio dažai“, – pasakoja daugiau nei 20 metų kelius ženklinantis Stanislavas Šalkovskis, šiuo metu dirbantis eismo saugumo bendrovėje „Biseris“ projektų vadovu.

Pasak specialisto, laikui bėgant termoplastikas vis dažniau pakeičia nuo senų laikų naudojamus kelio dažus.

„Ne vienerius metus tobulinome šią technologiją su ženklinimo medžiagų gamintojais, pagaliau galime džiaugtis itin kokybišku produktu, pritaikytu būtent Lietuvos klimato sąlygoms“, – sako S. Šalkovskis.

Ši inovatyvi medžiaga yra pritaikyta dirbti atšiauriomis oro sąlygomis, kadangi Lietuvoje oro temperatūra gali staiga nukristi iki 15 laipsnių šalčio. Būtent termoplastiku ženklinama ir didžioji dalis Šiaurės šalių kelių bei gatvių.

Viskas viename

„Termoplastikas susiklijuoja su kelio danga ir suformuoja 3 mm storio liniją, ant kurios beriami stiklo rutuliukai. Tokios kelio juostos ilgiausiai iš visų šiuo metu naudojamų technologijų išlieka nenusitrynusios, o stiklo rutuliukai atspindi šviesą, todėl jos daug geriau matomos tamsoje bei lyjant ar sningant“, – pasakoja specialistas.

Kiekviena iššlieta linija turi atitikti reikalavimus, todėl visi keliai po ženklinimo sezono pervažiuojami ir tikrinami. Termoplastiko juostoms taikomas 2 metų garantinis laikotarpis.

Termoplastikui lieti naudojamos pasaulinių gamintojų ženklinimo mašinos, kuriose sumontuota visa naujausia įranga, įskaitant ir lazerius. Su tokia technika dirbti galima net ir blogomis oro sąlygomis, nes tas pats įrenginys kelią tiek paruošia, tiek iškart jį ir nudažo. Pirmiausia asfaltas nuvalomas specialiu šepečiu, tuomet pučiama liepsna ir kelias džiovinamas. Galiausiai liejamas termoplastikas.    

Įdomu, kad termoplastiko katilą dažymo mašinoje galima įjungti nuotoliniu būdu, kol darbuotojas važiuoja į darbo vietą. Kai jis atvyksta, moderni technika jau būna paruošta. Taip taupomas darbuotojų laikas, didinamas darbo našumas.  

Šia technologija liejamos ne tik skiriamosios kelio linijos, bet ir vadinamosios „triukšmo juostos“, kurios įspėja vairuotoją jam artėjant prie pavojingos zonos.

Tokia moderni mašina kainuoja apie 150 tūkst. eurų, todėl tai – labai didelė investicija. Pasak S. Šalkovskio, pastaraisiais metais ieškoma būdų, kaip tokia brangia technika dalytis tarp įmonių ir net tarp gretimų valstybių, nes tai sumažina investicijas ir tuo pačiu – pigina kelių ženklinimą.   

Dar vienas naujas būdas piginti kelių ženklinimą – visas reikalingas medžiagas tiekti tiesiai į dažomą kelią, nenaudoti sandėlių. Taip darbus organizuoti pirmieji pradėjo būtent Lietuvos kelininkai, o susipažinti su tokiu modeliu šiemet į Lietuvą buvo atvykę Austrijos ir kitų šalių kelininkai.   

Lazeriai ir šviesos matuokliai

O kokį vaidmenį moderniuose kelių ženklinimo įrengimuose atlieka įmontuoti lazeriai? „Naujausios kartos lazerius pasitelkiame tam, kad jie identifikuotų ankstesnes ant kelio jau esančias linijas ir automatiškai užprogramuotų mašiną tam, kad jos būtų tiksliai atkartotos“, – kelių žymėjimo procesą aiškina specialistas.

Kada linijas jau reikia perdažyti, taip pat sprendžia technika, o ne žmogus. „Specialiu šviesos atspindžio matuokliu atliekame linijos bandymus – jei jos atspindys, arba baltumas, yra mažesnis, nei nustatyti reikalavimai, vadinasi, tokią liniją privalome perdažyti“, – pasakoja S. Šalkovskis.  

Pasak specialisto, naujausios technologijos šiandien per trumpą laiką leidžia paženklinti šimtus tūkstančių kvadratinių metų linijų. Vien šiemet Lietuvoje bus naujai perdažyta virš 350 000 tūkst. kv. metrų kelių linijų.   

„Šiandien dirbame tris kartus sparčiau nei prieš penkerius metus. Žinoma, darbų greitis priklauso ir nuo naudojamos technologijos. Greičiausiai vis dar ženklinama dažais, tai paprasčiausias ir pigiausias kelių ženklinimo būdas Lietuvoje. Ši technologija taip pat sparčiai tobulėja, jau yra įrenginių, kurie leidžia dirbti net ir ant drėgno paviršiaus“, – pastebi S. Šalkovskis.

Savavaldžiai keis ir kelių ženklinimą

Pasak specialisto, ir toliau kasmet atsiras vis daugiau naujovių, padedančių vairuotojams kelių linijas matyti geriau, vairuoti saugiau.

„Ne visi vairuotojai tikriausiai pamena, kad dar prieš penkerius metus keliuose nebuvo rodyklių, įspėjančių vairuotoją persirikiuoti ar sugrįžti į savo eismo juostą, artėjant prie ištisinės linijos arba trumpalaikių kliūčių, saugumo salelių. Visi tokie sprendimai pasiteisina, jie primena vairuotojams eismo taisykles, drausmina juos arba tiesiog neleidžia viršyti greičio, kad nesukeltų pavojaus sau ir kitiems“, – sako S. Šalkovskis.

Kelių ženklinimas keisis ir dėl atsirandančių savivaldžių automobilių. Tik laiko klausimas, kada linijas dažys bepiločiai robotai. Patys keliai taip pat turės būti pritaikyti automobiliams be vairuotojų. 

„Mūsų partneriai iš Danijos jau yra pristatę savivaldį autobusą, Seimas keičia įstatymus, tad tikrai po kelerių metų tokius savivaldžius automobilius išvysime gatvėse. Ketvirtoji pramonės revoliucija pasieks ir patį kelių ženklinimo procesą – mašinas-robotus jau išbando gamintojai, jų laukiame ir mes, tad būsime vieni pirmųjų, kurie šias inovacijas įdiegs“, – sako specialistas.


19 balandžio, 2024

Specialiųjų tyrimų tarnybai (STT) atliekant ikiteisminius tyrimus dėl galimo savivaldybių tarybos narių piktnaudžiavimo kanceliarinėmis lėšomis, pareikšti įtarimai Marijampolės savivaldybės tarybos […]

9 balandžio, 2024

Kultūros ministerija kartu su Sveikatos apsaugos ministerija pradeda įgyvendinti Socialinio recepto projektą, kuris vyks 13-oje Lietuvos savivaldybių. Šįmet projektas bus […]

8 balandžio, 2024

Vasarį Nacionalinio skurdo mažinimo organizacijų tinklo užsakymu atlikta apklausa parodė, kad Lietuvoje maisto stokoja kas septintas žmogus (praėjusiais metais buvo […]

3 balandžio, 2024

Trečiadienį Kazlų Rūdoje penkios Suvalkijos savivaldybės patvirtino susitarimą dėl 2023-2029 metų Marijampolės regiono funkcinės zonos strategijos įgyvendinimo. Mero Manto Varaškos […]

28 kovo, 2024

Jau septintus metus iš eilės Lietuvos visuomenei, atskiroms bendruomenėms svarbūs tradicinės kultūros reiškiniai įtraukiami į nacionalinį Nematerialaus kultūros paveldo vertybių […]

20 kovo, 2024

„Galbūt išgelbėjau keturias gyvybes ir tikrai esu laiminga, galėdama dirbti šį darbą“, – sako marijampolietė Vytautė Švedienė, viena iš 13 […]

5 kovo, 2024

Marijampolėje duris atvėrė jau antrieji naujai pastatyti grupinio gyvenimo namai. Vasaros gatvėje įkurti namai nuo šiol bus vadinami „Vasaros namais“.  […]

27 vasario, 2024

Su dainomis ir šokiais per Lietuvą keliaujantis Dainų šventės žygis šį savaitgalį aplankė Sūduvos sostinę – per du šimtai atlikėjų […]

Lietuvos švietimo darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas Andrius Navickas. Andriaus Ufarto (ELTA) nuotr.
23 vasario, 2024

Švietimo, mokslo ir sporto ministerija (ŠMSM) ir pedagogų profsąjungos atstovai nesutaria, ar buvo teisėta iš vaikų ugdymui skirtų lėšų išmokėti […]

18 vasario, 2024

Pasitinkant Vasario 16-ąją – Lietuvos Valstybės atkūrimo dieną, Marijampolės Tauro apygardos partizanų ir tremties muziejus svetingai pakvietė į renginius, skirtus […]

20 sausio, 2024

Asociacijos „Lietuvos keliai“ vadovas Šarūnas Frolenko tvirtina, kad Viešųjų pirkimų įstatymas turi būti keičiamas, jog nesikartotų tokia situacija, kokia šiuo […]

19 sausio, 2024

Paukščių gripo židiniu tapęs kalakutus auginęs UAB „Sūduvos ūkis“ veiklos nevykdo ir negalės veikti tol, kol tinkamai neatliks dezinfekcijos ir […]

9 sausio, 2024

Stiprinant aukštojo mokslo studijas Marijampolės regione, Marijampolės kolegija ruošiasi jungtis prie Mykolo Romerio universiteto (MRU). Po susijungimo Marijampolėje planuojama stiprinti […]

5 sausio, 2024

Trečdalyje Lietuvos savivaldybių jau įdiegtas šiuolaikiškas gatvių apšvietimas, o artimiausiu metu, atlikus baigiamuosius darbus, kokybiškas apšvietimas bus įdiegtas daugiau kaip […]

21 gruodžio, 2023

Turto bankas Marijampolėje investavo 3,5 mln. eurų ir iš esmės pertvarkė čia valdomo valstybės administracinio turto portfelį. Ilgainiui šiame mieste […]

20 gruodžio, 2023

Šiandien simboliniu renginiu atidaryta jau antroji šiais metais rekonstruojamos magistralės „Via Baltica“ dalis. Didžiausią nepriklausomos Lietuvos istorijoje kelių statybos projektą […]

18 gruodžio, 2023

Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT) praneša, kad paukščių gripas pirmą kartą nustatytas Lietuvos komerciniame ūkyje. Pasak VMVT, Marijampolės savivaldybėje, […]

13 gruodžio, 2023

Kitais metais šimtmetį minės vienas svarbiausių mūsų kultūros reiškinių – Lietuvos dainų šventė. Šalies kolektyvams intensyviai ruošiant įspūdingų jungtinių koncertų […]

13 gruodžio, 2023

Trečiadienį Vilniuje 27-ąjį kartą įteikti Lietuvos pramonininkų konfederacijos (LPK) rengiamo konkurso „Lietuvos metų gaminys“ apdovanojimai. Įvairioms pramonės ir verslo šakoms […]

12 gruodžio, 2023

Lietuvos ir Vilniaus apskrities ikiteisminio tyrimo įstaigų bei Lietuvos policijos profesinės sąjungos kreipėsi į Seimo narius prašydami balsuoti prieš Viešojo […]