2 spalio, 2015
Lietuvos vaikų ir jaunimo centro informacija

Lietuvos švietimo sistema – transformacijos periode. Ko galėtume pasimokyti iš skandinavų?

Lietuvos švietimo sistemoje numatoma nemažai pokyčių: neformalaus krepšelio projektas, judriosios pertraukos iniciacija, nauja brandos darbų koncepcija, papildomas dėmesys moksleivių asmeninėms konsultacijoms, pagalba probleminių vaikų integracijai, minimalios kartelės įvedimas stojant į aukštąsias mokyklas siekiant gerinti studijų kokybę ir t.t. Įvardintos permainos turėtų padėti aktyviau ugdyti moksleivių socialines ir asmenines kompetencijas, o praktinių metodikų taikymas – adekvačiau orientuotis darbo rinkoje.

Įvardintais potencialiais pokyčiais bandoma lygiuotis į skandinavišką ugdymo sistemą, kuri suteikia visapusišką (tiek kokybinę , tiek ir vertybinę) pagalbą asmenybės vystymuisi ir tobulėjimui.

Skandinaviškas švietimo modelis pasižymi išgryninta ir tęstine strategija, o tai ir yra viena iš kertinių sistemos klestėjimo formulių. Būtent integrali koncepcija, ilgalaikiai tikslai ir tikslinga orientacija į mokinį, kaip kuriančią jėgą ir progreso variklį, daro skandinavišką ugdymo sistemą viena pavyzdingiausių ir labiausiai vertinamų pasaulyje.

Nuoseklus dėmesys asmenybės raidai

Mokyklos Skandinavijos šalyse pagrindinis uždavinys – padėti vaikui užaugti stipriu, kritiškai mąstančiu, kūrybingu žmogumi, kuris geba priimti sprendimus, yra atviras ir atsakingas. Jau ikimokyklinėse ugdymo vietose skatinamas žingeidumo ir meilės mokslui konceptas. Vaikai nuosekliai ruošiami mokymuisi per žaidimus ir meninius užsiėmimus, atsiribojant nuo klasikinių švietimo (rašymo, skaičiavimo, skaitymo) raiškos elementų. Šioje lavinimo pakopoje, vaikai mėgaujasi vaikyste tyrinėdami juos supančią aplinką ir palaipsniui ruošiasi pradinei mokyklai. Suomijoje, taip pat kaip ir Lietuvoje, pradinėse mokymo įstaigose mokinių pasiekimai nevertinami pažymiais, tačiau egzistuoja visapusė pagalba mokiniui atliekant užduotis (klasėse yra bent keletas mokytojo padėjėjų), o susidūrus su sunkumais, keliama vaiko savivertė ir formuojamas suvokimas, kad klaidas daryti yra ir normalu, ir naudinga, nes pastarosios žmogų įkvėpia tobulėti, keisti savo išankstinį požiūrį, plėsti suvokimo ribas.

Į praktinių gebėjimų ugdymą nukreipta sistema

Švietimo sistemos tikslas – ne tik suteikti žinias, bet ir lavinti įgūdžius bei gebėjimus, kurie leis asmenybei geriau prisitaikyti dinamiškoje ir nuolat kintančioje aplinkoje. Skandinavijoje, ypač Danijoje ir Suomijoje, švietimo sistemoje egzistuoja integralus formaliosios ir neformaliosios ugdymo metodikos taikymas, kuris leidžia teorines žinias panaudoti praktiškai. Danijoje vyresniųjų klasių mokiniai privalo atlikti savaitės trukmės stažuotę vienoje iš pasirinktų verslo sričių. Pastarosios strategijos tikslas – įgyti darbo patirties ir išsiaiškinti ar ateityje mokiniai norėtų ir gebėtų dirbti pasirinktame sektoriuje, o mokyklose dirbantys karjeros konsultantai, vertindami mokinių talentus, padeda sudaryti ne tik tolimesnių studijų programų paketą, bet ir skatina verslumo ugdymą bei tikslingos karjeros planavimą.

Pilietiškumo ugdymas

Darnios, atviros ir demokratiškos visuomenės pagrindas – pilietiška visuomenė, kuri žino savo teises ir pareigas, ne tik toleruoja, bet ir supranta bei priima kitokybę, pasisako prieš rasistinius ir diskriminacinius elementus, turi stiprias vertybines nuostatas, geba mąstyti globaliai, siejant visuotines problemas su asmeniniu gyvenimu, suvokia individualią įtaką valstybės valdymo mechanizmams. Gebėjimas pilietiškai žvelgti į supančią aplinką nėra a priori duotas, o įgyjamas ir ugdomas kaip ir daugybė kitų kompetencijų. Dėl šios priežasties Šiaurės valstybėse pilietiniam švietimui skiriama ypatingai daug dėmesio. Pamokose pateikiama šiandieninės visuomenės apžvalga, keliami aktualūs klausimai apie daugybę „čia ir dabar“ vykstančių geopolitinių įvykių, organizuojami neformalūs, refleksiją skatinantys projektai imigrantų integracijos, teisėsaugos, medicinos apžvalgos, mokestinės politikos klausimais.

Orientacija į kokybę

Švietimo kokybės užtikrinimui Šiaurės Europos regione, ypač Suomijoje ir Danijoje, skiriama labai daug dėmesio. Skandinavijos valstybės investuoja bene didžiausią BVP dalį sklandžiam švietimo sistemos darbui užtikrinti. Nors švietimo politikos gaires nustato nacionaliniai edukacijos komitetai, vis dėlto mokykloms yra suteikiama autonomija veikti įgyvendinant numatytus planus. Mokymo įstaigos gali pačios rinktis iš kokių vadovėlių mokyti ir kokius ugdymo metodus taikyti, juk švietimo sektoriuje dirbančių specialistų misija – padėti vaikui užaugti doru, pilietišku žmogumi, kuris žino savo stipriąsias savybes, ir visai nesvarbu kokios lavinimo priemonės yra naudojamos rezultatui pasiekti. Vertėtų pridurti, kad ugdymo liberalumas yra suvaldomas ir aukšti raštingumo bei socialiniai įgūdžiai pasiekiami dėl kompetentingų pedagogų. Pradinio lavinimo mokyklose dirbantys mokytojai privalo turėti bent pirmosios pakopos aukštąjį universitetinį išsilavinimą, o pagrindinėje mokykloje dirbantys mokytojai – magistro laipsnį bei studijų metu išklausę kursą – inovatyvi edukacija ir metodai.

Aukšta pedagogų kvalifikacija, svari valstybės parama švietimui, integralus formaliosios ir neformaliosios metodikos taikymas, praktinių vaikų gebėjimų ugdymas, dėmesys globaliajai švietimo politikai – skiriamieji Šiaurės Europos valstybių švietimo sistemos bruožai, darantys ją viena pažangiausių ir puikiai funkcionuojančių ugdymo sistemų. Lietuvos švietimo sistema išgyvena reformų laikotarpį, tačiau pastebimi progresyvūs kaitos požymiai teikia vilčių, kad laikui bėgant pasieksime išsikeltus uždavinius – turėsime kryptingą ir inovatyvią švietimo politiką, kuria vadovaujantis bus ugdoma atvira, pilietiškai sąmoninga, ne tik sausus faktus žinanti, bet ir praktines kompetencijas turinti jauna visuomenė. Skandinaviškas švietimo modelis – puikus pavyzdys ir atrama, keliant mokslo kokybės lygį Lietuvoje.

Lietuvos vaikų ir jaunimo centras, įgyvendindamas Jaunimo reikalų departamento prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos finansuotą projektą „Globalusis švietimas užsienio lietuvių akimis“, pakvietė užsienio lietuvių jaunimo organizacijų atstovus į kūrybinę sesiją. Sesijoje dalyvavo Danijos lietuvių jaunimo sąjungos, Norvegijos lietuvių jaunimo sąjungos, Suomijos lietuvių jaunimo sąjungos atstovai, kurie ir dalinosi savo gyvenamose šalyse atliktais ugdymo sistemų tyrimais.


16 balandžio, 2024

Vytauto Didžiojo universiteto Žemės ūkio akademijos (VDU ŽŪA) 100-mečio jubiliejui skirtų renginių ciklas tęsiasi. Dalyvių širdyse neabejotinai visam gyvenimui išliks […]

16 balandžio, 2024

Ekrano laiko ribojimas vaikams – neretai tik iliuzija. Mažųjų noras tęsti kovas įtraukiančiuose žaidimuose, žiūrėti „TikTok“ filmukus ar tiesiog susirašinėti […]

15 balandžio, 2024

Lietuvos Respublikos Prezidentas Gitanas Nausėda pirmadienį, tęsdamas tradicines darbo dienas regionuose, su komanda dirbo Šakių rajone. Šalies vadovas susitiko su […]

13 balandžio, 2024

Šeštadienį sostinėje vyko tradicinės Fiziko Dienos (FiDi) renginiai. Šiais metais Vilniaus universiteto (VU) studentai ją surengė jau 56 kartą. Renginio […]

12 balandžio, 2024

Atlikus patikrinimą Šiaulių „Jovaro“ progimnazijoje, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT) įtaria, kad darbuotojai dalį produktų pasisavindavo. „Prie pastato įėjimo, […]

12 balandžio, 2024

Dažnas, pažvelgęs į dangų, pagalvoja, koks jausmas valdyti įspūdingo dydžio orlaivį? Norint pajusti, būtina gerokai pasistengti, siekiant piloto karjeros, tačiau […]

11 balandžio, 2024

Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos įsteigtą Vaikų literatūros premiją viceministrė Agnė Kudarauskienė šiandien įteikė rašytojui Justinui Žilinskui ir Nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos […]

11 balandžio, 2024

Ukmergės rajono mero Dariaus Varno teigimu, savivaldybė labiausiai siekia investuoti į miesto infrastruktūros vystymą. Vis dėlto, pasak mero, daugiau nei […]

10 balandžio, 2024

Prezidentas Gitanas Nausėda pasirašė dekretą dėl švietimo, mokslo ir sporto ministro Gintauto Jakšto atleidimo. Tai Eltai patvirtino prezidento patarėjas Ridas […]

9 balandžio, 2024

Šiandien, po kelerių metų pertraukos, po rekonstrukcijos oficialiai duris atvėrė Aukštaičių g. 4C įsikūręs Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešosios bibliotekos Vaikų ir […]

9 balandžio, 2024

Dauguma (59 proc.) tėvų Lietuvoje mano, kad IT srities profesijos yra ir išliks perspektyviais karjeros pasirinkimais jų vaikams, o 39 […]

9 balandžio, 2024

Kai pasaulį sujaukė koronaviruso pandemija, paaiškėjo, kad galime gyventi švariau. Žinoma, tai nulėmė pandemijos iššaukti ribojimai – kasdienis gyvenimas buvo […]

9 balandžio, 2024

Atskirtis tarp mokslininkų ir visuomenės mažėja – Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS TECH) Piliečių mokslo centras tiesia tiltus tarp mokslo […]

9 balandžio, 2024

Lietuvoje pradedama įgyvendinti darbotvarkė „Tvari mokykla 2023“. Planuojama, kad iki 2030 m. visos mūsų šalies mokyklos taps tvarios arba žengs […]

Chemikė dr. Milda Petrulevičienė / FTMC nuot.
9 balandžio, 2024

Vandenilis – gyvybei būtinas cheminis elementas, kuris yra organinių junginių bei vandens sudedamoji dalis. Natūraliomis sąlygomis vandenilis – tai dujos, […]

5 balandžio, 2024

Gyvavimo ciklo mąstysena (angl. life cycle thinking) – vis dažniau aplinkosauga ir tvarumu besidominčių žmonių vartojama sąvoka visame pasaulyje. Nors terminas […]

5 balandžio, 2024

5G Lietuvoje kasmet mušant naujus mobiliojo interneto spartos rekordus, pasaulinis ryšio technologijų traukinys jau juda 6G kryptimi. Nors šeštos kartos […]

4 balandžio, 2024

Siekdama skatinti verslumo ugdymą nuo pat mokyklos suolo, Inovacijų agentūra, bendradarbiaudama kartu su anterprenystės ugdymo organizacija „Lietuvos Junior Achievement“, kviečia […]

Infomobilis / G. Kartano nuotr.
3 balandžio, 2024

Panevėžys jau antrus metus iš eilės paminėjo Pasaulinę inžinerijos dieną. Visą kovo mėnesį vyko įmones ir įstaigas suvienijęs renginių ciklas […]

3 balandžio, 2024

Išsirinkti profesiją sparčiai kintančiame nuolat tobulėjančių technologijų ir dirbtinio intelekto pasaulyje gali būti nelengva. Moksleiviams, kurių greitu metu laukia svarbūs […]