28 rugsėjo, 2017

Z kartos tėvai: nori padėti vaikams, bet visada žino kaip

Daugiau nei 15 tūkst. Lietuvos tėvų internete atliko „Z kartos testą tėvams“, skirtą įvertinti jų poveikį vaiko motyvacijai ir mokymosi rezultatams. Testo atsakymų statistika atskleidė, kad moksleivių tėvai Lietuvoje yra atsakingi ir rūpinasi vaikų ateitimi, tačiau ne visada žino, kaip galėtų tai padaryti. Testo autorė ir vaikų psichologė Asta Blandė įžvelgė ir nerimą keliančių tendencijų – mažiau pagalbos sulaukia paaugliai, tėvai nepasitiki mokykla, o pernelyg daug tėvų neįvertina savo vaikų gabumų. Psichologė ragina tėvus apmąstyti savo rodomą pavyzdį ir padėti vaikams tobulėti. A. Blandės kartu su leidykla „Šviesa“ sukurtą „Z kartos testą tėvams“ vis dar galima atlikti internetu, svetainėje www.zkartostestas.lt.

Tėvai reiklūs mokyklai

„Kartu su naująja karta vis labiau ryškėja tėvų noras būti vaiko mokymosi dalimi. Jie tampa norinčiais ir aktyviais mokyklos partneriais. Tai yra gera žinia vaikams, o kartu – rimtas iššūkis mokyklai, nes iki šiol tėvams buvo įprasta likti labiau nuošalyje. Todėl kartais mokykla ir mokytojai nebūna tėvų aktyvumui tinkamai pasirengę ir slopina jų iniciatyvą. Kita vertus – abejoms pusėms su dideliais lūkesčiais nėra lengva susitvarkyti. Tam, tarsi šokyje, reikalinga kantrybė, nuolatinis bendravimas ir susiderinimas“, – pastebi A. Blandė, dažnai konsultuojanti ne tik šeimas, bet ir mokyklas.

Siekis pažinti šiuolaikinės moksleivių kartos tėvus ir suskubti jiems į pagalbą kilo iš leidėjų ir mokyklų bendradarbiavimo patirties.

„Tėvų įtaka vaiko mokymosi rezultatams yra labai svarbi, tačiau ji ne visuomet yra sąmoninga. Pastebime dvi labai skirtingas tėvų grupes, kurioms praverstų pagalba. Viena grupė – tai ypač įsitraukę tėvai, kurie labai stengiasi dėl savo vaiko, kiekviename žingsnyje bėga jam į pagalbą, piktinasi, jeigu besimokančiam vaikui kažkas nepavyksta ir skuba ieškoti kaltų. Tokiam vaikui nelieka pakankamai laisvės tobulėti savarankiškai ir jis atsimena, kad kilus menkiausiam iššūkiui ateis mama ar tėtis ir viskuo pasirūpins. Kita neraminanti grupė – tėvai, paliekantys visą atsakomybę už vaiko mokymąsi mokyklai ir manantys, kad jiems geriau nesikišti. Teisinga skatinti vaiko savarankiškumą, tačiau jo pasiekimai labai daug priklauso ir nuo tėvų pavyzdžio bei palaikymo“, – teigia UAB „Šviesa“ direktorė Jurgita Nacevičienė.

Aktyvūs tik jauniausių moksleivių tėvai

„Šviesos“ duomenimis, pagal „Z kartos testo tėvams“ skaitytojų atsakymus, aktyviausiai tėvų įtaka vaiko mokymuisi domėjosi priešmokyklinukų ir pirmokų tėvai – net 33% sprendusiųjų augina 5-7 metų atžalas. Vyresnių vaikų tėvų aktyvumas atitinkamai blėso, o patys vangiausi buvo viduriniojo paauglystės amžiaus tarpsnio vaikų tėvai – susidomėjimą rodė tik 10% auginančiųjų 14-16 metų paauglius.  Dvyliktokų tėvų susidomėjimas jau buvo nežymiai aukštesnis – 11%.

„Panašu, kad paauglystės etape, kai jau vaikai gali būti savarankiškesni, tėvai nori kažkiek atsikvėpti, o baigiamosiose klasėse tampa vėl aktyvesni. Ši tendencija man ne itin patinka, nes paaugliams svarbus individualus dėmesys, pagalba vietoje ir laiku, pokalbiai apie tai, kas rūpi, ir dalyvavimas mokyklos gyvenime, tik jau kitomis formomis nei pradinėse klasėse. Tėvai paauglystėje vis dar turi pakankamai reikšmės renkantis ir darant sprendimus“, – teigia psichologė A. Blandė.

Vaikams svarbus tėvų palaikymas

Pasak J. Nacevičienės, labai svarbu, kad vaikai jaustų savo tėvelių palaikymą, supratimą ir nebūtų smerkiami už tai, ką renkasi veikti.

„Tėvai dažnai piktinasi, kad šiuolaikinis jaunimas gyvena sulindęs į mobiliuosius telefonus, mažai skaito, tėvams sunkiau suprasti, kokiu būdu skaitmenines mokymosi priemones galima būtų pritaikyti mokymuisi. Tačiau patys tėveliai intensyviai naudojasi technologijomis – net dauguma sprendusiųjų testą – 55% – atliko tai per mobilųjį įrenginį“, – pastebi J. Nacevičienė.

Tėvelių palaikymas itin svarbus ne tik tada, kai vaikui sunkiau mokytis, bet ir tada, kai vaikui sekasi ir patinka. Pagal testo skaitytojų atsakymus galima sužinoti prognozuojamus vaikų gabumus, žinoma, jei tik išsipildys tėvelių svajonės. Deja, didžiausia dalis atsakiusiųjų – net 20% – pažymėjo, kad nepastebi savo vaiko gabumų vienoje ar kitoje srityje. Pasak J. Nacevičienės, tokia tendencija neramina, nes vaiko gabumus verta ugdyti nuo pat mažens.

Remiantis tėvelių nuomone galima sakyti, kad Lietuva – būsimųjų menininkų šalis: 17% tėvelių atsakė tikintys meniniais vaiko gebėjimais, 15% tėvų mano, kad jų vaikas turi gabumų tiksliesiems mokslams, 13% – kūno lavinimo užsiėmimams (sportui, šokiams), 12% – kalboms, o kitiems gebėjimams pirmenybę teikė mažiau tėvų.

„Tikėjimas, kad vaiko pastangos mokytis yra pats didžiausias sėkmės variklis turi tiesos, tačiau svarbu nepamiršti, kad motyvacija stengtis ateina matant vaikui svarbių suaugusiųjų pavyzdį, tinkamą šeimos nuostatą į mokymosi visą gyvenimą svarbą ir naudą bei malonios emocijos pasiekus tikslą“, – teigia A. Blandė.

Kaip tėvams bendradarbiauti su mokykla?

Pasak A. Blandės, mokyklos, su kuriomis tenka bendrauti, domisi naujais ir neformaliais būdais padėti tėvams pažinti vaikus ir palydėti juos sėkmės link.

„Dideliame informacijos sraute tėvams svarbu surasti ir išgirsti konkrečias rekomendacijos, pasikalbėti apie aktualius klausimus, nes kartais suaugusieji jaučiasi pasimetę ir atsitraukia. Tad mokyklose mokytojų, kaip rekomenduojančių asmenų, konsultacijos, yra būtinos. Mokyklos personalas yra labai svarbi grandis, padedanti tėvams susigaudyti svarbiose ir aktualiose tėvams temose“, – teigia A. Blandė.

Pedagogė, „Šiaurės licėjaus“ ugdymo vadovė Nadia Venskuvienė, pabrėžia bendradarbiauti su mokykla tėvams svarbu nuo pat pirmųjų dienų. Ji pateikia patarimų, koks tėvų dalyvavimas ir įsitraukimas padeda vaikams.

„Mokyklos ir šeimos bendradarbiavimas yra labai svarbus, nes mums visiems rūpi vaikas. Gerų rezultatų pasiekti galime tik laikydamiesi susitarimų, nuosekliai pratęsdami ugdymą šeimoje. Po pamokų, grįžus namo, tėvams verta aptarti, kaip praėjo vaiko diena, kaip sekėsi mokykloje, ar patyrė sėkmių ir sunkumų, kas buvo įdomu, kaip jis jaučiasi mokykloje. Tokį ryšį su vaiku svarbu puoselėti kiekvieną dieną, ypač todėl, kad mokykloje vaikas praleidžia didžiąją dalį dienos, o su tėvais pabūna trumpiau. Kartu svarbu suteikti vaikui savarankiškumo laisvę ir tikėti ir parodyti, kad jis gali pats: ir susidėti kuprinę, ir atlikti užduotis, nuo pat pirmųjų metų mokykloje“, – sako N. Venskuvienė.

„Šviesos“ sukurto „Z kartos testo tėvams“ atsakymų statistika

Kas sprendė testą?

  1. 15 tūkst. – tiek tėvelių sprendė testą (zkartostestas.lt ) per pusantro mėnesio.

Iš jų – apie 1200 užsienyje gyvenančių tėvelių

  1. 55 % sprendė mobiliųjų įrenginių aplinkoje – tėvai taip pat gyvena išmaniųjų pasaulyje.
  2. 33% – tiek sprendė priešmokyklinukų ir pirmokų tėvų (5-7 metų), vėliau domėjimasis krito atitinkamai 28% (8-10), 18% (11-13).
  3. 10% – tik tiek domėjosi paauglių tėvų (14-16 m.), 11% – vienuoliktokų-dvyliktokų tėvai (17-19 m.) vėl tampa aktyvesni. Pasak A. Blandės, tai – nerimą kelianti tendencija, rodanti, kad paauglystėje tėvai nustoja domėtis vaikų mokymusi ir grįžta tik prieš jiems baigiant mokyklą. Tai neramina, nes kaip tik paauglystėje labai svarbus individualus dėmesys ir tėvai vis dar turi pakankamai reikšmės darant sprendimus ir pasirinkimus.

Tėvų požiūris į mokyklą

  1. 6 % – tik tiek tėvų pasitiki vien mokykla ir mano, kad mokytojai gali suteikti visą reikiamą pagalbą;
  2. 9 % – tik tiek tėvų mano, kad užtenka tų priemonių, kurių įsigyja mokykla, 51 % tėvų visada nuperka mokytojų rekomenduotas priemones; o beveik 40 % tėvų aktyviai domisi papildomomis priemonėmis arba mano, kad jos reikalingos, tik dalis jų pasimeta pasiūlos gausoje, kur sunku išsirinkti.
  3. 35 % tėvų mano, kad jų vaikų mokymosi sėkmę lemia mokytojo asmenybė, jo kompetencija, gebėjimas sudominti, o 29 % mano, kad svarbus paties vaiko tikėjimas savo galimybėmis.

Kaip tėvai padeda savo vaikams?

  1. 44% tėvų yra tikri, kad vaikų pasiekimai būtų geresni, jei įdėtų daugiau pastangų ir 35 % mano, kad vaikų pasiekimai dera su jų galimybėmis;
  2. Net 54 % mano, kad jų vaikai mėgsta mokytis su tuo, kas gali padėti, patarti (taip atsakė daugiausia 5-13 m. vaikų tėvai) ir tik 31 % tėvų mano, kad jų vaikai labiau mėgsta mokytis savarankiškai.
  3. 43 % padeda, kai vaikas prašo pagalbos, o 24 % norėtų padėti dažniau, tačiau ne visada yra galimybė;

Ką tėvai mano apie savo vaikus?

  1. 20 % tėvų nepastebi kokių nors išskirtinių gabumų kurioje nors srityje. Tai liūdina, nes tėvai turėtų būti tie žmonės, kurie palaiko ir skatina savo vaiko pomėgius, ieško ir papildo tai, kur vaikas jaučiasi stipresnis.

17% tėvų mano, kad jų vaikas turi gabumų menams,

15% tėvų mano, kad jų vaikas turi gabumų tiksliesiems mokslams,

13% – kūno lavinimo užsiėmimams (sportui, šokiams),

12% – kalboms.

  1. Regimasis – toks, pasak tėvų, yra jų vaikų mokymosi stilius: 44 % tėvų mano, kad jų vaikų mokymosi stilius yra regimasis, 30 % – kinestetinis ir tik 26 % – girdimasis.
  2. Eksperimentai – tai populiariausias mokymosi būdas, pasak tėvų: 42 % tėvų mano, kad jų vaikams labiausiai patinka kūrybiniai darbai ir eksperimentai.


Prezidentūros nuotr.
15 balandžio, 2024

Lietuvos Respublikos Prezidentas Gitanas Nausėda pirmadienį, tęsdamas tradicines darbo dienas regionuose, su komanda dirbo Šakių rajone. Šalies vadovas susitiko su […]

13 balandžio, 2024

Šeštadienį sostinėje vyko tradicinės Fiziko Dienos (FiDi) renginiai. Šiais metais Vilniaus universiteto (VU) studentai ją surengė jau 56 kartą. Renginio […]

12 balandžio, 2024

Atlikus patikrinimą Šiaulių „Jovaro“ progimnazijoje, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT) įtaria, kad darbuotojai dalį produktų pasisavindavo. „Prie pastato įėjimo, […]

12 balandžio, 2024

Dažnas, pažvelgęs į dangų, pagalvoja, koks jausmas valdyti įspūdingo dydžio orlaivį? Norint pajusti, būtina gerokai pasistengti, siekiant piloto karjeros, tačiau […]

11 balandžio, 2024

Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos įsteigtą Vaikų literatūros premiją viceministrė Agnė Kudarauskienė šiandien įteikė rašytojui Justinui Žilinskui ir Nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos […]

11 balandžio, 2024

Ukmergės rajono mero Dariaus Varno teigimu, savivaldybė labiausiai siekia investuoti į miesto infrastruktūros vystymą. Vis dėlto, pasak mero, daugiau nei […]

10 balandžio, 2024

Prezidentas Gitanas Nausėda pasirašė dekretą dėl švietimo, mokslo ir sporto ministro Gintauto Jakšto atleidimo. Tai Eltai patvirtino prezidento patarėjas Ridas […]

9 balandžio, 2024

Šiandien, po kelerių metų pertraukos, po rekonstrukcijos oficialiai duris atvėrė Aukštaičių g. 4C įsikūręs Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešosios bibliotekos Vaikų ir […]

9 balandžio, 2024

Dauguma (59 proc.) tėvų Lietuvoje mano, kad IT srities profesijos yra ir išliks perspektyviais karjeros pasirinkimais jų vaikams, o 39 […]

9 balandžio, 2024

Kai pasaulį sujaukė koronaviruso pandemija, paaiškėjo, kad galime gyventi švariau. Žinoma, tai nulėmė pandemijos iššaukti ribojimai – kasdienis gyvenimas buvo […]

9 balandžio, 2024

Atskirtis tarp mokslininkų ir visuomenės mažėja – Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS TECH) Piliečių mokslo centras tiesia tiltus tarp mokslo […]

9 balandžio, 2024

Lietuvoje pradedama įgyvendinti darbotvarkė „Tvari mokykla 2023“. Planuojama, kad iki 2030 m. visos mūsų šalies mokyklos taps tvarios arba žengs […]

Chemikė dr. Milda Petrulevičienė / FTMC nuot.
9 balandžio, 2024

Vandenilis – gyvybei būtinas cheminis elementas, kuris yra organinių junginių bei vandens sudedamoji dalis. Natūraliomis sąlygomis vandenilis – tai dujos, […]

5 balandžio, 2024

Gyvavimo ciklo mąstysena (angl. life cycle thinking) – vis dažniau aplinkosauga ir tvarumu besidominčių žmonių vartojama sąvoka visame pasaulyje. Nors terminas […]

5 balandžio, 2024

5G Lietuvoje kasmet mušant naujus mobiliojo interneto spartos rekordus, pasaulinis ryšio technologijų traukinys jau juda 6G kryptimi. Nors šeštos kartos […]

4 balandžio, 2024

Siekdama skatinti verslumo ugdymą nuo pat mokyklos suolo, Inovacijų agentūra, bendradarbiaudama kartu su anterprenystės ugdymo organizacija „Lietuvos Junior Achievement“, kviečia […]

Infomobilis / G. Kartano nuotr.
3 balandžio, 2024

Panevėžys jau antrus metus iš eilės paminėjo Pasaulinę inžinerijos dieną. Visą kovo mėnesį vyko įmones ir įstaigas suvienijęs renginių ciklas […]

3 balandžio, 2024

Išsirinkti profesiją sparčiai kintančiame nuolat tobulėjančių technologijų ir dirbtinio intelekto pasaulyje gali būti nelengva. Moksleiviams, kurių greitu metu laukia svarbūs […]

2 balandžio, 2024

Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos (ŠMSM) įsteigta Vaikų literatūros premija šiemet bus įteikta rašytojui Justinui Žilinskui ir Nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos vyriausiajai […]

2 balandžio, 2024

Anksčiau Šv. Kotrynos vardu atsisakiusi persivadinti Vilniaus Salomėjos Nėries gimnazija siūlys mokyklai suteikti Vyčio vardą. Šis klausimas bus svarstomas trečiadienį […]