16 rugpjūčio, 2022

E. Šimė. Tendencijos geležinkelių sektoriuje – nauji dėsniai ir netikėti sprendimai

Eglė Šimė

Transporto ir logistikos sektorius jau kurį laiką mokosi (iš)gyventi turbulencijų ir transformacijų sąlygomis. Rusijos karas Ukrainoje ir Rusijai bei Baltarusijai pritaikytos sankcijos paskatino verslą užverti duris į anksčiau įprastus logistikos koridorius, pakeitė kai kuriuos nusistovėjusius dėsnius ir taisykles. Tad tiek šiame sektoriuje veikiančios verslo įmonės, tiek ir jų klientai ieško naujų, kartais visiškai netikėtų galimybių. Ne išimtis ir krovinių gabenimas geležinkeliu – taigi kokias tendencijas stebime ir kuo gyvename?

Naujų logistikos koridorių vystymas

Pirmoji ir pati ryškiausia – įmonių siekis perorientuoti logistikos grandines į Vakarų Europą ir taip atrasti naujų verslo galimybių. Siekdami prisitaikyti prie kintančios verslo aplinkos ir padėti tai padaryti savo klientams, su komanda ėmėme planuoti ir strateguoti trumpesnėmis atkarpomis.

Balandžio mėnesį pradėjome reguliarius intermodalinius krovinių pervežimus iš Kauno intermodalinio terminalo į Duisburgą Vokietijoje. Šiuo metu klientų, norinčių gabenti krovinius šia kryptimi, skaičius nuolat auga. Dėl to jau galime planuoti, kad maršrutas į Duisburgą taps vykdomų tarptautinių pervežimų stuburu, kurį galėsime pratęsti prijungdami kitas kryptis. Iš vienos pusės – „Amber Train“ traukinį, kuris, turėtų sujungti Baltijos šalis ir Vakarų Europą, iš kitos pusės – tokias potencialias kryptis kaip Italija, Didžioji Britanija, Nyderlandai ar kitas.

Be to, su partneriais Kazachstane ieškome naujų būdų vystyti intermodalinių krovinių gabenimo kelius iš Azijos į Klaipėdos jūrų uostą. Anksčiau tai būtų skambėję neįtikėtinai, tačiau šiandien suprantame, kad prekės iš tiesų galėtų keliauti vadinamuoju Transkaspijos koridoriumi. Kitaip tariant, iš Kazachstano, per Kaspijos jūrą, per Sakartvelą, iš šios šalies uostų per Azerbaidžaną, tuomet – Juodąja jūra iki Rumunijos, o iš ten per Europą iki kitų uostų, taip pat – ir Baltijos jūros.

Pavasarį įvykdėme ir bandomąjį važiavimą iš Kauno intermodalinio terminalo į Ukrainą per Lenkiją. Tai buvo pirmasis reisas, kai kroviniai iš Ukrainos Lietuvą geležinkeliu pasiekė aplenkiant Baltarusiją. Šiandien traukiniai iš Ukrainos į Klaipėdos jūrų uostą su įvairia žemės ūkio produkcija atvyksta nuolat, o per daugiau kaip du mėnesius nuo šių pervežimų pradžios Lietuvą jau pasiekė 25 traukiniai su šia produkcija. Dar apie 20 traukinių, daugiausiai su naftos produkcija, iš Lietuvos išvyko į Ukrainą.

Makroekonominės aplinkos pasikeitimai

Kita sektoriaus aktualija – makroekonominės aplinkos pasikeitimai, kuriuos atidžiai stebi kiekviena verslo įmonė. Pastaraisiais metais sparčiai auganti infliacija, augančios dyzelino degalų kainos – tai tik keli veiksniai, kurie veikia verslų sprendimus.

Įdomu tai, kad vienose šalyse veikiančių geležinkelio bendrovių reakcijas į makroekonominius pokyčius, anksčiau netiesiogiai pajusdavo ir įmonės, kurios veikia kitose šalyse. Geležinkelių bendrovės apie tarifų pasikeitimus informuoja savo tiesioginius klientus, tačiau netiesiogiai tokius sprendimus pajunta ir kitų šalių krovininių vežimo geležinkeliu bendrovės. Pasikeitus tarifams klientai, esant galimybei, būna linkę koreguoti maršrutus ir nukreipti krovinius kitomis kryptimis. Taigi maršrute nelikus vienos valstybės, jame gali nelikti ir aplinkinių.

Tačiau, mūsų specialistų atliekama stebėsena rodo, kad šiemet reikšmingai (nuo 10 iki 55 proc., priklausomai nuo krovinių ir paslaugų tipų) išaugus geležinkelių tarifams tokiose šalyse kaip Baltarusija ar Rusija, tai didelio dėmesio rinkoje nesulaukė. Rusijos karas Ukrainoje bei Rusijai ir Baltarusijai įvestos sankcijos nulemia visai kitus ir reikšmingesnius iššūkius verslo įmonėms, tad tarifų pasikeitimai kol kas lieka antrame plane.

Vakaruose – prioritetas žalesniam krovinių gabenimui

Tiesa, nepaisant Rusijos karo Ukrainoje sukeltų turbulencijų tiek mūsų regione, tiek Vakarų Europoje, Europos Sąjungos žaliojo kurso tikslai susisiekimo sektoriui išlieka nepakitę. Jau šiandien siekiama vis daugiau krovinių perkelti nuo autotransporto kelių ant geležinkelių. Iki 2030 m. siekiama, kad apie 30 proc. daugiau kaip 300 km keliais pervežamų krovinių būtų gabenami netaršiu transportu – ir pirmiausia intermodaliniais traukiniais. 

Vakaruose intermodalininių krovinių segmentas sparčiai auga jau daugiau kaip dešimtmetį. Iš Lietuvos į Vakarus tokio tipo krovinius geležinkeliais pradėjome gabenti prieš metus, kai europinio standarto vėžė buvo nutiesta iki Kauno intermodalinio terminalo.

Kadangi intermodaliniais traukiniais gali būti gabenamos ir dalis įprastai vilkikais vežamų puspriekabių ar konteinerių, geležinkelių transportas tapo aktualus daug platesniam klientų ratui. Geležinkeliais tarp Lietuvos ir Vakarų patogu gabenti ne tik pramonei reikalingas žaliavas, bet ir įvairaus tipo įrangą, baldus, automobilių dalis, pramonės, buitines ar kitas kasdienio naudojimo prekes.

Artimiausiais metais planuojame dar labiau stiprinti intermodalinius pervežimus į Vakarus bei tokiu būdu padėti klientams subalansuoti logistikos grandines ir valdyti infliaciją bei sudaryti sąlygas gabenti krovinius paliekant iki 90 procentų mažesnį CO2 pėdsaką.


1 gegužės, 2025

Ketvirtadienį minint Tarptautinę darbo dieną, profesinės sąjungos Vilniuje surengė kasmetines eitynes. Per šimtą renginyje dalyvavusiųjų atstovų reikalavo demokratijos darbe ir […]

28 balandžio, 2025

Skurdas ir nelygybė Lietuvoje – augančios žemės ūkio paramos koncentracijos pasekmė: Jaunieji ūkininkai ragina permąstyti ES paramos paskirstymą Lietuva išlieka […]

26 balandžio, 2025

Kai kiekviena minutė svarbi, tradiciniai siuntimo būdai ne visada atitinka lūkesčius. Tokiais atvejais puiki išeitis – express siuntos, kurios leidžia […]

26 balandžio, 2025

Daugelis verslų, pradėję naudoti Google Ads, tikisi greito rezultato – padidėjusio lankytojų srauto ir sparčiai augančių pardavimų. Visgi, realybė dažnai […]

24 balandžio, 2025

Miško kaina Lietuvoje yra nuolat kintantis rodiklis, priklausantis nuo daugelio veiksnių. Pastaraisiais metais miškų rinkos tendencijos rodo stabilų augimą, tačiau […]

23 balandžio, 2025

Auksas antradienį pirmą kartą viršijo 3 500 dolerių už unciją ribą po JAV prezidento Donaldo Trumpo paskelbtų tarifų ir aštrios […]

23 balandžio, 2025

Aukso kainos antradienį vėl pasiekė rekordines aukštumas, doleris išliko stabilus, o akcijų rinkos svyravo. Nerimą kurstė naujausias JAV prezidento Donaldo […]

Kodėl verta investuoti laiką į kokybišką sporto projektų rašymą
23 balandžio, 2025

Norint gauti finansavimą sporto ar sveikatingumo iniciatyvai, vien geros idėjos nepakanka. Svarbiausia – gebėti šią idėją tiksliai ir įtaigiai perteikti […]

Į ką atkreipti dėmesį perkant malkų skaldyklę internetu
23 balandžio, 2025

Malkų skaldymas – tai ne tik rutina, bet ir nemažai fizinių pastangų reikalaujantis darbas. Ypač tai aktualu tiems, kurie gyvena […]

Ką būtina žinoti prieš nuomojantis automobilį Vilniuje
23 balandžio, 2025

Automobilių nuoma Vilniaus mieste – vis dažnesnis pasirinkimas tiek vietinių gyventojų, tiek miesto svečių tarpe. Nesvarbu, ar automobilio prireikia verslo […]

21 balandžio, 2025

Šešios Lietuvos vietovės: Niūronys, Marcinkonys, Merkinė, Palūšė, Plateliai ir Žagarė pretenduoja tapti geriausiais turizmo kaimais pasaulyje. Jos pateikė savo kandidatūras […]

18 balandžio, 2025

„Lidl Lietuva“ pelnė patraukliausio darbdavio apdovanojimą prekybos ir pardavimų srityje bei pateko tarp 50-ies geriausių šalies darbdavių bendrame reitinge. Nugalėtojai […]

15 balandžio, 2025

Startuolis – tai ne tik naujas verslas, bet ir nauja idėja, drąsūs sprendimai bei inovatyvus požiūris į rinką. Būtent todėl […]

8 balandžio, 2025

Balandžio 8 d. Ignalinos rajono savivaldybėje vyko Verslo forumas, kurį organizavo Panevėžio prekybos, pramonės ir amatų rūmai. Rūmų generalinis direktorius […]

Kiek galite sutaupyti įsirengę saulės elektrinę su APVA parama / pexels.com nuotr.
7 balandžio, 2025

Įsirengti saulės elektrinę su APVA (Aplinkos projektų valdymo agentūros) parama – tai ne tik puiki galimybė sumažinti elektros sąskaitas, bet […]

5 balandžio, 2025

Pirmasis šių metų ketvirtis pažymėtas išaugusiu įvykusių viešųjų Turto banko aukcionų skaičiumi, palyginti su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu. Per […]

3 balandžio, 2025

Airijos pigių skrydžių bendrovė „Ryanair“ tapo pirmąją aviakompanija Europoje, per metus skraidinusia 200 mln. keleivių. Per finansinius metus, kurie baigėsi […]

31 kovo, 2025

Kasmet technologijų entuziastai laukia naujausių išmaniųjų telefonų modelių, o Apple iPhone serija išlieka viena populiariausių pasirinkimų rinkoje. Vienas naujausių modelių […]

31 kovo, 2025

Geros naujienos šiauliečiams. „Kavos Draugas“ plečiasi ir atidaro jau šeštąją fizinę parduotuvę Lietuvoje – šįkart Šiauliuose. Nuo šiol bus dar […]

27 kovo, 2025

Lietuvos oro uostai (LTOU) praneša, kad oficialiai baigtas Kauno oro uosto šiaurinio perono plėtros projektas, kuris pradėtas 2023 metų pabaigoje. […]

Regionų naujienos