31 sausio, 2024
Lietuvos nacionalinis muziejus

Kazio Varnelio namuose-muziejuje parodą pristatanti dailininkė Monika Radžiūnaitė įsitikinusi: klaidos skatina augti

Sausio 31 d. Kazio Varnelio namuose-muziejuje bus atidaryta dailininkės Monikos Radžiūnaitės paroda „Ir aš tik žmogus“. Šioje Lietuvos nacionalinio muziejaus padalinio istorinėje erdvėje eksponuojami viduramžių estetikos ir šiuolaikinių vaizdų kultūros įkvėpti darbai iki pat spalio 2 d. kvies lankytojus tyrinėti klaidos fenomeną. Apie parodos idėją, dialogui kviečiančius Lietuvos nacionalinio muziejaus skliautus ir tai, kaip klaidos gyvenimui bei kūrybai suteikia naujų prasmių, pasakoja parodos autorė Monika Radžiūnaitė ir kuratorė Indrė Urbelytė.

Monika, Indre, pradėkime nuo to, kad paroda veikia K. Varnelio namuose-muziejuje. Kiek ši erdvė ir paties menininko kūryba pratęsia parodos idėją, o galbūt netgi tampa jos dalimi?

M. R.: Prieš beveik dvejus metus pasikviečiau Moniką apžiūrėti nuolatinę muziejaus ekspoziciją, galvodama apie jos kūryboje transformuojamos viduramžių estetikos ir muziejaus pastatų istorijos sąsajas. Mūsų mūrai, kuriuose jau prieš šešis šimtmečius aktyviai virė Mažosios gildijos gyvenimas, yra vieni seniausių Vilniuje, o ekspozicijose susipina skirtingų epochų ir kraštų artefaktai. Ir Monikos kūryboje panašiai persipina skirtingų laikų ikonografija, kultūriniai klodai, kuriuos skaitome jau šiandienos akimis. Tad gotikiniai muziejaus skliautai tapo svarbiu šios parodos įkvėpimo šaltiniu. Žinoma, vėliau išryškėjo sąsajos su Varnelio kūryba – ritmingi ornamentai ir juos panaudojant kuriama erdvės iliuzija, bažnytinės dailės įtaka. Tačiau tai – tik papildomos gijos.

Ką reiškia parodos pavadinimas „Ir aš tik žmogus“? Ką jis sufleruoja, į kokius klausimus, temas skatina atsigręžti? Kiek jis aktualus šiandieniniame pasaulyje?

M. R.: Retas atvejis, kad parodos pavadinimas nušvistų greitai, aiškiai ir ryškiai. Jį pasiskolinome iš vieno Monikos paveikslo – „Ir aš tik gyvūnas“. Pavadinimas nurodo į klaidų, netobulumų, neišvengiamų net ir technologijų amžiuje, kupiną žmonijos tinklą. Paprastai tariant, mūsų pasaulis, kuriam išsigelbėjimą žadėjo skaitmeninio pasaulio nešama žinių ir tobulumo šviesa, yra kupinas trikdžių ir nesusikalbėjimų, o kiekvienas iš mūsų kartais „prisidirbame“ (ne taip pasakome, blogai išgirstame), ir tos „nuodėmės“ amžiams nusėda skaitmeniniuose archyvuose. Tai yra apie žmogišką klaidą ir per daug rimtą požiūrį į save bei kitus.

M. R.: Parodos pavadinimas atliepia ir apibendrina visų eksponuojamų darbų pavadinimų esmę. Tai – klaidas teisinančios nuvalkiotos, visų girdėtos frazės, taip pat – komentarai ir patarlės, mokantys gyventi, dažnai ataidintys iš visažinių bei teisingumo riterių tribūnų. Parodoje užduodu klausimą, kokia gi religija galėtų gimti iš šiandienos vaizdų kultūros, tad kūrinių pavadinimai yra it citatos iš naujų šventųjų tekstų.

Monika, tiek ši, tiek prieš keletą metų pristatyta Jūsų paroda „Apstybės / Superfluitates“ vienaip ar kitaip siejasi su viduramžiais ir religija. Kiek Jums rūpi kūryboje amžinosios, fundamentaliosios temos?

M. R.: Nors Antika ir paklojo pagrindą viduramžių mąstymui ir kultūrai, vis tik galima teigti, jog Vakarams didžiausią įtaką padarė krikščioniškieji viduramžiai, persmelkti misticizmo, stebuklų, bandymų išaiškinti pasaulio ir žmonijos slėpinius. Kadangi ir pati esu vakarietiškosios kultūros „produktas“, todėl, norėdama analizuoti istoriją ir ją aktualinti dabartyje, privalau gilintis ir į religijos dėmenį. Manau, kad kitaip suprasti mūsų visuomenės neįmanoma.

Kalbate apie kūrybinę klaidos strategiją. Kas tai yra ir kaip tai atsispindi eksponuojamuose darbuose? Smalsu, ką laikote didžiausiomis klaidomis kūryboje ir gyvenime?

M. R.: Į tokį klausimą būtų galima atsakyti šios parodos kūrinių pavadinimus primenančiu atsakymu – „kam bijoti to, kas yra neišvengiama“. Klaidos yra įprastas gyvenimo reiškinys, skatinantis augti.

O kūrinyje klaida yra it antra interpretacinė linija. Pasitelkiant gūglo vertėją, pirminis lietuviškas pavadinimas verčiamas į lotynų kalbą ir atgal. Dėl vis dar netobulo vertimo algoritmo atsiranda naujos prasmės, ne ką mažiau pajėgios kalbėti. Pavyzdžiui, kūrinio pavadinimas „Būna, nusisuka fortūna / Interdum fortuna vertit / Kartais sėkmė pasisuka“ liudija ne tik tai, kad sėkmė gali nusisukti, bet ir tai, kad ji nuolat kinta. Kai kurių klaidų dalyvavimo mūsų gyvenime niekada ir nepastebėsime.

M. R.: Legendinis klaidos pavyzdys yra Mozės ikonografija. Ar kada nors susimąstėte, kodėl Vilniaus arkikatedros nišoje stovi raguoto Mozės skulptūra? Manoma, kad dėl vertimo klaidos – hebrajų kalboje žodžiai „švytėti“ ir „ragas“ yra panašūs, todėl „spinduliuojantis“ Mozės veidas tapo „raguotu“. Žinoma, ši klaida atsirado netyčia, tačiau ji nulėmė gausybės raguotų atvaizdų atsiradimą. Štai Monika klaidą ir pasiklydimą vertime (vaizdų ir tekstų) išnaudoja tikslingai, kad transformuotų atpažįstamus motyvus ir užpildytų juos šiandienos reikšmėmis.

Lankytojus kviečiate kritiškai reflektuoti teksto ir vaizdo sąveiką. Kiek Jums pačiai artimas rašymas, tekstas, o kiek – vaizdas?

M. R.: Tiek vaizdas, tiek tekstas man atrodo lygiaverčiai varžovai. Tekstas suteikia galimybę lįsti gilyn į prasmę, ją detaliai išrakinėti, o vaizdas gali viena maža plokštuma aprėpti kelis prasminius klodus. Studijuodama supratau, kad teksto rašymas atsako į sau keliamus klausimus, kurių negaliu atsakyti vizualiai, ir atvirkščiai, – todėl kūryboje bandau šiuos du elementus jungti.

– Dėkojame už pokalbį.

Paroda Lietuvos nacionalinio muziejaus padalinyje Kazio Varnelio namai-muziejus atidaroma sausio 31 d. 18 val. ir veiks iki spalio 2 dienos.

Organizatorius Lietuvos nacionalinis muziejus

Kuratorė Indrė Urbelytė

Architektė Gabrielė Černiavskaja

Grafikos dizainerė Monika Radžiūnaitė

Koordinatorė dr. Daiva Vaišnienė

Vertėja Aistė Radžiūnaitė

Edukatorė Brigita Rimkutė

Parodos partneris galerija „Vartai“

Menininkės kūrybą iš dalies finansuoja Lietuvos kultūros taryba


29 balandžio, 2025

Septyniems Lietuvos paplūdimiams suteikta teisė šią vasarą iškelti Mėlynąsias vėliavas – švarios ir saugios aplinkos simbolius. Apie tokį sprendimą Lietuvą […]

29 balandžio, 2025

Veiverių kultūros ir laisvalaikio centras kviečia į įspūdingą bendruomeniškumo šventę – gegužės 24 dieną miestelio parke vyks didžiulį būrį atlikėjų […]

28 balandžio, 2025

2025 m. balandžio 28 d. Telšių Karolinos Praniauskaitės viešojoje bibliotekoje susitikome su rašytoja Jolita Herlyn. Viešnią kalbino bibliotekos direktorė Jolanta […]

28 balandžio, 2025

Reaguodama į balandžio 27 d. Vilniaus regiono atliekų rūšiavimo gamykloje įvykusį gaisrą ir galimus iššūkius dėl atliekų tvarkymo, Vilniaus rajono […]

27 balandžio, 2025

Vilniuje sekmadienį tūkstančiai dalyvavo Katedros aikštėje vykusiame proteste prieš planuojamą nekilnojamojo turto (NT) mokestį „NE gyvenamojo būsto mokesčiui!“.  Dar neprasidėjus […]

27 balandžio, 2025

Ugniagesiai lokalizavo sekmadienio rytą sostinės atliekų tvarkymo gamykloje „Energesman“ kilusį gaisrą. „17 val. 30 min. paskelbta gaisro lokalizacija“, – Eltai […]

24 balandžio, 2025

Vakar Vilniaus rotušėje meras Valdas Benkunskas oficialiai suteikė garbės piliečio vardą kompozitoriui, ilgamečiam berniukų ir jaunuolių choro „Ąžuoliukas” vadovui prof. […]

24 balandžio, 2025

Restauruojant bei konservuojant Vilniaus Kalvarijų komplekso Šv. Kryžiaus Atradimo bažnyčios, vadinamos Kalvarijų bažnyčia (Kalvarijų g. 327) interjero sienų tapybą, restauratoriai […]

Sauliaus Žiūros nuotr.
23 balandžio, 2025

Vilniaus miesto savivaldybė pristatė gyventojų evakavimo planą, kuris yra universalus ir gali būti pritaikomas skirtingų ekstremalių situacijų metu evakuojant tiek […]

23 balandžio, 2025

Šiandien Nacionalinės Lietuvos bibliotekų savaitės atidarymo renginyje paskelbti geriausi 2024 m. bibliotekininkai. Sveikindamas laureatus ir visą šalies bibliotekininkų bendruomenę Nacionalinės […]

Rima Spūdienė švenčia ir kūrybinį, ir gyvenimo jubiliejų / Ilonos Jančaitienės nuotr.
23 balandžio, 2025

Marijampolės savivaldybėje esantis Patašinės kaimas garsėja kūrybingais žmonėmis: literatais, menininkais,  fotografais, krašto istorijos bei aplinkos grožio  puoselėtojais, puikių idėjų generatoriais.  […]

23 balandžio, 2025

Vilniaus miesto savivaldybėje trečiadienį pristatytas sostinės evakuacijos planas. Šis planas, kuris rengtas, remiantis Ukrainos, JAV miestų patirtimis, skirtas karinės invazijos, […]

23 balandžio, 2025

Balandžio 23-ąją, tikrąją Jurginių dieną, Pasakų parke suskambo vaikų juokas, dainos ir pavasario šauksmas – čia susirinko būrys mažųjų palangiškių, kad […]

Ką būtina žinoti prieš nuomojantis automobilį Vilniuje
23 balandžio, 2025

Automobilių nuoma Vilniaus mieste – vis dažnesnis pasirinkimas tiek vietinių gyventojų, tiek miesto svečių tarpe. Nesvarbu, ar automobilio prireikia verslo […]

Arkivyskupas Gintaras Grušas. Dainiaus Labučio (ELTA) nuotr.
21 balandžio, 2025

Lietuvos vyskupų konferencijos pirmininkas Gintaras Grušas sako, kad popiežiaus Pranciškaus mirtis antrąją šv. Velykų dieną skatina tikėjimą prisikėlimu. Arkivyskupo teigimu, […]

18 balandžio, 2025

Daugyvenės kultūros istorijos muziejaus-draustinio Burbiškio dvaro istorijos muziejuje (Radviliškio r.), artėjant tradiciniam festivaliui „Tulpių žydėjimo šventė“, žiedus išskleidė ir saulei […]

18 balandžio, 2025

Rotušės aikštėje oficialiai atvertas Portalas – interaktyvi skulptūra, jungianti miestus realiu laiku. Šimtus milijonų žmonių visame pasaulyje įtraukęs Portalas iš […]

16 balandžio, 2025

Balandžio 16 d. Bukiškyje, Vilniaus rajone, įvyko simbolinės naujo prekybos ir paslaugų centro statybų pradžios kapsulės įkasimo ceremonija. Renginyje dalyvavo […]

16 balandžio, 2025

Balandžio 12 dieną Daugyvenės kultūros istorijos muziejus-draustinis (Radviliškio r.) subūrė talkininkus į tradicinę talką, skirtą Tarptautinei paminklų ir paminklinių vietovių […]

16 balandžio, 2025

Vilniuje užbaigtas išskirtinis socialinio būsto konversijos projektas „Šilti namai”, į kurį investuota daugiau ne pusė milijono eurų. Įgyvendinant projektą, Lazdynuose […]

Regionų naujienos