25 kovo, 2024
Gjensidige

Naujas sezonas: koks iššūkis šiemet laukia motociklininkų?

Šiemet ankstokai prasidėjęs motociklininkų sezonas į gatves atginė ir naujus iššūkius eismo dalyviams. Per žiemą primiršti vairavimo įgūdžiai pakiša koją ne tik motociklininkams, bet ir itin mūsų šalies miestų gatvėse išpopuliarėjusių elektrinių paspirtukų vairuotojams bei kitiems eismo dalyviams. Draudikai atkreipia dėmesį, kad eismo įvykių skaičius tiesiogiai priklauso nuo vairuotojų patirties ir stažo: jam augant, eismo įvykių kiekis mažėja.

Draudimo bendrovė „Gjensidige“ per pastaruosius trejus metus Lietuvoje atlygino beveik pusę mln. eurų už 325 įvykius, kuriuos sukėlė arba kuriuose nukentėjo motociklininkai. Pernai daugiausia įvykių fiksuota birželio, rugpjūčio ir rugsėjo mėnesiais. Vidutinė motociklo vairuotojo privalomojo draudimo išmoka siekia 1 400 eurų. Ji yra didesnė už automobilių vairuotojų privalomojo draudimo išmoką, sudarančią 1 100 Eur.

Nuo 2021 metų didžiausia, beveik 20 tūkst. eurų išmoka, išmokėta motociklininkui, kuriam kelią užtvėrė iš šalutinio kelio išvažiavęs automobilis. Tačiau dažniau išmokos mokamos kitiems eismo dalyviams dėl pačių motociklininkų sukeltų įvykių.

„Mūsų duomenys rodo, kad motociklininko patirtis ir vairavimo stažas yra tiesiogiai susijęs su įvykių skaičiumi. Kuo vairuotojo stažas didesnis – tuo mažiau eismo įvykių jis sukelia. Matome, jog dažniausia įvykio priežastis yra Kelių eismo taisyklių pažeidimai: atstumo, lenkimo taisyklių nepaisymas, per didelis greitis. Vairuotojai nesuvaldo transporto priemonės, išvažiuoja į priešingą eismo juostą, apvirsta, nuskrieja į kelkraštį ar susiduria su kitais eismo dalyviais“, – kalba draudimo bendrovės „Gjensidige” Žalų departamento vadovė Baltijos šalims Viktorija Katilienė.

Į gatves skubėti dar anksti

Dėmesį į ankstyvo motociklininkų sezono rizikas ragina atkreipti ir Rytis R. Mežonis, Lietuvos ir pasaulio motorekordininkas bei pirmosios Lietuvoje motociklo valdymo įgūdžių tobulinimo mokyklos „Motogym.lt“ įkūrėjas, treneris ir kurso autorius.

„Jeigu motociklo vairuotojas turi patirties ir važinėja ne vieną sezoną, jis tokį ankstyvą pavasarį dar nesėda ant motociklo ir neskuba į kelią. Dažniausiai pirmieji kasmet į gatves išrieda tie motociklų vairuotojai, kurie prie transporto priemonės vairo nori kuo greičiau pradėti savo pirmąjį sezoną ir išbandyti jos galimybes. Didžioji dalis tokių vairuotojų neturi tvirtų vairavimo įgūdžių, tik didžiulį norą išmėginti motociklą. Toks požiūris veda į pavojus kelyje“, – kalba Rytis R. Mežonis.

Pasak vairavimo trenerio, nesvarbu, kelintą sezoną motociklininkas sės prie šios transporto priemonės vairo, jis pirmiausia turėtų savo įgūdžius atnaujinti automobilių stovėjimo ar kitos paskirties aikštelėje. „Būtina prisiminti, ką moki, ir įsivertinti, ką dar reikėtų patobulinti. Įgūdžiai turi būti lavinami ir atnaujinami, todėl prieš išriedant į gatves svarbu pajusti, kas sekasi gerai, o kokiuose veiksmuose reikėtų daugiau atsargos ir budrumo“, – kalba Lietuvos ir pasaulio motorekordininkas.

Jis džiaugiasi, kad vis daugiau motociklininkų ypatingą dėmesį skiria motociklo vairavimo inventoriui: ant transporto priemonės sėda ne su džinsais ir odine liemene, o dėvėdami kuo geriau juos pačius apsaugančius drabužius bei avalynę, investuoja į kokybišką, kelis šimtus eurų kainuojantį šalmą, naujausias kelių ar alkūnių apsaugas. „Anksčiau buvo įprasta kuo daugiau investuoti į motociklą, o dabar vis daugiau dėmesio motociklininkai skiria ne transporto priemonei, o savo saugumui“, – pasakoja R.R. Mežonis.

Bet ir turintiems kokybišką motociklo vairavimo aprangą treneris rekomenduoja visada atidžiai įvertinti oro sąlygas, net jei už lango šviečia pavasario saulė. „Jeigu oro temperatūra siekia 10 laipsnių šilumos, važiuojant motociklu 90 km/val. greičiu ji atitinka jutiminę 5 laipsnių šalčio temperatūrą. Tokiomis aplinkybėmis motociklo vairuotojas greitai ima justi diskomfortą – stingsta kūnas, lėtėja transporto priemonės valdymo refleksai. Dėmesys nuo vairavimo nukrypsta į šalčio keliamus fizinius pojūčius, todėl gerai vairuoti darosi vis sunkiau. Kelių ir gatvių posūkiuose dar gali pasitaikyti nenuvalyto smėlio ir purvo, todėl atliekant šį manevrą būtinas ypatingas atidumas“, – pabrėžia Lietuvos ir pasaulio motorekordininkas.

R. R. Mežonio teigimu, ne tik dėl šių priežasčių nereikėtų skubėti pradėti motociklininkų sezoną. „Padangoms, kurias turi dauguma motociklų, dabartinė kelio danga Lietuvoje dar yra per šalta, jos optimali naudojimo temperatūra turėtų būti aukštesnė mažiausiai dešimčia laipsnių“, – tvirtina R.R. Mežonis.

Įgūdžiai turi virsti refleksais

Pasak jo, kad motociklininkas prie vairo jaustųsi užtikrintas, jo vairavimo įgūdžiai turėtų tapti refleksais. „Čiaudėdami žmonės turi refleksą užsidengti rankomis burną, o matydami metamą daiktą – užsimerkti. Todėl vairuojant motociklą, kai kelyje atsiranda kliūtis ir nėra laiko galvoti, kada kurį stabdį ar sankabos rankeną spausti, svarbu būti išmokus pasitelkti ne turimas žinias, o patirties suformuotus refleksus, nes jie kelyje vairuojant suveikia automatiškai“, – pasakoja vairavimo treneris. Kad šie refleksai susiformuotų, pasak R. R. Mežonio, motociklininkai turi daug kartų kartoti veiksmus prie vairo ir gerinti vairavimo įgūdžius.

Jis atkreipia dėmesį, kad dėl patirties stokos motociklininkai  prie vairo neretai padaro ir mąstymo klaidų, kurios baigiasi eismo nelaimės. „Kad to išvengtume, kiekvieną eismo susikirtimo zoną – sankryžą, pėsčiųjų perėją, įvažiavimą į kiemą – reikėtų suvokti kaip padidintos rizikos vietą. Vadinasi, tokiose situacijose koja visada turi būti virš galinio stabdžio kojelės“, – kalba R. R. Mežonis.

Jo teigimu, pasitaiko ir tokių atvejų, kai motociklininkai į gatves išvažiuoja mokėdami naudotis tiktai priekiniu transporto priemonės stabdžiu ir neturi jokių galinio stabdžio naudojimo įgūdžių. „Priekinio stabdžio, be galinio, naudojimas yra ne tik mažiau efektyvus, bet netgi pavojingas. Dar viena svarbi taisyklė, kurią motociklininkai neretai pamiršta – nenaudoti stabdžio, jei transporto priemonės vairas yra pasuktas“, – patarimais dalijasi Lietuvos ir pasaulio motorekordininkas.

Jis pataria itin atidžiai rinktis saugų vairavimo greitį: „Jei manai, kad posūkį gali į veikti 100 km/val. greičiu, reikėtų į jį įvažiuoti 70 km/val. greičiu. Visada pasiekite tik 70 proc. jūsų gebėjimus atitinkančio greičio, tuomet jūs kelyje būsite gerokai saugesnis.“

Vairavimo treneris įvardija ir dar vieną motociklininkų iššūkį – elektrinis paspirtukus. „Šiuolaikiniai paspirtukai gali išvystyti ir 100 km/val. greitį, yra itin dinamiški, bet didelė problema Lietuvoje, kad jais mūsų šalies miestų gatvėmis važinėja žmonės, kurie neturi jų valdymo įgūdžių bei tinkamos eismo dalyvių kultūros. Jie itin dažnai važiuoja ten, kur gali pravažiuoti, o ne ten, kur jiems leistina važiuoti. Elektriniai paspirtukai, kaip ir motociklai, dažnai juda tarp juostų, tik skirtumas yra toks, kad pastariesiems ten važiuoti yra leista, o elektriniams paspirtukams – ne. Paspirtukai neturi veidrodėlių, juos vairuojantys žmonės dažnai nerodo posūkių ir menkiau nei kitų transporto priemonių vairuotojai išmano Kelių eismo taisykles. Todėl akylesni gatvėse turėtų būti ne tik motociklininkai, bet ir visi kiti eismo dalyviai“, – pabrėžia R.R. Mežonis.

 Jis teigia dažnai susiduriantis su žmonėmis, kurie sėda ant motociklo įsivaizduodami, kad apie jo vairavimą yra įgiję pakankamai žinių. „Tai klaidingas mąstymas, reikėtų itin atsargiai vertinti savo gebėjimus bei visada kelyje išlikti budriam. Kai motociklininkai daug investuoja į vairavimo aprangą, jie dažnai sumenkina vairavimo įgūdžių reikšmę. Taip irgi nereikėtų klysti, nes apranga nepadės išvengti eismo nelaimių ir nuo jų neapsaugos. Vairuotojo įgūdžiai yra svarbiausias sėkmingo vairavimo veiksnys kelyje“, – sako vairavimo treneris.


2 gegužės, 2025

Žiniasklaidos laisvės padėtis pasaulyje blogesnė nei kada nors anksčiau, teigiama penktadienį paskelbtame naujausiame nevyriausybinės organizacijos „Reporteriai be sienų“ (RSF) pasauliniame […]

29 balandžio, 2025

Septyniems Lietuvos paplūdimiams suteikta teisė šią vasarą iškelti Mėlynąsias vėliavas – švarios ir saugios aplinkos simbolius. Apie tokį sprendimą Lietuvą […]

28 balandžio, 2025

Reaguodama į balandžio 27 d. Vilniaus regiono atliekų rūšiavimo gamykloje įvykusį gaisrą ir galimus iššūkius dėl atliekų tvarkymo, Vilniaus rajono […]

27 balandžio, 2025

Vilniuje sekmadienį tūkstančiai dalyvavo Katedros aikštėje vykusiame proteste prieš planuojamą nekilnojamojo turto (NT) mokestį „NE gyvenamojo būsto mokesčiui!“.  Dar neprasidėjus […]

27 balandžio, 2025

Įsibėgėjus pavasariui, ir augalams pradėjus barstyti žiedadulkes, Higienos instituto Sveikatos stiprinimo centro specialistai parengė rekomendacijas alergiškiems žmonėms, kaip sumažinti žiedadulkių […]

24 balandžio, 2025

Trečiadienį su savivaldybių merais susitikusi krašto apsaugos ministrė Dovilė Šakalienė aptarė šalies saugumo situaciją, planuojamus pokyčius ir regionų vaidmenį visuotinėje […]

24 balandžio, 2025

2025 m. kovo 21 d. Lietuvos futbolo rinktinė pradėjo atranką į 2026 m. FIFA pasaulio futbolo čempionatą. Rungtynės Varšuvoje baigėsi […]

24 balandžio, 2025

Miško kaina Lietuvoje yra nuolat kintantis rodiklis, priklausantis nuo daugelio veiksnių. Pastaraisiais metais miškų rinkos tendencijos rodo stabilų augimą, tačiau […]

23 balandžio, 2025

Pagerbiant iškilų Jo Šventenybės Popiežiaus Pranciškaus atminimą, Vyriausybės nutarimu šį šeštadienį, balandžio 26 d., Lietuvoje skelbiamas gedulas. Trečiadienio posėdyje priimtas […]

23 balandžio, 2025

Vilniaus miesto savivaldybėje trečiadienį pristatytas sostinės evakuacijos planas. Šis planas, kuris rengtas, remiantis Ukrainos, JAV miestų patirtimis, skirtas karinės invazijos, […]

23 balandžio, 2025

Ukrainoje žuvusiam Tomui Valentėliui nuspręsta skirti aukščiausią Krašto apsaugos sistemos apdovanojimą, sako krašto apsaugos ministrė Dovilė Šakalienė.  „Šiandien priėmiau sprendimą, […]

23 balandžio, 2025

Balandžio 23-ąją, tikrąją Jurginių dieną, Pasakų parke suskambo vaikų juokas, dainos ir pavasario šauksmas – čia susirinko būrys mažųjų palangiškių, kad […]

Nugalėtojų taurė keliama į viršų
23 balandžio, 2025

Balandžio 22 dieną Ringaudų daugiafunkcėje sporto aikštelėje įvyko pirmasis mergaičių futbolo turnyras „Ringaudų taurė 2025“, kuriame varžėsi penkios komandos: dvi […]

21 balandžio, 2025

Šešios Lietuvos vietovės: Niūronys, Marcinkonys, Merkinė, Palūšė, Plateliai ir Žagarė pretenduoja tapti geriausiais turizmo kaimais pasaulyje. Jos pateikė savo kandidatūras […]

Arkivyskupas Gintaras Grušas. Dainiaus Labučio (ELTA) nuotr.
21 balandžio, 2025

Lietuvos vyskupų konferencijos pirmininkas Gintaras Grušas sako, kad popiežiaus Pranciškaus mirtis antrąją šv. Velykų dieną skatina tikėjimą prisikėlimu. Arkivyskupo teigimu, […]

18 balandžio, 2025

Daugyvenės kultūros istorijos muziejaus-draustinio Burbiškio dvaro istorijos muziejuje (Radviliškio r.), artėjant tradiciniam festivaliui „Tulpių žydėjimo šventė“, žiedus išskleidė ir saulei […]

16 balandžio, 2025

Europos kino akademija paskelbė papildžiusi Europos kino kultūros lobių (Treasures of European Film Culture) sąrašą dar vienuolika Europos kinui svarbių […]

16 balandžio, 2025

Elektriniai dviračiai (e-dviračiai) pastaraisiais metais išpopuliarėjo neįtikėtinai sparčiai, tapdami ne tik madinga naujove, bet ir itin universalia transporto bei laisvalaikio […]

16 balandžio, 2025

LTG grupės keleivių vežimo bendrovė „LTG Link” Velykų atostogų laikotarpiu kviečia traukiniauti ir vykdo specialią akciją – balandžio 20–27 d. […]

15 balandžio, 2025

Šakių rajone du neblaivūs vyrai su savimi nešėsi karo laikų sprogmenį. Pirmadienio pavakare, 16 val. 32 min., buvo gautas pranešimas, kad […]

Regionų naujienos