23 birželio, 2015

TYRIMAS: Kas trečias kelyje kelia grėsmę saugumui

Penkiuose didžiausiuose Lietuvos miestuose atliktas automobilių padangų būklės tyrimas rodo – net 38 proc. vairuotojų šiltuoju metų laiku važinėja su prastos būklės žieminėmis padangomis. Specialistai įspėja: tokių vairuotojų stabdymo kelias prailgėja nuo kelių iki keliolikos metrų, automobilį valdyti tampa sudėtinga, tad palijus pavojus kyla visiems eismo dalyviams.

Kompanijos „Goodyear Dunlop“ tyrėjų komanda birželio pradžioje Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose ir Panevėžyje lankė populiariausių prekybos centrų stovėjimo aikšteles. Viso tyrimo metu buvo patikrinti 1552 automobiliai, iš kurių net 590 rasti su žieminėmis padangomis.

„Sąlyginai geriausiai pasirodė Vilniaus ir Klaipėdos vairuotojai, čia su žieminėmis padangomis radome 31,5 proc. patikrintų automobilių. Blogiausi rezultatai Šiauliuose ir Kaune, kur su žieminėmis padangomis rasta atitinkamai 45,8 proc. ir 42,7 proc. tikrintų automobilių”, – tyrimo rezultatus komentavo „Goodyear Dunlop“ pardavimų vadovas Lietuvoje Mindaugas Jasiūnas.

Tiesa, M. Jasiūnas pastebi, kad išvardinti skaičiai – tai didžiausių Lietuvos miestų duomenys. Tuo tarpu situacija užmiestyje, mažesniuose miesteliuose bei kaimuose – dar blogesnė. Manoma, kad ten daugiau nei pusė vairuotojų visą sezoną važinėja su vienu žieminių padangų komplektu.

Rūpi pribaigtipadangas, o ne saugumas

Peržiūrėjus tokį kiekį padangų – įspūdžiai įvairūs. Pastebėta didelė žieminių padangų dalis, kurių protektoriaus gylis mažesnis nei 3 mm. Pasak specialistų, tokios padangos žiemos sezonui jau bus nebetinkamos.

„Pasitaikė ir tokių atvejų, kai matosi, kad padangos yra neteisingai nusidėvėjusios: viena padangos pusė yra lygi, nebėra net protektoriaus žymės, o kita – dar pakankama. Tai rodo, kad automobilis turi techninių problemų, pavyzdžiui, blogą ratų suvedimą. Su tokia padanga irgi nebegalima važiuoti”, – įspūdžiais dalinosi M. Jasiūnas.

Dažniausi pasiteisinimai, kodėl vairuotojai renkasi žiemines padangas vasarą, yra keli. Didžioji dalis sako planuojantys įsigyti naują žieminių komplektą, todėl prieš tai nori iki galo nudėvėti jau turimas. Kiti tiesiog perka vieną žieminių komplektą ir su juo važinėja ištisus metus, naudodami jas kaip universalias, nors techniškai jos nėra universalios.

Tokie vairuotojų įpročiai, pasak pašnekovo, keičiasi itin lėtai. Prieš penkerius metus kitos kompanijos atliktas panašus tyrimas parodė, kad vasaros metu žieminėmis padangomis savo automobilį buvo apavę net  40–45 proc.  tikrintų vairuotojų. Problemos spręsti nepadeda ir šalyje galiojantys įstatymai. Mat draudimas vasarinėmis padangomis važinėti žiemos metu galioja, o žieminėmis  vasarą – ne.

„Pavyzdžiui, Estijoje situacija yra kur kas geresnė. Viena iš priežasčių – tai, kad dauguma vairuotojų žiemą važinėja dygliuotomis padangomis, todėl atėjus šiltajam metų laikui yra privesti keisti padangų komplektą. Dėl to ten didelis procentas vairuotojų važinėja teisingai – vasarą su vasarinėmis, žiemą – su žieminėmis padangomis”, – pastebėjo „Goodyear Dunlop“ specialistas.

Stabdymo kelias ilgėja, valdymas sudėtingėja

Didžiausias pavojus dėl neteisingo padangų eksplotavimo kyla pačiam vairuotojui ir jo keleiviams. Palijus tokio automobilio stabdymo kelias pailgėja nuo kelių iki keliolikos metrų. Kelių policijos departamento duomenimis, didžiuosiuose šalies miestuose vasaros metu esant lietingoms oro sąlygoms daugiau įvyksta neįskaitinių, t. y. techninių eismo įvykių, kai apgadinamos tik transporto priemonės.

Dažniausiai ne visi vairuotojai vienodai greitai prisitaiko prie permainingų oro sąlygų: kelio danga tampa slidi, nepasirenkamas saugus greitis, atstumas iki priekyje važiuojančios kitos transporto priemonės, vairuotojai skuba ir būna neatidūs. Be to, eisme dalyvauja ir kiti eismo dalyviai: pėstieji, dviračių vairuotojai.

„Tiek ant sausos, tiek ant šlapios dangos žieminių padangų stabdymo kelias yra kur kas ilgesnis nei vasarinių. Prieš keletą metų daryto „Goodyear Dunlop“  tyrimo metu buvo nustatyta, kad važiuojant miesto 50 km/val. greičiu su premium klasės žieminėmis padangomis automobilis sustoja 2–5 metrais toliau, negu su vasarinėmis. Kažkam gali atrodyti, kad tie keli metrai yra nesvarbūs, tačiau net ir keli centimetrai gali būti lemiami avarinės situacijos atveju”, – aiškino M. Jasiūnas.

 Pasak pašnekovo, padidinus greitį skirtumas dar ženklesnis. Tyrimo metu nustatyta, kad važiuojant užmiesčio keliu 90–100 km/val. greičiu, stabdymo kelias pailgėja net 12–15 metrų. Vadinasi, vairuotojas sustos mažiausiai trijų automobilių atstumu arčiau su vasarinėmis nei su žieminėmis padangomis.

Kitas kylantis pavojus – tai automobilio valdymas. Pasak M. Jasiūno, žieminių padangų gumos mišinys yra minkštesnis, tačiau norint, kad automobilio sukibimas su keliu būtų geresnis, o mašina būtų stabilesnė važiuojant didesniu greičiu bei posūkiuose, yra reikalingas kietas gumos mišinys. Būtent tokios ir yra vasarinės padangos.

Specialistas taip pat primena, kad žieminis minkštas gumos mišinys yra nepritaikytas važinėti aukštesnėje nei 7 laipsnių oro temperatūroje. Važiuojant žieminėmis padangomis esant aukštai temperatūrai gumos mišinys neatlieka visų savo funkcijų, mašina nėra stabili važiuojant dideliu greičiu ar įveikiant posūkius – automobilis plaukioja.

Neteisinga matematika

Vienas dažniausių vairuotojų argumentų, kurie ištisus metus važinėja žieminiu padangų komplektu – taupumas. Tačiau specialistų teigimu, toks įprotis nepadeda taupyti. Priešingai, didina išlaidas bei kelia grėsmę bet kada tapti ir avarijos išlaidomis. „Goodyear Dunlop“ atstovas skaičiuoja,  jei  vairuotojas perka vieną žieminių padangų komplektą ir su juo važinėja ištisus metus, tai dažniausiai tą komplektą ir nudėvės per vieną sezoną.

„Žieminės padangos vasarą daug greičiau nusidėvi. Jei prieš vasarą žieminė padanga turi 6–5 mm protektorių, tai per vasarą ji nudėvės apie 3 mm ir žiemai links jau tik minimalūs 3 mm arba dar mažiau. Pagal taisykles toks vairuotojas privalės keisti padangas arba, nors ir bus likęs minimalus protektoriaus gylis, tačiau padangos savybės jau bus kelis kartus blogesnės, nei buvo vasaros pradžioje”, – aiškino specialistas.

M. Jasiūno teigimu, turint du komplektus ir važinėjant su kiekvienu kada privalu, vairuotojas padangas galės naudoti 2–3 metus, be to – vasarinių padangų komplektas yra pigesnis nei žieminių. „Skirtumas yra, tačiau labiausiai skiriasi saugumas – naudojant padangas pagal paskirtį vairuotojas važiuos komfortiškai, saugiai, sustos daug greičiau ir efektyviau“, – perspėja M. Jasiūnas.


Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) vadas Rustamas Liubajevas. Mariaus Morkevičiaus (ELTA) nuotr.
8 gegužės, 2025

Po suaktyvėjusių nelegalių migrantų bandymų patekti į Lietuvos teritoriją, Valstybės sienų apsaugos tarnybos (VSAT) vadas Rustamas Liubajevas teigia – prie […]

Tomo Balžeko nuotr.
7 gegužės, 2025

Pastaruoju metu viešojoje erdvėje kilus diskusijoms dėl didžiųjų kormoranų populiacijos griežtesnio kontroliavimo, Aplinkos ministerija atkreipia dėmesį, kad nepamatuotas šių paukščių […]

4 gegužės, 2025

Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT) skelbia rengsianti mokymus apie biosaugą. Pasak institucijos, užkrečiamų ligų klausimas šiame sektoriuje yra esminis, […]

2 gegužės, 2025

Žiniasklaidos laisvės padėtis pasaulyje blogesnė nei kada nors anksčiau, teigiama penktadienį paskelbtame naujausiame nevyriausybinės organizacijos „Reporteriai be sienų“ (RSF) pasauliniame […]

Alytaus rajono savivaldybės merė Rasa Vitkauskienė
30 balandžio, 2025

Alytaus rajono merė Rasa Vitkauskienė trečiadienį po pietų atvyko į Specialiųjų tyrimų tarnybos (STT) būstinę Kaune. Kiek vėliau pranešta, kad […]

28 balandžio, 2025

Reaguodama į balandžio 27 d. Vilniaus regiono atliekų rūšiavimo gamykloje įvykusį gaisrą ir galimus iššūkius dėl atliekų tvarkymo, Vilniaus rajono […]

27 balandžio, 2025

Vilniuje sekmadienį tūkstančiai dalyvavo Katedros aikštėje vykusiame proteste prieš planuojamą nekilnojamojo turto (NT) mokestį „NE gyvenamojo būsto mokesčiui!“.  Dar neprasidėjus […]

27 balandžio, 2025

Įsibėgėjus pavasariui, ir augalams pradėjus barstyti žiedadulkes, Higienos instituto Sveikatos stiprinimo centro specialistai parengė rekomendacijas alergiškiems žmonėms, kaip sumažinti žiedadulkių […]

24 balandžio, 2025

Trečiadienį su savivaldybių merais susitikusi krašto apsaugos ministrė Dovilė Šakalienė aptarė šalies saugumo situaciją, planuojamus pokyčius ir regionų vaidmenį visuotinėje […]

24 balandžio, 2025

Miško kaina Lietuvoje yra nuolat kintantis rodiklis, priklausantis nuo daugelio veiksnių. Pastaraisiais metais miškų rinkos tendencijos rodo stabilų augimą, tačiau […]

23 balandžio, 2025

Pagerbiant iškilų Jo Šventenybės Popiežiaus Pranciškaus atminimą, Vyriausybės nutarimu šį šeštadienį, balandžio 26 d., Lietuvoje skelbiamas gedulas. Trečiadienio posėdyje priimtas […]

23 balandžio, 2025

Vilniaus miesto savivaldybėje trečiadienį pristatytas sostinės evakuacijos planas. Šis planas, kuris rengtas, remiantis Ukrainos, JAV miestų patirtimis, skirtas karinės invazijos, […]

23 balandžio, 2025

Ukrainoje žuvusiam Tomui Valentėliui nuspręsta skirti aukščiausią Krašto apsaugos sistemos apdovanojimą, sako krašto apsaugos ministrė Dovilė Šakalienė.  „Šiandien priėmiau sprendimą, […]

Arkivyskupas Gintaras Grušas. Dainiaus Labučio (ELTA) nuotr.
21 balandžio, 2025

Lietuvos vyskupų konferencijos pirmininkas Gintaras Grušas sako, kad popiežiaus Pranciškaus mirtis antrąją šv. Velykų dieną skatina tikėjimą prisikėlimu. Arkivyskupo teigimu, […]

16 balandžio, 2025

LTG grupės keleivių vežimo bendrovė „LTG Link” Velykų atostogų laikotarpiu kviečia traukiniauti ir vykdo specialią akciją – balandžio 20–27 d. […]

15 balandžio, 2025

Šakių rajone du neblaivūs vyrai su savimi nešėsi karo laikų sprogmenį. Pirmadienio pavakare, 16 val. 32 min., buvo gautas pranešimas, kad […]

Ąžuolyno bibliotekoje atrastas unikalus leidinys
11 balandžio, 2025

Vilniaus universiteto (VU) profesoriaus, Baroko epochos poeto Motiejaus Kazimiero Sarbievijaus (1595–1640) vardu pavadintas asteroidas „Sarbievius“. Asteroidą atrado VU Fizikos fakulteto […]

10 balandžio, 2025

Seimo apdovanojimą – Aleksandro Stulginskio žvaigždę – parlamentas paskyrė Lietuvos Nepriklausomybės Akto signatarui, Europos Parlamento (EP) nariui Vyteniui Povilui Andriukaičiui […]

10 balandžio, 2025

Siekiant didinti šalies saugumą, gynybos stiprinimo plėtros sprendimai – būtini, o juos efektyviausiai įgyvendinsime tik turėdami nuolatinį dialogą tarp atsakingų […]

Nida Grunskienė. ELTA / Josvydas Elinskas
9 balandžio, 2025

Vadinamosiose „čekiukų“ baudžiamosiose bylose, susijusiose su nepagrįstu savivaldybių lėšų panaudojimu tarybos narių veiklai, įtarimų dėl sukčiavimo, dokumentų klastojimo ir piktnaudžiavimo […]

Regionų naujienos