26 kovo, 2021

Algirdas Kęstutis Rimkus apie įtraukųjį ugdymą, jungtines klases, nuotolinį mokymą ir kitas švietimo aktualijas

Algirdas Kęstutis Rimkus

Su Panevėžio rajono savivaldybės administracijos Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus vedėju Algirdu Kęstučiu Rimkumi, praėjusiais metais apdovanotu Lietuvos Respublikos Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos Garbės ženklu už indėlį į švietimo sistemos plėtojimą ir ilgametį atsakingą, inovatyvų ir kūrybingą vadybinį darbą, kalbamės apie įtraukujį ugdymą, švietimo specialistų normatyvus, jungtines klases, nuotolinį mokymą ir kitas aktualijas.

Gerb. vedėjau, nuo 2024 m. planuojamas įtraukusis ugdymas. Kaip šiam pokyčiui rengiasi Panevėžio rajono švietimo bendruomenė?

Įtraukusis ugdymas nėra nauja ir nežinoma sąvoka Panevėžio rajono pedagoginei bendruomenei. Visose rajono mokyklose jau dabar yra ugdomi vidutinių ir didelių specialiųjų ugdymosi poreikių turintys vaikai. Visose rajono mokyklose dirba pagalbos specialistai, veikia Vaiko gerovės komisijos. Didesnėse gimnazijose yra švietimo pagalbos specialistų komandos. Savivaldybė skiria papildomų lėšų pagalbos specialistų etatams išlaikyti. Gimnazijose įsteigti 7 psichologų etatai. Iš Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos 2021 metais gautas finansavimas 6 naujiems mokytojų padėjėjų etatams steigti. Vyksta glaudus mokyklų ir pagalbos įstaigų bendradarbiavimas – rajono Pedagoginė psichologinė tarnyba nuolat konsultuoja mokyklų Vaiko gerovės komisijas, pedagogus, tėvus (globėjus, rūpintojus), teikia  metodinę pagalbą;  Švietimo centras vykdo mokymus pedagogams apie įtraukųjį ugdymą.

Kiek mokyklų bendruomenės supranta, kas yra įtraukusis ugdymas? Galbūt jau paskaičiuota, kiek reikės papildomai mokytojų, švietimo pagalbos specialistų, kaip pritaikyti mokyklų materialinę bazę, kas tai finansuos, kaip bus sprendžiamas mokyklų aprūpinimas mokymo priemonėmis?

Didžioji dalis mokyklų pedagoginės bendruomenės supranta įtraukiojo ugdymo būtinybę, tačiau nerimauja, ar galės užtikrinti kokybišką ugdymą skirtingų gebėjimų mokiniams, mokiniams iš įvairių socialinių-kultūrinių sluoksnių? Dažnai bendraamžiams ir jų tėvams nėra lengva priimti kitokį vaiką. Todėl apie įtraukųjį ugdymą kryptingai vykdoma švietėjiška veikla mokyklų bendruomenėms.

Rajone vyksta mokyklų tinklo pertvarka, prijungiamos ar uždaromos mokyklos, tačiau stengiamasi, kad pagalbos specialistai liktų dirbti mokyklų skyriuose. Pagalbos specialistų poreikis nuolat stebimas ir tiriamas, tačiau jis nėra pakankamas. Susiduriame su specialistų trūkumu, ypač psichologų.

Šiek tiek sudėtingesnė situacija yra su patalpų pritaikymu, nes keltuvai ar liftai neįgaliesiems yra tik kai kuriose rajono mokyklose. Patalpos pritaikomos renovuojant, remontuojant mokyklas tiek savivaldybės biudžeto lėšomis, tiek ir lėšomis iš ES projektų. Mokymo priemonėmis mokyklos aprūpinamos nuolat. Dalį priemonių mokyklos perka iš biudžeto lėšų, dalį gaudavo iš buvusio Specialiosios pedagogikos bei psichologijos centro įgyvendinamų  projektų.

Kokia Jūsų nuomonė apie švietimo specialistų etatų normatyvus ir ar tai patenkina poreikius?

Yra pagrindo manyti, jog įgyvendinant įtraukiojo ugdymo politiką, bus sudėtinga užtikrinti  švietimo pagalbos poreikį ugdymo įstaigose: reikės ne tik jau dabar dirbančių pagalbos specialistų, bet ir tokių specialybių pagalbos specialistų, kurių dabar mokyklose nėra.

Švietimo, mokslo ir sporto ministrė Jurgita Šiugždinienė paskelbė žinią, kad turi nebelikti jungtinių 5–8  klasių. Kiek tai aktualu Panevėžio rajonui ir kaip tai atsilieps tiek mokiniams, tiek mokytojams?

Kai kuriose Panevėžio rajono mokyklose vis dar turime jungtinių klasių, kurių veikla turi teigiamų ir neigiamų aspektų. Jungtinės klasės sudaro puikias galimybes mokiniams stiprinti savo bendravimo ir bendradarbiavimo gebėjimus bei patirti mokymosi sėkmę ugdantis didesnėje mokinių klasėje. Fizinio ugdymo pamokose – gretutinių klasių mokinių fiziniai pajėgumai panašūs, todėl mokiniams įdomiau žaisti komandinius žaidimus didesnėse grupėse, mokytojams lengviau motyvuoti mokinius aktyviai judėti. Dorinio ugdymo pamokose – diskutuojama, klausomasi kitų nuomonių, dirbama grupėse, todėl mokiniams įdomesnės pamokos, kai daugiau mokinių klasėje.

Neigiami aspektai. Jungtinės klasės kelia tam tikrą baimę ugdytinių tėvams, jog bus prastesni mokinių mokymosi rezultatai; mokiniams, turintiems elgesio problemų, sunkiau sutelkti dėmesį. Tiksliųjų, socialinių, gamtamokslinių dalykų pamokose ugdymas reikalauja daug išsamaus aiškinimo, demonstravimo, o mokiniai jungtinėse klasėse būna skirtingo pasirengimo lygio, yra specialiųjų ugdymosi poreikių mokinių, todėl mokytojui nėra lengva organizuoti kokybišką ugdymą dar ir skirtingų klasių mokiniams.

Panevėžio rajone jungtinių klasių problema sprendžiama kasmet, vykdoma tinklo pertvarka. Nuo 2021 m. rugsėjo 1 d. jungtinės klasės planuojamos sudaryti reorganizuotose įstaigose: Raguvos gimnazijos Miežiškių skyriuje, Ramygalos gimnazijos Vadoklių skyriuje.

Visose savivaldybėse vyksta mokyklų tinklo optimizavimas, į ką labiausiai atsižvelgiama priimant sprendimą: ekonominę pusę, akademinius rezultatus ar kitus dalykus? Ir kiek laisvių priimant sprendimą turi savivaldybė?

Mažėjantis gyventojų bei mokinių skaičius, verčia ieškoti optimalių sprendimų švietimo įstaigų tinklo pertvarkymui ir pritaikymui prie kintančių demografinių sąlygų. Mokinių skaičiaus mažėjimas lemia ekonominę švietimo įstaigų būklę. Svarbūs yra ir socialinės būklės rodikliai. Tiesioginę įtaką mokyklų tinklo pertvarkai neišvengiamai turi vaikų gimstamumo ir su juo susijusio mokyklinio amžiaus vaikų skaičiaus mažėjimas, gyventojų migracija į užsienį ar kitus didžiuosius Lietuvos miestus.

Vienas iš mokyklų tinklo pertvarkos sėkmės veiksnių yra tinkamas mokinių pavėžėjimas organizavimas iš namų į ugdymo įstaigą ir atgal. Optimizuojant mokyklų tinklą, svarbu, kad būtų racionaliau naudojamos lėšos, skirtos švietimui. Optimizuojant mokymo įstaigų tinklą, galima sumažinti išlaidas vienam mokiniui, kadangi didėjant mokinių skaičiui mokykloje, didėja ir mokyklos biudžetas, taigi iš esmės pinga mokymo paslauga. Taigi mažinant mokyklų skaičių ir didinant mokinių skaičių mokyklose, mažėja vieno mokinio išlaikymo kaštai. Mokyklų tinklo optimizavimas sudaro puikias sąlygos geresnei ugdymo kokybei bei veiksmingesniam išteklių panaudojimui.

Nuotolinis mokymas. Kokias išvadas galima dabar jau daryti dėl nuotolinio mokymo. Jo teigiamos ir neigiamos pusės.

Nuotolinis mokymasis patobulino tiek mokytojų, tiek mokinių bendrąsias ir dalykines kompetencijas. Ypač patobulėjo visų ugdymo proceso dalyvių IT kompetencijos. Mokiniai išmoko savarankiškai atlikti užduotis ir už jas atsiskaityti, tėvai (globėjai, rūpintojai) pamatė teigiamus nuotolinio mokymo rezultatus. Sustiprėjo mokinių savarankiškumas, informacinių technologijų valdymas. Nuotolinis mokymas suteikė daugiau galimybių mokykloms siekti ugdymo kokybės.

Nuotolinio mokymo neigiami aspektai: per didelis mokiniams mokymosi krūvis, nuolatinis sėdėjimas prie kompiuterio, interneto trikdžiai, negalėjimas susikaupti, pervargimas, nerimas, stresas. Kai kuriems mokytojams – informacinių technologijų žinių trūkumas, stresas bei pervargimas.

Nuotolinis mokymas pareikalavo ir naujų metodikų, kokios pagalbos sulaukėte iš Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos ar jai pavaldžių įstaigų?

Švietimo, mokslo ir sporto ministerija kartu su „Microsoft Lietuva“ užtikrino galimybę bendrojo ugdymo mokykloms naudotis ne tik nemokamu „Office 365 A1“ planu, bet ir mokama „Microsoft 365 A3“ versija. Pastaroji apima ne tik „Microsoft Teams“ platformą, bet ir „Word“, „Excel“, „PowerPoint“ programas bei akademinę žaidimo „Minecraft“ versiją, padedančią pamokas nukelti į žaidimų pasaulį.

Šią savaitę pradinukams pradėtas kontaktinis mokymas. Ką manote apie jų sugrąžinimo į klases būtinumą? 

Pradinukams sugrįžti į kontaktinį ugdymą sąlygojo mokyklų bendruomenių įsiklausymas į mokinių tėvų ir mokytojų nuomones bei įžvalgas dėl sistemiškai mažėjančios mokinių individualios pažangos bei motyvacijos savivaldžiai mokytis, taip pat vis labiau prastėjančios mokinių tiek fizinės, tiek emocinės sveikatos.

Kovo 22 d. keturios Panevėžio rajono savivaldybės ugdymo įstaigos: Naujamiesčio gimnazija, Raguvos gimnazija, Upytės Antano Belazaro pagrindinė mokykla ir Piniavos mokyklos-darželis atnaujino pradinio ugdymo programos įgyvendinimą mišriu būdu. Iš viso į rajono mokyklas sugrįžo 130 pradinukų ir 36 darbuotojai. Kontaktinis pradinukų ugdymas organizuojamas taikant Vilniaus kunigaikščio Gedimino progimnazijoje išbandytą eksperimentinį modelį.

Pradinių klasių mokinių grįžimas į mokyklas ypač pasiteisino dėl atsiradusios galimybės mokytojams  įvertinti mokinių pasiekimus ir asmeninę pažangą, turėti galimybę planuoti bei suteikti realią pagalbą mokymosi sunkumų patiriantiems mokiniams. Taip pat, atnaujinus kontaktinį pradinį ugdymą, atsirado palankios sąlygos siekti atgaivinti ir sustiprinti vaikų socialinius įgūdžius bei tarpusavio bendravimo ir bendradarbiavimo ryšius, atsirado galimybės didinti mokinių fizinį aktyvumą bei gerinti jų emocinę sveikatą.

Patys aktualiausi šių dienų švietimiečius jaudinantys klausimai ir nuo ko priklauso jų sprendimas?

Net ir tobuliausiai organizuojamas nuotolinis mokymas neturi pagrindinio elemento – gyvo kontakto ir ryšio, t. y. mokytojo, kuris yra tiek išorinės motyvacijos šaltinis, tiek vidinės vaiko motyvacijos kurstytojas.

Dėkoju už pokalbį.

 

Kalbino Karolina Baltmiškė


28 kovo, 2024

Lietuvos regionai skiriasi ekonomine padėtimi, tarmėmis, vairavimo įpročiais ir t. t., tačiau juos – bent didžiuosiuose šalies miestuose ‒ aiškiai […]

28 kovo, 2024

Artėjant moksleivių pavasario atostogoms dalis šeimų kartu su atžalomis planuoja keliones į užsienį. Psichologė atkreipia dėmesį, kad išvykos į svečias […]

27 kovo, 2024

Kauno jėzuitų gimnazijos robotikos komanda „LitBot“, pademonstravusi vertybinį požiūrį Italijoje vykusiame „FIRST Tech Challenge“ Europos čempionate ir atsisakiusi varžytis su […]

27 kovo, 2024

Čekiškės Prano Dovydaičio gimnazijos bendruomenė turi išskirtines sąlygas – renovuotą mokyklą, daugiafunkcį stadioną, naują laisvalaikio salę, jaukų sodą, biblioteką, vieną […]

27 kovo, 2024

Kovo 26 d. Vilniaus universiteto (VU) Šiaulių akademijoje atidarytas renovuotas Pedagogų rengimo centras, kuriame naujausia technika ir aukščiausius standartus atitinkančiose […]

Kėdainių g. stambiagabaričių a.
27 kovo, 2024

Nuo balandžio 2 d. Panevėžyje veikti pradeda nauja Kėdainių g. 13 ir 15 įsikūrusi didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelė – […]

23 kovo, 2024

Lenkų sąjunga šeštadienį pradėjo eitynes ir mitingą dėl padėties tautinių mažumų mokyklose Lietuvoje. Keli šimtai dalyvių, daugiausiai moksleiviai iš lenkiškų […]

22 kovo, 2024

Vilniuje, netoli Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos (ŠMSM), keli šimtai moksleivių iš visos Lietuvos susirinko piketuoti prieš vienuoliktokų tarpinius patikrinimus. […]

22 kovo, 2024

Reaguodami į Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos pirmininko Ramūno Karbauskio „Facebook“ paskyroje pasirodžiusį ir sparčiai plintantį įrašą apie tai, kad […]

22 kovo, 2024

Kovo 16 d. Panevėžio rajono savivaldybės administracijos didžiojoje salėje šurmuliavo bendruomenininkai. Vyko visuotinis-rinkiminis Panevėžio rajono bendruomenių sąjungos narių susirinkimas. Kreipdamasi […]

22 kovo, 2024

Lietuvoje prasidėjus diskusijoms ar nereikėtų drausti tėvams dalintis vaikų nuotraukomis ir vaizdo įrašais internete, pasaulyje savo vaikų turiniu socialiniuose tinkluose […]

21 kovo, 2024

Palaikymą Ukrainai Europos robotikos čempionate išreiškusioms vilniečių moksleivių komandoms – „Lituanica X“, „Lituanica PlumBlum“ ir „Lituanica – Vilnius Lyceum Robotics“ […]

20 kovo, 2024

Ikimokyklinio amžiaus vaikai dar neturi pakankamai įgūdžių valdyti savo jausmus, palaukti, suprasti kaip jaučiasi kitas, todėl tiek darželyje ar kieme, […]

19 kovo, 2024

2024-ųjų metų pradžioje išleistas ypatingas leidinys – skaitomiausia pasaulio literatūros klasikos knyga, užkariavusi milijonus širdžių visame pasaulyje, pagal pardavimus populiarumu […]

19 kovo, 2024

Šie prasidėję 2024-ieji Seimo nutarimu sureikšminti kaip Dainų šventės 100-mečio metai. Kad išmoktume džiaugtis kultūros paveldu, išskiriančiu mus tarp kitų […]

19 kovo, 2024

Šešių Lietuvos žiedinių savivaldybių vadovai nepritaria Sveikatos apsaugos ministerijos rengiamai pertvarkai, pagal kurią nuo šių metų liepos 1 dienos savivaldybės […]

18 kovo, 2024

Šiandien Panevėžio kultūros centre vyko iškilminga Gabrielės Petkevičaitės-Bitės atminimo medalio „Tarnaukite Lietuvai“ laureatų apdovanojimo ceremonija. Renginio metu pagerbta 16-a šalies […]

18 kovo, 2024

Lietuvos sveikatos mokslų universiteto (LSMU) farmacijos mokslininkai sukūrė ypatingos sudėties skystą muilą, kuris išsyk atskleidžia, ar rankos – taisyklingai išmuilintos […]

15 kovo, 2024

Nepaisant kilusio nepasitenkinimo dėl prastai parengtų vienuoliktokų tarpinių patikrinimų užduočių, švietimo, mokslo ir sporto ministras Gintautas Jakštas tikina – šie […]

Konferencijos dalyvių nuotr.
15 kovo, 2024

Pavasaris Panevėžio rajone prasidėjo įkvepiančiu Naujamiesčio mokyklos ir Panevėžio rajono švietimo centro bendradarbiavimu – kovo 8 dieną vyko konferencija „Mokykla […]