26 lapkričio, 2024
VILNIUS TECH

Artėjant Juodajam penktadieniui – mokslininkų įžvalgos: kodėl jis vertinamas dviprasmiškai?

Nuo pat atsiradimo JAV XX a. pr. „Juodasis penktadienis“ tapo tarptautiniu reiškiniu, pasižyminčiu masiniais išpardavimais ir ypatingais pasiūlymais. Jis leidžia stebėti ir pirkėjų džiaugsmą, ir vis besikeičiančias jų elgsenos tendencijas, kurios veikia verslo sprendimus. „Juodojo penktadienio“ fenomeną tyrinėja viso pasaulio vadybos srities mokslininkai, tad kuo jis toks įdomus?

Kodėl juodasis?

Įdomu, kad „Juodasis penktadienis“ iš pradžių neturėjo nieko bendra su didelėmis nuolaidomis ar apsipirkimo švente. 1960-aisiais Filadelfijoje policininkai taip ėmė vadinti dieną po Padėkos dienos, dėl didžiulių minių ir eismo spūsčių. Tai būdavo chaotiška diena, nes policijai tekdavo suvaldyti ne tik pirkėjų srautus, bet ir atvykėlius į futbolo rungtynes. 

Pasak VILNIUS TECH Verslo vadybos fakulteto Vadybos katedros docentės dr. Jolantos Nalivaikės,tik 1980-aisiais terminui „Juodasis penktadienis“ mažmeninėje prekyboje suteikta pozityvesnė ekonominė reikšmė. Pastebėta, kad tądien parduotuvės, visus metus balansavę „raudonojoje“ nuostolingoje zonoje, galėdavo uždirbti tiek, kad finansiniai įrašai būdavo pažymėti juoda spalva, reiškiančia pelną. Taip „Juodasis penktadienis“ daugeliui įmonių tapo galimybe pasiekti pelningumą ir sėkmingai užbaigti metus.

Kuo pasaulio mokslininkus domina „Juodasis penktadienis“?

Vadybos srities mokslininkai visame pasaulyje analizuoja vartotojų elgsenos ypatumus, taikydami įvairius tyrimo metodus – nuo apklausų iki didžiųjų duomenų analizės. Pavyzdžiui, sentimentų analizė padeda vertinti vartotojų nuotaikas, nagrinėjant komentarus internete. Pasak šių metų Gebze technikos universiteto mokslininkų analizės, vartotojų reakcijos į „Juodojo penktadienio“ pasiūlymus – nuo didelio susižavėjimo iki skepticizmo. Pastarasis susijęs su realybės neatitinkančiais teiginiais reklamoje, piktnaudžiavimu vartotojų pasitikėjimu, religiniais ir kultūriniais prieštaravimais bei reklamos pertekliumi. Vartotojai vertina skaidrias ir sąžiningas nuolaidas, jautrūs apgaulingoms akcijoms, o tai skatina verslus prisitaikyti prie didėjančio vartotojų sąmoningumo ir teikti daugiau dėmesio rinkodaros autentiškumui. 

„Minėto tyrimo duomenys taip pat rodo, kad vartotojams vėl svarbi šventinė patirtis, kuri ilgą laiką buvo pagrindine priežastimi, skatinusia dalyvauti „Juodojo penktadienio“ išpardavimuose. Jos svarba nuo 2018 m. buvo sumenkusi. Vartotojai pabrėžė sumažėjusį apsipirkimo džiaugsmą ir nusivylimą dėl „tikrų“ nuolaidų trūkumo, reklaminių akcijų pertekliaus. Tyrimas taip pat leido prisiminti „Juodojo penktadienio“ istoriją: nors smurtinių incidentų nuo 2016 m. žymiai sumažėjo, vartotojų atmintyje jie vis dar išlikę, ir kuria nepriimtiną rizikingo apsipirkimo atmosferą. Viena pagrindinių neigiamų vartotojų patirčių tuomet buvo prekių trūkumas, ypač 2018 m., tačiau vėlesniais metais ši problema vėl išryškėjo dėl netinkamai prognozuoto reklamos poveikio. Tokie atvejai didino nusivylimą ir neigiamą požiūrį į „Juodąjį penktadienį“, – pasakoja VILNIUS TECH Verslo vadybos fakulteto Verslo vadybos fakulteto mokslininkė.

Kaip „Juodasis penktadienis“ paskatino „Žaliojo penktadienio“ atsiradimą?

Pasak mokslininkų, vienas pagrindinių „Juodojo penktadienio“ iššūkių – išlaikyti skaidrumą, atitikti vartotojų lūkesčius ir nepamesti prekės ženklo vertybių, kadangi vartotojai tampa sąmoningesni ir šiandieninės technologijos jiems leidžia lengviau sekti kainų pokyčius, todėl įmonėms yra būtina užtikrinti, kad jų pasiūlymai būtų autentiški ir sąžiningi.

Moksliniai tyrimai rodo, kad vartotojų nuotaikos labai poliarizuotos: vieni džiaugiasi galimybe sutaupyti ir planuoti iš anksto, kiti skeptiškesni – įžvelgia manipuliatyvią rinkodaros strategiją, juos piktina „netikros“ nuolaidos, perteklinis vartojimas, nuvilia impulsyvus pirkimas. Pastebima, kad vis dažniau vartotojai kritikuoja „greenwashing“ ir „bluewashing“ taktikas, kai įmonės save pristato kaip ekologiškas ar socialiai atsakingas, bet iš tiesų nesiūlo jokios su tuo susijusios pridėtinės vertės. Augantis vartotojų skepticizmas skatina prekių ženklus atsargiau rinktis reklamos strategijas ir vengti klaidinančių teiginių. Vartotojų sąmoningumas paskatino tokias alternatyvas, kaip „Žaliasis penktadienis“. Tai yra tvarių apsipirkimo praktikų kampanija, kuri skatina atsakingą vartojimą, aplinkosaugą ir perdirbimą. 

„Pernai viena Lietuvos energetikos bendrovių inicijavo kampaniją, kviesdama vartotojus atsakingai rinktis prekes ir paslaugas bei vengti spontaniškų pirkinių. Iniciatyvos metu Vilniaus televizijos bokštas buvo apšviestas žalia spalva. Lauko veikloms skirtos įrangos, drabužių ir aksesuarų pardavimo įmonė REI uždarė parduotuves (net 181!) ir kvietė savo darbuotojus (apie 16 000) bei klientus laiką leisti gamtoje, siųsdami žinutę, kad laikas kartu su šeima ar draugais yra vertingesnis nei aklas pirkimas. Tokios kampanijos augina įmonės reputaciją, stiprina prekės ženklą ir skatina vartotojus susimąstyti apie vertybes. Šiandieninė „Juodojo penktadienio“ sėkmė slypi ne vien nuolaidose, bet ir gebėjime kurti vertę, atitinkančią pirkėjų lūkesčius ir principus“, – tikina doc. dr. Jolanta Nalivaikė.

Kaip skiriasi apsipirkimo įpročiai įvairiose šalyse

Vertinant praėjusių metų duomenis, matyti, kad „Juodąjį penktadienį“ JAV parduotuvėse apsipirko 76,2 mln. žmonių – 4,5 % daugiau nei 2022 m., ir tai tapo metų apsipirkimo diena. Apklausos rodo, kad ypatingai palankiai išpardavimus vertina Z karta – net 9 iš 10, nors 6 iš 10 po to pasigaili bent vieno iš pirkinių.

Vertinant pernykščius Europos „apsipirkimų lyderius“ (pagal dalyvavimą ir užsakymų skaičių), TOP 3: Vokietija, Didžioji Britanija ir Italija. Anot “FoxIntelligence by NielsenIQ” duomenų, Vokietijoje ir Didžiojoje Britanijoje net 48 % vartotojų užsisakinėjo internetu. Vokiečiai išleido vidutiniškai 251 Eur, italai – 206 Eur, o britai – 178 Eur. 

„Remiantis „Paysera“, pernai Lietuvos vartotojų vidutinis pirkinių krepšelis siekė 66 Eur ir, palyginti su 2022 m., augo. „Juodojo penktadienio“ savaitgalį apsipirkimas e. parduotuvėse išaugo 28 %, palyginti su įprasta lapkričio diena. Pernai Lietuvoje populiariu buvo mokėjimo būdas „pirk dabar, mokėk vėliau“, kurio vidutinė krepšelio vertė siekė 474 € – dažniausiai pirktos brangesnės prekės, kaip papuošalai, grožio ir sveikatos paslaugos bei sezoninė prekė – padangos.

Tačiau yra šalių, kuriose dėl tradicijų ir vartojimo kultūros „Juodasis penktadienis“ mažiau reikšmingas. Pavyzdžiui, Indijoje, bet indai turi kitą didžiausią apsipirkimo laikotarpį, susijusį su 5 dienas trunkančia šviesos švente Diwali. Afrikos, Azijos regionai taip pat neturi gilios „Juodojo penktadienio“ tradicijos“, – dalijasi Verslo vadybos fakulteto Vadybos katedros docentė dr. J. Nalivaikė.


13 gegužės, 2025

Jungtinių Tautų (JT) aukščiausiasis žmogaus teisių komisaras antradienį pareiškė susirūpinimą dėl didelio iš Jungtinių Valstijų deportuojamų užsieniečių skaičiaus, ypač dėl […]

D. Trumpas atvyko į Saudo Arabiją / EPA-ELTA nuotr.
13 gegužės, 2025

JAV prezidentas Donaldas Trumpas antradienį atvyko į Saudo Arabiją – tai pirmasis jo kelionės po Persijos įlankos šalis etapas, vėliau […]

D. Trumpas pareiškė pasirašantis įsakymą įvesti abipusius muitus visam pasauliui / EPA-ELTA nuotr.
13 gegužės, 2025

 Jungtinės Valstijos ir Kinija susitarė devyniasdešimčiai dienų ženkliai sumažinti viena kitai įvestus muito tarifus, teigiama po Ženevoje dvi dienas trukusių […]

13 gegužės, 2025

„Nissan“ planuoja visame pasaulyje atleisti dar 10 000 darbuotojų, pirmadienį pranešė Japonijos žiniasklaida. Prognozuojama, kad antradienį sunkumų slegiama automobilių gamintoja […]

9 gegužės, 2025

Meksika padavė „Google“ į teismą už tai, kad „Google Maps“ naudotojams JAV Meksikos įlankos pavadinimą pakeitė į „Amerikos įlanką“, penktadienį […]

9 gegužės, 2025

NATO generalinis sekretorius Markas Rutte, Nyderlandų duomenimis, nori įpareigoti Aljanso nares vėliausiai nuo 2032 m. gynybai ir saugumui kasmet skirti […]

8 gegužės, 2025

Naujuoju popiežiumi išrinktas amerikietis Robertas Francis Prevostas – Leonas XIV. Jis yra pirmasis iš JAV kilęs popiežius Katalikų Bažnyčios istorijoje. […]

Sraigtiniai kompresoriai – technologija, kuri taupo energiją
8 gegužės, 2025

Suslėgto oro pasaulis galbūt neskamba taip įspūdingai kaip naujos technologijos išmaniuosiuose telefonuose, bet pramonėje jis yra ne mažiau svarbus. Oro […]

8 gegužės, 2025

Vilniuje esančiame „Ozo“ biurų parke greitai sužibės naujas vardas – „Simbiocity“. Lietuvos investicinė bendrovė „Baltic Opportunity“, valdoma „Lords LB Asset […]

Naujasis Vokietijos kancleris konservatorius Friedrichas Merzas / EPA-ELTA nuotr.
7 gegužės, 2025

Netikėtai Vokietijos konservatoriui Freidrichui Merzui antradienį per balsavimą parlamente pritrūko balsų, kad būtų išrinktas kitu Vokietijos kancleriu, nors tai buvo […]

7 gegužės, 2025

Pradedamos virš 35 mln. eurų vertės viešbučio komplekso „Marina Nida“ statybos. Projektą plėtoja bendrovės „Kenova“ ir UAB „Marina Nida“. Generaliniu […]

R. Fico, EPA-ELTA nuotr.
7 gegužės, 2025

Ukrainos ambasada Slovakijoje pareiškė apgailestavimą dėl Slovakijos ministro pirmininko Roberto Fico antiukrainietiškų pareiškimų. Tai teigiama Ukrainos diplomatinės atstovybės feisbuko puslapyje […]

7 gegužės, 2025

Ispanija pirmąjį šių metų ketvirtį sulaukė rekordinio turistų skaičiaus. Nuo sausio iki kovo šalyje apsilankė 17,1 mln. svečių iš užsienio, […]

Didžioji Britanija pradeda iškilmes, skirtas karo pabaigos 80-osioms metinėms / EPA-ELTA nuotr.
7 gegužės, 2025

Didžioji Britanija kariniu paradu pradėjo iškilmes, skirtas Antrojo pasaulinio karo pabaigos 80-osioms metinėms. Paradą Londone pirmadienį stebėjo ir karine uniforma […]

Čekija ketina apmokyti Ukrainos naikintuvų pilotus / EPA-ELTA nuotr.
7 gegužės, 2025

Čekija nori savo teritorijoje apmokyti Ukrainos naikintuvų pilotus. Tai galėtų būti daroma su šalimis partnerėmis naudojant „Aero L-159“ ar „F-16“ […]

Raudonasis Kryžius: „Hamas“ išpuolis nepateisina beribio Gazos naikinimo / EPA-ELTA nuotr.
7 gegužės, 2025

Izraelio kariuomenė pirmadienį paaiškino, kad planuose išplėsti Gazos puolimą, kuriems pritarė šalies saugumo kabinetas, numatyta „perkelti didžiąją dalį (Palestinos teritorijos) […]

4 gegužės, 2025

Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT) skelbia rengsianti mokymus apie biosaugą. Pasak institucijos, užkrečiamų ligų klausimas šiame sektoriuje yra esminis, […]

2 gegužės, 2025

6 iš 10 gyventojų pritartų, kad Lietuvoje būtų trumpinami mokslo metai, rodo LRT užsakymu atlikta „Baltijos tyrimų“ apklausa. Trumpesniems mokslo […]

1 gegužės, 2025

Ketvirtadienį minint Tarptautinę darbo dieną, profesinės sąjungos Vilniuje surengė kasmetines eitynes. Per šimtą renginyje dalyvavusiųjų atstovų reikalavo demokratijos darbe ir […]

Pexels nuotr. / Elektros energetikos inžinieriai užtikrina kasdienybės stabilumą
29 balandžio, 2025

Nuo pirmadienio visa Europa aidi nuo naujienų apie Ispanijoje ir Portugalijoje dingusią elektrą. Be jos liko milijonai gyventojų, kurie dėl to susidūrė […]

Regionų naujienos