20 rugsėjo, 2021

Automobilius vairuosime per nuotolį: kas neseniai atrodė neįmanoma, jau netrukus taps kasdienybe

Pastarosiomis dienomis jau nieko nebestebina prie tinklo prijungtos skalbimo mašinos, telefono programėle valdomas namų apšvietimas ar į visus mūsų balsu užduotus klausimus atsakyti galintys išmanieji garsiakalbiai. Daiktų interneto (IoT) technologija įgalino daugelį mus supančių prietaisų keistis informacija tarpusavyje ir internetu, su debesijos serveriais, taip palengvindama didelę dalį kasdienių mūsų užduočių. Tačiau dauguma ekspertų įsitikinę, jog IoT technologija netrukus žengs dar vieną žingsnį ir realybe pavers anksčiau tik fantastiniuose filmuose matytą utopiją – mūsų keliais riedančius automobilius, kuriuose nesėdi joks vairuotojas.

Pasitarnaus nuomos bendrovėms ir eiliniams vartotojams

Pasak Kenneth Fredriksen, „Huawei Technologies“ vadovo Šiaurės šalyse, daugelyje išsivysčiusių pasaulio regionų stebima tendencija atsisakyti nuosavo automobilio ir jį pakeisti trumpalaikės nuomos ar automobilių dalinimosi platformų paslaugomis. Deja, populiarėjant šioms paslaugoms, jas tiekiančios bendrovės susiduria su naujais iššūkiais. Kadangi transporto priemonės nuomojamos tik esant konkrečiai būtinybei pasiekti tam tikrą tašką, jos labai dažnai paliekamos nepopuliariose ir klientų retai lankomose vietovėse.

Iki šiol šioms kompanijoms, norint maksimaliai sumažinti nepelningą automobilio stovėjimo laiką, telikdavo du keliai – samdyti žmones, kurie transporto priemones pervairuotų atgal į tam tikrą populiarią lokaciją, arba pasinaudoti dar daugiau kainuojančiomis autovežio paslaugomis. „Netrukus visus šiuos rūpesčius leis pamiršti automobiliai, kurie galės į paskirtą vietą nuvažiuoti savarankiškai, kontrolę tik sudėtingiausiose situacijose internetu perimant už šimtų ar net tūkstančių kilometrų esančiam nuotoliniam vairuotojui“, – prognozuoja K. Fredriksen.

Specialisto manymu, tai turėtų reikšmingai sumažinti trumpalaikės nuomos bendrovių patiriamas veiklos išlaidas, todėl vairuotojai galimai galės džiaugtis mažesne tokio tipo paslaugų kaina ir, ypač piko metu, mieste kur kas lengviau surandamais laisvais automobiliais. Vis dėlto „Huawei Technologies“ vadovas Šiaurės šalyse pastebi, kad ateityje ši technologija galėtų pasitarnauti ir eilinių vartotojų transporto priemonėse – pavyzdžiui, tada, kai po vakarėlio ar pramogų miesto centre automobilį reikia parvaryti iki namų.

Ko trūksta automobiliams iki gebėjimo vairuoti savarankiškai?

Dauguma šiuolaikinių aukštesnės klasės automobilių turi praktiškai visą savavaldžiam važiavimui būtinų jutiklių rinkinį – radarą, 360 laipsnių kampu filmuojančias kameras ir ultragarsinius sensorius. Taigi, kyla natūralus klausimas – kodėl jie jau dabar negali vairuoti automobilyje nesant vairuotojo? Anot eksperto, tam kliudo riboto pajėgumo transporto priemonėse esantys kompiuteriai, nesugebantys apdoroti saugiam važiavimui būtino itin didelio jutiklių surinktos informacijos kiekio, bei greitai priimti sprendimo, kaip reaguoti į kelyje susidariusią situaciją.

„Šią problemą galėtų išspręsti debesijos serveriai. Sparčiuoju 5G internetu akimirksniu perduota jutiklių surinkta informacija ten būtų išanalizuota panaudojant daugybę išmanių algoritmų, kurie atsižvelgtų į visas aplinkybes ir kritinėje situacijoje parinktų tinkamiausią veiksmų planą savavaldžiam automobiliui – pavyzdžiui, apvažiuoti staiga atsiradusią kliūtį, užuot stabdžius ir taip sukėlus avariją.“ – pasakoja K. Fredriksen. Tokias šių sistemų galimybes iliustruoja „Huawei“ Išmanaus transporto platforma, kuri duomenis apdoroja panaudodama net 30 sudėtingų algoritmų, tačiau sugeba pademonstruoti vos 100ms siekiantį reakcijos laiką – dvigubai trumpesnį už vidutinio žmogaus.

Kita eksperto minima kryptis, taip pat jau integruota minėtoje „Huawei“ platformoje ir galinti pastebimai paspartinti savavaldžių automobilių atsiradimą, yra „V2X“ komunikacijos sistema, leidžianti automobiliui priimti aplinkinių objektų jam perduodamą informaciją. Tai galėtų būti išmanaus šviesoforo siunčiamas signalas pajudėti nuo sankryžos, išmanios miesto kameros akimirksniu pasiųsta komanda sustoti prieš perėją, į ją netikėtai išbėgus vaikui, parkavimo jutiklių informavimas apie laisvą stovėjimo vietą ar netgi kitų automobilių siunčiami duomenys apie kelyje atsiradusią kliūtį ar iš anksto saugesnį greitį pasirinkti verčiančius kelio dangos pokyčius.

„Nors sunku nuspėti, kada tiksliai nuotoliniu būdu valdomi ir savavaldžiai automobiliai pradės riedėti mūsų gatvėmis, tai jau dabar įgalinančių sprendimų buvimas rinkoje rodo, jog labai didelį vaidmenį čia suvaidins atskirų valstybių politika. Viskas priklauso nuo to, kaip greitai vyriausybėms pavyks sukurti teisės aktus, reglamentuojančius tokių transporto priemonių judėjimą ir reikalavimus saugumui, bei kokios sąlygos bus sudarytos autonominių automobilių kūrėjams testuoti produktus bendro naudojimo keliuose.“ – apibendrina K. Fredriksen, „Huawei Technologies“ vadovas Šiaurės šalyse.


20 balandžio, 2024

 Seimo „valstiečių“ frakcijos nariai siūlo nustatyti, kad maitinimo sektoriui vėl būtų taikomas lengvatinis 9 procentų pridėtinės vertės mokesčio (PVM) tarifas […]

19 balandžio, 2024

Pristatyta pirma lietuviška iš saulės pagamintą elektrą kaupianti išmanioji baterija „Nova“, kurią jau gali įsigyti gaminantys buitiniai vartotojai ir smulkus […]

19 balandžio, 2024

„Telia“ per pirmuosius tris šių metų mėnesius užkirto kelią 2,6 mln. atakų, nutaikytų į Lietuvos mobiliojo ryšio abonentus. Apsaugoti vartotojus […]

19 balandžio, 2024

Kauno miesto merui Visvaldui Matijošaičiui priklausančiai „Vičiūnų grupei“ pavyko parduoti Kaliningrade esančią gamyklą. Tai teigti leidžia tiriamosios žurnalistikos centro „Siena“ […]

19 balandžio, 2024

Žemės ūkio ministras Kęstutis Navickas lankėsi žemės ūkio kooperatyvo „Lumpėnų Rambyno“ karuselinės melžimo aikštelės atidarymo renginyje. Šis penkis ūkius vienijantis […]

Elena Leontjeva / LLRI nuotr.
17 balandžio, 2024

Jei 1950-aisiais parama populistinėms jėgoms svyravo ties 10 proc., 2023 m. išaugo iki beveik 27 proc., rodo švedų analitinio centro […]

17 balandžio, 2024

Lietuvos banko (LB) vertinimu, nors mažėja fizinių bankų klientų aptarnavimo skyrių, poreikis „gyvai“ konsultacijai išlieka. Tačiau, anot LB atstovės, gyventojai […]

17 balandžio, 2024

Naujos kartos „Mercedes-Benz V klasės“ mikroautobusai jau atvyko į Lietuvą ir kilstelėjo komercinių automobilių rinkos kartelę dar aukščiau. Vertinami dėl […]

Mindaugas Survila
17 balandžio, 2024

Šalies gyventojų rūpestį senosiomis giriomis papildo augantis verslo dėmesys. Lietuviškas specializuotas bankas AB „Mano bankas“, pernai tapęs senuosius miškus globojančio […]

16 balandžio, 2024

Kaip nepalanki pasaulio geopolitinė situacija, kariniai konfliktai paveikė rinkas, investuotojų pasirinkimus, akcijų, valiutų ir naftos kainas, kalbiname du VILNIUS TECH […]

16 balandžio, 2024

Antradienį pasirašytas Lietuvos institucijų ir Vokietijos gynybos pramonės įmonės „Rheinmetall“ Ketinimo protokolas dėl amunicijos gamyklos Lietuvoje statybų. Dokumentą, rodantį Lietuvos […]

16 balandžio, 2024

Nuspręndus pradėti savo verslą turite dvi opcijas. Galima steigti įmonę arba galima pirkti parduodamą. Abu variantai turi savus privalumus ir […]

Bronis Ropė, Europos Parlamento narys
15 balandžio, 2024

Ar neužilgo netapsime tik vieno ar kelių miestų valstybe, jei pro pirštus žiūrėsime į regioninę politiką? Juk, kiekvienas nepritrauktas ir […]

15 balandžio, 2024

Nuo pirmadienio komerciniams Lietuvoje registruotiems oro vežėjams suteiktas leidimas vykdyti skrydžius Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV) oro erdvėje. „Nuo šiandien JAV […]

Gabrieliaus Jauniškio nuotr.
12 balandžio, 2024

Balandžio 11 dieną Lietuvoje pirmą kartą vyko Trijų jūrų iniciatyvos verslo forumas, į kurį susirinko daugiau nei 900 svečių iš […]

11 balandžio, 2024

Trijų jūrų iniciatyvos viršūnių plenarinei sesijai Vilniuje pirmininkaujantis Lietuvos Respublikos Prezidentas Gitanas Nausėda dalyvavo šio susitikimo proga vykstančio tarptautinio verslo […]

11 balandžio, 2024

Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT) praneša, kad Nacionalinio stadiono koncesinės sutarties projekto pakeitimuose trūksta kainos apskaičiavimo pagrįstumo, todėl Vilniaus savivaldybė ir […]

11 balandžio, 2024

2023 m. vasarį Kėdainių laisvojoje ekonominėje zonoje (LEZ) pradėtos gerai žinomos pasaulyje dviračių gamintojos „Pon.Bike“ gamyklos statybos pasiekė finišo tiesiąją. […]

11 balandžio, 2024

Telekomunikacijų bendrovė „Telia“ remia pečius su Lietuvos autizmo asociacija „Lietaus vaikai“ ir padės skleisti žinią apie visame pasaulyje vis labiau […]

11 balandžio, 2024

Ukmergės rajono mero Dariaus Varno teigimu, savivaldybė labiausiai siekia investuoti į miesto infrastruktūros vystymą. Vis dėlto, pasak mero, daugiau nei […]