20 rugsėjo, 2021

Automobilius vairuosime per nuotolį: kas neseniai atrodė neįmanoma, jau netrukus taps kasdienybe

Pastarosiomis dienomis jau nieko nebestebina prie tinklo prijungtos skalbimo mašinos, telefono programėle valdomas namų apšvietimas ar į visus mūsų balsu užduotus klausimus atsakyti galintys išmanieji garsiakalbiai. Daiktų interneto (IoT) technologija įgalino daugelį mus supančių prietaisų keistis informacija tarpusavyje ir internetu, su debesijos serveriais, taip palengvindama didelę dalį kasdienių mūsų užduočių. Tačiau dauguma ekspertų įsitikinę, jog IoT technologija netrukus žengs dar vieną žingsnį ir realybe pavers anksčiau tik fantastiniuose filmuose matytą utopiją – mūsų keliais riedančius automobilius, kuriuose nesėdi joks vairuotojas.

Pasitarnaus nuomos bendrovėms ir eiliniams vartotojams

Pasak Kenneth Fredriksen, „Huawei Technologies“ vadovo Šiaurės šalyse, daugelyje išsivysčiusių pasaulio regionų stebima tendencija atsisakyti nuosavo automobilio ir jį pakeisti trumpalaikės nuomos ar automobilių dalinimosi platformų paslaugomis. Deja, populiarėjant šioms paslaugoms, jas tiekiančios bendrovės susiduria su naujais iššūkiais. Kadangi transporto priemonės nuomojamos tik esant konkrečiai būtinybei pasiekti tam tikrą tašką, jos labai dažnai paliekamos nepopuliariose ir klientų retai lankomose vietovėse.

Iki šiol šioms kompanijoms, norint maksimaliai sumažinti nepelningą automobilio stovėjimo laiką, telikdavo du keliai – samdyti žmones, kurie transporto priemones pervairuotų atgal į tam tikrą populiarią lokaciją, arba pasinaudoti dar daugiau kainuojančiomis autovežio paslaugomis. „Netrukus visus šiuos rūpesčius leis pamiršti automobiliai, kurie galės į paskirtą vietą nuvažiuoti savarankiškai, kontrolę tik sudėtingiausiose situacijose internetu perimant už šimtų ar net tūkstančių kilometrų esančiam nuotoliniam vairuotojui“, – prognozuoja K. Fredriksen.

Specialisto manymu, tai turėtų reikšmingai sumažinti trumpalaikės nuomos bendrovių patiriamas veiklos išlaidas, todėl vairuotojai galimai galės džiaugtis mažesne tokio tipo paslaugų kaina ir, ypač piko metu, mieste kur kas lengviau surandamais laisvais automobiliais. Vis dėlto „Huawei Technologies“ vadovas Šiaurės šalyse pastebi, kad ateityje ši technologija galėtų pasitarnauti ir eilinių vartotojų transporto priemonėse – pavyzdžiui, tada, kai po vakarėlio ar pramogų miesto centre automobilį reikia parvaryti iki namų.

Ko trūksta automobiliams iki gebėjimo vairuoti savarankiškai?

Dauguma šiuolaikinių aukštesnės klasės automobilių turi praktiškai visą savavaldžiam važiavimui būtinų jutiklių rinkinį – radarą, 360 laipsnių kampu filmuojančias kameras ir ultragarsinius sensorius. Taigi, kyla natūralus klausimas – kodėl jie jau dabar negali vairuoti automobilyje nesant vairuotojo? Anot eksperto, tam kliudo riboto pajėgumo transporto priemonėse esantys kompiuteriai, nesugebantys apdoroti saugiam važiavimui būtino itin didelio jutiklių surinktos informacijos kiekio, bei greitai priimti sprendimo, kaip reaguoti į kelyje susidariusią situaciją.

„Šią problemą galėtų išspręsti debesijos serveriai. Sparčiuoju 5G internetu akimirksniu perduota jutiklių surinkta informacija ten būtų išanalizuota panaudojant daugybę išmanių algoritmų, kurie atsižvelgtų į visas aplinkybes ir kritinėje situacijoje parinktų tinkamiausią veiksmų planą savavaldžiam automobiliui – pavyzdžiui, apvažiuoti staiga atsiradusią kliūtį, užuot stabdžius ir taip sukėlus avariją.“ – pasakoja K. Fredriksen. Tokias šių sistemų galimybes iliustruoja „Huawei“ Išmanaus transporto platforma, kuri duomenis apdoroja panaudodama net 30 sudėtingų algoritmų, tačiau sugeba pademonstruoti vos 100ms siekiantį reakcijos laiką – dvigubai trumpesnį už vidutinio žmogaus.

Kita eksperto minima kryptis, taip pat jau integruota minėtoje „Huawei“ platformoje ir galinti pastebimai paspartinti savavaldžių automobilių atsiradimą, yra „V2X“ komunikacijos sistema, leidžianti automobiliui priimti aplinkinių objektų jam perduodamą informaciją. Tai galėtų būti išmanaus šviesoforo siunčiamas signalas pajudėti nuo sankryžos, išmanios miesto kameros akimirksniu pasiųsta komanda sustoti prieš perėją, į ją netikėtai išbėgus vaikui, parkavimo jutiklių informavimas apie laisvą stovėjimo vietą ar netgi kitų automobilių siunčiami duomenys apie kelyje atsiradusią kliūtį ar iš anksto saugesnį greitį pasirinkti verčiančius kelio dangos pokyčius.

„Nors sunku nuspėti, kada tiksliai nuotoliniu būdu valdomi ir savavaldžiai automobiliai pradės riedėti mūsų gatvėmis, tai jau dabar įgalinančių sprendimų buvimas rinkoje rodo, jog labai didelį vaidmenį čia suvaidins atskirų valstybių politika. Viskas priklauso nuo to, kaip greitai vyriausybėms pavyks sukurti teisės aktus, reglamentuojančius tokių transporto priemonių judėjimą ir reikalavimus saugumui, bei kokios sąlygos bus sudarytos autonominių automobilių kūrėjams testuoti produktus bendro naudojimo keliuose.“ – apibendrina K. Fredriksen, „Huawei Technologies“ vadovas Šiaurės šalyse.

Komentarai (0)

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.


15 spalio, 2021

Įrengiant dūmtraukius svarbu pagalvoti apie kokybišką patalpų ventiliavimą, kuomet užtikrinamas švarus ir gaivus patalpų oras. Specialūs kaminai iš blokelių gali […]

15 spalio, 2021

Medžių šakoms vis labiau plinkant, o termometro stulpeliui nukrentant iki vis žemesnių padalų, turėtų sukrusti ir vairuotojai – artėja vasarinių […]

EP narys Bronis Ropė
15 spalio, 2021

Gyventojai ir verslas tapo tų savivaldybių įkaitais, kurios pasidavė dujų lobistams ir nevykdė perėjimo prie vietinių atsinaujinančių energijos išteklių. Kiekvienais […]

14 spalio, 2021

Lietuvos žemės ūkiui ir kaimo plėtrai 2023-2027 metais finansuoti bus skirti daugiau negu 4 milijardai eurų, o 1 iš 4 eurų, o […]

Asta Malinauskaitė- Ludanavičė
14 spalio, 2021

Asta Malinauskaitė-Ludanavičė, anglų kalbos mokytoja bei trijų vaikų mama, prieš dvejus metus nusprendė išbandyti kosmetikos konsultantės veiklą ir jau net […]

12 spalio, 2021

Atliekų rūšiavimas, netaršus transportas, nykstančių rūšių apsauga – tai tik keletas pavyzdžių, kaip vis daugiau mūsų gyvenimo sričių tampa draugiškos […]

11 spalio, 2021

UAB „Veistas“ vykdanti visų Telšių regione susidarančių mišrių komunalinių atliekų tvarkymą jaučia pilietinę pareigą informuoti Telšių regiono gyventojus apie šiuo […]

Liveta Adomaitytė
9 spalio, 2021

Praėjusią savaitę, jau antrus metus iš eilės, Lietuvoje vyko tarptautinė technologinio raštingumo ugdymo programa „Seeds for the Future“, suteikianti galimybę […]

7 spalio, 2021

Svajonės apie nuosavus namus virsta planais, kai asmuo ar šeima turi stabilių pajamų, ima žvalgytis tinkamo būsto ir kaupti pradiniam […]

5 spalio, 2021

Važiuojant automobiliu, net ir smulkiausias akmenėlis, išlėkęs iš po priekyje važiuojančios transporto priemonės ratų, gali negrįžtamai sugadinti įvairių automobilio dalių […]

30 rugsėjo, 2021

Nusprendus įsirenginėti ar atnaujinti namus moderniu interjero stiliumi, kartais gali kilti keblumų. Ypač šiuo metu, kai internete gausu informacijos, dėl […]

30 rugsėjo, 2021

Kurdami namų interjerą neretai pamąstome – kas jiems galėtų suteikti autentiškumo? Kokie interjero sprendimai namams suteiktų tik tai, ką turite […]

29 rugsėjo, 2021

Lietuvos bankas skelbia apie rekordinius indėlius bankuose, nekilnojamojo turto kainos kyla, tačiau kas dešimtas šalies gyventojas neturi pinigų duonai. Statistikos […]

Saulė Dagilytė
28 rugsėjo, 2021

Paveldimas turtas, ypač jei jis nekilnojamasis, dažnai įvertinamas ir keliais šimtais tūkstančių eurų. Nors, atrodytų, tai gali ilgam užtikrinti finansinę […]

27 rugsėjo, 2021

Rugsėjo 23–25 dienomis Vytauto Didžiojo universiteto Žemės ūkio akademijoje (VDU ŽŪA) vyko jubiliejinė 25-oji žemės ūkio paroda „Ką pasėsi…“. Šiųmetės […]

24 rugsėjo, 2021

Beasbestinis šiferis (arba gofruota beasbestinė plokštė) yra medžiaga, pagaminta iš itin patvaraus pluoštinio cemento. Dauguma žmonių žino šią medžiagą, tačiau […]

Inga Juozapavičienė
23 rugsėjo, 2021

Verslumo ir eksporto plėtros agentūra „Versli Lietuva“ kviečia labai mažo, mažo ir vidutinio verslo atstovus nemokamai gauti tikslines verslo konsultacijas […]

23 rugsėjo, 2021

Per pandemiją gyventojų dėmesys savo gyvenamajai aplinkai išaugo, tačiau norintys atnaujinti namus jau kurį laiką susiduria su problema – augančiomis […]

Liutauras Vasiliauskas / asmeninio archyvo nuotr.
22 rugsėjo, 2021

Šių metų pradžioje įsigaliojusios veiklos funkcijų perdavimo taisyklės įnešė daug daugiau aiškumo finansų įstaigoms perduodant svarbias veiklos funkcijas kitiems asmenims. […]

„Scania Lietuva“ servisų veiklos vadovas Mindaugas Blužas
21 rugsėjo, 2021

Kiekvienas Europos ir Lietuvos keliais riedantis vilkikas jo savininkui yra didžiulė investicija. Visgi kartais vadovaujamasi klaidinga prielaida, jog kol transporto […]