24 lapkričio, 2015

Elektrobuso kūrėjai iš Klaipėdos tikisi užkariauti Lietuvą ir Europą

Klaipėdos gatvėse jau kone pusmetį galima išvysti riedant netradicinį autobusą – baltą, dideliais langais ir važiuojantį itin tyliai. Jo kūrėjai jau ruošiasi tokių elektrobusų gamybos linijai ir tikisi, kad tokie autobusai po miestą vežios Klaipėdos ir kitų miestų keleivius. Klaipėdos autobusų parko vadovė sako, jog idėja puiki, tačiau autobusai labai jau brangūs.

Šis elektrobusas yra Klaipėdos universiteto ir bendrovės „Vėjo projektai“ bendradarbiavimo vaisius. Jis sukurtas per dvejus metus – tiek laiko prireikė ištirti medžiagoms, dalyvavimui konferencijose, analizuojant ir įgyvendinant sumanymą. Penkerius metus šis autobusas negalės būti naudojamas komerciniais tikslais, mat jo įgyvendinimui 40 procentų lėšų skyrė Verslo paramos agentūra. Viso projekto vertė siekė apie 4 mln. litų.

Autobuse yra projektoriai, tamsiu paros metu jie gali projektuoti į plokštes vaizdus ir pakeisti kėbulo spalvą. Anot inžinierių, baltas kėbulas yra tarsi baltas lapas, kuris važiavimo metu gali tapti interaktyvus.

„Šitas autobusas nevažinės mieste, čia reikėtų dar daug ką padaryti, kad jis būtų pritaikytas. Tam bus skirti būsimieji autobusai – Klaipėdos autobusų parkui ir kitiems parkams įsigyti. Gamyba prasideda, dirbame ta linkme ir projektuojame masinei gamybai“, – atskleidė „Vėjo projektai“ inžinierius Olegas Lyanas.

Pirmieji tokio autobuso prototipai bus sukurti Klaipėdos universiteto miestelyje esančiame verslo inkubatoriuje, darbams jau ruošiami angarai.

„Įsivaizduoju, kad nors vienas toks autobusas galėtų pasirodyti kitais metais, – sakė KU elektros magistrantūros studijas baigęs O.Lyanas. – Kiti autobusai bus skirti linijai, keleiviams vežti, komercinei panaudai. Klaipėdos autobusų parkas skelbs konkursą 20-čiai elektrinių, supergreitai pakraunamų autobusų. Nieko nebus be Europos pinigų, žinoma.

Darysime konkurencingą kainą. Rinkoje elektra varomi autobusai kainuoja apie 400-450 tūkstančių eurų. Jie dvigubai brangesni už dujinius ir dyzelinius, tačiau tarnavimo laiko ir įsigijimo kaštai atsiperka dvigubai, tad parkams elektrinius autobusus yra naudingiau pirkti nei dujinius ar dyzelinius. Garantiją tikimės padaryti 12 metų. Išoriškai jie tikrai bus kitokie“.

Autobuso veikimą O.Lyanas prilygino pulteliu valdomam žaisliniam automobiliui.

„Jis būtinai turi bateriją, varikliuką ir radijo imtuvėlį, kad valdytų. Tokiu pat principu ir autobuse – stovi varikliukas, jo valdikliukas, baterija ir valdymo pultas. Dėl krovimo – turės stovėti 1,5 megavato didžiulės stotys, kurios per 6 minutes pakraus transporto priemonę ir ji galės nuvažiuoti 50 km. Miesto gale, kol vairuotojas atsipūs, autobusas pasikraus. Stengsimės laimėti tą konkursą. Nesame garantuoti, kad miestas išvis pirks, tačiau pirmieji mūsų klientai būtų Klaipėda ir kiti miestai, o paskui Europa“, – idėjos sėkme tiki inžinierius.

Dėl brangių pirkinių sprendžia politikai

Bendrovės „Klaipėdos autobusų parkas“ direktorė Jelizaveta Daugininkienė teigė dar vasarą sulaukusi siūlymo įsigyti 30 elektra varomų autobusų. Moteris tikina, kad projektas gražus, tausojantis gamtą ir ji ne prieš, tačiau autobusai brangūs ir dėl jų pirkimo turės spręsti miesto politikai. Kol kas bendrovė konkurso jiems įsigyti neketina skelbti.

„Tas klausimas dar nebuvo svarstomas stebėtojų taryboje, tačiau svarstysime. Kai gavome pasiūlymą, parašėme raštą savivaldybei. Mes išanalizavome situaciją ir pasakėme, kad tokio sprendimo negalime priimti. Jį turi priimti politikai, nes užsakovas yra savivaldybė, o mūsų bendrovė tokių galimybių pirkti autobusus po pusę milijono eurų neturi. Gražiai siūlyme išvardinta, suprantu, kad tai ekologija, tačiau savikaina kilometro žymiai brangesnė, visas aptarnavimas kainuoja brangiau“, – kalbėjo J.Daugininkienė. Iš savivaldybės bendrovė atsakymo kol kas negavo.

Anot vadovės, jau vien dujinių autobusų aptarnavimas jų įmonei atsieina brangiau, nes draudimas skaičiuojamas nuo transporto priemonės savikainos.

„O šitos keletą kartų brangesnės, tai ir mokesčiai didesni. Mes iš jų daugiau neuždirbsime, vadinasi, tarifai turėtų būti padidinti. Kalbėjome su banku, jis nemato galimybės mums duoti 13 mln. eurų, nes mes papildomų pinigų neuždirbsime. Ekologinį privalumą bankas supranta, tačiau kreditą gi reikės grąžinti. Taip pat labai svarbus infrastruktūros kūrimas, kur tie autobusai būtų pakraunami, kas jų tiekimą atliktų“, – kalbėjo direktorė.

Elektra varomus autobusus moteris matė Švedijoje, Geteborge. Jų aptarnavimą vykdo „Volvo“ gamykla.

Šiuo metu keleivius Klaipėdoje vežioja vienas hibridinis autobusas – varomas dujomis ir elektra. Jį bendrovė labai tausoja. Jei kiti autobusai atidirba dvi pamainas, tai šis tik vieną. Kiekvieną naktį autobusas yra pakraunamas.

Klaipėdos autobusų parkas turi ir 35 dujinius autobusus. Jų kaina siekia apie 160-200 tūkst. eurų.

J.Daugininkienė prisiminė kelis sąlyčius su bendrovėmis, kūrusiomis elektrobusus. Dar prieš penkerius metus ji bendravo su lenkų kompanija, kuri sukūrė elektrobusą. Iki šiol tokių autobusų linija nebuvo paleista.

Prieš kurį laiką tokių autobusų idėją „Linavoje“ pristatė bendrovė iš sostinės, tačiau daugiau žinių ir nebepasigirdo.

„Tai labai sunkus klausimas, didelė konkurencija. Svarbiausia, jog nė vienas vežėjas jų nenupirks, jei nepritars miestas, kuris yra užsakovas“, – sakė J.Daugininkienė.


28 kovo, 2024

Kitą savaitę Klaipėdos rajono gyventojams bus pasiūlyta dar viena paslauga  – Gyventojo kortelė. Ji bus išduodama nemokamai ir kortelės turėtojams […]

28 kovo, 2024

Jau septintus metus iš eilės Lietuvos visuomenei, atskiroms bendruomenėms svarbūs tradicinės kultūros reiškiniai įtraukiami į nacionalinį Nematerialaus kultūros paveldo vertybių […]

28 kovo, 2024

Lietuvos regionai skiriasi ekonomine padėtimi, tarmėmis, vairavimo įpročiais ir t. t., tačiau juos – bent didžiuosiuose šalies miestuose ‒ aiškiai […]

25 kovo, 2024

Siekiant apsisaugoti nuo potvynių uostamiestyje, Klaipėdos savivaldybės meras Arvydas Vaitkus sako, kad tą padaryti galima skiriant dėmesį ne naujų pylimų […]

25 kovo, 2024

Savaitgalį Kupiškio kultūros centre vykusioje didžiausioje Lietuvos mėgėjų teatrų šventėje „Tegyvuoja teatras“ pagerbti geriausi teatrų režisieriai, dramaturgai, scenografai ir aktoriai, […]

21 kovo, 2024

Net septynioms Klaipėdos rajone veikiančioms tradicinėms religinėms bendruomenėms įvairioms iniciatyvoms įgyvendinti paskirstyti 75 tūkstančiai eurų. Taip siekiama prisidėti prie joms […]

21 kovo, 2024

Pradėta unikalaus kultūros paveldo objekto – Jokšų tilto, pastatyto per Karaliaus Vilhelmo kanalą, rekonstrukcija. Šiuo metu jau demontuotos tilto perdangos […]

19 kovo, 2024

Šešių Lietuvos žiedinių savivaldybių vadovai nepritaria Sveikatos apsaugos ministerijos rengiamai pertvarkai, pagal kurią nuo šių metų liepos 1 dienos savivaldybės […]

13 kovo, 2024

Artėjantis pavasaris pajūryje vėl paskatins vandens turizmą. Pastebima, kad kasmet mažųjų laivelių skaičius Vakarų regiono vandens keliuose tik didėja. Tai […]

Potvynis Kretingoje. ELTA / Karolis Bakūnas
13 kovo, 2024

Pastaruoju metu potvyniai Vakarų Lietuvos regione intensyvėja, apima vis naujas teritorijas, todėl net keturios Savivaldybės – Klaipėdos miesto, Klaipėdos, Šilutės […]

12 kovo, 2024

Klaipėdos rajono opozicijai dėl „valstietės“ Loretos Piaulokaitės-Motuzienės įdarbinimo Dovilų etnokultūros centre kreipusis į savivaldybės Antikorupcijos komisiją, politikė teigia, kad jos […]

7 kovo, 2024

Saulėtą ketvirtadienio vidurdienį 20 km nuo kranto į Baltijos jūrą panėrė Baltijos pilkoji ruonė Kaniukė. Ji beveik metus buvo reabilituojama […]

Alfonso Mažūno nuotr.
7 kovo, 2024

Klaipėdoje duris atveria unikali, nors ir laikina, edukacinė erdvė – Lietuvos medinio burinio laivyno angaras. Ji veikia ,,Memelio miesto“ dalyje, […]

5 kovo, 2024

Klaipėdos rajoną pasiekė ilgai laukta Lietuvos nacionalinio kultūros centro žinia – Veiviržėnų Šv. Marijos Magdalenos atlaidai įtraukti į Lietuvos nematerialaus […]

5 kovo, 2024

Klaipėdos m. savivaldybės Imanuelio Kanto viešosios bibliotekos Melnragės padalinyje (Molo g. 60) paskutinę žiemos dieną – vasario 29-ąją – startavo […]

28 vasario, 2024

Klaipėdos rajone duris atveria pirmieji savarankiško gyvenimo namai. Savivaldybė jau pasirašė akreditavimo sutartį su kaimo bendruomene „Smilgynai ir kaimynai“, o […]

26 vasario, 2024

Klaipėdos rajonas ir toliau tęsia paramą Lymanui Ukrainoje. Į miestą partnerį netrukus iškeliaus dar viena humanitarinės pagalbos siunta – du […]

26 vasario, 2024

Užimtumo tarnybos atlikta pajūrio darbdavių apklausa atskleidė, kad Klaipėdos regione kvalifikuotų darbuotojų poreikis nuosekliai auga, o didžiausius iššūkius veiklai įmonės […]

25 vasario, 2024

Klaipėdos rajono savivaldybės opozicijoje dirbantys konservatorių atstovai sausio pabaigoje kreipėsi į savivaldybės Antikorupcijos komisiją dėl tarybos narės, „valstietės“ Loretos Piaulokaitės-Motuzienės. […]

20 vasario, 2024

Lietuvos jūrų muziejuje, bendradarbiaujant su Klaipėdos universitetu, atidaryta ekspozicija ,,Niekada nepasiduok!“ apie kovinių narų atsiradimą Nepriklausomybę atkūrusioje Lietuvoje. Naujoji ekspozicija […]