27 lapkričio, 2017
KTU informacija

Fizikos ir chemijos mokytojų trūkumas Lietuvoje: kas mokys vaikus tiksliųjų mokslų?

Lietuvos darbo biržos duomenimis, 2016 m. fizikos studijų kryptį baigusių ir pedagogais įsidarbinusių asmenų skaičius Lietuvoje tebuvo vos 8, chemijos – 5, o 2015-2017 metais į studijų programą „Fizikos ir chemijos mokymas“ priimtas vos 1 studentas. Esant tokiam menkam susidomėjimui pedagoginėmis studijomis nuogąstaujama, jog pasitraukus senajai mokytojų kartai, nebebus kam mokyti fizikos ir chemijos. Šiame technologijų amžiuje tiksliųjų mokslų išmanymas yra itin aktualus, o vaiko susidomėjimą reikėtų ugdyti jau nuo mokyklos suolo. Kaip sudominsime vaikus, kai nebus kam tuo užsiimti?

Vygantas Kornejevas, Prienų rajono Stakliškių gimnazijos direktorius, KTU pedagogikos studijų kviestinis lektorius, susiklosčiusią situaciją vadina užburtu ratu – kai vaikai neturi sektino pavyzdžio, t.y., tokio, kuris „užkrėstų“ pedagogo profesine liga, mokiniai taip pat nesusimąsto, jog galėtų rinktis šią profesiją.

Renkasi lengvesnes profesijas

Pasak Švietimo ir mokslo ministerijos Pedagogų veiklos skyriaus vedėjos Vilmos Bačkiūtės, nors ministerija nėra atlikusi tyrimų, kurie išsamiau paaiškintų tokį mažą pedagogikos studijų susidomėjimą tiksliųjų mokslų srityse, priežastis gana aiški – dažnai jaunuoliai, norintys save realizuoti per tiksliuosius mokslus renkasi tiesiog kitokį, dažnai geriau apmokamą karjeros kelią.

Kauno technologijos universitete pedagogikos studijas baigusi ir KTU inžinerijos licėjuje antrus metus fizikos mokytoja dirbanti Vaida Gotšvitaitė – Čepkauskienė antrina, jog viena iš priežasčių, kodėl tiksliesiems mokslams gabūs žmonės nesirenka šios srities pedagogikos studijų, gali būti tiesiog paprastesnio kelio ieškojimas.

„Tikslieji mokslai nėra lengvi – tiek chemijoje, tiek fizikoje reikalingos ir geros matematikos žinios, o juk yra ir lengvesnių mokslų, tačiau taip pat įdomių“, – pastebi V. Gotšvitaitė – Čepkauskienė.

Be to, mokytojo darbui neabejotinai reikalingas ne tik pašaukimas ir didelė motyvacija, meilė vaikams, bet ir nuolatinis tobulėjimas, domėjimasis naujovėmis tam, kad žengti koja kojon su jaunąja karta. „Jei neturėsi noro nuolat bendrauti su jaunimu, to išmokti per prievartą, manau, tiesiog neįmanoma arba labai sudėtinga“, – pažymi jaunoji pedagogė.

Ji pati pasakoja mokytoja svajojusi tapti nuo vaikystės, bet pirmiausia baigė taikomosios fizikos bakalauro ir aplinkosaugos inžinerijos magistro studijas, keletą metų dirbo administracinį darbą ir tik tuomet nutarė įgyti pedagogo kvalifikaciją. „Nuolat galvodavau: nenoriu nuolatinio darbo prie kompiuterio, noriu bendrauti, kurti ir dirbti su jaunimu, noriu įkvėpti kitus“, – prisimena V. Gotšvitaitė – Čepkauskienė, šiuo metu sėkmingai save realizuojanti fizikos mokytojos amplua.

Skirtingi keliai link darbo mokykloje

V. Bačkiūtė pastebi, jog nors tiksliųjų mokslų srityse pedagogikos studijų programos nėra populiarios, susidomėjimas šių krypčių nepedagoginėmis studijomis pastaraisiais metais augo ir į jas priimama vis geriau pasirengusių studentų. Kaip vieną iš būdų, siekiant užtikrinti pakankamą pedagogų skaičių trumpuoju laikotarpiu, V. Bačkiūtė nurodo profesinių studijų programas, kurios į mokytojo karjerą nukreipia dalykiškai jau pasirengusius ir motyvuotus atitinkamų studijų sričių specialistus.

„Numatoma nukreipti valstybės finansavimą į gretutines ir profesines pedagogines studijas ir tuo pačiu skatinti aukštąsias mokyklas peržiūrėti ir kurti kokybiškas ir šiuolaikiškas lygiagrečiąsias dalykinių ugdymo mokslų studijų programas“, – teigia Švietimo ir mokslo ministerijos atstovė.

Ieškoti būsimų pedagogų tarp specialybines studijas baigusių žmonių, kaip vieną iš galimų variantų spręsti mažėjančio pedagogų skaičiaus problemą, nurodo ir V. Kornejevas.

„Kartais žmonės net nepagalvoja ir nežino, kad turi pašaukimą pedagoginiam darbui, todėl būtina ieškoti tokių žmonių, su jais bendradarbiauti ir kalbėtis“, – sako V. Kornejevas.

Pasak jo, didesnė tikimybė, jog žmonės, pirmiausia baigę specialybines studijas, o vėliau įgiję pedagogo kvalifikaciją, yra motyvuoti ir ateina jau tvirtai žinodami, ko nori. „Didžiausias profesinių pedagogikos studijų privalumas yra tas, jog praktiką galima taikyti su teorija, o studentų motyvacija yra didesnė, nes dažniausiai jie yra jau dirbantys, tad iškart gali pritaikyti žinias, ieškoti sprendimų įvairiose situacijose.“

Vis dėlto, V. Kornejevo teigimu, nėra vieno geriausio būdo tapti pedagogu, visi jie yra tinkami kai žmogus yra motyvuotas ir nori dirbti mokykloje. „Tiek tarp pedagogikos, tiek tarp specialybines studijas baigusių žmonių yra puikių mokytojų, o kuo bus didesnė kelių įvairovė ateiti dirbti į mokyklą, tuo pačiai švietimo sistemai bus geriau“, – pastebi V. Kornejevas.

Sėkmingo pedagogų ugdymo modelio paieškos

Pasak V. Bačkiūtės, Lietuvoje problematiška tai, jog egzistuoja griežti kvalifikaciniai reikalavimai profesijai, tačiau mokytojų rengimas – siauros kvalifikacijos, ką pastebi ir tarptautiniai ekspertai.

„Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) ekspertai pažymi, jog Lietuvoje šiuo metu dėmesys sukoncentruotas į būsimų mokytojų studijas, bet stinga pastangų tolesniam jų profesiniam tobulėjimui. Norint išlaikyti jaunus ir perspektyvius mokytojus, turime teikti gerokai daugiau pagalbos tiek pačioje karjeros pradžioje, tiek ir vėlesnėje perspektyvoje“, – teigia Švietimo ir mokslo ministerijos atstovė.

Europos šalyje taikomi skirtingi pedagogų rengimo modeliai. Kai kurie iš jų, pavyzdžiui Suomijoje taikomas modelis, tapę labai sėkmingais, tačiau švietimo srities atstovai pabrėžia, jog renkantis ir kuriant tinkamiausią pedagogų rengimo būdą, negalima aklai imti ir „įklijuoti“ vieno ar kito modelio Lietuvoje, neatsižvelgus į čia esančią kultūrą ir kitus veiksnius.

„Eksperimentuoti ir bandyti reikia taip, jog nenukentėtų pati švietimo sistema: įvesti tam tikras naujoves ir stebėti ar jos pasiteisina, o ne kardinaliai keisti visą sistemą, – sako V. Kornejevas. Jo teigimu, kuo bus daugiau įvairovės, bandymų tobulinti sistemą ne keičiant ją iš esmės, o vis pritaikant tam tikrus elementus ir siekiant atvesti geriausius pedagogus į mokyklas, tuo didesnė tikimybė atrasti savo sėkmės formulę.


19 balandžio, 2024

Pristatyta pirma lietuviška iš saulės pagamintą elektrą kaupianti išmanioji baterija „Nova“, kurią jau gali įsigyti gaminantys buitiniai vartotojai ir smulkus […]

19 balandžio, 2024

Nors orai šiluma nelepina, tačiau Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Botanikos sodo didysis tulpių žydėjimas jau pasirengęs tikram spalvų sprogimui: trečiąją […]

19 balandžio, 2024

Nuo šių mokslo metų pradėję veikti aštuoni regioniniai specialiojo ugdymo centrai buria švietimo pagalbos specialistų komandas ir jau gali padėti […]

17 balandžio, 2024

„NuSPACES. Branduolinės erdvės: atominio kultūros paveldo bendruomenės, materialumai ir vietovės“ yra tarptautinis mokslo projektas, 2021–2024 m. vykdytas trijose šalyse – […]

16 balandžio, 2024

Vytauto Didžiojo universiteto Žemės ūkio akademijos (VDU ŽŪA) 100-mečio jubiliejui skirtų renginių ciklas tęsiasi. Dalyvių širdyse neabejotinai visam gyvenimui išliks […]

16 balandžio, 2024

Ekrano laiko ribojimas vaikams – neretai tik iliuzija. Mažųjų noras tęsti kovas įtraukiančiuose žaidimuose, žiūrėti „TikTok“ filmukus ar tiesiog susirašinėti […]

15 balandžio, 2024

Lietuvos Respublikos Prezidentas Gitanas Nausėda pirmadienį, tęsdamas tradicines darbo dienas regionuose, su komanda dirbo Šakių rajone. Šalies vadovas susitiko su […]

13 balandžio, 2024

Šeštadienį sostinėje vyko tradicinės Fiziko Dienos (FiDi) renginiai. Šiais metais Vilniaus universiteto (VU) studentai ją surengė jau 56 kartą. Renginio […]

12 balandžio, 2024

Atlikus patikrinimą Šiaulių „Jovaro“ progimnazijoje, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT) įtaria, kad darbuotojai dalį produktų pasisavindavo. „Prie pastato įėjimo, […]

12 balandžio, 2024

Dažnas, pažvelgęs į dangų, pagalvoja, koks jausmas valdyti įspūdingo dydžio orlaivį? Norint pajusti, būtina gerokai pasistengti, siekiant piloto karjeros, tačiau […]

11 balandžio, 2024

Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos įsteigtą Vaikų literatūros premiją viceministrė Agnė Kudarauskienė šiandien įteikė rašytojui Justinui Žilinskui ir Nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos […]

11 balandžio, 2024

Ukmergės rajono mero Dariaus Varno teigimu, savivaldybė labiausiai siekia investuoti į miesto infrastruktūros vystymą. Vis dėlto, pasak mero, daugiau nei […]

10 balandžio, 2024

Prezidentas Gitanas Nausėda pasirašė dekretą dėl švietimo, mokslo ir sporto ministro Gintauto Jakšto atleidimo. Tai Eltai patvirtino prezidento patarėjas Ridas […]

9 balandžio, 2024

Šiandien, po kelerių metų pertraukos, po rekonstrukcijos oficialiai duris atvėrė Aukštaičių g. 4C įsikūręs Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešosios bibliotekos Vaikų ir […]

9 balandžio, 2024

Dauguma (59 proc.) tėvų Lietuvoje mano, kad IT srities profesijos yra ir išliks perspektyviais karjeros pasirinkimais jų vaikams, o 39 […]

9 balandžio, 2024

Kai pasaulį sujaukė koronaviruso pandemija, paaiškėjo, kad galime gyventi švariau. Žinoma, tai nulėmė pandemijos iššaukti ribojimai – kasdienis gyvenimas buvo […]

9 balandžio, 2024

Atskirtis tarp mokslininkų ir visuomenės mažėja – Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS TECH) Piliečių mokslo centras tiesia tiltus tarp mokslo […]

9 balandžio, 2024

Lietuvoje pradedama įgyvendinti darbotvarkė „Tvari mokykla 2023“. Planuojama, kad iki 2030 m. visos mūsų šalies mokyklos taps tvarios arba žengs […]

Chemikė dr. Milda Petrulevičienė / FTMC nuot.
9 balandžio, 2024

Vandenilis – gyvybei būtinas cheminis elementas, kuris yra organinių junginių bei vandens sudedamoji dalis. Natūraliomis sąlygomis vandenilis – tai dujos, […]

5 balandžio, 2024

Gyvavimo ciklo mąstysena (angl. life cycle thinking) – vis dažniau aplinkosauga ir tvarumu besidominčių žmonių vartojama sąvoka visame pasaulyje. Nors terminas […]