14 balandžio, 2023

Įtraukusis ugdymas: pristatytas universalaus dizaino mokymuisi gairių leidinys

UDM gairių pristatymo renginys / Francesco Rufini nuotr.

Tinkamos sąlygos mokytis visiems vaikams, įskaitant ir turinčius negalią – toks yra vienas svarbiausių švietimo pažangos programos „Tūkstantmečio mokyklos“ (TŪM) tikslų. Šie dideli tikslai, kruopščiai suguldyti programos puslapiuose, po truputį įgauna realią formą – vakar TŪM įtraukiojo ugdymo srities renginyje, vykusiame Lietuvos nacionalinėje Martyno Mažvydo bibliotekoje, buvo pristatytas universalaus dizaino mokymuisi (UDM) gairių leidinys. 

Šis TŪM programos leidinys, parašytas negaliai ir lyčiai jautria kalba, yra skirtas bendrojo ugdymo mokyklų stiprinimui, įgyvendinat įtraukųjį ugdymą ir sudarant sąlygas visų mokinių sėkmingam mokymuisi. Leidinyje apžvelgiama, kaip formuoti mokytojų, švietimo pagalbos specialistų ir vadovų UDM prieigos taikymo švietime kompetencijas.

„Su šiomis gairėmis mes atsisakome vidutinio mokinio sąvokos. Mes pripažįstame, kad visi esame įvairūs, mūsų poreikiai yra individualūs, tad priėjimas prie mokinio taip pat gali ir turi būti individualus. UDM gairės siūlo lanksčius mokymosi metodus, o šalia to atsiranda ir strateginis planavimas – tai yra labai svarbus momentas. Na, o svarbiausia – kad šios gairės „gyventų“ mokyklose, visuomet būtų mokytojams po ranka kaip įrankis, stengiantis, kad kiekvienas mokinys pasiektų sėkmę“, – atidarydama UDM gairių leidinio pristatymo renginį sakė LR švietimo, mokslo ir sporto ministerijos (ŠMSM) ministrė Jurgita Šiugždinienė. 

UDM principais pripažįstama natūrali mokinių įvairovė, kuri yra nuspėjama: skirtingus poreikius galima įsivertinti, suprasti ir tam pasiruošti. Mokymosi barjerai yra ne mokinyje, o ugdymo aplinkoje, kuri suprantama kaip proceso, priemonių ir mokymosi aplinkos visuma. Ugdymo procese strategiškai ieškoma būdų ir priemonių, kaip mokinius įtraukti, sudominti, padėti įsiminti informaciją ir ją sėkmingai naudoti. 

„TŪM dirbdamos su savivaldybių švietimo skyrių ir mokyklų atstovais, matėme, kad vis daugiau jų įsitraukia į UDM prieigos taikymą – dalyvauja tarptautiniuose projektuose, tobulina savo kvalifikaciją. Visgi supratimas, kas yra tas universalus dizainas mokymuisi, dažnai skyrėsi. Šis leidinys – viena iš priemonių, siekiant sukurti vientisą vertybinį, žinių ir priemonių pagrindą sisteminiam UDM vystymui visais lygmenimis: nacionaliniu mastu, savivaldybėse ir mokyklose, taip siekti įtraukiojo ugdymo įgyvendinimo Lietuvoje“, – pasakoja TŪM įtraukiojo ugdymo srities ekspertė Karolina Zakarauskaitė.

Kadangi UDM prieigos taikymas praktikoje reikalauja atitinkamų vadybinių ir didaktinių sprendimų, ilgame bei dinamiškame gairių kūrimo procese dalyvavo skirtingų sričių ekspertų grupė: mokytojai, dirbantys bendrojo ugdymo ir specialiosiose mokyklose, mokyklų ir švietimo centrų vadovai, Nacionalinės švietimo agentūros ir ŠMSM specialistai, edukologijos ir švietimo lyderystės bei universalaus dizaino ir architektūros mokslininkai, įtraukties ekspertai, negalios nevyriausybinių organizacijų atstovai.

Verta pastebėti, kad UDM metodų taikymas yra labai naudingas, pereinant iš specialiojo ugdymo į įtraukiojo ugdymo principais grįstą švietimo sistemą – tai ypač aktualu Lietuvoje po švietimo įstatymo pakeitimų, įsigaliosiančių nuo 2024 metų rugsėjo 1 dienos. 

„Tikimės, kad sau aktualią medžiagą gairėse atras skirtingų švietimo sistemos lygmenų dalyviai ir ją sėkmingai pritaikys savo darbuose“, – UDM gairių leidinio pristatymo renginyje, kuriame buvo galima išgirsti daugybę ekspertų pranešimų apie įtraukųjį ugdymą, universalų dizainą bei sudalyvauti įdomiose diskusijose, sakė K. Zakarauskaitė. 

Renginio įrašą galite rasti čia. Taip pat kviečiame susipažinti su UDM gairių leidiniu

Švietimo pažangos programos „Tūkstantmečio mokyklos“ tikslas – mažinti mokinių pasiekimų atotrūkius ir sukurti integralias, optimalias ir kokybiškas ugdymo(-si) sąlygas kiekvienoje savivaldybėje. Šia programa siekiame, kad kiekvienas Lietuvos vaikas turėtų galimybę mokytis šiuolaikiškoje ir atviroje mokykloje. Programą sudaro keturios sritys, kurios aktyviai sąveikauja viso projekto eigoje: įtrauktis, lyderystė, STEAM ir kultūrinis ugdymas.


19 balandžio, 2024

Pristatyta pirma lietuviška iš saulės pagamintą elektrą kaupianti išmanioji baterija „Nova“, kurią jau gali įsigyti gaminantys buitiniai vartotojai ir smulkus […]

19 balandžio, 2024

Nors orai šiluma nelepina, tačiau Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Botanikos sodo didysis tulpių žydėjimas jau pasirengęs tikram spalvų sprogimui: trečiąją […]

19 balandžio, 2024

Nuo šių mokslo metų pradėję veikti aštuoni regioniniai specialiojo ugdymo centrai buria švietimo pagalbos specialistų komandas ir jau gali padėti […]

17 balandžio, 2024

„NuSPACES. Branduolinės erdvės: atominio kultūros paveldo bendruomenės, materialumai ir vietovės“ yra tarptautinis mokslo projektas, 2021–2024 m. vykdytas trijose šalyse – […]

16 balandžio, 2024

Vytauto Didžiojo universiteto Žemės ūkio akademijos (VDU ŽŪA) 100-mečio jubiliejui skirtų renginių ciklas tęsiasi. Dalyvių širdyse neabejotinai visam gyvenimui išliks […]

16 balandžio, 2024

Ekrano laiko ribojimas vaikams – neretai tik iliuzija. Mažųjų noras tęsti kovas įtraukiančiuose žaidimuose, žiūrėti „TikTok“ filmukus ar tiesiog susirašinėti […]

15 balandžio, 2024

Lietuvos Respublikos Prezidentas Gitanas Nausėda pirmadienį, tęsdamas tradicines darbo dienas regionuose, su komanda dirbo Šakių rajone. Šalies vadovas susitiko su […]

13 balandžio, 2024

Šeštadienį sostinėje vyko tradicinės Fiziko Dienos (FiDi) renginiai. Šiais metais Vilniaus universiteto (VU) studentai ją surengė jau 56 kartą. Renginio […]

12 balandžio, 2024

Atlikus patikrinimą Šiaulių „Jovaro“ progimnazijoje, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT) įtaria, kad darbuotojai dalį produktų pasisavindavo. „Prie pastato įėjimo, […]

12 balandžio, 2024

Dažnas, pažvelgęs į dangų, pagalvoja, koks jausmas valdyti įspūdingo dydžio orlaivį? Norint pajusti, būtina gerokai pasistengti, siekiant piloto karjeros, tačiau […]

11 balandžio, 2024

Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos įsteigtą Vaikų literatūros premiją viceministrė Agnė Kudarauskienė šiandien įteikė rašytojui Justinui Žilinskui ir Nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos […]

11 balandžio, 2024

Ukmergės rajono mero Dariaus Varno teigimu, savivaldybė labiausiai siekia investuoti į miesto infrastruktūros vystymą. Vis dėlto, pasak mero, daugiau nei […]

10 balandžio, 2024

Prezidentas Gitanas Nausėda pasirašė dekretą dėl švietimo, mokslo ir sporto ministro Gintauto Jakšto atleidimo. Tai Eltai patvirtino prezidento patarėjas Ridas […]

9 balandžio, 2024

Šiandien, po kelerių metų pertraukos, po rekonstrukcijos oficialiai duris atvėrė Aukštaičių g. 4C įsikūręs Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešosios bibliotekos Vaikų ir […]

9 balandžio, 2024

Dauguma (59 proc.) tėvų Lietuvoje mano, kad IT srities profesijos yra ir išliks perspektyviais karjeros pasirinkimais jų vaikams, o 39 […]

9 balandžio, 2024

Kai pasaulį sujaukė koronaviruso pandemija, paaiškėjo, kad galime gyventi švariau. Žinoma, tai nulėmė pandemijos iššaukti ribojimai – kasdienis gyvenimas buvo […]

9 balandžio, 2024

Atskirtis tarp mokslininkų ir visuomenės mažėja – Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS TECH) Piliečių mokslo centras tiesia tiltus tarp mokslo […]

9 balandžio, 2024

Lietuvoje pradedama įgyvendinti darbotvarkė „Tvari mokykla 2023“. Planuojama, kad iki 2030 m. visos mūsų šalies mokyklos taps tvarios arba žengs […]

Chemikė dr. Milda Petrulevičienė / FTMC nuot.
9 balandžio, 2024

Vandenilis – gyvybei būtinas cheminis elementas, kuris yra organinių junginių bei vandens sudedamoji dalis. Natūraliomis sąlygomis vandenilis – tai dujos, […]

5 balandžio, 2024

Gyvavimo ciklo mąstysena (angl. life cycle thinking) – vis dažniau aplinkosauga ir tvarumu besidominčių žmonių vartojama sąvoka visame pasaulyje. Nors terminas […]