20 birželio, 2017
Dr. Jonas Jagminas, Kazachstano garbės konsulas Lietuvoje

Kazachstanas – unikali galimybė Lietuvos verslui

Milžiniška rinka mėsos ir žuvies produktams, neribotos galimybės pasireikšti šalies lengvajai pramonei, IT sektoriaus plėtra – tokios gali būti Lietuvos verslo galimybės Kazachijos rinkoje. O mainais Lietuvą galėtų pasiekti Kazachstano grūdai, kroviniai į Klaipėdos jūrų uostą ir, galbūt, ne viena dešimtis studentų į mūsų aukštąsias mokyklas, įsitikinęs žemaičiams gerai pažįstamas dr. Jonas Jagminas.

Atverti rinkas, sujungti šalis, nutiesti kultūrinius saitus – visa tai yra ambicijų, iššūkių bei realių galimybių derinys. Vakarų Lietuvą aptarnaujantis Kazachstano garbės konsulatas jau porą metų veikia Klaipėdoje, o iš Vilniaus, kuriame neseniai duris atvėrė dar vienas konsulatas, bus kuruojama veikla sostinės ir Šiaulių apskrityse. Tačiau įvairiomis iniciatyvomis šiuose miestuose nebus apsiribojama.

Šių metų pavasarį „Versli Lietuva“ paskelbė prekybos apžvalgą, kurios duomenimis, praėjusiais metais prekių apyvarta tarp Kazachstano ir Lietuvos siekė veik 620 mln. eurų. Iš apžvalgos matyti, kad vietinių prekių eksportas į Kazachstaną pastaraisiais metais lėtėja: pernai jis sumažėjo kiek daugiau nei ketvirtadaliu – iki 286 mln. eurų. Tuo metu importo vertė – tik augo, iki trečdalio mlrd. eurų.

Gerai šią rinką išmanantys verslininkai sako, kad Kazachstane lietuvių verslas galėtų parduoti beveik viską, tačiau investuoti ir kantriai dirbti šioje rinkoje kažkodėl nenori. Koją jiems kiša baimė, nesupratimas ir pernelyg greito pelno siekis. Tačiau tai – jau bendra mūsų verslo mentaliteto problema.

Antai Kazachstane „Viči“ produkcija prekiaujama daugiau kaip 10 metų, ilgus veiklos metus skaičiuoja ir akcinės bendrovės „Rokiškio sūris“, „Pieno žvaigždės“. Bet Kazachstano rinka nėra guminė. Galiausiai reikia žinoti vietinę specifiką, o rezultatai pasiekiami ne per vienerius metus.

Kliuvinių, kaip pagyvinti ekonominius kultūrinius santykius, dar apstu. Daug metų kalbėta apie tiesioginius skrydžius iš Vilniaus, bet tokių vis dar nėra. Atvežti vieną toną grūdų kainuoja apie 90 JAV dolerių – bene tiek pat kiek kainuoja patys grūdai. Būtinas ir visų tranzitinių šalių sutarimas, kad geležinkelių tarifai būtų protu suvokiami, o traukinių sąstatai išjudėtų.

Tačiau neįveikiamų darbų nėra – traukinių sąstatais iš Vakarų Europos automobilių detalės per Lietuvą, Baltarusiją, Rusiją jau pasiekia Kazachstaną; vilkikais-šaldytuvais šią šalį pasiekia ir šaldyta vištiena. Didžiuosiuose Kazachijos miestuose dirba Lietuvos architektai, kuriasi lietuvių vadovaujamos didmenos prekybos bendrovės.

Vis dėlto valdžia prioritetus dėlioja kiek kitaip. Štai Sauliaus Skvernelio Vyriausybė, argumentuodama, kad Kazachstanas ir Azerbaidžanas nepatenka į Lietuvai aktualiausių rinkų sąrašą, nusprendė panaikinti šiose šalyse esančiose Lietuvos ambasadose komercijos atašė pareigybes. Jau kuris laikas Kazachstane komercijos atašė ir nėra.

Keista, kad, užuot tyrinėję, mezgę kontaktus, ūmai atsitraukiame. Įvesti naujas prekes į Kazachijos rinką nėra paprasta. Taip, čia negali būti tokių maržų, prie kokių verslas buvo įpratęs Rusijoje.  Procesai ilgi ir sudėtingi. Vis tik manau, kad Lietuvos verslininkai čia turi perspektyvą su sąlyga, kad investuos į rinkodarą, megs ryšius. Nors tai nebuvo lengva, per porą metų Kazachstane vietą po saule išsikovojo kelios lietuvių statybų įmonės.

Prieš kelis mėnesius Lietuvoje viešėjęs Šiaurės Kazachstano srities vicegubernatorius Ratmiras Achmetovas dar kartą priminė Lietuvos verslininkams: šalis turi daug išžvalgytų, bet nepradėtų eksploatuoti telkinių, todėl ieško investuotojų. „Turime daug gamtinių išteklių ir išvystytą žemės ūkį, tačiau silpnoką perdirbimo pramonę, todėl stengiamės sudaryti kuo palankesnes sąlygas investuotojams“, – kalbėjo jis.

Šiaurės Kazachstanas yra palyginti nedidelė, bet svarbi vienos iš didžiųjų pasaulio valstybių sritis – joje užauginama maždaug trečdalis šalies kviečių: apie 5 mln. tonų per metus, milijonu tonų daugiau nei visoje Lietuvoje.

Kazachstaną šiomis dienomis garsina Astanoje vykstanti pasaulinė paroda „Expo 2017“. Lietuvai tai – dar viena galimybė atsiskleisti. Mūsų šalis seniai turi ambicijų tapti svarbia tiekimo grandinės tarp Rytų bei Vakarų dalimi, dirbanti globaliose rinkose. Kazachstanas ir yra viena iš tokių rinkų.

 

Nepaisant reeksporto į Kazachstaną mažėjimo, ši šalis išlieka septinta didžiausia reeksporto rinka Lietuvai. pernai lietuviškos kilmės prekių eksportas į Kazachstaną sudarė 7,7 proc. viso prekių eksporto, o 92,3 proc. teko reeksportui.


Aušrinė Armonaitė. ELTA / Marius Morkevičius
20 rugsėjo, 2024

Ekonomikos ir inovacijų ministerija (EIMIN) apskaičiavo, kad šių metų pirmąjį pusmetį administracinė našta verslui sumažėjo 7,16 mln. eurų, o verslui […]

18 rugsėjo, 2024

Savivaldos finansų tvarumas, decentralizacija, tvari kelių infrastruktūra, tikruosius gyventojų poreikius, o ne teorinius tikslus atliepiančios nacionalinės reformos, civilinė sauga – […]

17 rugsėjo, 2024

589 tūkst. žmonių Lietuvoje gyvena žemiau skurdo rizikos ribos, teigia Nacionalinio skurdo mažinimo organizacijų tinklo direktorė Aistė Adomavičienė. Anot jos, […]

17 rugsėjo, 2024

Vakar susitikau su senu Lietuvos pramonininkų konfederacijos partneriu, Estijos darbdavių konfederacijos (Eesti Tööandjate Keskliit) generaliniu direktoriumi Arto Aas. Aptarėme gana […]

17 rugsėjo, 2024

Antradienį Vilniuje duris atvėrė pirmasis Ispanijos automobilių gamintojo „CUPRA“ salonas Lietuvoje – „CUPRA Garage Vilnius“. Kaip teigė Vilniaus „CUPRA“ padalinio […]

17 rugsėjo, 2024

Nepaisant šįmet išaugusio faktinio sektoriaus finansavimo ir didelio kelių tiesybos bei remonto tempo, bendra šalies kelių ir tiltų būklė išlieka […]

17 rugsėjo, 2024

Per šių metų septynis mėnesius Lietuvoje dirbantys ukrainiečiai šalies biudžetą papildė 65,2 mln. eurų – 25 proc. daugiau nei pernai […]

16 rugsėjo, 2024

Likviduojama metalinių durų ir langų gamybos įmonė „Vitral“ atleidžia visus 32 darbuotojus. Apie tai Klaipėdos bendrovė informavo Užimtumo tarnybą. „Atleidimo […]

16 rugsėjo, 2024

Norinčiam augti verslui gali kilti išties nemažai iššūkių ir klausimų, todėl Lietuvos regionų verslininkai palaikymo, žinių ir įkvėpimo semiasi bendraminčių […]

14 rugsėjo, 2024

Daugiau nei pusėje Lietuvos savivaldybių jau įdiegtas šiuolaikiškas gatvių apšvietimas. Energetikos ministerijos duomenimis, jau modernizuoti daugiau kaip 48 tūkst. neefektyvių […]

13 rugsėjo, 2024

Kiekvieno verslo sėkmė priklauso ne tik nuo darbuotojų pastangų, bet ir nuo tinkamai parinktų įrankių, kurie padeda efektyviai atlikti kasdienes […]

11 rugsėjo, 2024

Lietuvos laisvosios rinkos institutas (LLRI) naujus mokslo metus pasitinka geromis naujienomis švietimo bendruomenei – tarptautiniu mastu įvertintus vadovėlius „Ekonomika per […]

11 rugsėjo, 2024

20 tūkst. tonų amonio nitrato trąšų iš Rusijos plukdantis pažeistas laivas galimai plauks į Lietuvą, praneša portalas „Delfi“. Kaip teigia […]

10 rugsėjo, 2024

„Socialinio verslo ir inovacijų forumas“ š. m. rugsėjo 9 d. pasitiko tema – „Rytojaus technologijos: socialinių pokyčių siekis pasitelkiant inovacijas“ […]

9 rugsėjo, 2024

Dirbtiniu intelektu (DI) veiklą optimizuojančiai švedų kapitalo telekomunikacijų bendrovei „Telia” praėjusią savaitę pranešus apie planuojamą 400 darbuotojų Lietuvoje atleidimą, šie […]

Elena Leontjeva / LLRI nuotr.
6 rugsėjo, 2024

Lietuvos pensijų sistema laikosi ant trijų ramsčių, kurių du – paremti žmogaus atsakomybe už savo ateitį. Demografinės tendencijos perspėja, kad […]

5 rugsėjo, 2024

Susisiekimo, Ekonomikos ir inovacijų ministerijos, asociacija „Klaipėdos regionas“ bei septynios savivaldybės, šios asociacijos narės, ketvirtadienį Palangoje pasirašė bendradarbiavimo susitarimą dėl […]

5 rugsėjo, 2024

Lietuvos tvarios energetikos kompanija INIKTI Vokietijoje iki metų pabaigos pastatys 17 vėjo jėgainėms skirtų hibridinių bokštų. Tai numato pasirašytas susitarimas […]

4 rugsėjo, 2024

Švedijos telekomunikacijų operatorė „Telia“ trečiadienį pranešė, kad, mažindama sąnaudas ir siekdama sutaupyti apie 250 mln. dolerių per metus, panaikins 3 […]

3 rugsėjo, 2024

Nors nuo pernai elektromobilių skaičius Lietuvoje išaugo perpus, dar didesniam jų populiarumui koją kiša įvairios tautiečių dvejonės. Žmonės iki šiol […]