birželio 7, 2018
Rūta Latinytė
Naujos kartos pedagogų rengimui pasitelks ir šachmatų išmintį

Nuo artėjančio rugsėjo šachmatų žaidimo elementų mokymas bus įtrauktas į ikimokyklinio, priešmokyklinio bei pradinio ugdymo pedagogų rengimo programą, kol kas – tik Vilniaus kolegijos Pedagogikos fakultete. Praėjusiais metais Lietuvos šachmatų federacijos ir „Šviesos“ inicijuotas projektas „Šachmatai mokykloje“ suteikė galimybę 40-čiai šalies pradinių mokyklų išbandyti šį žaidimą pradinukų ugdymo procese. Moksleiviams parodžius susidomėjimą, o mokytojams įvertinus žaidimo naudą, nutarta su šio intelektą ir mąstymo gebėjimus lavinančio žaidimo pagrindais supažindinti būsimus mokytojus. Viena iš idėją palaikančių pedagogių – Vilniaus kolegijos informacinių technologijų lektorė Renata Kondratavičienė. Pasak jos, tai galėtų būti ne vienintelis reikšmingas pokytis rengiant būsimus pedagogus – jų numatoma dar bent keletas.

Būsimiems pedagogams – stažuotės ir šachmatų įvado pamokos

Vilniaus kolegijos Pedagogikos fakultete jau kelerius metus yra rengiami ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo, socialiniai bei pradinių klasių pedagogai. R. Kondratavičienė atskleidžia, kad šiuo metu vyksta daug pedagogines studijas reglamentuojančių dokumentų pakeitimų, tad planuojami ir mokytojų rengimo pokyčiai.

Lektorė tikisi, kad artimiausiu metu į pradinio ugdymo programas bus integruotas ir mokymas šachmatais. Idėja rengti pedagogus, kurie ateityje gebėtų šachmatus pritaikyti savo pamokose, kilo rengiant programą „Inovatyvios technologijos pradiniame ugdyme“. Pedagogė sako, kad būsimieji pradinukų mokytojai Vilniaus kolegijoje nesieks sportinių pasiekimų, tačiau galės susipažinti su įvairiomis šachmatų žaidimo subtilybėmis, padedančiomis lavinti vaikų mąstymo gebėjimus.

„Būsimi pedagogai visų pirma yra mokomi sustatyti žaidimo figūras bei perprasti paties žaidimo taisykles. Tuomet aptariame idėjas ir būdus, kaip pritaikyti šachmatų elementus įvairių dalykų pamokose. Įgytas žinias jaunieji pedagogai išbando praktikoje – vesdami pamokas klasėse arba papildomus užsiėmimus“, – pasakoja R. Kondratavičienė.

Svarbiausia ne žinios, o gebėjimas mąstyti

„Šviesos“ leidybos vadovės Daivos Bartninkienės teigimu, šachmatų taikymas mokymosi procese – užsienyje pasiteisinusi praktika, kurią sėkmingai galima diegti ir Lietuvos švietimo sistemoje.

„Šachmatai į ugdymo procesą įvairiomis formomis integruojami daugelyje pasaulio šalių. Jose atliktos apklausos ir moksliniai tyrimai parodė, kad šachmatų taikymas pamokų metu vaikams duoda apčiuopiamą naudą – skatina mąstyti ir spręsti susidariusias problemas, ieškoti alternatyvų ir nepasiduoti tol, kol nėra išnaudoti visi galimi variantai, o jų šachmatuose yra labai daug“, – sako D. Bartninkienė.

Šiuolaikinis ugdymas, anot R. Kondratavičienės, neapsieina ir be išmaniųjų technologijų bei inovacijų, tačiau naujausias priemones puikiai papildo ir klasikiniai sprendimai – šachmatų lenta ir figūros.

„Pagrindinis šachmatų integravimo į pradinį ugdymą tikslas – pasitelkus šachmatus kaip pagalbinę priemonę, lavinti įvairius mokinių gebėjimus. Šachmatų elementai galėtų būti integruojami į matematikos, lietuvių kalbos, pasaulio pažinimo, istorijos, menų ir technologijų pamokas. Tai gali padėti mokytis skaičiavimo ir skaitymo, suvokti koordinačių sistemą, susipažinti su geometrijos pagrindais, plėsti erdvinį bei strateginį mąstymą“, – pasakoja Vilniaus kolegijos lektorė.

R. Kondratavičienės teigimu, šachmatų įtraukimas į mokytojų rengimo programą leis mokiniams pasiekti geresnių mokymosi rezultatų bei atvers galimybes nuo mažens ugdyti ir universalius, ir šiuolaikiniam pasauliui taip reikalingus analitinius gebėjimus.

Sėkminga praktika bus pritaikoma ir Lietuvoje

Neseniai vykusioje diskusijoje „Mokykla 2030“ Švietimo ir mokslo ministrė Jurgita Petrauskienė paminėjo sėkmingą Čekijos pavyzdį. Integravus šachmatus į Čekijos pradinį ugdymą, mokinių rezultatai pagerėjo.

Lietuvos šachmatų federacijos ir leidyklos „Šviesa“ vykdomo projekto „Šachmatai mokykloje“ metu šį žaidimą pamokose Lietuvoje taip pat jau išbandė 40 šalies pradinių mokyklų ir progimnazijų. Mokytojai naudojosi sukurtu ugdymo priemonių komplektu, kurį sudaro mokomoji knyga, interaktyvi mokytojo knyga ir pratybų sąsiuvinis.

Dauguma šias priemones išbandžiusių pedagogų teigė, kad pateiktos užduotys padėjo planuoti mokymosi procesą, todėl projektas bus tęsiamas ir toliau. Atsižvelgiant į mokytojų ir moksleivių atsiliepimus bei patirtį, bus parengti pilni mokymosi komplektai, skirti mokytis visus metus. Pirmai klasei skirtas mokymosi komplektas, leidžiantis integruoti šachmatus į įvairias pamokas visus mokslo metus, pasirodys jau šį rugsėjį.

Share Button


lapkričio 28, 2019

 Lapkričio 27 dieną, Klaipėdos koncertų salėje, nuskambėjo baigiamasis projekto „Išlįsk į šviesą“ akordas. Jubiliejiniame, 15 –ąjame talentų konkurse „Išlįsk į […]

lapkričio 26, 2019

Lietuvos Respublikos Prezidentas Gitanas Nausėda įteikė padėkas vienuolikai mokslininkų, kurių 2018 m. apgintos disertacijos buvo atrinktos geriausios disertacijos konkursui ir pelnė […]

lapkričio 26, 2019

Kauno technologijos universiteto Panevėžio technologijų ir verslo fakulteto (KTU PTVF) verslo ir antreprenerystės bakalauro studijų ketvirto kurso studentė Gerda Endriūnaitė […]

lapkričio 7, 2019

Vilniaus universiteto (VU) studentai dar kartą įrodė turį išskirtinius gabumus – spalio 31 – lapkričio 4 d. Bostone vykusiame tarptautiniame […]

spalio 7, 2019

Kauno technologijos universiteto Panevėžio technologijų ir verslo fakulteto (KTU PTVF) alumnė Loreta Guokė drąsiai – visada pasitinka iššūkius. Šiuo metu […]

rugsėjo 23, 2019

Pastaruoju metu pasirodė daug visuomenę klaidinančios informacijos apie nevalstybinių mokyklų finansavimą iš valstybės biudžeto. Tai neteisinga formuluotė. Finansavimą gauna mokinys, […]

rugsėjo 23, 2019

Rugsėjis – mokiniams, jų tėvams ir mokytojams lyg antri naujieji metai. Mokslo metus dauguma pradeda žadėdami geriau mokytis, lengviau keltis […]

rugsėjo 20, 2019

Tai, ko šiandien mokosi Lietuvos mokiniai buvo nuspręsta daugiau kaip prieš dešimtmetį. Metas atsinaujinti? Ministerija mano, kad taip. Praeitą savaitę […]

rugsėjo 6, 2019

Rugsėjo 5 dieną organizuotoje Ch. Frenkelio konferencijoje „XXI a. pramonė: ateities lyderystė“ pagerbti trys Šiaulių valstybinės kolegijos atstovai. Miestui ir […]

rugpjūčio 21, 2019

Jau kuris laikas Lietuvoje nerimsta diskusijos dėl pailgėjusių mokslo metų. Pedagogai teigia, kad karšta vasaros pradžia ir pratęsti mokslo metai […]