3 birželio, 2019
Karolina Baltmiškė

Papildomų lėšų oficialiai įvežtų padangų atliekų sutvarkymui savivaldybėms nebereikės skirti

Nuo 2020 metų sausio 1 dienos įsigaliojus Atliekų tvarkymo įstatymo pataisai, apmokestinamųjų gaminių gamintojai ir importuotojai privalo sudaryti sutartis su visomis savivaldybėmis, arba komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriais, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą.

Kol kas dažniausiai mokame visi

„Padangų atliekų, suvežtų į didelių gabaritų atliekų surinkimo aikšteles, tvarkymas reikalauja papildomų lėšų. Jas esame nusimatę savivaldybės biudžete. Jei tas atliekas sutvarkys gamintojai-importuotojai, lėšas galėsime skirti kitoš ekologinių problemų sprendimui“, – Atliekų tvarkymo įstatymo pataisą vertina Šilutės rajono meras Vytautas Laurinaitis.

„Kretingos didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelėse per metus suvežama apie 60 tonų padangų atliekų. Padangų išvežimo iš aikštelės paslaugas perkame. Kaina už vieną toną padangų atliekų išvežimą 2018 metais buvo apie 40 eurų be PVM, 2019 metais yra apie 15 eurų be PVM. Vienos tonos padangų sutvarkymo kaina svyruoja apie 100 eurų, tačiau didžiąją dalį jų sutvarkymo kaštų tvarkytojui apmoka gamintojai0importuotojai. Likusią dalį išlaidų tvarkytojui Klaipėdos regioninis atliekų tvarkymo centras (KRATC) sumokama iš rinkliavos mokėtojų surinktų lėšų. Dėl padangų atliekų tvarkymo 2020 m. jau pasirašėme sutartį su gamintojais0importuotojais. Jie žada nemokamai sutvarkyti iki 50 tonų padangų atliekų“, – padangų atliekų tvarkymą Kretingos rajone apžvelgia KRATC  Ekologinės infrastruktūros administravimo skyriaus viršininkė Ramunė Šličienė.

Visose KRATC administruojamų didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelėse 2018 metais buvo surinkta apie 480 tonų padangų..

„Vidutiniškai per metus surenkama apie 700–900 tonų naudoti nebetinkamų padangų.  Dalį jų priima  AB „Akmenės cementas“. 2018 metais jiems išvežta 111,2 tonos padangų atliekų. Šios dalies tvarkymo sąnaudas dengia gamintojai0importuotojai. Padangų surinkimo ir likusių  nebetinkamų naudoti padangų tvarkymo sąnaudos dengiamos iš vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų surinkimą ir tvarkymą lėšų. Šiaulių regiono atliekų tvarkymo centras 2018 m. padangų atliekų sutvarkymas kainavo – 37 362 eurus be PVM“, –paaiškina Šiaulių regiono atliekų tvarkymo centro ekologė Inga Grigaliūnienė.

Taigi kol kas didžiąją išlaidų, patiriamų sutvarkant padangų atliekas, dalį dengia  gyventojai, sumokėdami rinkliavos už komunalinių atliekų tvarkymą, mokestį, nepaisant, turi jie automobilį ar ne. Turintieji gi už padangų atliekų sutvarkymą jau sumoka pirkdami naujas padangas

Laimi pasirašę sutartis

 Mažeikių didelių gabaritų atliekų  priėmimo aikštelėje  gyventojai vidutiniškai per metus suveža kiek daugiau nei šimtą tonų senų padangų. Pernai buvo surinkta per 130 tonų. Pagal 2018 m. kovo 16 d. pasirašytą sutartį su Padangų importuotojų organizacija padangos išvežamos ir sutvarkomos  nemokamai.

„Bendradarbiavimas su Padangų importuotojų organizacija išsivystė 2018 metais ir pajutome labai didelę šio bendradarbiavimo naudą“, – teigia Telšių regiono atliekų tvarkymo centro direktorius Rimantas Adomaitis.
Telšių regione yra keturios didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelės, kuriose Plungės, Mažeikių, Telšių ir Rietavo savivaldybių gyventojai palieka ir senas padangas. Per metus iš jų į centrą atkeliauja daugiau kaip 400 tonų padangų atliekų. „Kol nebendradarbiavome su Padangų importuotojų organizacija, su padangų atliekomis turėdavome labai daug rūpesčių. Ir į Akmenę deginimui bandėme vežti, ir į Šiaulius, į „Metaloidą“, ir kitų tvarkytojų ieškodavome. Ne visos paieškos baigdavosi sėkmingai. Už šių atliekų sutvarkymą visiems mokėdavome nemažus pinigus. O juk kainuodavo ir padangų atliekų nuvežimas“, – pasakoja centro direktorius Rimantas Adomaitis. Jo teigimu, vidutiniškai padangų sutvarkymas per metus pareikalaudavo apie 10 tūkst. eurų.
Direktorius neslepia – padangų atliekų tvarkymui tekdavo naudoti rinkliavos lėšas.

Pagal 2018 metais pasirašytą sutartį Padangų importuotojų organizacija įsipareigojo sutvarkyti 150 tonų senų padangų. Taigi pernai padangų atliekų tvarkymas Telšių regiono atliekų tvarkymo centrui kainavo 50 proc. pigiau – 6,5 tūkst. eurų.“

„Galiojantys įstatymai įpareigoja gamintojus ir importuotojus sutvarkyti 80 proc. jų rinkai pateikiamų apmokestinamų gaminių. Vadovaudamiesi įstatymu pernai ir inicijavome sutartis su regioniniais atliekų centrais“, – sako Padangų importuotojų organizacijos direktorė Danguolė Butkienė.
 „Senų padangų tvarkymas centrui yra didelė našta. Šių atliekų sutvarkymas reikalauja didelių išlaidų. Tad Padangų importuotojų organizacijos vadovės Danguolės Butkienės pasiūlymas finansuoti dalies padangų atliekų sutvarkymą  mums buvo labai didelė parama“, – teigia  Panevėžio regiono atliekų tvarkymo centro direktorius Gintautas Ulys
Panevėžio regiono atliekų tvarkymo centras vien didelių gabaritų aikštelėse per metus surenka apie 500 tonų padangų. 2018 metais buvo surinkta per 518 tonų. To kiekio sutvarkymas centrui būtų kainavęs beveik 18 135 eurus. Kadangi Padangų importuotojų organizacija finansavo  beveik 210,5 tonos padangų tvarkymą, o tai tvarkymo išlaidas sumažino daugiau kaip 7 tūkst. eurų, tad įmonei padangų tvarkymas kainavo 10 769 euru“, – bendradarbiavimo su Padangų importuotojų organizacija patirtimi dalijasi Gintautas Ulys.

Keleriopa nauda

Padangų importuotojų organizacijos direktorės Danguolės Butkienės teigimu, jos vadovaujamos organizacijos nariai per 2018 metus įvežė apie 16 tūkst. tonų padangų. Surinko ir sutvarkė – apie 13 tūkst. tonų.

Tačiau organizacijos nariai įveža tik dalį padangų. Aplinkos apsaugos agentūros duomenimis, 2017 metais įvežta 29 319 tonų padangų. Kaip informavo Aplinkos apsaugos  agentūros Atliekų licencijavimo skyriaus vyr. specialistė Jūratė Banelienė,  preliminariais duomenimis, padangų 2018 m. buvo importuota ir patiekta vidaus rinkai apie 27 500 tonų.

„Nuo 2020 metų sausio 1 dienos įsigaliojus Atliekų tvarkymo įstatymo pataisai išlaidų už padangų tvarkymą nebeturėtų būti, arba jos smarkiai sumažės, nes apmokestinamųjų gaminių gamintojai ir importuotojai privalo sudaryti sutartis su visomis savivaldybėmis (arba komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriumi, kuriam pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) dėl padangų atliekų surinkimo savivaldybių įrengtose didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelėse ir šių aikštelių eksploatavimo dalinio finansavimo“, –  pabrėžia Padangų importuotojų organizacijos direktorė Danguolė Butkienė. Taigi įstatymo pataisa naudinga tiek savivaldybėms, tiek vartotojams, nes visi gamintojai ir importuotojai privalės sudaryti sutartis dėl padangų atliekų sutvarkymo.

Kaip skelbia įstatymas, šiose sutartyse turi būti numatyta padangų atliekų surinkimo savivaldybių įrengtose didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelėse ir šių aikštelių eksploatavimo išlaidų dalinio finansavimo tvarka, proporcinga jų užimamai rinkos daliai, sutarčių sudarymo, įsigaliojimo ir nutraukimo tvarka, savivaldybių įrengtų didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelių infrastruktūros plėtros ir naudojimo sąlygos, paslaugų teikimo tvarka ir sąlygos, atsiskaitymo tvarka, šalių teisės, pareigos ir atsakomybė už įsipareigojimų nevykdymą, pretenzijų pateikimo, nagrinėjimo ir ginčų sprendimo tvarka, sutarties galiojimo terminas, jos keitimo ar nutraukimo sąlygos ir tvarka.

„Taip pat įstatyme nurodyta, kad išlaidas turi finansuoti proporcingai jos dalyvių ir jai organizuoti padangų atliekų tvarkymą sutartiniais pagrindais pavedusių gamintojų ir importuotojų užimamai rinkos daliai, kuri Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka apskaičiuojama pagal šių gamintojų ir importuotojų, ir dalyvių deklaruotą ataskaitiniu laikotarpiu Lietuvos Respublikos vidaus rinkai verslo tikslais tiektų padangų kiekį“, – įstatymą cituoja Danguolė Butkienė.

Tačiau įstatymas sureguliuoja oficialiai įvežamų padangų sutvarkymą. Į Lietuvą patenka nemenkas nelegaliai įvežamų padangų srautas. Šių padangų atliekų tvarkymas kol kas gula ant kiekvieno rinkliavos mokesčio mokėtojo pečių.

 


24 vasario, 2021

Kelerius metus trukusios Lietuvos gamintojų ir importuotojų organizacijų ir Vilniaus miesto savivaldybės derybos dėl pakuočių atliekų tvarkymo, tarpininkaujant Aplinkos ministerijai, […]

24 vasario, 2021

Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos (NVSC) Kauno departamentas informuoja, kad Kaune (mieste ir rajone), vasario 21-23 dienomis […]

Lina Paškevičiūtė
22 vasario, 2021

Ar įsivaizduojate tėvus, kurie savo gyvenimo santaupas atiduodami vaikui sakytų: „išsiasfaltuok kiemą“. Turbūt ne, greičiau jie sakytų: „Mokykis, žinių ant […]

Dr. Carlo Monti
15 vasario, 2021

2020 metų pradžioje „TIG Environmental“ sulaukė „Grigeo Klaipėdos“ užklausos atlikti poveikio aplinkai ekspertinį įvertinimą dėl galimo nepilnai išvalytų bendrovės nuotekų […]

12 vasario, 2021

Kaip įveikti vėlavimą įgyvendinant visus Miesto nuotekų valymo direktyvos reikalavimus ir iki 2023 m. ištaisyti šį pažeidimą, aplinkos viceministras Darius […]

12 vasario, 2021

Įsivyravus šaltiems ir ramiems orams, kai kuriuose Lietuvos miestuose aplinkos ore susidarė nepalankios sąlygos teršalams išsisklaidyti. Šių metų pirmąjį vasario […]

11 vasario, 2021

Po to, kai praėjusią savaitę pasirodė informacija apie Klaipėdos uosto teritorijoje pasirodžiusias neaiškios kilmės nuotekas, bendrovės „Grigeo Klaipėda“ teritorijoje neplaninį […]

10 vasario, 2021

Aplinkos ministerija siekia, kad Lietuva taptų vieno iš penkių pirmųjų Naujojo europinio bauhauzo, Europos Komisijos iniciatyvos įgyvendinant Žaliąjį kursą, projektų ES šalių miestuose dalyve ir […]

4 vasario, 2021

Nacionalinis visuomenės sveikatos centras prie Sveikatos apsaugos ministerijos (NVSC) informuoja, kad Kaune vasario 1 d buvo užfiksuotas kietųjų dalelių (KD10) […]

4 vasario, 2021

JAV kongreso tyrėjai nustatė tam tikruose kūdikių maisto produktuose „pavojingą nuodingų sunkiųjų metalų kiekį“. Ekspertų grupė ištyrė kūdikių maistą, kurį […]

28 sausio, 2021

Šiandien Europos Parlamento (EP) už energetikos politiką atsakingas komitetas (ITRE) priėmė rezoliuciją dėl Astravo atominės elektrinės saugos. Už rezoliuciją balsavo […]

27 sausio, 2021

Baigus elektrifikuoti geležinkelio ruožą tarp Vilniaus ir Klaipėdos, kroviniai ir keleiviai bus vežami su nuline CO2 emisija, o į aplinką […]

27 sausio, 2021

SBA grupės bendrovė „Utenos trikotažas“ gavo pasaulinės aplinkosaugos organizacijos „Greenpeace“ patvirtinimą – prieš metus suteiktas tekstilės gamybos standartas pratęsiamas dar […]

27 sausio, 2021

Miškų įstatymo pataisos, siekiant apsaugoti mūsų miškus, nuo pat pradžių kėlė audringas diskusijas ir buvo nepriimtinos liberaliam Seimo flangui. Jis […]

21 sausio, 2021

Lietuvoje į atmosferą 2019 m. išmesta 20,4 mln. tonų šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) – apie 1 proc. daugiau negu […]

21 sausio, 2021

Nuo gegužės įsigalios naujos taisyklės Lietuva ekologiško viešojo maitinimo veiklą yra reglamentavusi nacionaliniu teisės aktu – žemės ūkio ministro 2009 […]

21 sausio, 2021

Nacionalinė žemės tarnyba perduoda Valstybinių miškų urėdijai valdyti dar 292 valstybinės miškų ūkio paskirties žemės sklypus, kurių bendras plotas – […]

21 sausio, 2021

Aplinkos ministerija ruošiasi didžiausiam iki šiol Lietuvoje įgyvendinamam užtvankos demontavimo projektui – ateinančią vasarą bus griaunama Salantų užtvanka. Salanto upėje atsilaisvins […]

19 sausio, 2021

Antradienį posėdžiavusi Kauno rajono savivaldybės taryba vienbalsiai nepritarė UAB „Ekostruktūra“ planuojamai ūkinei veiklai (PŪV) – smėlio ir žvyro karjerui Virbaliūnų […]

Linas Jonauskas
11 sausio, 2021

Lietuvos socialdemokratų frakcijos nario Lino Jonausko iniciatyva įregistruotos įstatymų pataisos, kuriomis siūloma kurti naują instituciją – Gyvūnų gerovės kontrolieriaus tarnybą, […]