25 lapkričio, 2020
Deividas Miškinis, UAB „Veistas“ direktorius

Tikroji situacija Telšių regiono atliekų tvarkymo sistemoje

Telšių regiono atliekų tvarkymo sistema yra labai svarbi visam regionui ir jo gyventojams. Visgi tiek viešojoje erdvėje, tiek oficialiuose susitikimuose sklando netiksli arba tik dalinė informacija apie susiklosčiusią situaciją, susijusią su Telšių regiono atliekų tvarkymo centru (toliau – TRATC) ir mano vadovaujama bendrove „Veistas“.

Tam, kad situacija būtų nušviesta objektyviai bei aiškiai, noriu pateikti tikruosius faktus gyventojams bei įmonėms, o tuo pačiu viešai prašau suteikti galimybę atvykti į savivaldybių tarybų posėdžius, kur detaliau galėčiau pristatyti šį klausimą bei jo sprendimo kelius. Tai yra itin svarbu, nes dėl susidariusios situacijos, visų pirma, kenčia regiono gyventojai ir įmonės.

Per dideli įrenginiai

TRATC ir „Veistas“ šiuo metu susitinka ne viename teismo posėdyje. Kokia priežastis? Ji yra ne viena, tačiau galiausiai visos jos turi vieną paaiškinimą – atliekų mechaninio biologinio apdorojimo (toliau – MBA) įrenginiai yra pastatyti per dideli. Regione paprasčiausiai nėra tiek atliekų, kiek buvo planuota, ir artimiausiu metu jų nebus pakankamai. Kodėl buvo nuspręsta statyti būtent tokio dydžio MBA įrenginius, mes nežinome, nes, keliant šį klausimą, mums buvo tiesiog pasakoma „nesikiškite, čia ne jūsų reikalas“.
Įrenginiai pastatyti 49570 tonų atliekų kiekiui, o realiai per šiuos keletą metų buvo pristatoma tik apie 31000-32000 tonų, t. y. apie 40% mažiau. Tačiau fiksuotos sąnaudos niekur nedingsta – per didelius įrenginius vis tiek reikia išlaikyti. Maža to, dėl per mažo atliekų kiekio susidaro per mažai dujų, kurių nepakanka, kad elektros energijos gamyba kogeneracinėje elektrinėje būtų nenuostolinga. Todėl, nenorėdami dar labiau didinti nuostolių, elektros negaminame.

Tad TRATC direktoriaus Vidimanto Domarko viešas nusistebėjimas, kodėl „Veistas“ reikalauja padengti pajamas už nepagamintą elektros energiją, jeigu ji jiems ekonomiškai nenaudinga, parodo, kad V.Domarkas arba nesupranta, ką kalba, arba sąmoningai manipuliuoja faktais.

Atliekų tvarkymo mokesčio augimas

Logiška, kad per dideli įrenginiai ir per mažas atliekų kiekis lėmė, jog jau po poros metų „Veistas“ paprašė perskaičiuoti ir padidinti atliekų tvarkymo mokestį. Atkreipiame dėmesį, kad mokestis perskaičiuojamas dėl su „Veistu“ nesusijusių aplinkybių ir pagal paslaugų sutartyje paties TRATC suformuluotą metodiką, kurios „Veistas“ neturi jokios galios pakeisti. Tą, beje, patvirtino ir teismai, nurodydami, kad „Veisto“ perskaičiavimas atliktas teisėtai, laikantis sutarties ir metodikos – „Veistas“ laimėjo jau ne vieną teismą dėl mokesčio padidinimo.

Mums taip pat nepatinka, kad turime didinti atliekų tvarkymo mokestį. Mes tiesiog norime dirbti savo darbą, o ne minti teismų slenksčius, tačiau esame priversti tai daryti, norėdami išgyventi.

Galimybės sumažinti mokestį

Suprasdami, kad atliekų nepadaugės, o įrenginiai yra pastatyti tokie, kokie pastatyti, mes nuolat galvojame ir ieškome būdų, kaip būtų galima pasiekti, kad mokestis nedidėtų ar net sumažėtų. Savo idėjas ir pasiūlymus mes išdėstėme spalio mėnesį savivaldybėms atsiųstame rašte. Sprendimas aiškus, kaip ir problema – negalėdami sumažinti sąnaudų, kurios yra fiksuotos, mes galvojame būdus, kaip padidinti pajamas.

Mums kelia susirūpinimą TRATC vadovo V. Domarko veiksmai mūsų atžvilgiu. Vietoje to, kad abi sutarties šalys susėstų ir diskutuotų, kaip išspręsti situaciją, nuolat sulaukiame puolimo, neva norime nevykdyti sutarties ar papildomai pasipinigauti. Nuolat ieškoma būdų, kaip dar labiau pakenkti bendrovės veiklai: atsisakoma priimti stabilatą, kuris reikalingas sąvartyne esančių atliekų perdengimui, nusprendžiama į MBA įrenginius nebesiųsti žaliąsias atliekas, taip dar labiau sumažinant atliekų kiekį, ir t.t.
Reikia pasakyti, kad būtent TRATC nevykdo savo sutartyje nurodytų įsipareigojimų ir nepateikia planuoto kiekio atliekų, o mes tik bandome ieškoti sprendimo. Ar Lietuvos valstybėje leidžiama nesilaikyti sutarties, šiuo atveju Telšių regiono atliekų tvarkymo centrui?

Mes suprantame, kad planuoto atliekų kiekio tiesiog nėra, tačiau šis klausimas turi rūpėti pirmiausia TRATC, užsakiusio pastatyti 49570 tonų pajėgumo gamyklą ir įpareigojusio „Veistą“ paslaugų kainą paskaičiuoti 49570 tonų atliekų kiekiui, taigi pirmiausia centras turi galvoti, kaip išspręsti problemą, kompensuojant kiekius, tad ūkiškas žmogus gilintųsi į visus pasiūlymus ir galimybes, o ne viešai kaltintų nebūtais dalykais kitą sutarties pusę, kuri ateina į pagalbą.

Sutarties nutraukimas situacijos nepakeis

Viešumoje dažnai pateikiama, kad situacijos sprendimas yra sutarties nutraukimas. Deja, bet kitas operatorius – ar tai būtų privati bendrovė, ar pats TRATC – pačių MBA įrenginių nepakeis ir atliekų nepagausins. Fiksuotos sąnaudos ir kiti iššūkiai niekur nedings.

Stebuklų nebūna, neišvengiamai reikės priimti sprendimus, panašius į tuos, kuriuos siūlėme savo minėtame rašte prieš porą mėnesių arba dirbti nuostolingai ir tą nuostolį perkelti ant gyventojų pečių.

Tad arba sutarties nutraukimo šalininkai gyvena iliuzijomis ir nesupranta realios situacijos, arba manipuliuoja savivaldybių tarybų narių ir viešąja nuomone, sąmoningai siekdami tikslų, kurie mums nėra žinomi.

Suprantu, kad raštu sudėtinga detaliai paaiškinti situaciją, todėl kreipiausi į Telšių regiono savivaldybių tarybų narius su prašymu suteikti galimybę pasisakyti savivaldybių tarybų posėdžiuose ir pateikti detalesnę informaciją ir sprendimus. 

Komentarai (1)

Komentavimas išjungtas.


15 balandžio, 2021

Kiekvieną dieną Lietuvoje registruojama po kelias dešimtis tūkstančių mažaverčių siuntų iš ne Europos Sąjungos (ES) valstybių. Nuo liepos 1 d. […]

15 balandžio, 2021

Lietuvos įmonės vis daugiau dėmesio skiria savo tvarumui, todėl siekia naudoti iš atsinaujinančių išteklių gaunamą energiją. Tačiau tai darant verslui […]

14 balandžio, 2021

Šiandien Seimo Antikorupcijos komisija posėdyje nagrinėjo Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos (VMVT) veiklos skaidrumo užtikrinimą ir korupcijos rizikas įvežamos mėsos […]

14 balandžio, 2021

Kauno apskrities valstybinė mokesčių inspekcija (toliau – Kauno AVMI) primena, kad gyventojai, kurie 2020 m. vykdė individualią veiklą, įtrauktą į […]

13 balandžio, 2021

Šį pavasarį Lietuvos keliuose vėl pasirodys „Google Street View“ automobiliai, kurie keliaus per daugelį šalies miestų. Pagrindinis pakartotinio važiavimo tikslas […]

13 balandžio, 2021

Seime įregistruotos Gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatymo pataisos, kuriomis siekiama atšaukti buvusio aplinkos ministro įteisintą naktinę medžioklę su šunimis ir […]

12 balandžio, 2021

Konkurencijos taryba išnagrinėjo informaciją dėl Kauno miesto savivaldybės skirtos paramos M.A.M.A. renginio organizatoriams ir paragino savivaldybę įteisinti suteiktą paramą, kad […]

12 balandžio, 2021

Jeigu jiems kažkas skolingi, žmonės dažniausiai elgiasi dvejopai. Vieni labai aršiai reaguoja į skolininkus ir nuolat jiems primena apie turimus […]

Sauliaus Žiūros nuotr.
9 balandžio, 2021

Nuo bijūnų krūmo po langu iki ąžuolų alėjos skvere – Vilnius kviečia gyventojus drąsiai kurti žaliąsias miesto erdves, rinktis ir […]

9 balandžio, 2021

2020-ieji, pasaulinės pandemijos metai, nacionalinės plėtos įstaigai „Investicijų ir verslo garantijos“ (INVEGA) buvo iššūkių ir tuo pačiu sparčios plėtros metai […]

Karvės / Žymanto Morkvėno nuotr.
8 balandžio, 2021

Kartu su bundančia gamta prasideda nauja iniciatyva – „Gero ūkininko čempionatas“. Jos metu bus apdovanoti darnoje su gamta ūkininkaujantys ir […]

8 balandžio, 2021

Ketvirtadienį, balandžio 8 d., įvyko naujojo Smiltynės perkėlos kelto korpuso blokų sujungimo ceremonija. Šiuo įvykiu pažymėtas naujas laivo statybos etapas. […]

Genovaitė Liobikienė
7 balandžio, 2021

„Mūsų tikslu turėtų tapti siekis ne vien keisti žmonių požiūrį, bet ir bandyti sumažinti skirtį tarp to, kaip mąstome ir […]

7 balandžio, 2021

Valstybė ir savivaldybės, dalyvaudamos įmonių ir viešųjų įstaigų valdysenoje, ne visada užtikrina, kad jų veikla būtų pagrįsta gerojo valdymo principais, […]

7 balandžio, 2021

Siekiant užtikrinti saugią ir nepertraukiamą Palangos oro uosto veiklą bei išvengti skrydžių ribojimų dėl susidėvėjusios infrastruktūros, šio oro uosto lėktuvų […]

Asmeninio archyvo nuotr.
7 balandžio, 2021

Keturių Jungtinėje Karalystėje studijuojančių vilniečių komanda nusprendė atgaivinti lietuvių kultūroje naudotus elementus. Taip gimė prekinis ženklas „nebaltas“, kurio drabužiai apjungia […]

Drabužių konteineriai
7 balandžio, 2021

Nuo  balandžio mėnesio Druskininkuose tekstilė bus surenkama patogiau ir tvarkingiau: mieste šiuo metu įrengiama pirmoji dešimtis tam skirtų konteinerių Gardino, […]

6 balandžio, 2021

Aplinkos ministerija primena: pievų  gaisrai naikina augalus, gyvūnus ir mikroorganizmus, blogina dirvožemio kokybę, teršia aplinką. Jeigu nupjautos žolės nėra galimybių […]

3 balandžio, 2021

Nuo 2020 m. liepos 1 d. ėmus taikyti vadinamąjį automobilių taršos mokestį Lietuvoje pastebimai mažiau užregistruojama įvairių rūšių transporto priemonių, […]

3 balandžio, 2021

Artėjant Velykoms retas pirkėjas iš parduotuvės išeina nenusipirkęs bent kelių dešimčių kiaušinių. Bet ar iš tiesų ši prekė nuo parduotuvių […]