6 kovo, 2018
Eglė Aleksandravičienė

Transporto sektoriui – VMI, FNTT ir VDI dėmesys

„Remiantis mūsų atliekama analize, patikrų metu nustatytais faktais ir iš kitų šaltinių gaunama informacija, krovinių gabenimo tarptautiniais maršrutais veiklą vykdančiose įmonėse nustatyta mokesčių įstatymų ir Darbo kodekso pažeidimų rizika“, – teigia VMI viršininko pavaduotojas Artūras Klerauskas, pažymėdamas, jog didžiausias dėmesys bus skiriamas piktnaudžiavimams, susijusiems su galimu pajamų neapskaitymu bei mokesčių vengimu, darbuotojų teisių pažeidimu, galimai apgaulingu apskaitos tvarkymu, pvz., apskaitant tikrovės neatitinkančias kuro sąnaudas ar išmokas darbuotojams.         2018 m. kovo 6 d., Vilnius. Valstybinė mokesčių inspekcija (toliau – VMI) informuoja, kad kartu su Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba (toliau – FNTT) ir Valstybine darbo inspekcija (toliau – VDI) pradėjo vykdyti transporto sektoriaus įmonių patikrinimus, kuriuos paskatino institucijų įžvalgos ir vykdytų kontrolės veiksmų rezultatai, o taip pat ir institucijas pasiekę šio sektoriaus darbuotojų skundai. Kontrolės veiksmams atrinkta per 30 rizikingų įmonių visoje Lietuvoje, juos planuojama atlikti per pirmąjį šių metų pusmetį.

VMI pažymi, jog inicijuojamų tikrinimų tikslas nėra sankcijų ir baudų taikymas. Tikslas – padėti sąžiningam verslui užtikrinti lygios konkurencijos sąlygas bei siųsti aiškią žinutę nesąžiningiems verslininkams, kad mokesčių vengimas ir darbuotojų teisių pažeidimas nebus toleruojamas, todėl, būtų išmintinga patiems tų piktnaudžiavimų atsisakyti.

„Šiuo metu atliekami mokesčių mokėtojų kontrolės veiksmai jau patvirtina minėtų įžvalgų pagrįstumą“, – atkreipia dėmesį A. Klerauskas. „Vienu atveju įtarimų sukėlė žemos transporto priemonių pardavimo susijusiems asmenims į trečiąsias šalis kainos, todėl į pagalbą pasitelkėme  savo kolegas užsienyje ir patikrinimas bus tęsiamas bendromis pajėgomis, kitu – įtariame, kad buhalterinėje apskaitoje yra apskaitytos tikrovės neatitinkančios ūkinės operacijos.“

Transporto sektoriaus įmonėse VMI atliktų kontrolės veiksmų metu praėjusiais metais buvo nustatyta apie 3 mln. eurų papildomai į mūsų šalies biudžetą mokėtinų mokesčių.

FNTT direktoriaus Antonio Mikulskio teigimu, transporto sektoriuje FNTT atskleidžiami nusikaltimai dažniausiai susiję su pelno ir kitų mokesčių slėpimu ir vengimu, kuomet teikiami neteisingi duomenys apie pajamas, pelną ar turtą, apgaulingai tvarkoma buhalterija ir klastojami dokumentai. FNTT atliekami ikiteisminiai tyrimai dėl krovinius pervežančių bendrovių, kurios galimai mokėjo atlyginimus vokeliuose – įtariama, kad darbuotojams prie nustatyto atlyginimo buvo mokami neapskaityti priedai grynaisiais pinigais.

VMI yra įsigijusi techninę įrangą, kuri leidžia „nuskaityti“ ir analizuoti automobiliuose įrengtų tachografų duomenis, tokiu būdu aptinkant galimai neapskaitytus krovinių pervežimus. Patikrų metų  bus panaudojamos ir šalies pasienyje įrengtos Numerių atpažinimo sistemos galimybės, siekiant nustatyti, ar automobilių sienos kirtimo faktai atitinka įmonių buhalterinėje apskaitoje nurodomus krovinių pervežimus už atlygį. Nustačius nusikalstamų veikų, už kurias atsakomybė yra numatyta Baudžiamajame kodekse, požymius, nedelsiant bus pasitelkiami partneriai iš FNTT, tuo tarpu kolegos iš VDI didžiausią dėmesį skirs dirbančiųjų teisių apsaugai.

„Ne vienerių metų patirtis parodė, kad bendri, su kitomis institucijomis organizuojami patikrinimai leidžia į rinkoje įsišaknijusias problemas pažvelgti kompleksiškiau. Kalbant apie transporto sektorių, per praėjusius metus gavome daugiau pranešimų nei 2016 m. apie galimus pažeidimus šio sektoriaus įmonėse. Taip pat daugėja ir iš transporto sektoriaus darbuotojų gaunamų prašymų nagrinėti darbo ginčus, o ypač tokių prašymų skaičius augo iš užsienio šalių gyventojų“, – pastebi LR vyriausiasis valstybinis darbo inspektorius Jonas Gricius.

J.Gricius išskiria, kad šių bendrų inspektavimų metu įmonėse bus tikrinama ar tinkamai nustatomas darbo laiko ir poilsio režimas, ar nemokamos atostogos suteikiamos Darbo kodekse nustatytais pagrindais, ypatingas dėmesys bus skiriamas asmenų iš trečiųjų šalių įdarbinimo tvarkos pažeidimų nustatymui.

VMI pažymi, jog, siekiant mažinti mokesčių vengimo mastą transporto sektoriuje, per 2017 m. VMI atliko apie 900 kontrolės veiksmų, o už nustatytus pažeidimus surašyta apie 130 administracinių nusižengimų protokolų. Daugiausia pažeidimų užfiksuota rengiant ataskaitas, teikiant deklaracijas, dėl kasos taisyklių nesilaikymo, dėl netinkamai vykdomos ar visai nevykdomos buhalterinės apskaitos bei mokesčių mokėtojų registrui nepateiktų duomenų.

Primename, kad gyventojai, pastebėję galimus mokestinius pažeidimus, informaciją apie tai gali perduoti paskambinę VMI pasitikėjimo telefonu 1882, taip pat el. priemonėmis: per programėlę „Pranešk“ (https://www.vmi.lt/cms/mobiliosios-programeles) arba užpildę anketą VMI internetinėje svetainėje (https://www.vmi.lt/cms/stop-seseliui). Apie padarytas nusikalstamas veiklas taip pat galima informuoti ir bendru FNTT pasitikėjimo telefonu – (8 5) 261 6205 arba el. paštu – dokumentas@fntt.lt. Apie nelegalų darbą gyventojai kviečiami pranešti ir VDI pasitikėjimo telefonu: (85) 213 9750 arba užpildant elektroninę formą VDI interneto svetainėje. Informaciją suteikusių asmenų anonimiškumas garantuojamas.

*Papildoma informacija – nustatytų pažeidimų pavyzdžiai:

Pernai VMI atliktų tikrinimų rezultatai parodė, kad kai kuriose įmonėse užfiksuoti nusižengimai atskleidžia transporto veiklą vykdančių verslo atstovų sukčiavimo ir mokesčių vengimo schemas, kurioms bus skiriamas ypatingas kontroliuojančių institucijų dėmesys. Iš išaiškintųjų atvejų galima būtų išskirti kelis pavyzdžius.

  • Kontrolės vienoje įmonėje metu nustatyta, kad prisidengiant įmonėje kaupiamais piniginiais „fondais“, iš darbuotojų buvo reikalaujama susimokėti 1000 eurų „užstatą“, o šie įmonės gauti pinigai – neapskaitomi.
  • Darbuotojų taip pat buvo reikalauta pasirašyti ant kasos išlaidų orderių, patvirtinančių, kad vairuotojui išmokėta tam tikra suma pinigų, tačiau realiai darbuotojas tų pinigų negavo arba gavo mažesnę sumą. Be to, atlyginimai mokami pagal nuvažiuotus kilometrus, o ne pagal galiojančius įstatymus. Pagal nustatytus faktus pradėtas ikiteisminis tyrimas.
  • Nustatyti atvejai, kai transporto bendrovės į apskaitą įtraukia fiktyvius kasos čekius už kurą ar išlaidas, nors realiai šių išlaidų neturėjo. Tokiu būdu padidinamos įmonės veiklos sąnaudos, o išgrynintos piniginės lėšos neretai panaudojamos išmokėti darbo užmokesčiui, kuris nėra oficialiai apskaitytas. Pagal nustatytus faktus pradėti ikiteisminiai tyrimai.
  • Netinkamo atsiskaitymo už darbo santykius atvejis nustatytas ir kitoje transporto bendrovėje. Darbuotojų teigimu, priimant į darbą šioje bendrovėje, iš jų buvo paimamas 500 eurų depozitas, kuris nebuvo įforminamas ar apskaitomas. Šioje įmonėje užfiksuotas ir kur kas didesnės apimties nusižengimas. Vairuotojams, tik išeinant iš darbo, būdavo įforminamas grynų pinigų išmokėjimas dėl neva anksčiau neišmokėto darbo užmokesčio dalies ar įsiskolinimo už komandiruotpinigius sumomis nuo 1000 iki 10 000 eurų. Tuo tarpu vairuotojai patvirtino, kad grynais pinigais bendrovė niekada jiems nemokėjo jokių išmokų, atlyginimas ir dienpinigiai jiems buvo išmokami tik pavedimu į jų asmenines sąskaitas bankuose. Valstybinė darbo inspekcija gavo bendrovės darbuotojų (vairuotojų) skundus ir nustatė, kad darbuotojų pateiktieji kasos išlaidų orderiai galimai yra suklastoti, dalis jų apskritai nėra apskaityta įmonės kasos knygoje. Paskaičiuota, kad tokiu principu per metus bendrovė vairuotojams tariamai išmokėjo apie 2 mln. eurų.
  • Viena iš bendrovių mokesčius „optimizuoti“ nusprendė savo akcininkams pardavusi krovinines transporto priemones, o vėliau jas veiklai vykdyti išsinuomavusi iš tų pačių akcininkų, kaip iš asmenų, įregistravusių individualią veiklą. Akcininkai, nuomodami transporto priemones, nepatiria tokią veiklą vykdančioms bendrovėms priskiriamų rizikų ir papildomų išlaidų, tad tokiu būdu bendrovė siekė mokestinės naudos – sumažinti apmokestinamąjį pelną.


16 balandžio, 2024

Kaip nepalanki pasaulio geopolitinė situacija, kariniai konfliktai paveikė rinkas, investuotojų pasirinkimus, akcijų, valiutų ir naftos kainas, kalbiname du VILNIUS TECH […]

16 balandžio, 2024

Antradienį pasirašytas Lietuvos institucijų ir Vokietijos gynybos pramonės įmonės „Rheinmetall“ Ketinimo protokolas dėl amunicijos gamyklos Lietuvoje statybų. Dokumentą, rodantį Lietuvos […]

16 balandžio, 2024

Nuspręndus pradėti savo verslą turite dvi opcijas. Galima steigti įmonę arba galima pirkti parduodamą. Abu variantai turi savus privalumus ir […]

Bronis Ropė, Europos Parlamento narys
15 balandžio, 2024

Ar neužilgo netapsime tik vieno ar kelių miestų valstybe, jei pro pirštus žiūrėsime į regioninę politiką? Juk, kiekvienas nepritrauktas ir […]

15 balandžio, 2024

Nuo pirmadienio komerciniams Lietuvoje registruotiems oro vežėjams suteiktas leidimas vykdyti skrydžius Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV) oro erdvėje. „Nuo šiandien JAV […]

Gabrieliaus Jauniškio nuotr.
12 balandžio, 2024

Balandžio 11 dieną Lietuvoje pirmą kartą vyko Trijų jūrų iniciatyvos verslo forumas, į kurį susirinko daugiau nei 900 svečių iš […]

11 balandžio, 2024

Trijų jūrų iniciatyvos viršūnių plenarinei sesijai Vilniuje pirmininkaujantis Lietuvos Respublikos Prezidentas Gitanas Nausėda dalyvavo šio susitikimo proga vykstančio tarptautinio verslo […]

11 balandžio, 2024

Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT) praneša, kad Nacionalinio stadiono koncesinės sutarties projekto pakeitimuose trūksta kainos apskaičiavimo pagrįstumo, todėl Vilniaus savivaldybė ir […]

11 balandžio, 2024

2023 m. vasarį Kėdainių laisvojoje ekonominėje zonoje (LEZ) pradėtos gerai žinomos pasaulyje dviračių gamintojos „Pon.Bike“ gamyklos statybos pasiekė finišo tiesiąją. […]

11 balandžio, 2024

Telekomunikacijų bendrovė „Telia“ remia pečius su Lietuvos autizmo asociacija „Lietaus vaikai“ ir padės skleisti žinią apie visame pasaulyje vis labiau […]

11 balandžio, 2024

Ukmergės rajono mero Dariaus Varno teigimu, savivaldybė labiausiai siekia investuoti į miesto infrastruktūros vystymą. Vis dėlto, pasak mero, daugiau nei […]

10 balandžio, 2024

Balandžio 9 dieną, Mažeikių muziejuje vyko ypatingas renginys. Čia, Mažeikių verslininkų asociacijos (MVA), Lietuvos pramonininkų konfederacijos (LPK), Europos skaitmeninių inovacijų […]

10 balandžio, 2024

Lietuvos Respublikos Prezidentas Gitanas Nausėda trečiadienį Trakuose pasveikino Tarptautinio transporto forumo (ITF), kuriam šiuo metu pirmininkauja Lietuva, aukšto lygio susitikimo […]

10 balandžio, 2024

Trečiadienį aštuonių aplink Baltijos jūrą esančių šalių ir Belgijos ministrai, atsakingi už energetiką, Vilniuje aptars jūrinio vėjo vystymo perspektyvas bei […]

10 balandžio, 2024

Įvairios apklausos bei tyrimai rodo, jog darbuotojai dažniau nei bet kada anksčiau svarsto pakeisti darbą. Per artimiausius kelerius metus tai […]

Elena Leontjeva
10 balandžio, 2024

4 dienų darbo savaitės idėja toliau užkariauja širdis ir protus, nepaisant – mažėjančio Lietuvos ekonomikos konkurencingumo ir nerimą keliančios geopolitinės […]

9 balandžio, 2024

Vilniaus miesto inovacijų pramonės parke (VCIIP) prasidėjo Technologijų vystymo centro statybos, balandžio 9 dieną statybvietėje įkasta simbolinė laiko kapsulė. VCIIP […]

9 balandžio, 2024

Dauguma (59 proc.) tėvų Lietuvoje mano, kad IT srities profesijos yra ir išliks perspektyviais karjeros pasirinkimais jų vaikams, o 39 […]

9 balandžio, 2024

Neseniai buvo paskelbti 2024 m. greitosios „Eurobarometro“ apklausos „Viešoji nuomonė ES regionuose“ rezultatai. Ši apklausa reguliariai yra vykdoma kas trejus […]

Kristina Krupavičienė. ELTA / Dainius Labutis
9 balandžio, 2024

Lietuvos Konstituciniam teismui priėmus sprendimą leisti dėl svarbių priežasčių pasitraukti iš privačių pensijų fondų, Lietuvos profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkė Kristina […]