23 birželio, 2022

Užsienio architektai kūrė Vilniaus stoties rajono prieigų viziją

Sauliaus Žiūros nuotr.

Didžiulė, tačiau šiuo metu vilniečiams neprieinama teritorija sostinės Senamiesčio prieigose ruošiama renesansui – planuojama, kad net 42 ha plotas, dabar naudojamas geležinkelių pramonei, ateityje galėtų tapti išskirtiniu miesto rajonu.

Birželį Vilniuje apsilankiusi tarptautinių architektų komanda ieškojo sprendimų, kaip tarp Naujamiesčio ir Naujininkų įsikūrusi industrinė teritorija ateityje galėtų virsti šiuolaikiška, patogia ir miesto žmogaus poreikius atliepiančia erdve. Pasiūlytos vizijos galės tapti atspirties tašku toliau svarstant galimą rajono transformacijos viziją. Sostinės savivaldybės „Lietuvos geležinkelių“ (LTG) Grupės ir „Eurocities“ kvietimu dvi dienas kūrybinėse dirbtuvėse diskutavę architektūros, urbanistikos ir transporto sričių ekspertai iš Nyderlandų, Norvegijos, Prancūzijos, Belgijos, Čekijos ir Vokietijos, planuodami šią miesto dalį, ne tik siūlė architektūrinius sprendimus, bet ir iškėlė naujo viešojo transporto Vilniuje idėją.

Dirbtuvėse dalyvavę profesionalai teikė siūlymus, kaip maksimaliai išnaudoti teritorijos infrastruktūrinį potencialą, suformuoti pagrindinių ir vidinių gatvių tinklą, transporto mazgus, nustatyti prioritetines pėsčiųjų ir dviratininkų zonas, organizuoti patogų viešųjų erdvių tinklą. Vizijų šiai zonai ieškota atsižvelgiant į sostinės Bendrąjį planą, gatvių standartą, istorinį paveldą ir žaliąsias ambicijas.

„Šiandien Senamiesčio kaimynystėje įsikūrusi perspektyvi teritorija naudojama geležinkelių pramonei, tačiau kartu su „Lietuvos geležinkeliais“ svarstome, kaip ši keliasdešimties hektarų zona galėtų būti integruota ir pritaikyta miesto reikmėms, sukuriant visiškai naują, aktyvią miesto dalį. O iš ekspertų sulaukėme palinkėjimo sėkmingai suvaldyti susidariusį 30 metų laiko vakuumą tarp sovietinio planavimo ir vakarietiškos miesto plėtros“, – sakė vyriausiasis miesto architektas Mindaugas Pakalnis.

Pasiūlė tramvajaus idėją

Dirbtuvių metu komandos naudojosi bendrovės „Vilniaus planas“ sukurtu simuliaciniu urbanistiniu žaidimu ir dėliojo savo urbanistines programas iš miestui būdingų elementų: kvartalas, viešoji erdvė, gatvė, visuomeniniai objektai (mokykla, darželis, konferencijų centras ir kt.)

Planuojant konversijos teritoriją Paryžiaus planavimo instituto urbanistai pasiūlė Vilniui pritaikyti miesto ribose esančią geležinkelio infrastruktūrą gyventojų judumo reikmėms. Miesto traukinio (tramvajaus) koncepcija padėtų sumažinti automobilių transporto srautus Tūkstantmečio gatvėje, o esamas geležinkelio atšakas rytai-vakarai ir šiaurė-pietūs kryptimis būtų galima išnaudoti tarpmiestinių traukinių stotis Vilniuje pritaikant miesto visuomeninio transporto naudojimui. Dirbtuvių dalyvių manymu, tramvajus galėtų tapti alternatyvia susisiekimo priemone Vilniuje, kuriančia vientisą miesto susisiekimo viešuoju transportu grandinę.

Kūrybinėse dirbtuvėse buvo įvertintas ir Vilkpėdės seniūnijos galimas ryšys su geležinkelio stoties bei traukinių remonto depe esančio grįžračio teritorijomis. Sudėtingiausias klausimas specialistams pasirodė jungties tarp Tūkstantmečio g. ir Vilkpėdės kvartalo nebuvimas. Pasiūlyta, kad čia esančias geležinkelio linijas ateityje būtų galima rekonstruoti ir pritaikyti trūkstamos jungties sukūrimui.

Postindustrinis parkas ir žalioji miesto jungtis

Architektų siūlymu, teritorijoje esantys senieji pramoniniai pastatai, tokie kaip istorinis traukinių remonto depas, galėtų būti išsaugoti ir pritaikyti naujoms funkcijoms: čia galėtų įsikurti viešbučiai, biurai, gyvenamosios, komercinės ir visuomeniniai viešosios paskirties pastatai. Kuriama postindustrinio parko idėja, autentišką infrastruktūrą pritaikant šiandieninėms miestiečių reikmėms.

Urbanistai taip pat pasiūlė galimybę sukurti žalią jungtį tarp grįžračio teritorijos ir Burbiškių miško. Tam galėtų būti numatyta nauja pėsčiųjų ir dviratininkų jungtis per bėgius, bei pritaikytas šiuo metu nenaudojamas viadukas virš Tūkstantmečio g. Tuo pačiu aptarta ir gretimų Naujininkų integracija bei „žalio visuomeninių erdvių žiedo“ sukūrimas.

Užsienio ekspertai pasidalino įspūdžiu, jog Vilnius atrodo žalias miestas ir kartu pasidžiaugė, kad nepaisant to, planuotojai imasi Žaliosios bangos projekto įgyvendinimo. Tai yra reikšmingas indėlis į tvaraus miesto planavimą, turint omeny, su kokiomis klimato atšilimo ir oro taršos problemomis susidurs ateities miestai. Urbanistai paskatino planuoti nenutrūkstamus žaliuosius-urbanistinius ryšius, jungiančius viešąsias miesto erdves.

Pavyzdys – Diuseldorfo geležinkelio stoties konversija

Nagrinėjant sutartą Vilniaus teritoriją atsižvelgta į Diuseldorfo (Vokietija) geležinkelio stoties teritorijos konversijos pavyzdį. Nuo 1991 m. čia pradėtas pokyčių procesas užtruko net 20 metų: 10 metų skirta planavimui, 10 metų — statybai. Savo problematika šis pavyzdys yra labai panašus į Vilniaus, todėl vokiečių architektų įžvalgos buvo naudingos. Atidavę didžiąją dalį statinių gyvenamajai paskirčiai, vokiečiai pasirūpino tarp jų suplanuoti du didelius parkus, vaikų darželį. Šalia geležinkelio buvo išskirta aukštybinių statinių zona, suplanuotas pylimas garso ir taršos valdymui. Diuseldorfo konversiją įgyvendino trys skirtingi plėtotojai, kuriems uždavinius suformulavo miestas – taip, kaip Vilniuje tai padaryta Paupyje.

Vilniaus miesto savivaldybė dėl šios miesto teritorijos aktyviai tęsia bendradarbiavimą su „Lietuvos geležinkelių“ atstovais. Planuojama, kad tai bus Stoties rajono pokyčių projekto „Vilnius Connect“ tąsa.

Komentarai (0)

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.


28 birželio, 2022

Ilgasis Joninių savaitgalis iš tiesų buvo karštas ugniagesiams gelbėtojams. Per praėjusias 4 paras šalies ugniagesiai gelbėtojai vyko gesinti 110 gaisrų ir […]

28 birželio, 2022

Šią savaitę Lietuvos kultūros institutas, Lietuvos aklųjų biblioteka ir Ukrainos negalių asociacijos Lvivo skyrius pasirašo svarbią bendradarbiavimo sutartį, kuri suteiks […]

„bit&Byte“ vadovė Dovilė Dilienė ir IT įmonės „Devbridge” socialinių projektų vadovė Gintarė Dzindzelėtaitė
23 birželio, 2022

Akademija „bit&Byte“ šią savaitę lankėsi Rukloje, kur į technologinės kūrybos dirbtuves pakvietė visas IT sritimi besidominčias moteriškosios lyties atstoves, gyvenančias […]

23 birželio, 2022

Vyriausybė pritarė Vidaus reikalų ministerijos pateiktam Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl nepaprastosios padėties įvedimo“ projektui. Remiantis šiuo projektu siūloma Lietuvoje pratęsti nepaprastąją padėtį […]

23 birželio, 2022

Atšilus orams aplink pasklinda gardus skrundančio maisto kvapas. Deja, prasidėjus grilinimo sezonui prasideda ir su tuo susiję nelaimingi atsitikimai. Kad […]

22 birželio, 2022

Antradienį, birželio 21 d., Alytaus rajone praūžusi smarki liūtis ir patvinę upeliai sugadino nemažai kelių, sukėlė pavojingų nuošliaužų. Trečiadienio rytą, […]

21 birželio, 2022

Sukurti sėkmingą ir pelningą verslą yra sudėtinga užduotis. Todėl nepavykus verslui reikia nenusivilti, o tiesiog parduoti verslą ir vaikytis kitų […]

21 birželio, 2022

Norite parduoti seną automobilį? Tuomet turite du variantus – arba ilgai ir nuobodžiai jį pardavinėti ir galiausiai sumažinti kainą, jog […]

Lietuvoje paskutiniu skambučiu užbaigta taksofonų era / J. Auškelio nuotr.
20 birželio, 2022

Daugiau nei 100 metų Lietuvoje veikę taksofonai iškeliauja į istoriją. Birželio 20-ąją Vilniaus autobusų stotyje išjungtas paskutinis taksofonas šalyje. Viena […]

18 birželio, 2022

Baigėsi trijų mėnesių laikotarpis, per kurį nuo karo siaubo pabėgę ukrainiečiai galėjo apsistoti lietuvių pasiūlytuose būstuose. Iniciatyva „Stiprūs kartu“ atkreipia […]

16 birželio, 2022

Lietuvos Respublikos Prezidentas Gitanas Nausėda antradienį, Gedulo ir vilties dieną, dalyvavo minėjime, skirtame Gedulo ir vilties bei Okupacijos ir genocido […]

15 birželio, 2022

Antradienį visoje šalyje minint 81-ąsias Gedulo ir vilties dienos metines, septintąjį kartą rengiama atminties akcija „Ištark, išgirsk, išsaugok“. Prasmingas renginys […]

14 birželio, 2022

Europos tyrimų tinklo „EU Kids Online“ duomenimis daugiau nei 92 proc. nepilnamečių Lietuvoje kasdien leidžia laiką internete, o net 37 […]

14 birželio, 2022

Per praėjusias 3 paras šalies ugniagesiai gelbėtojai vyko gesinti 52 gaisrų ir atliko 117 gelbėjimo darbų. Gaisrų metu traumuoti du […]

Lietuvos nacionalinis muziejus per Europos archeologijos dienas pakvies į parodą, ekskursijas ir edukacijas mažiesiems / Fot. S. Samsonas, LNM nuotr.
13 birželio, 2022

Septynios parodos, šešiolika edukacinių programų, įvairios paskaitos, intriguojantys pristatymai – visa tai birželio 17–19 dienomis pasiūlys per dvidešimt Lietuvos muziejų […]

7 birželio, 2022

Benzinas ir dyzelinas jau nuo seno laikomi didžiausiais konkurentais. Dažniausiai yra žinomas faktas, kad automobilio varikliai gali būti dyzeliniai arba […]

6 birželio, 2022

Visuomeninė organizacija „Eleos-Ukrainos“ Ukrainoje kuria centrą, kurio tikslas – padėti moterims, nukentėjusioms nuo seksualinio smurto per karą. Iniciatyva „Stiprūs kartu“ […]

Kristinos Ruočienės nuotr.
4 birželio, 2022

Saulėtą birželio 2 d. pavakarę bibliotekos Vasaros skaitykloje Kuršėnų miesto parke vyko susitikimas su lietuviškų knygų autore Erika Amber. Kamerinėje […]

Įkvėpk knygų magijos ir dalyvauk skaitymo iššūkyje / Tatjanos Grigorčenkienės nuotr
1 birželio, 2022

Vasarą nepamiršti knygos ir skaitymo ragina Lietuvos bibliotekos, kviečiančios dalyvauti jau septintame skaitymo iššūkyje „Vasara su knyga“. Nuo birželio 1 […]

31 gegužės, 2022

Netrukus sukaks metai, kai žmonės su negalia gali pasinaudoti asmeninio asistento pagalba. Taip užtikrinamos didesnės galimybės mokytis, dirbti ir savarankiškai […]