9 gruodžio, 2022
CVPA

Vilniaus licėjaus mokytojas: mokykla turi ne tik suteikti žinias, bet ir padėti rasti atsakymą, kur jas galima pritaikyti

Vilniaus Licėjaus nuotr.

Dalis Lietuvos mokytojų abejoja, ar nauji ugdymo metodai mokyklose naudingi, ar tai nėra žaidimas – juk mokiniai turi mokytis rimtai, ruoštis egzaminams, o ne veikti kažką, ką sunku pamatuoti testų balais. Tokias tendencijas parodė Lietuvos mokyklų atstovų apklausa. Vilniaus licėjaus mokytojas Darius Šimkus sako, kad naujai mokinių kartai reikia kitokių pažinimo ir mokymo(si) būdų, tad ignoruoti tokio poreikio negalima.

„Egzaminų rezultatai yra svarbūs, tačiau vien jie nebūtinai garantuos tinkamą profesijos pasirinkimą. Nauja mokinių karta atsineša savo pažinimo įgūdžius, tad turime į tai atsižvelgti ir pasiūlyti jiems optimalų pažinimo algoritmą. Šiuo metu, taikantis prie mokinių poreikių, reikia diferencijuoti ir integruoti mokomąsias veiklas, tad tradicinį mokymą deriname su praktika pagrįstu STEAM (gamtos, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos) ugdymu, kuris leidžia pagilinti teorines žinias, padeda atsakyti į jaunajai kartai rūpimą klausimą „kur tai galima pritaikyti?“, į problemą pažiūrėti iš kelių dalykų perspektyvos, išbandžius skirtingas veiklas atrasti save“, – sako Vilniaus licėjaus fizikos ir IT mokytojas D. Šimkus.

Apklausoje dalyvavę mokyklų atstovai, manantys, kad STEAM patyriminės pamokos nėra naudingos, kaip vieną pagrindinių priežasčių nurodė, jog mokiniai į tokias pamokas labiau reaguoja kaip į pramogą, o ne mokymosi proceso dalį – taip mano 19 proc. respondentų.

Vilniaus licėjaus gimnazistas Kristupas sako, kad STEAM tikrai nėra žaidimas. Jis pats dalyvauja įvairiuose projektuose ir konkursuose, veda dronų būrelį, yra dalyvavęs savadarbių dronų lenktynėse, tad mato, kiek naudos duoda praktiškai pritaikomos žinios, kaip tobulėja įgūdžiai, atsiranda naujos patirties.

„Manau, kad STEAM kryptys, ypač susijusios su IT, inžinerija, elektronika, yra itin aktualios šiais laikais. Matome, kad Lietuvoje ir pasaulyje trūksta šių sričių specialistų, o atsižvelgiant, kad technologijos sparčiai vystosi, jų poreikis tik augs. STEAM ugdymas leidžia patirti šias sritis ir gali padėti apsispręsti dėl profesinės krypties pasirinkimo“, – kalba gimnazistas.

Mokiniai pamato klaidų naudą

Mokytojas D. Šimkus pasakoja, kad mokinius svarbu sudominti STEAM veiklomis, pasiūlant jiems tokias užduotis, kur ne tik reikėtų žinių, bet ir atsiskleistų kūrybinis, kritinis, analitinis mąstymas.

„Licėjuje rengėme STEAM dieną, kurios metu I ir II gimnazijos klasių mokiniai atsitiktiniu būdu buvo suskirstyti į mišrias grupeles po 6 mokinius iš skirtingų klasių, o kiekviena grupelė gavo mitą, kurį reikėjo patvirtinti arba paneigti: tiesiog arčiau, aplink greičiau, naktį visos katės juodos, lašas po lašo ir akmenį pratašo, kuo toliau į mišką, tuo daugiau medžių ir panašiai. Mokiniai kėlė hipotezes, atliko eksperimentus, iš gautų rezultatų darė išvadas, kūrė pristatymus“, – teigia jis.

Mokslo metų pabaigoje licėjuje taip pat vyksta projektų dienos, kuriose skiriamas dėmesys kūrybiškumo ugdymui ir tarpdalykinei integracijai. Ugdymo procese mokantis projektų metodų vieni mokiniai pasirenka labiau mokslines veiklas, tokias kaip taikomosios chemijos projektai apie dantų pastose esančių cheminių medžiagų pokytį patekus į vandenį, kiti kuria įvairius išmanius sprendimus: savarankiškai grojančią fleitą, išmanią šiukšliadėžę, kompiuteriu valdomą ranką, dirbtinį intelektą, atpažįstantį veidus. Svarbiausia, pasak mokytojo, kad visiems projektams reikia ir teorinių žinių, ir gebėjimo jų pagrindu sukurti praktiškai pritaikomą ar naudingą rezultatą.

Rūta, besimokanti licėjuje, sako, kad labiausiai ją stebina praktinių darbų atskleistas aspektas, jog daugiausiai naudos gauni, kai darai klaidas.

„Paprastai manoma, kad klaidos yra blogai. Dalyvavimas tarptautinėje projektų olimpiadoje, kur su draugu iš panaudotų dalių kūrėme droną, padedantį surasti miškuose pasiklydusius žmones, parodė atvirkščiai – klaidas reikia spręsti, kritiškai įvertinti daugelį faktorių, dėl kurių gali vėl pasikartoti nesėkmės, tad klaidų taisymai buvo naudingiausi, atnešantys naujų žinių. Taip pat dar kartą įsitikinau, kad neužtenka vien praktiškai atlikti darbą, būtina išsiaiškinti ir teorinę dalį, suvokti kas, kaip, kur ir kodėl veikia“, – pasakoja mergina.

Jai antrina ir kitas licėjaus mokinys Povilas, rengęs grupinį STEAM projektą apie Mindaugo tiltą Vilniuje. „Mano užduotis buvo tiltą sumaketuoti kompiuteryje ir pagaminti jo modelį, todėl ilgai vaikščiojau aplink jį, pastebėdamas dalykų, kurių iš pirmo žvilgsnio nesimato: tiltas vienoje pusėje turi 2 „kojas“, kitoje – 4, vienoje pusėje „kojos“ turi kitokius pagrindus nei kitoje, laiptai užlipti ant tilto yra tik iš vienos pusės. Tokie praktiniai projektai leidžia į problemą pažvelgti kitais kampais ir pastebėti įvairius niuansus, kurių nepamatytum tik iš teorijos“, – sako jis.

Pusiausvyra tarp teorijos ir praktikos

Paklaustas, ar sutinka su tuo, kad naujos kartos mokiniai neturėtų būti mokomi praėjusių amžių metodais, Vilniaus licėjaus mokytojas sako, jog reikia žiūrėti į priekį, taikyti naujus metodus, bet ir nepamiršti senų.

„Susimąstyti skatina JAV Silicio slėnio didžiųjų įmonių darbuotojų pavyzdys – jie savo vaikus leidžia į mokyklą, kurioje naudojamos visos mokymo priemonės, išskyrus kompiuterius. Nėra taip, kad seni metodai savaime tampa blogi. Pavyzdžiui, neįmanoma atsisakyti teorijos, net ir gimnazistai pastebi, kad turi būti balansas tarp teorijos ir praktikos. Taigi reikia ieškoti optimalaus skirtingų ugdymo metodų santykio kiekvieno dalyko pamokoje“, – svarsto D. Šimkus.

Jis išskiria vieną veiklų kryptį – tai mokinių tarpusavio pagalba mokantis. Vilniaus licėjuje mokiniams sudaromos sąlygos vykdyti programas mokinys-mokiniui. Mokiniai, turintys daugiau žinių ir dalyko patirties, pavyzdžiui, tarptautinių, respublikinių olimpiadų, konkursų prizininkai, laimėtojai, padeda kitiems mokiniams. Toks būdas tinka šiuolaikiniams jaunuoliams.

Kitų mokyklų kolegoms mokytojams, kurie abejoja naujų metodų įtraukimo į ugdymo procesą nauda, D. Šimkus pataria šalia tradicinio mokymo nebijoti išbandyti STEAM teikiamų galimybių ir įvairiapusiškai įsitraukti į ugdymo procesą. Tam net nereikia turėti laboratorijos mokykloje – šalies regionuose veikia ES investicijų lėšomis įkurti 7 STEAM centrai, kurių laboratorijose gali dirbti mokinių grupės iš įvairių mokyklų, taip pat šiuo metu kuriami dar 3 tokie centrai Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje.

2022 m. rugsėjo ir spalio mėn. vykusioje Lietuvos pradinių, pagrindinių mokyklų ir gimnazijų mokytojų, direktorių ir moksleivių tėvų apklausoje dalyvavo 1661 respondentas.


8 gruodžio, 2023

Gruodžio 8 d., minint Edukacinės komisijos 250-ąsias metines, Švietimo, mokslo ir sporto ministerijoje įteikti ministerijos garbės ženklai. Šiemet jie skirti […]

8 gruodžio, 2023

Penktąjį gimtadienį šiemet mini pirmoji ir kol kas vienintelė Kaune Žaisloteka – žaislų biblioteka, iš kurios taip pat kaip knygas […]

8 gruodžio, 2023

Šiemet fiksuotos „Klaipėdos keleivinio transporto“, Radviliškio rajono savivaldybės ir net Visuotinės lietuvių enciklopedijos tinklalapių atakos galutinai sugriovė mitą apie programišiams […]

7 gruodžio, 2023

Siekiant sudaryti galimybę Lietuvos įmonėms tapti inovatyvesnėms, o jų darbuotojams – kelti savo kvalifikaciją, smulkiojo ir vidutinio verslo atstovai kviečiami […]

7 gruodžio, 2023

60 Lietuvos savivaldybių patvirtino, kad jų įsteigtuose darželiuose pietų miegas ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikams nebėra privalomas. Kaip skelbiama pranešime […]

7 gruodžio, 2023

Gruodžio 8 d., penktadienį, Suvalkuose atidaroma nauja Lietuvos valstybės lėšomis finansuota pagrindinė mokykla lietuvių mokomąja kalba. Iškilmėse dalyvaus švietimo, mokslo […]

7 gruodžio, 2023

Tvarios miestų plėtros bendrovė „YIT Lietuva“ užbaigė paskutinįjį – ketvirtąjį – gyvenamųjų namų projekto „Matau Vilnių“ etapą. Sostinės centre, šalia […]

Kretingos Jurgio Pabrėžos universitetinės gimnazijos chemijos laboratorijoje
6 gruodžio, 2023

Kalbant apie šveitimo lauką, vis dažniau išgirstame kodinį pavadinimą „STEAM ugdymas“. Jau neretas lietuvis žino, kas slepiasi po šiomis raidėmis, […]

6 gruodžio, 2023

Aplinkos ministerija pirmadienį įteikė apdovanojimus žaliausioms Lietuvos savivaldybėms. Jomis tapo Utenos rajono, Vilniaus ir Klaipėdos miestų savivaldybės. Visos trys tapo […]

6 gruodžio, 2023

Stiprinant kolegines studijas Alytaus regione, Alytaus kolegija jungiama prie Kauno kolegijos. Tai leis išsaugoti Alytaus regione vykdomas kolegines studijas, būsimiems […]

6 gruodžio, 2023

Šiandien simboliniu kapsulės įkasimu pažymėtos žmonėms su intelekto ar psichosocialine negalia skirtų grupinio gyvenimo namų statybos. Juose gyventojai padedant socialiniams […]

6 gruodžio, 2023

Geriausiai matematikos išmoko Kauno technologijos universiteto (KTU) gimnazija, Vilniaus licėjus ir sostinės Mykolo Biržiškos gimnazija, rodo žurnalo „Reitingai“ atliktas vertinimas. […]

6 gruodžio, 2023

Dešimt kartų išaugus prašymų suteikti informaciją apie asmenų nusikalstamą veiką skaičiui, Vidaus reikalų ministerija (VRM) pristatė šalyje jau veikiančius pagalbos […]

6 gruodžio, 2023

Ekspertai sutinka, kad 2023-ieji į technologijų istoriją įeis kaip lūžio metai, daugeliui atvėrę akis apie tikrąsias tinklų ir mašinų galimybes. […]

5 gruodžio, 2023

Šiandien, gruodžio 5-ąją, parašus ant bendradarbiavimo sutarties padėjo Kauno technologijos universiteto (KTU) rektorius Eugenijus Valatka ir Lietuvos futbolo federacijos (LFF) […]

5 gruodžio, 2023

Lietuvos penkiolikmečių mokinių skaitymo gebėjimų, matematinio ir gamtamokslinio raštingumo rezultatai išlieka panašūs, kaip prieš kelerius metus, ir atitinka EBPO šalių […]

5 gruodžio, 2023

Nacionalinės koncertų salės ant Tauro kalno projekte – svarbus postūmis. Baigtas testuoti salės akustinis modelis. Tai iki 10 kartų sumažinta […]

5 gruodžio, 2023

Ar dar prisimenate, kaip smagu gauti popierinį laišką su sveikinimais ir palinkėjimais? Šventiniame šurmulyje ir dovanų paieškose lengva pamiršti, kokį […]

4 gruodžio, 2023

Vidaus reikalų ministerijoje (VRM) su Alytaus miesto, Klaipėdos rajono ir Vilniaus miesto merais pasirašytas bandomojo modelio Nepilnamečių narkotikų vartojimo ir […]

4 gruodžio, 2023

Vilniuje surengtame šių metų standartinių šokių Europos čempionate triumfavo Lietuvos šokėjai Evaldas Sodeika ir Ieva Sodeikienė. Šį kartą dideliu atotrūkiu […]