birželio 23, 2020
Viešųjų pirkimų tarnyba
VPT parengta COVID-19 pirkimų ataskaita: atviri duomenys, nustatyti pirkimų trūkumai ir rekomendacijos

Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – VPT) pristato COVID-19 pirkimų, vykdytų 2020 m. sausio – gegužės mėnesiais, ataskaitą.

Paskelbus karantiną VPT, reaguodama į sudaromų sutarčių apimtis, kvietė visus pirkimo vykdytojus laikytis maksimalaus skaidrumo ir nedelsiant viešai skelbti viešųjų pirkimų sutartis, atskleidžiant kuo išsamesnę informaciją visuomenei. Organizacijų tinkamai bei laiku vykdoma pareiga viešinti sutartis leido Tarnybai 2020 m. balandžio 5 d. atverti sutarčių, susijusių su COVID-19 suvaldymu, duomenis visuomenei prieinamu, informatyviu ir patogiu būdu. Pateikiamoje ataskaitoje apžvelgiamos sutartys, skirtos įsigyti asmens apsaugos priemones transportavimo paslaugas.

„Šios ataskaitos tikslas buvo pažvelgti į viešųjų pirkimų vykdymą krizės metu, sistemiškai įvertinti, kur klydome bei ką ateityje galėtume daryti geriau. Savaime suprantama, kad esant įtemptai situacijai ne pirkimų procedūroms teikiami prioritetai, tačiau visais atvejais viešųjų lėšų naudojimas turi būti skaidrus. COVID-19 sukeltos krizės laikotarpiu išryškėjo decentralizuotos viešųjų pirkimų sistemos trūkumai, kai kiekvienas pirkimo vykdytojas veikė savarankiškai, bandymas rasti prekių turinčius tiekėjus ir derėdamasis su jais konkuravo su kitais pirkimų vykdytojais, susidurdavo su sunkumais patikrindamas priimamas prekes. Centralizuotas organizacijų veikimas, leistų veikti efektyviau bei patirti mažiau streso“ – teigia VPT direktoriaus pavaduotoja Jovita Petkuvienė.

Kovojant su koronavirusu, apsaugos priemonėms įsigyti sudaryta sutarčių daugiau nei už 84 mln. Eurų. Būtinųjų prekių pirkimus iš viso vykdė 288 pirkimo vykdytojai, sudaryta 1 241 sutartis su 342 Lietuvos bei užsienio šalių tiekėjais. Didžiausias pirkimo vykdytojas pagal pirkimo sutarčių vertes yra Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos Ekstremalių sveikatai situacijų centras, sutarčių sudaręs beveik už 39 mln. eurų. Didžiausias tiekėjas – Kinijos įmonė Harbin Shangyang Trading Co., Ltd, su kuria sutarčių sudaryta už 28 mln. eurų, antroji sąraše pagal sutarčių vertes yra Lietuvos įmonė UAB „Essmedi“, su kuria sutarčių sudaryta už kiek daugiau nei 4 mln. eurų.

Dalis tiekėjų, su kuriais buvo sudarytos sutartys, niekada anksčiau nedalyvavo viešuosiuose pirkimuose arba netiekė asmens apsaugos bei medicininių prekių – įprastai vertėsi kita veikla. Tokio pobūdžio sutarčių nustatyta 144. Naujų tiekėjų atėjimas į viešuosius pirkimus yra teigiamas ir skatinamas, tačiau paprastai nauji tiekėjai pradeda dalyvauti skelbiamuose pirkimuose, tuo tarpu į neskelbiamus pirkimus paprastai kviečiami žinomi, tam tikra veikla užsiimantys tiekėjai.

Tarnyba, siekdama sistemiškai įvertinti tiekėjų pasirinkimą, pirkimus vykdant neskelbiamų derybų būdu, pradėjo 10 viešųjų pirkimų sutarčių vertinimą, analizuodama atvejus, kuriais sutartys buvo sudarytos su įmonėmis, kurių įprastinė veikla nesusijusi su asmens apsaugos ir medicininių priemonių gamyba ar prekyba. Šių sutarčių atranką vertinimui taip pat lėmė jose numatyti didelės vertės avansiniai mokėjimai. Tarp vertinimų atsidūrė net 4 Vilniaus miesto savivaldybės administracijos sudarytos sutartys, tačiau svarbu pažymėti, kad Vilniaus miesto savivaldybė yra didžiausia gyventojų skaičiumi, turinti daugiausiai gydymo įstaigų, karantino laikotarpiu rėmusi įvairias pilietines iniciatyvas, kuriose dalyvavo savanoriai, tad visų būtinųjų priemonių šiai savivaldybei reikėjo daugiausiai. Taip pat svarbu pažymėti, kad Vilniaus, Kauno ir Klaipėdos savivaldybės tapo vartais šalies piliečiams, grįžtantiems iš užsienio.

Atsižvelgiant į vertinimų metu nustatytus trūkumus, išryškėjo sisteminės problemos, kurios lėmė nepakankamai efektyvų pirkimų vykdymą. Pandemijos pradžioje trūko aiškios informacijos apie būtiniausias priemones bei centralizuotų sprendimų dėl būtinų apsaugos priemonių įsigijimo. Pasak pirkimų vykdytojų, pradėti vykdyti pirkimus buvo delsiama dėl tikinimo, jog valstybės rezerve esančių priemonių pakaks, tačiau laiku negavus būtinų apsaugos priemonių, jas skubiai pirkti teko pradėti patiems. Beveik vienu metu visoms perkančiosioms organizacijoms pradėjus vykdyti pirkimus, tarpusavyje vieni su kitais konkuravo ne tiekėjai, o pirkimų vykdytojai. Atliekant vertinimą nustatyta, kad skubiai vykdomi pirkimai išprovokavo chaotišką elgseną: dažnu atveju pirkimų vykdytojai negalėjo pagrįsti neskelbiamoms deryboms kviečiamų tiekėjų parinkimo motyvų, avansinius mokėjimus atliko prieš sutarčių sudarymą arba apskritai sutartis sudarė tik po to, kai jos jau realiai buvo įvykdytos. Skubiai vykdant pirkimus nebuvo pakankamai dėmesio skiriama įvertinti, ar tiekėjų siūloma produkcija atitinka keliamus reikalavimus ir ar yra kokybiška. Įprastomis sąlygomis savaime suprantamų prekių kokybės patikrinimo priėmimo ir nekokybiškų prekių grąžinimo procedūrų taikyti nebuvo galimybės dėl laiko stokos. Buvo baiminamasi, kad grąžinus reikalavimų netenkinančias prekes galutiniai gavėjai apskritai gali likti be apsaugos priemonių.

Analizuojant duomenis nustatyta, kad apsaugos ir medicinos priemonių pirkimų sutartys su įmonėmis, kurios įprastai prekiauja tokia produkcija, buvo dažniau sudaromos tų pirkimų vykdytojų, kurie tokias priemones ar panašias iš jų yra pirkusios ir anksčiau. Tad pirkimų vykdytojams, mažiau pažįstantiems specifinę rinka, vienkartinių sutarčių sudarymas specifinėms prekėms yra sudėtingesnis nei reguliariai perkantiems tokias prekes.

Tarnybos vertinimu, efektyvesnę tiekėjų atranką koronaviruso ar kitos priežasties sukeltos krizės laikotarpiu, galėtų užtikrinti atvirai prieinama tiekėjų duomenų bazė ar sąrašai, į kuriuos tiekėjų įmonės galėtų registruotis, nurodydamos siūlomas prekes, paslaugas ar darbus bei jų maksimalius turimus jų kiekius.

Apžvelgiant išryškėjusius pirkimų vykdymo trūkumus, Tarnyba rekomenduoja neatidėliojant vykdyti skelbiamus viešuosius pirkimus, esant poreikiui, sudaryti preliminariąsias sutartis, rengiantis galinčiai kilti kitai COVID-19 bangai.

Taip pat raginama centralizuoti pirkimų vykdymą, konsoliduojant organizacijų poreikius bei sutelkiant pirkimų vykdytojų kompetencijas, pagal galimybes kaupti galinčių prireikti priemonių rezervą valstybės, savivaldybių lygmeniu. Nors rezervo kaupimas, priežiūra bei apsauga turi savo kainą, tačiau pirkimai, vykdomi skubos tvarka, įsigyjamų prekių kainą išaugina ne ką mažiau, o gaunamų priemonių kokybę tokiu atveju užtikrinti būna itin sunku.

Share Button

Komentarai (0)

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.


rugpjūčio 12, 2020

Vyriausybė patvirtino, kaip veiks naujas nevyriausybinių organizacijų (NVO) finansavimo mechanizmas – NVO fondas. Naujasis fondas skirtas stiprinti NVO institucinius gebėjimus, […]

rugpjūčio 12, 2020

Augančios atžalos poreikiams tėvams tenka atseikėti vis didesnę dalį savo pajamų, tačiau visuomet išlieka klausimas, kaip užtikrinti vaiko gerovę bei […]

rugpjūčio 11, 2020

Bandymas atsisakyti didelių globos namų vaikams ir neįgaliesiems vyksta jau šeštus metus, tačiau informacijos daug, o procesas sudėtingas, todėl daug […]

rugpjūčio 11, 2020

Užimtumo tarnybos duomenimis, karantino metu darbo neteko daugiau moterų. Negana to, pastarąjį mėnesį moterų nedarbo rodiklis pralenkė vyrų. Viena iš […]

rugpjūčio 10, 2020

5,09 mln. eurų – tokiai sumai paraiškų pirmadienio rytą Užimtumo tarnybai buvo pateikta per rekordiškai trumpą laiką. Administracinių ir viešųjų […]

rugpjūčio 6, 2020

Kad greitieji kreditai gali pagelbėti sudėtingoje situacijoje mes žinome visi. Tai yra greičiausias būdas gauti kredito injekciją, kai asmeniniuose finansuose […]

rugpjūčio 4, 2020

Atsinaujinanti energetika šiandien iš inovacijų jau yra virtusi įprasta atsakingo vartojimo preke. Tačiau tikrai retas gyventojas ar įmonė žino, kaip […]

rugpjūčio 3, 2020

Bene kiekvienas naujas verslininkas turbūt žino, jog pradžia – visada sunkiausia. Reikia suburti ištikimų klientų ratą, uždirbti pirmas pajamas, kad […]

liepos 31, 2020

Su finansais susiję sprendimai neabejotinai yra vieni svarbiausių gyvenime. Nepaisant to, šioje srityje prireikus patarimo ar rekomendacijos, daugeliui gyventojų tenka […]

liepos 29, 2020

Rinkoje gausu įvairiausių sužadėtuvių žiedų pasirinkimų. Kaip išsirinkti tinkamiausią? Ši užduotis iš pirmo žvilgsnio gali atrodyti išties sudėtinga – sužadėtuvių […]

liepos 27, 2020

Turėti interneto svetainę yra naudinga bet kuriam verslo savininkui ar kūrėjui. Tačiau prieš pasiryžtant ją sukurti kyla nemažai klausimų į […]

liepos 24, 2020

Asmens kredito istorija – lyg finansinis gyvenimo aprašymas, nuo kurio nemaža dalimi priklausys galimybės skolintis iš finansinių įstaigų. Nedidelis slystelėjimas […]

liepos 21, 2020

Briuselyje po penkias paras vykusių diskusijų baigėsi paskutinis derybų dėl  ES daugiametės finansinės perspektyvos ir Europos Gaivinimo ir atsparumo fondo, […]

liepos 21, 2020

Paskutiniu metu Lietuvos statistikos departamentas gauna ypač daug įmonių prašymų keisti jų ekonominės veiklos kodą Statistiniame ūkio subjektų registre. Būtent […]

liepos 21, 2020

Apie termostatus tenka girdėti įvairiose srityse. Turbūt dažniausiai šis žodis skamba tada, kai kalbame apie namus arba automobilius. Būtent automobilių […]

liepos 20, 2020

Keliai į skirtingas užsienio šalis, kurios atveria galimybes kiekviena dirbti ten ir tokį darbą, koks jam labiausiai patinka – atviros. […]

liepos 20, 2020

Valstybinei mokesčių inspekcijai (toliau – VMI) tęsiant darbus prioritetiniuose 2020 m. priežiūros bei kontrolės srities sektoriuose, pirmajame etape stebėsenos ir […]

liepos 17, 2020

Bent šiek tiek su finansų sritimi susipažinęs gyventojas žino, kad laikyti santaupas kojinėje nenaudinga. Pinigai turi ne tik savybę nuvertėti, […]

liepos 17, 2020

Šių metų gegužę leidus liberalizuoti Lietuvos elektros rinką, iki 2023 m. visi šalies vartotojai turės pasirinkti nepriklausomą tiekėją. Elektros rinką […]

liepos 13, 2020

Šiais laikais daugelis žmonių reikalingus šortus perka internetu, kadangi tai padeda sutaupyti daug laiko ir rasti tai, kas jiems labiausiai […]