9 gruodžio, 2022
CVPA

Vilniaus licėjaus mokytojas: mokykla turi ne tik suteikti žinias, bet ir padėti rasti atsakymą, kur jas galima pritaikyti

Vilniaus Licėjaus nuotr.

Dalis Lietuvos mokytojų abejoja, ar nauji ugdymo metodai mokyklose naudingi, ar tai nėra žaidimas – juk mokiniai turi mokytis rimtai, ruoštis egzaminams, o ne veikti kažką, ką sunku pamatuoti testų balais. Tokias tendencijas parodė Lietuvos mokyklų atstovų apklausa. Vilniaus licėjaus mokytojas Darius Šimkus sako, kad naujai mokinių kartai reikia kitokių pažinimo ir mokymo(si) būdų, tad ignoruoti tokio poreikio negalima.

„Egzaminų rezultatai yra svarbūs, tačiau vien jie nebūtinai garantuos tinkamą profesijos pasirinkimą. Nauja mokinių karta atsineša savo pažinimo įgūdžius, tad turime į tai atsižvelgti ir pasiūlyti jiems optimalų pažinimo algoritmą. Šiuo metu, taikantis prie mokinių poreikių, reikia diferencijuoti ir integruoti mokomąsias veiklas, tad tradicinį mokymą deriname su praktika pagrįstu STEAM (gamtos, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos) ugdymu, kuris leidžia pagilinti teorines žinias, padeda atsakyti į jaunajai kartai rūpimą klausimą „kur tai galima pritaikyti?“, į problemą pažiūrėti iš kelių dalykų perspektyvos, išbandžius skirtingas veiklas atrasti save“, – sako Vilniaus licėjaus fizikos ir IT mokytojas D. Šimkus.

Apklausoje dalyvavę mokyklų atstovai, manantys, kad STEAM patyriminės pamokos nėra naudingos, kaip vieną pagrindinių priežasčių nurodė, jog mokiniai į tokias pamokas labiau reaguoja kaip į pramogą, o ne mokymosi proceso dalį – taip mano 19 proc. respondentų.

Vilniaus licėjaus gimnazistas Kristupas sako, kad STEAM tikrai nėra žaidimas. Jis pats dalyvauja įvairiuose projektuose ir konkursuose, veda dronų būrelį, yra dalyvavęs savadarbių dronų lenktynėse, tad mato, kiek naudos duoda praktiškai pritaikomos žinios, kaip tobulėja įgūdžiai, atsiranda naujos patirties.

„Manau, kad STEAM kryptys, ypač susijusios su IT, inžinerija, elektronika, yra itin aktualios šiais laikais. Matome, kad Lietuvoje ir pasaulyje trūksta šių sričių specialistų, o atsižvelgiant, kad technologijos sparčiai vystosi, jų poreikis tik augs. STEAM ugdymas leidžia patirti šias sritis ir gali padėti apsispręsti dėl profesinės krypties pasirinkimo“, – kalba gimnazistas.

Mokiniai pamato klaidų naudą

Mokytojas D. Šimkus pasakoja, kad mokinius svarbu sudominti STEAM veiklomis, pasiūlant jiems tokias užduotis, kur ne tik reikėtų žinių, bet ir atsiskleistų kūrybinis, kritinis, analitinis mąstymas.

„Licėjuje rengėme STEAM dieną, kurios metu I ir II gimnazijos klasių mokiniai atsitiktiniu būdu buvo suskirstyti į mišrias grupeles po 6 mokinius iš skirtingų klasių, o kiekviena grupelė gavo mitą, kurį reikėjo patvirtinti arba paneigti: tiesiog arčiau, aplink greičiau, naktį visos katės juodos, lašas po lašo ir akmenį pratašo, kuo toliau į mišką, tuo daugiau medžių ir panašiai. Mokiniai kėlė hipotezes, atliko eksperimentus, iš gautų rezultatų darė išvadas, kūrė pristatymus“, – teigia jis.

Mokslo metų pabaigoje licėjuje taip pat vyksta projektų dienos, kuriose skiriamas dėmesys kūrybiškumo ugdymui ir tarpdalykinei integracijai. Ugdymo procese mokantis projektų metodų vieni mokiniai pasirenka labiau mokslines veiklas, tokias kaip taikomosios chemijos projektai apie dantų pastose esančių cheminių medžiagų pokytį patekus į vandenį, kiti kuria įvairius išmanius sprendimus: savarankiškai grojančią fleitą, išmanią šiukšliadėžę, kompiuteriu valdomą ranką, dirbtinį intelektą, atpažįstantį veidus. Svarbiausia, pasak mokytojo, kad visiems projektams reikia ir teorinių žinių, ir gebėjimo jų pagrindu sukurti praktiškai pritaikomą ar naudingą rezultatą.

Rūta, besimokanti licėjuje, sako, kad labiausiai ją stebina praktinių darbų atskleistas aspektas, jog daugiausiai naudos gauni, kai darai klaidas.

„Paprastai manoma, kad klaidos yra blogai. Dalyvavimas tarptautinėje projektų olimpiadoje, kur su draugu iš panaudotų dalių kūrėme droną, padedantį surasti miškuose pasiklydusius žmones, parodė atvirkščiai – klaidas reikia spręsti, kritiškai įvertinti daugelį faktorių, dėl kurių gali vėl pasikartoti nesėkmės, tad klaidų taisymai buvo naudingiausi, atnešantys naujų žinių. Taip pat dar kartą įsitikinau, kad neužtenka vien praktiškai atlikti darbą, būtina išsiaiškinti ir teorinę dalį, suvokti kas, kaip, kur ir kodėl veikia“, – pasakoja mergina.

Jai antrina ir kitas licėjaus mokinys Povilas, rengęs grupinį STEAM projektą apie Mindaugo tiltą Vilniuje. „Mano užduotis buvo tiltą sumaketuoti kompiuteryje ir pagaminti jo modelį, todėl ilgai vaikščiojau aplink jį, pastebėdamas dalykų, kurių iš pirmo žvilgsnio nesimato: tiltas vienoje pusėje turi 2 „kojas“, kitoje – 4, vienoje pusėje „kojos“ turi kitokius pagrindus nei kitoje, laiptai užlipti ant tilto yra tik iš vienos pusės. Tokie praktiniai projektai leidžia į problemą pažvelgti kitais kampais ir pastebėti įvairius niuansus, kurių nepamatytum tik iš teorijos“, – sako jis.

Pusiausvyra tarp teorijos ir praktikos

Paklaustas, ar sutinka su tuo, kad naujos kartos mokiniai neturėtų būti mokomi praėjusių amžių metodais, Vilniaus licėjaus mokytojas sako, jog reikia žiūrėti į priekį, taikyti naujus metodus, bet ir nepamiršti senų.

„Susimąstyti skatina JAV Silicio slėnio didžiųjų įmonių darbuotojų pavyzdys – jie savo vaikus leidžia į mokyklą, kurioje naudojamos visos mokymo priemonės, išskyrus kompiuterius. Nėra taip, kad seni metodai savaime tampa blogi. Pavyzdžiui, neįmanoma atsisakyti teorijos, net ir gimnazistai pastebi, kad turi būti balansas tarp teorijos ir praktikos. Taigi reikia ieškoti optimalaus skirtingų ugdymo metodų santykio kiekvieno dalyko pamokoje“, – svarsto D. Šimkus.

Jis išskiria vieną veiklų kryptį – tai mokinių tarpusavio pagalba mokantis. Vilniaus licėjuje mokiniams sudaromos sąlygos vykdyti programas mokinys-mokiniui. Mokiniai, turintys daugiau žinių ir dalyko patirties, pavyzdžiui, tarptautinių, respublikinių olimpiadų, konkursų prizininkai, laimėtojai, padeda kitiems mokiniams. Toks būdas tinka šiuolaikiniams jaunuoliams.

Kitų mokyklų kolegoms mokytojams, kurie abejoja naujų metodų įtraukimo į ugdymo procesą nauda, D. Šimkus pataria šalia tradicinio mokymo nebijoti išbandyti STEAM teikiamų galimybių ir įvairiapusiškai įsitraukti į ugdymo procesą. Tam net nereikia turėti laboratorijos mokykloje – šalies regionuose veikia ES investicijų lėšomis įkurti 7 STEAM centrai, kurių laboratorijose gali dirbti mokinių grupės iš įvairių mokyklų, taip pat šiuo metu kuriami dar 3 tokie centrai Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje.

2022 m. rugsėjo ir spalio mėn. vykusioje Lietuvos pradinių, pagrindinių mokyklų ir gimnazijų mokytojų, direktorių ir moksleivių tėvų apklausoje dalyvavo 1661 respondentas.


8 gegužės, 2025

Vilniuje esančiame „Ozo“ biurų parke greitai sužibės naujas vardas – „Simbiocity“. Lietuvos investicinė bendrovė „Baltic Opportunity“, valdoma „Lords LB Asset […]

V. Benkunskas ir V. Klyčko Kyjive
8 gegužės, 2025

Vilniaus miesto taryba priėmė sprendimą skirti paramą „Vilniaus parko” Kyjive įkūrimui. Tai reikšmingas solidarumo ir paramos ženklas Ukrainai, kovojančiai už […]

7 gegužės, 2025

Aplinkos ministerija informuoja, kad miško pažeidimai Vilniaus rajono savivaldybėje pasiekė stichinės nelaimės miškuose lygį. Daugiausiai naujų židinių nustatoma šalia buvusių žievėgraužio […]

2 gegužės, 2025

6 iš 10 gyventojų pritartų, kad Lietuvoje būtų trumpinami mokslo metai, rodo LRT užsakymu atlikta „Baltijos tyrimų“ apklausa. Trumpesniems mokslo […]

29 balandžio, 2025

Septyniems Lietuvos paplūdimiams suteikta teisė šią vasarą iškelti Mėlynąsias vėliavas – švarios ir saugios aplinkos simbolius. Apie tokį sprendimą Lietuvą […]

Pexels nuotr. / Elektros energetikos inžinieriai užtikrina kasdienybės stabilumą
29 balandžio, 2025

Nuo pirmadienio visa Europa aidi nuo naujienų apie Ispanijoje ir Portugalijoje dingusią elektrą. Be jos liko milijonai gyventojų, kurie dėl to susidūrė […]

28 balandžio, 2025

Reaguodama į balandžio 27 d. Vilniaus regiono atliekų rūšiavimo gamykloje įvykusį gaisrą ir galimus iššūkius dėl atliekų tvarkymo, Vilniaus rajono […]

27 balandžio, 2025

Vilniuje sekmadienį tūkstančiai dalyvavo Katedros aikštėje vykusiame proteste prieš planuojamą nekilnojamojo turto (NT) mokestį „NE gyvenamojo būsto mokesčiui!“.  Dar neprasidėjus […]

27 balandžio, 2025

Ugniagesiai lokalizavo sekmadienio rytą sostinės atliekų tvarkymo gamykloje „Energesman“ kilusį gaisrą. „17 val. 30 min. paskelbta gaisro lokalizacija“, – Eltai […]

24 balandžio, 2025

Vakar Vilniaus rotušėje meras Valdas Benkunskas oficialiai suteikė garbės piliečio vardą kompozitoriui, ilgamečiam berniukų ir jaunuolių choro „Ąžuoliukas” vadovui prof. […]

Sauliaus Žiūros nuotr.
23 balandžio, 2025

Vilniaus miesto savivaldybė pristatė gyventojų evakavimo planą, kuris yra universalus ir gali būti pritaikomas skirtingų ekstremalių situacijų metu evakuojant tiek […]

23 balandžio, 2025

Vilniaus miesto savivaldybėje trečiadienį pristatytas sostinės evakuacijos planas. Šis planas, kuris rengtas, remiantis Ukrainos, JAV miestų patirtimis, skirtas karinės invazijos, […]

Ką būtina žinoti prieš nuomojantis automobilį Vilniuje
23 balandžio, 2025

Automobilių nuoma Vilniaus mieste – vis dažnesnis pasirinkimas tiek vietinių gyventojų, tiek miesto svečių tarpe. Nesvarbu, ar automobilio prireikia verslo […]

Arkivyskupas Gintaras Grušas. Dainiaus Labučio (ELTA) nuotr.
21 balandžio, 2025

Lietuvos vyskupų konferencijos pirmininkas Gintaras Grušas sako, kad popiežiaus Pranciškaus mirtis antrąją šv. Velykų dieną skatina tikėjimą prisikėlimu. Arkivyskupo teigimu, […]

18 balandžio, 2025

Rotušės aikštėje oficialiai atvertas Portalas – interaktyvi skulptūra, jungianti miestus realiu laiku. Šimtus milijonų žmonių visame pasaulyje įtraukęs Portalas iš […]

16 balandžio, 2025

Balandžio 16 d. Bukiškyje, Vilniaus rajone, įvyko simbolinės naujo prekybos ir paslaugų centro statybų pradžios kapsulės įkasimo ceremonija. Renginyje dalyvavo […]

16 balandžio, 2025

Vilniuje užbaigtas išskirtinis socialinio būsto konversijos projektas „Šilti namai”, į kurį investuota daugiau ne pusė milijono eurų. Įgyvendinant projektą, Lazdynuose […]

15 balandžio, 2025

Artėjant Velykoms atnaujinta ikoniškoji Vilniaus senamiesčio skulptūra „Kiaušinis”. Simetriškus margučio raštus pakeitė lietuviškų žolelių ir augalų motyvų įkvėptas dizainas, kuris […]

14 balandžio, 2025

„Aukščiausias Lietuvos statinys – Vilniaus televizijos bokštas – sergi reikšmingą mūsų valstybės istorijos dalį. Norisi, kad šis išskirtinis objektas Lietuvą ir laisvę […]

14 balandžio, 2025

Trečiadienį Vyriausybės posėdyje pritarta Aplinkos ministerijos siūlymui perduoti Vilniaus miesto savivaldybei ir Zarasų rajono savivaldybei patikėjimo teise valdyti papildomus sklypus […]

Regionų naujienos