21 liepos, 2017
Karolina Stažytė / 15min.lt

Dviračių revoliucija Kaune apaugo nuoskaudomis: žalia spalva sudarkė miesto kraštovaizdį?

Birželį Kauno valdžia paskelbė dviračių revoliucijos „Like bike“ pradžią. Ambicija didžiulė: tapti labiausiai dviračiams pritaikytu miestu Baltijos šalyse. Tačiau šis siekis netruko sulaukti kritikos. Kauniečius papiktino tai, jog pagrindinės miesto centro gatvės nusidažė kraštovaizdį darkančia žalia spalva, o pėstiesiems skirta Laisvės alėja ėmė virsti tranzitine dviračių trasa.

„Negaliu patikėti, kodėl būtina net geriausias idėjas diskredituoti? Iš kur toks nejautrumas viešųjų erdvių estetikai bei dvasiai? Ir kodėl į Laisvės alėją būtina kišti tranzitinį dviračių srautą, kuomet planuojamos trasos lygiagrečiose gatvėse?“, – klausimus kėlė kaunietis Donatas.

Tą dieną, kai Laisvės alėjoje buvo išpilti nauji dviračių takai – platesni ir ryškios žalios spalvos, – internete užvirė diskusija. Ne vienas ėmė širsti dėl spalvos pasirinkimo, dėl to, kad žalios juostos sudarkė UNESCO paveldo ženklo siekiančią miesto erdvę. Iškilo klausimas: kokios šalies pavyzdžiu remtasi? Dar labiau ši idėja papiktino pėsčiuosius, kurie iki šiol ir taip jau nesijautė saugūs pagrindinėje Kauno pėsčiųjų alėjoje.

Dar vienas Kauno gyventojas stebėjosi tuo, jog buvo sutartas projektas daryti žalią juostą lygiagrečiai Laisvės alėjai einančioje Donelaičio gatvėje, tad kuriuo metu ir kam šovė tokia negudri mintis kišti dviratininkus ant pėsčiųjų galvų?

Sudarkė Laisvės alėją, apsunkino pėstiesiems gyvenimą, renovaciją Laisvės alėjoje pavertė antirenovacija, – tokios nuoskaudos liejosi internetinėje erdvėje.

Diskusijai įsisiūbavus, pasitaikė ir tokių, kurie pateisino valdžios žingsnį: „Labai smagu su šeima važiuoti dviračiais Laisvės alėja. Ar buvote Barselonoje, La Ramblos gatvėje? Kai Laisvės alėjoje bus tiek žmonių, kiek ten, tada kažką ir reikės galvoti, o kol kas dar platesnis gali būti dviračių takas ir visiems vietos užteks. Aš dar jame juostas subraižyčiau: atrodytų saugiau ir teisingiau. Tik nežinau, ar slidu nebus po lietaus ant tų žalių juostų“. Nepaisant to, daugelis kauniečių žėrė kritiką.

Dviračių takas išsiplėtė beveik metru

Pagal pėsčiųjų ir dviračių takų projektavimo rekomendacijas, dviračių takai turi tapti neatsiejama kraštovaizdžio dalimi, privalo būti patrauklūs. Siekiant išskirti dviračių taką iš bendro kelių tinklo, dviračių eismo juostų danga turi būti raudonų plytų spalvos (raudona spalva sumaišyta su ruda). Numatytas ir minimalus dviratininko važiavimo erdvės plotis – metras (0,75 m – dviratininkui reikalingas plotis, ir po 0,125 m iš abiejų pusių – saugaus judėjimo erdvė). Tad kodėl Kauno valdžia pasirinko sunkiai derančią žalią spalvą?

„2000 metais Kauno miesto taryboje buvo priimtas sprendimas pažymėti dviračių taką Laisvės alėjoje. Iki šiol buvusio tako plotis buvo per mažas, todėl nuspręsta jį išplatinti iki reikiamo dydžio, kad take dviratininkai galėtų prasilenkti. Dviračių takas išsiplėtė nuo 1,75 metro iki 2,5 metro dėl pačių dviratininkų ir pėsčiųjų saugumo.

Ne vienas dviratininkas susiduria su problema, kuomet reikia prasilenkti su iš priekio atvažiuojančiu kolega, dažniausiai vietos nepakanka, tad dviratininkai priversti išvažiuoti į pėsčiųjų zoną, tuomet kyla pavojus sužaloti pėsčiuosius bei pačiam susižaloti.

O spalva pasirinkta atsižvelgiant į Kauno sąsajas su gamta, ekologija, medžių, parkų, miškų gausa mieste. Be to, ryški spalva lengviau atkreipia visų dėmesį. Anksčiau prastai pažymėtu dviračių taku nuolat eidavo pėstieji. Taką nudažius žalia spalva, ši problema išspręsta“, – į kritiką atsakė Paulius Keras, Kauno miesto savivaldybės Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas.

Anot jo, takas yra nudažytas specialiais dažais, sumaišytais su kvarciniu smėliu. Jis užtikrina, kad danga nebūtų slidi lyjant.

Dviratininkų skaičius centre auga

Pasak P.Kero, Kęstučio ir K.Donelaičio gatvių važiuojamojoje dalyje taip pat bus įrengtos dviračių juostos. Vis dėlto, Laisvės alėjos dviračių takas paliekamas, nes auga dviratininkų poreikis juo naudotis. Atlikti tyrimai parodė, kad rytiniu metu (7:30-9:30) šiuo taku vidutiniškai važiuoja apie 50 dviratininkų, nuo 9:30 iki 11:30 – apie 50 dviratininkų, nuo 11:30 iki 15:30 – apie 90 dviratininkų, nuo 15:30 iki 17:30 – apie 140 dviratininkų, nuo 17:30 iki 20:00 – apie 170 dviratininkų.

„Galų gale, įgyvendinant dviračių revoliuciją dviračių takai, specialios dviračiams skirtos juostos ir zonos bus įrengtos absoliučiai visose miesto centro gatvėse. Norime, kad judėjimas dviračiais centrinėje miesto dalyje būtų kaip įmanoma patogesnis, todėl pokyčiai ateis į visas gatves“, – patikino Kauno miesto savivaldybės atstovas.

Jis pripažino, jog viešojoje erdvėje iš tiesų kilo nemažai diskusijų, tačiau oficialių skundų nesulaukta. Diskusijos, skirtingų nuomonių turėjimas, anot P.Kero, yra visiškai normalu ir reikalinga: „Sekame viešąją erdvę ir dėkojame savo nuomonę išsakantiems kauniečiams“.

Šiai dienai žalioji revoliucija miestui jau atsiėjo apie 35 tūkstančius eurų.

Incidentų Laisvės alėjoje neužfiksuota

Ar dviračių take, kuris įrengtas pėsčiųjų alėjoje, pėstieji vis vien turi pirmenybę? P.Kero teigimu, pėstieji turi pirmenybę tik pėsčiųjų zonoje. Kirsdami dviračių taką, jie turi apsidairyti ir įsitikinti, kad juo nevažiuoja dviratininkai.

Pasak Kauno apskrities policijos atstovų, praplatinus dviračių takus, sudaromos sąlygos saugesniam eismui: dviračiams tampa saugiau prasilenkti, neišvažiuojama iš tako ribų, nekliudomas šalia važiuojantis dviratis ar netoliese taku einantis pėsčiasis.

Laisvės alėjoje esantis kelio ženklinimas (dviračio ir pėsčiųjų simboliai kelio ženkle yra ne vienas po kitu, o vienas šalia kito ir skiriami vertikaliu baltu brūkšniu) įspėja, kad dviračių vairuotojas privalo važiuoti dviračių taku, o pėstieji privalo eiti savo taku.

Kelių eismo taisyklės nurodo, kad pėstiesiems eiti dviračių takais – draudžiama, tačiau važiuodamas kelkraščiu, pėsčiųjų ir dviračių taku, šaligatviu, dviračio vairuotojas privalo duoti kelią pėstiesiems, neturi jiems trukdyti ar kelti pavojaus, o pro pat pėsčiąjį leidžiama važiuoti greičiu, kuris yra artimas pėsčiojo judėjimo greičiui (3–7 km/val.), paliekant tokį tarpą iš šono, kad eismas būtų saugus.

Kauno apskrities policijos žiniomis, per pastaruosius kelerius metus pareigūnai nėra užregistravę įvykių, kuomet Laisvės alėjoje, susidūrus dviratininkui ir pėsčiajam, būtų sužeista asmenų.


26 balandžio, 2024

Lietuvos Respublikos Prezidentas Gitanas Nausėda drauge su Lenkijos vadovu Andrzejumi Duda penktadienio popietę Vytauto Didžiojo universitete dalyvavo tarptautiniame forume „Europos […]

25 balandžio, 2024

Trečiadienio vakarą Kauno valstybiniame muzikiniame teatre audringi plojimai skambėjo ne tik artistams, bet ir į sceną žengusiems medikams. Iškilmingai paminėta […]

25 balandžio, 2024

Poetė, literatūrologė ir filosofijos mokslų daktarė Ieva Rudžianskaitė išrinkta šių metų Maironio premijos laureate. Tokiam komisijos sprendimui pritarė šią savaitę posėdžiavusi […]

25 balandžio, 2024

Balandžio 24 d. Mykolo Romerio universitete (MRU) apdovanoti aktyviausių Lietuvos bendruomenių konkurso nugalėtojai. Jau dešimtą kartą vykęs respublikinis konkursas „Bendruomenė […]

25 balandžio, 2024

Vytauto Didžiojo universiteto Botanikos sodo Vaistinių augalų skyrius šiemet švenčia savo šimtąsias metines. Minint šią progą, sodo parkas pasipuošė istorinių […]

Raimundo Kaminsko nuotr.
24 balandžio, 2024

Balandžio 23 d. Kaune, Lietuvos politinių kalinių ir tremtinių sąjungos salėje vyko parodos „Filosofo iš Karaliaučiaus universiteto Imanuelio Kanto 300-osioms […]

Vygaudo Juozaičio nuotr.
23 balandžio, 2024

Šiandien kultūros ministras Simonas Kairys pasveikino šalies bibliotekininkų bendruomenę Nacionalinės Lietuvos bibliotekų savaitės proga ir paskelbė geriausius 2023 metų bibliotekininkus. S. Kairys […]

22 balandžio, 2024

Beveik pusę amžiaus skaičiuojanti, ne vienam aukšto lygio sportininkui pagrindus paklojusi Kauno ledo arena ruošiasi transformacijai. Iki šiol čia plušėję […]

Raimundo Kaminsko nuotr.
22 balandžio, 2024

Balandžio 19 d., Kaune, Vytauto Didžiojo universitete ( K. Donelaičio g. 52 – II a. fojė) buvo atidaryta tarptautinė paroda […]

22 balandžio, 2024

Balandžio 20 dieną Jurbarko kultūros centras buvo kaip niekad gyvas ir garsus – čia vyko repsublikinis šokių konkursas „Emocijos 2024“. […]

22 balandžio, 2024

Pirmadienį Lietuvoje prasideda vienos didžiausių nuo Nepriklausomybės atgavimo nacionalinės pratybos „Perkūno griausmas 2024“, kuriose treniruosis Lietuvos kariuomenė ir visos valstybės […]

21 balandžio, 2024

Šeštadienį melagingai pranešta apie Vilniaus, Kauno, Šiaulių ir Palangos oro uostuose padėtus sprogmenis, pranešė policija. Teisėsaugos duomenimis, apie 18 val. […]

20 balandžio, 2024

Ilgus metus puoselėjami ir plečiami gėlynai vėl traukia kauniečių žvilgsnius. Ryškiausiomis spalvomis nusidažė Laisvės alėja, aikštės bei miegamųjų rajonų erdvės. […]

Raimundo Kaminsko nuotr.
20 balandžio, 2024

Balandžio 16 d. Kaune vyko prof. Augustino Voldemaro 141-ojo gimtadienio paminėjimas. Kauno Petrašiūnų kapinėse ant prof. A. Voldemaro kenotafo pilietinių […]

19 balandžio, 2024

Nors orai šiluma nelepina, tačiau Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Botanikos sodo didysis tulpių žydėjimas jau pasirengęs tikram spalvų sprogimui: trečiąją […]

19 balandžio, 2024

Po Lietuvos žiedinių savivaldybių merų kreipimosi į sveikatos apsaugos ministrą Arūną Dulkį dėl nepritarimo rengiamai pacientų pavėžėjimo pertvarkai ministerija šią […]

19 balandžio, 2024

Kauno miesto merui Visvaldui Matijošaičiui priklausančiai „Vičiūnų grupei“ pavyko parduoti Kaliningrade esančią gamyklą. Tai teigti leidžia tiriamosios žurnalistikos centro „Siena“ […]

19 balandžio, 2024

Kauno mieste 23 elektromobilių įkrovos stoteles įrengusi savivaldybės administracija, reaguodama į elektros kainų svyravimus ir piktnaudžiavimo atvejus, imasi neišvengiamo sprendimo. […]

17 balandžio, 2024

Šį pavasarį Turto banko aukcione Klaipėdos ir Kauno rajonuose parduoti nenaudoti pastatai virs senelių ir socialinio užimtumo namais. Abu pirkėjai […]

17 balandžio, 2024

Vykstant karinėms pratyboms, tam tikroje Vilniaus miesto dalyje, gegužės 7–8 dienomis nakties metu bus įvedama komendanto valanda, skelbia sostinės savivaldybė. […]