19 balandžio, 2024
ŠMSM

Kaišiadorių specialiojo ugdymo centro vadovė: konsultuojame mokyklas jau dabar

Nuo šių mokslo metų pradėję veikti aštuoni regioniniai specialiojo ugdymo centrai buria švietimo pagalbos specialistų komandas ir jau gali padėti švietimo įstaigoms rengtis įtraukiajam ugdymui bei spręsti šiuo metu kylančius iššūkius. Visgi Kaišiadorių šv. Faustinos ugdymo centro vadovė Rūta Stankienė sako pasigendanti mokyklų aktyvumo, noro konsultuotis, mokytis ir priimti siūlomą nemokamą pagalbą, nors viešojoje erdvėje nuogąstaujama, kad mokyklos nėra pasiruošusios priimti „kitokių“ vaikų.

„Įtraukusis ugdymas Lietuvoje neprasidės šį rudenį. Jis jau vyksta: įtraukties principais ne viena šalies švietimo įstaiga vadovaujasi dešimtmečiais, o mokyklose, darželiuose jau ugdoma daug vaikų su specialiaisiais ugdymosi poreikiais. Bet dabar mokykloms dar yra sudarytos sąlygos kreiptis ir naudotis kvalifikuota pagalba, mokytojai, švietimo pagalbos specialistai, įstaigų vadovai, administracija gali nemokamai stiprinti kvalifikaciją“, – kalba R. Stankienė.

Anot jos, nors pedagogų, mokyklų vadovų, tėvų bendruomenių nuotaikos pasitinkant „oficialų įtraukties startą“ labai įvairios, visų norai ir tikslai yra panašūs: kad vaikams sektųsi, kad švietimo įstaigose jie jaustųsi geriau ir saugiau, būtų priimti ir suprasti.

„Iššūkių mokyklose tikrai yra, tačiau labai aiškiai matome, kad juos greičiau įveikia tos įstaigos, kurios turi tvirtas vertybines nuostatas, geba suburti bendruomenę, veikia vieningai ir nuosekliai, yra atviros ir atmeta nuostatą, kad „mes viską žinome ir nieko čia nepadarysi – suprask, toks to mokinio sutrikimas“, – sako pašnekovė.

Nelaukiant rudens – konsultacijos jau dabar

„Regioninių specialiojo ugdymo centrų funkcija yra pirmiausia padėti švietimo įstaigoms atliepti pačius įvairiausius jų ugdytinių poreikius, kaip suteikti pagalbą ir sudaryti kiekvienam vaikui galimybę ugdyti savo asmenybę, talentus ir gebėjimus mokantis drauge su visais, nepatiriant atskirties“, – aiškina R. Stankienė.

Kaišiadorių šv. Faustinos ugdymo centras yra vienas iš 8 jau veikiančių regioninių specialiojo ugdymo centrų. Nuo 2024 m. rugsėjo veiklą pradeda ir devintasis regioninis specialiojo ugdymo centras. Šiems centrams pavesta priskirtuose regionuose padėti mokyklų bendruomenėms praktikoje taikyti įtraukties švietime principus.

Šv. Faustinos ugdymo centro, kaip ir kitų regioninių specialiojo ugdymo centrų, konsultavimo komandos pataria, konsultuoja mokyklas, kaip įgyvendinti pedagoginių psichologinių tarnybų rekomendacijas, pritaikyti ugdymo turinį, organizuoti ir teikti švietimo pagalbą, pritaikyti mokymo(si) metodus, priemones, pasirinkti ir naudoti specialiąsias techninės pagalbos priemones, pritaikyti ugdymo aplinką.

Regioniniai specialiojo ugdymo centrai rengia seminarus, teikia praktinius patarimus į centrą atvykusioms mokyklų komandoms, vykdo mobilias konsultacijas, kai centro komanda, gavusi mokyklos prašymą, vyksta stebėti ir analizuoti situacijos mokinio mokymosi aplinkoje.

Taip pat kiekvienas centras specializuojasi ir vienoje pačių pasirinktoje srityje – Kaišiadorių ugdymo centras mokyklas konsultuoja ir dėl judesio ir padėties sutrikimus turinčių vaikų ugdymo.

„Mūsų patirtis specialiajame ugdyme nemaža ir gan plataus pobūdžio. Turime turtingą bazę pačiame centre, kviečiame mokyklas mokytis mūsų centre tiek dirbti su įvairiomis priemonėmis, tiek taikyti įvairias metodikas. O ir patys nesustojame mokytis – naujų darbo su įvairiomis negaliomis ir poreikiais metodikų randasi nuolat“, – kalba šv. Faustinos ugdymo centro direktorė.

Šv. Faustinos ugdymo centras yra specialioji mokykla, kurioje šiuo metu mokosi 65 ugdytiniai, dėl įvairių negalių ar sutrikimų turintys didelių specialiųjų ugdymosi poreikių. Dar tiek pat vaikų ir suaugusiųjų kasdien atvyksta į socialinės globos grupes ir socialines dirbtuves. Kaip pasakoja R. Stankienė, buvusi nedidelė specialioji mokykla, prieš keletą metų ėmėsi plėsti savo funkcijas: atsirado darželis, socialinės globos grupės vaikams ir suaugusiesiems su negalia, vėliau ir socialinės dirbtuvės, terapijų studija vaikams ir suaugusiesiems. Mokykla ilgainiui tapo daugiafunkciu centru, o šiais mokslo metais ėmėsi ir konsultuoti regiono švietimo įstaigas įtraukiojo ugdymo plėtros klausimais.

Visi šiais mokslo metais Lietuvoje pradėję veikti regioniniai specialiojo ugdymo centrai buvo sukurti seniau veikiančių, patirties sukaupusių specialiųjų mokyklų pagrindu. Taip siekiama sukurti konsultacinį tinklą, kad pagalba vaikui, mokytojui ir mokyklai būtų lengviau pasiekiama, nes tiek mokytojai, tiek tėvai gali konsultuotis su labiau patyrusiais ir daugiau kompetencijų turinčiais specialistais. Švietimo, mokslo ir sporto ministerija regioniniams centrams konsultavimo funkcijoms pasiruošti vykdyti skyrė virš 5 mln. eurų, numatyta investuoti ir į regioninių centrų specialistų kompetencijas.

Netikėti iššūkiai

R. Stankienė pasakoja, kad, pradėję teikti konsultavimo paslaugas, susidomėjimo sulaukė ne iš švietimo įstaigų, o tėvų. Būtent iš jų sulaukia užklausų padėti savo vaikų mokytojams – pagalbos kreipiasi ir specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų, ir įprastos raidos vaikų tėvai, siekiantys užtikrinti visos klasės mokinių gerovę.

Pašnekovė sako, kad ją džiugina tėvų iniciatyva ieškoti sprendimų, kad visi mokykloje jaustųsi gerai. Džiugina, kai mokyklos girdi tėvus, atliepia vaikų poreikius ir priima pagalbą iš šalies. Visgi, pasakoja R. Stankienė, specialistams jau teko atsidurti ir kitokioje situacijoje. Sulaukę pagalbos prašymo iš tėvų, jie negali jos suteikti, nes tos mokyklos administracija pagalbos neįsileidžia, teigia, kad viską patys žino, moka ir jokios problemos čia nėra.

„Mes norim padėti, neketiname vertinti ir kritikuoti. Siūlome priimti pagalbą, kad visos mokyklos galėtų įgyvendinti įtraukties principus. Todėl mano vienintelis palinkėjimas ir prašymas švietimo bendruomenei – būkim atviri ir mokykimės“, – sako vadovė.


Radvilė Morkūnaitė- Mikulėnienė. Dainiaus Labučio (ELTA) nuotr.
25 liepos, 2024

Po įsivėlusios klaidos vertinant brandos egzaminus, švietimo, mokslo ir sporto ministrė Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė sako – susiklosčiusi situacija yra nedovanotina. Anot […]

22 liepos, 2024

Pirmoji ponia Diana Nausėdienė pirmadienį Kalvarijos savivaldybėje apsilankė Kvietkinės kaimo bendruomenės vaikų stovykloje. 2008 metais įkurta bendruomenė įgyvendina įvairias kultūrines […]

15 liepos, 2024

Š.m. liepos 6–14 d. Astanoje, Kazachstane, vykusioje 35-ojoje Tarptautinėje biologijos olimpiadoje Lietuvos komanda iškovojo vieną sidabro ir tris bronzos medalius. […]

Žmogiškųjų išteklių vadovas Ramūnas Bagdonas
15 liepos, 2024

Šių metų liepos 15 d. minima jau 10-oji Pasaulinė jaunimo įgūdžių diena. 2014 m. Jungtinių Tautų Organizacijos (JTO) paskelbta proga […]

15 liepos, 2024

Siekiant ekologinių ūkių plėtros ir kokybiškesnės vaikų mitybos, Žemės ūkio ministerija (ŽŪM) praneša, kad į remiamų produktų sąrašą įtrauks ir […]

Teisės firmos „Sorainen“ advokatė Erika Žigutė
10 liepos, 2024

Dirbtinio intelekto sąvoka pasauliui žinoma jau daugiau nei 60 metų, tačiau su ChatGPT atėjimu, apie dirbtinio intelekto technologijas pradėta kalbėti […]

VU MIF superkompiuteris Justino Auskelio nuotr.
10 liepos, 2024

Vilniaus universiteto (VU) Matematikos ir informatikos fakultete esantis superkompiuteris jau daugelį metų sėkmingai naudojamas atliekant mokslinius tyrimus ir priimant praktinius verslo sprendimus. […]

5 liepos, 2024

Vilniaus miesto savivaldybė tikina, kad vietų ugdymo įstaigose yra pakankamai. Visgi, kaip pabrėžia savivaldybės bendrojo ugdymo skyriaus vedėja Diana Petkūnienė, […]

5 liepos, 2024

Liepos 6-ąją, Valstybės ir Mindaugo karūnavimo dieną, tautiška giesmė skambės ne tik Lietuvoje, tačiau ir kituose pasaulio kraštuose, kur tik […]

1 liepos, 2024

Nuo pirmadienio pradedant veikti trims atsinaujinusioms aukštosioms mokykloms, Švietimo, mokslo ir sporto ministerija (ŠMSM) akcentuoja, kad šie pokyčiai leis stiprinti […]

28 birželio, 2024

Tvarią kultūros ir švietimo sąveiką per valstybės finansuojamą kultūrinės edukacijos programą „Kultūros pasas“ skatinęs projektas ir jo sėkmingai įgyvendintos veiklos […]

28 birželio, 2024

VILNIUS TECH Tvarumo centras – pirmasis šalyje universiteto įsteigtas centras, kurio tikslas – jungti edukaciją, mokslą, verslą. Laboratorijos moksliniams tyrimams […]

27 birželio, 2024

Prezidentas Gitanas Nausėda paskyrė Radvilę Morkūnaitę-Mikulėnienę švietimo, mokslo ir sporto ministre ir Vytautą Šilinską socialinės apsaugos ir darbo ministru. Kaip […]

26 birželio, 2024

„Telia Lietuva“ autoritetingame „RiskRecon 2024“ kibernetinio saugumo reitinge pelnė 9,7 taško iš 10 galimų Bendrovės įvertinimas nuo praėjusių metų pakilo […]

25 birželio, 2024

Per kelerius paskutinius metus ženkliai sumažėjo chemijos valstybinį brandos egzaminą laikančiųjų skaičius. Atitinkamai kasmet mažėja ir susidomėjimas tiek maisto technologijų, […]

18 birželio, 2024

Taškeliai, trikampėliai, rombai ir apskritimai, linijos ir zigzagai – paslaptingi archajiniai dirbinių ornamentai šiandien mums mena sunkiai įmenamas priešistorės paslaptis. […]

13 birželio, 2024

Lietuvos sveikatos mokslų universiteto (LSMU) taryba nusprendė perleisti Baisogaloje esantį sklypą Vokietijos amunicijos gamyklai „Rheinmetall“. Toks sprendimas patvirtintas ketvirtadienį vykusiame […]

11 birželio, 2024

Vytauto Didžiojo universiteto Žemės ūkio akademijos (VDU ŽŪA) Bandymų stotyje birželio 5 d. įvyko jubiliejinė, 25 kartą rengiama mokslinė praktinė […]

6 birželio, 2024

Šiandien, birželio 6 d., atidaryta atnaujinta Klaipėdos universiteto (KU) Socialinių ir humanitarinių mokslų fakulteto sporto salė. Salė unikali tuo, kad […]

5 birželio, 2024

Nuo liepos 1 d. reorganizuojamos kolegijos Vilniuje ir Kaune pagal Vyriausybės jau anksčiau patvirtintą valstybinių kolegijų tinklo stiprinimo planą. Kaip […]