31 rugpjūčio, 2022

Laukia nelengvas apsisprendimas: ir toliau vairuoti patogius, bet taršius automobilius ar persėsti į elektromobilius ir viešąjį transportą?

Rugilė Matusevičiūtė

Dažnai nesusimąstome, kad neatsiejama patogaus gyvenimo dalimi tapusios benzinu, dujomis ar dyzeliu varomos transporto priemonės kenkia ir aplinkai, ir mūsų sveikatai. Kasmet oro užterštumas vien Lietuvoje pražudo kelis tūkstančius žmonių. Ypač su padidėjusia tarša kovoja didieji miestai. Šiandien jų gyventojai turi priimti lemtingą sprendimą – ir toliau naudotis taršiais automobiliais bei gerinti jiems skirtą infrastruktūrą ar ieškoti tvaresnių alternatyvų. Apie tai, kuriuo iš šių kelių suka Lietuva, diskusijų festivalyje „Būtent!“ rugsėjo 2–3 d. kvies pasikalbėti projektas „Tvari Lietuva“.

Tvari ateitis – neatsiejama nuo tvaraus transporto

Pasak diskusijai „Lietuvos gatvių ateitis – Amsterdamas ar Los Andželas?“ besiruošiančios projekto „Tvari Lietuva“ vadovės Rugilės Matusevičiūtės, automobiliai ir kitos transporto priemonės yra vieni iš pagrindinių klimato krizės ir oro taršos sukėlėjų.

„Jei norime kalbėti apie tvarią ateitį, privalome kalbėti ir apie darnaus judumo perspektyvas bei iššūkius. Dažnai galvojame, kad atsisakę vienkartinio plastikinio maišelio atliekame savo rolę tvarumo judėjime, tačiau daug svarbiau yra dažniau iškeisti automobilį į dviratį ar kelionę pėsčiomis“, – apie aktualią temą pasakoja pašnekovė.

Pasak jos, neatsitiktinai pasirinktas ir „Tvarios Lietuvos“ inicijuojamos diskusijos pavadinimas. R. Matusevičiūtė sako, kad Nyderlandų sostinė Amsterdamas ir didžiausias JAV vakarų pakrantės miestas Los Andželas yra du visiškai skirtingų judumo infrastruktūrų pavyzdžiai. Pasiteiravus, kuris iš jų labiau tiktų Lietuvai, ekspertė atsako neabejodama.

„Kaip aplinkosaugos aktyvistė aš labiau žaviuosi tokių miestų kaip Amsterdamas ar Kopenhaga pavyzdžiais. Juose gyventojai prioritetą teikia kelionėms dviračiais, o ne automobiliais kaip Los Andžele. Be to, keliauti tvariai šiuose Europos miestuose yra ženkliai patogiau. Čia išvystyta plati dviračių takų infrastruktūra, o kelyje vyrauja pagarbus požiūris“, – teigia festivalio „Būtent!“ dalyvė.

Atėjo laikas priimti sprendimą

Projekto „Tvari Lietuva“ vadovė R. Matusevičiūtė sako, kad šiandien stovime pasirinkimų kryžkelėje: galime skatinti automobilių su vidaus degimo varikliais pardavimus, platinti gatves arba pradėti ieškoti alternatyvų. Pavyzdžiui, ilginti dviračių takus miestuose, tobulinti viešąjį transportą, plėsti elektromobilių įkrovimo stotelių tinklą ir sukurti saugią bei malonią aplinką keliauti pėsčiomis.

„Atėjo metas priimti sprendimą, kuriuo keliu eisime. Tačiau pokyčiai niekada nebūna patogūs. Matome, kad gyventojai ne visada teigiamai pasitinka drąsius sprendimus mažinti taršą. Todėl diskusijoje svarstysime, kodėl Lietuvoje prieštaringų reakcijų sulaukė automobilių taršos mokestis, miesto gatvių siaurinimas ir eismo ribojimas miestų centruose. Kartu stengsimės atkreipti dėmesį, kad ne visi sprendimai yra tobuli, o juos priimdami turime suprasti ir gyventojus bei jų poreikius“, – apie būsimą diskusiją pasakoja jos dalyvė.

Pasiteiravus, kas mūsų laukia, jei jau šiandien nesiimsime spręsti judumo ir transporto taršos iššūkių, galimas grėsmes R. Matusevičiūtė iliustruoja pasitelkdama statistinius duomenis. Pasak jos, Lietuvoje kasmet oro užterštumas sukelia apie 3000 priešlaikinių mirčių.

„Oro tarša Vilniaus ir Kauno miestų gyventojų gyvenimo trukmę sutrumpina 6 mėnesiais. Galime pastebėti, kad jau dabar dažnai sulaukiame specialistų raginimų pasilikti namuose dėl per didelio užterštumo, o ką jau kalbėti apie taršaus transporto išmetamų šiltnamio dujų emisijų mastą. Nepaisant to, miestų gatvės vis dar perpildytos taršių automobilių, o kasdien gyventojai ne vieną valandą praleidžia kamščiuose“, – pasakoja pašnekovė.

Erdvė skleisti svarbią žinią

Diskusijoje „Lietuvos gatvių ateitis – Amsterdamas ar Los Andželas?“ dalyvausiantys ekspertai ne tik aiškinsis, kas yra didžiausi teršėjai, bet ir kvies klausytojus drauge ieškoti šių problemų sprendimo būdų. Taip pat dalyviai apžvelgs, kaip ateityje atrodys transporto sektorius ir kokios darnaus judumo idėjos prigis Lietuvoje.

„Diskusijų festivalyje „Būtent!“ kviesime diskutuoti aktualiausiais ir svarbiausiais tvarumo klausimais. Mūsų tikslas – supažindinti festivalio dalyvius su temomis, kurios yra itin svarbios klimato krizės kontekste“, – mintimis dalijasi R. Matusevičiūtė.

Ji pastebi, kad daugeliui gerai žinomo festivalio formatas padeda dar plačiau skleisti žinią apie klimato iššūkius, stiprinti ekologinį raštingumą, o tuo pačiu inicijuoti realius pokyčius mūsų šalyje. „Būtent!“ – puikus renginys, suteikiantis progą įvairių sričių ekspertams susitikti kartą metuose ir gyvai aptarti aktualiausias politines ir socialines problemas. Manome, kad mūsų prisijungimas prie šio festivalio leidžia dar labiau praturtinti renginį tvarumo temomis ir suteikia galimybę pasisakyti tvarių idėjų puoselėtojams“, – teigia projekto „Tvari Lietuva“ vadovė.

Ketvirtą kartą Birštone 2022 m. vyksiantis diskusijų festivalis „Būtent!“ yra atviras, nepolitinis, nemokamas renginys, kurio tikslas – skatinti šalyje diskusijų ir įsiklausymo kultūrą, toleranciją skirtingiems požiūriams, pilietinį įsitraukimą ir gerinti priimamų visuomenei svarbių sprendimų kokybę. 

Daugiau apie šią ir kitas diskusijas išgirsk gyvai rugsėjo 2–3 d. Birštone!


2 spalio, 2023

Užliedžių seniūnijoje, Naujųjų Muniškių kaime (Kauno raj.) 5,77 ha ploto teritorijoje Lietuvos sveikatos mokslų universitetas (LSMU) pastatė modernų Laukinių gyvūnų […]

2 spalio, 2023

Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) nustatė prognozuojamą elektros energijos rinkos kainą 2024 metams lygią 9,472 ct/kWh (beveik 3,5 mažesnę nei […]

1 spalio, 2023

Kauno miesto savivaldybės konservatoriai pirmadienį susitiks su administracijos darbuotojais ir aplinkosaugos atstovais siekiant nustatyti, ar Laisvės alėjos rekonstrukcija galėjo turėti […]

30 rugsėjo, 2023

Šiaurės Anglijoje nelegaliai nupjovus vieną garsiausių šalies medžių, policija sulaikė dar vieną įtariamąjį. Tai 60 –70 metų amžiaus vyras, Nortumbrijoje […]

30 rugsėjo, 2023

Pasibaigus konferencijai „Mano Baltija“, jos sumanytojas už aplinką, vandenynus ir žuvininkystę atsakingas Europos Komisijos (EK) narys Virginijus Sinkevičius įvardija esminius […]

Martynas Nagevičius. ELTA / Karolina Gudžiūnienė
29 rugsėjo, 2023

Atsinaujinančių energijos išteklių elektrinių plėtra Lietuvoje nebus tokia sparti, kaip prognozuoja energetikos ministras, mano Lietuvos atsinaujinančių išteklių energetikos konfederacijos prezidentas […]

29 rugsėjo, 2023

Stebėti po pasaulį judančius sunkvežimius gali tapti iššūkiu ne tik žmogui, bet ir skaitmeninėms sistemoms. Tam reikia visą parą tobulai […]

29 rugsėjo, 2023

Praėjusiai metais daugiausiai pelno Lietuvoje gavo Vilniaus biotechnologijų UAB „Thermo Fisher Scientific Baltic“ – 626,5 mln. Eur, praneša „Verslo žinios“. […]

Andrius Mazuronis. ELTA / Andrius Ufartas
29 rugsėjo, 2023

Darbo partijos pirmininkas Andrius Mazuronis tikina, kad jam gaila dėl to, jog ketvirtadienį Seimas atmetė „darbiečių“ siūlymą taikyti gyventojų pajamų […]

Martynas Gruodis
28 rugsėjo, 2023

2023 m. Lietuva pradėjo didžiausią ekonomikos vargą patiriančių valstybių trejetuke, skelbia Lietuvos laisvosios rinkos institutas (LLRI).  2023 m. I ketv. […]

Padangų gaisras Alytuje
27 rugsėjo, 2023

Po 2019 m. Alytaus padangų perdirbimo įmonėje „Ekologistika“ kilusio gaisro, kurio metu į aplinką pateko įvairių teršalų, atliktas biomedicininis tyrimas […]

27 rugsėjo, 2023

Šiaurės Europos šalyse nuo praėjusių metų pastebėtas naujas kibernetinio sukčiavimo būdas jau fiksuotas ir Lietuvoje. Įsilaužėliai, naudodami nutekintus e. pašto […]

Simonas Gentvilas. Dainiaus Labučio (ELTA) nuotr.
26 rugsėjo, 2023

Aplinkos ministras Simonas Gentvilas tvirtina, kad Kazlų Rūdos meras Mantas Varaška situaciją dėl užtvankos bei Pilvės-Vabalkšnės tvenkinio, kuriame masiškai išgaišo […]

Gediminas Šimkus. ELTA / Josvydas Elinskas
26 rugsėjo, 2023

Lietuvos banko (LB) valdybos pirmininkas Gediminas Šimkus tvirtina, kad dabar esanti nekilnojamo turto (NT) apmokestinimo sąranga šalyje yra gera, tačiau […]

Nuotraukoje: Pernai metų stipendijos įteikimo renginio akimirka. Organizatorių nuotr.
26 rugsėjo, 2023

Jau dešimtą kartą vykstančiame ir prasminga tradicija tapusiame „Švyturio Klaipėdos ateities stipendijos“ konkurse – svarbus etapas. Dėl bendrovės „Švyturys-Utenos alus“ įsteigtos 4000 […]

Regionunaujienos.lt nuotr.
26 rugsėjo, 2023

Nors šiemet džiugina išties vasariškas rugsėjis, neišvengiamai artėja šaltesni orai ir šildymo sezonas. Jo metu kiekvienais metais padaugėja patalpose kylančių […]

25 rugsėjo, 2023

Aplinkos apsaugos departamentas informuoja, kad dėl kritusių žuvų Pilvės-Vabalkšnės tvenkinyje, valstybinės reikšmės vidaus vandens telkinyje, esančiame Kazlų Rūdos sav. jau […]

Seimo narys Tomas Tomilinas
25 rugsėjo, 2023

Europos parlamento (EP) žaliųjų frakcijos parengtoje studijoje apie potencialų progresyvų turto apmokestinimą Europos Sąjungos (ES) šalyse tvirtinama, kad Lietuvai įvedus […]

25 rugsėjo, 2023

Praeitą savaitę išleistas „iOS 17“ atnaujinimas, be gausybės kitų patobulinimų, lietuvių „iPhone“ telefonuose aktyvavo balso skambučių per Wi-Fi  (Voice over WiFi) […]

Seimo narė Aistė Gedvilienė. Juliaus Kalinsko (ELTA) nuotr.
25 rugsėjo, 2023

Seimo Aplinkos apsaugos komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė kreipėsi į atsakingas šalies institucijas dėl padėties Kazlų Rūdos savivaldybėje, kur Pilvės-Vabalkšnės tvenkinyje […]