31 rugpjūčio, 2022

Laukia nelengvas apsisprendimas: ir toliau vairuoti patogius, bet taršius automobilius ar persėsti į elektromobilius ir viešąjį transportą?

Rugilė Matusevičiūtė

Dažnai nesusimąstome, kad neatsiejama patogaus gyvenimo dalimi tapusios benzinu, dujomis ar dyzeliu varomos transporto priemonės kenkia ir aplinkai, ir mūsų sveikatai. Kasmet oro užterštumas vien Lietuvoje pražudo kelis tūkstančius žmonių. Ypač su padidėjusia tarša kovoja didieji miestai. Šiandien jų gyventojai turi priimti lemtingą sprendimą – ir toliau naudotis taršiais automobiliais bei gerinti jiems skirtą infrastruktūrą ar ieškoti tvaresnių alternatyvų. Apie tai, kuriuo iš šių kelių suka Lietuva, diskusijų festivalyje „Būtent!“ rugsėjo 2–3 d. kvies pasikalbėti projektas „Tvari Lietuva“.

Tvari ateitis – neatsiejama nuo tvaraus transporto

Pasak diskusijai „Lietuvos gatvių ateitis – Amsterdamas ar Los Andželas?“ besiruošiančios projekto „Tvari Lietuva“ vadovės Rugilės Matusevičiūtės, automobiliai ir kitos transporto priemonės yra vieni iš pagrindinių klimato krizės ir oro taršos sukėlėjų.

„Jei norime kalbėti apie tvarią ateitį, privalome kalbėti ir apie darnaus judumo perspektyvas bei iššūkius. Dažnai galvojame, kad atsisakę vienkartinio plastikinio maišelio atliekame savo rolę tvarumo judėjime, tačiau daug svarbiau yra dažniau iškeisti automobilį į dviratį ar kelionę pėsčiomis“, – apie aktualią temą pasakoja pašnekovė.

Pasak jos, neatsitiktinai pasirinktas ir „Tvarios Lietuvos“ inicijuojamos diskusijos pavadinimas. R. Matusevičiūtė sako, kad Nyderlandų sostinė Amsterdamas ir didžiausias JAV vakarų pakrantės miestas Los Andželas yra du visiškai skirtingų judumo infrastruktūrų pavyzdžiai. Pasiteiravus, kuris iš jų labiau tiktų Lietuvai, ekspertė atsako neabejodama.

„Kaip aplinkosaugos aktyvistė aš labiau žaviuosi tokių miestų kaip Amsterdamas ar Kopenhaga pavyzdžiais. Juose gyventojai prioritetą teikia kelionėms dviračiais, o ne automobiliais kaip Los Andžele. Be to, keliauti tvariai šiuose Europos miestuose yra ženkliai patogiau. Čia išvystyta plati dviračių takų infrastruktūra, o kelyje vyrauja pagarbus požiūris“, – teigia festivalio „Būtent!“ dalyvė.

Atėjo laikas priimti sprendimą

Projekto „Tvari Lietuva“ vadovė R. Matusevičiūtė sako, kad šiandien stovime pasirinkimų kryžkelėje: galime skatinti automobilių su vidaus degimo varikliais pardavimus, platinti gatves arba pradėti ieškoti alternatyvų. Pavyzdžiui, ilginti dviračių takus miestuose, tobulinti viešąjį transportą, plėsti elektromobilių įkrovimo stotelių tinklą ir sukurti saugią bei malonią aplinką keliauti pėsčiomis.

„Atėjo metas priimti sprendimą, kuriuo keliu eisime. Tačiau pokyčiai niekada nebūna patogūs. Matome, kad gyventojai ne visada teigiamai pasitinka drąsius sprendimus mažinti taršą. Todėl diskusijoje svarstysime, kodėl Lietuvoje prieštaringų reakcijų sulaukė automobilių taršos mokestis, miesto gatvių siaurinimas ir eismo ribojimas miestų centruose. Kartu stengsimės atkreipti dėmesį, kad ne visi sprendimai yra tobuli, o juos priimdami turime suprasti ir gyventojus bei jų poreikius“, – apie būsimą diskusiją pasakoja jos dalyvė.

Pasiteiravus, kas mūsų laukia, jei jau šiandien nesiimsime spręsti judumo ir transporto taršos iššūkių, galimas grėsmes R. Matusevičiūtė iliustruoja pasitelkdama statistinius duomenis. Pasak jos, Lietuvoje kasmet oro užterštumas sukelia apie 3000 priešlaikinių mirčių.

„Oro tarša Vilniaus ir Kauno miestų gyventojų gyvenimo trukmę sutrumpina 6 mėnesiais. Galime pastebėti, kad jau dabar dažnai sulaukiame specialistų raginimų pasilikti namuose dėl per didelio užterštumo, o ką jau kalbėti apie taršaus transporto išmetamų šiltnamio dujų emisijų mastą. Nepaisant to, miestų gatvės vis dar perpildytos taršių automobilių, o kasdien gyventojai ne vieną valandą praleidžia kamščiuose“, – pasakoja pašnekovė.

Erdvė skleisti svarbią žinią

Diskusijoje „Lietuvos gatvių ateitis – Amsterdamas ar Los Andželas?“ dalyvausiantys ekspertai ne tik aiškinsis, kas yra didžiausi teršėjai, bet ir kvies klausytojus drauge ieškoti šių problemų sprendimo būdų. Taip pat dalyviai apžvelgs, kaip ateityje atrodys transporto sektorius ir kokios darnaus judumo idėjos prigis Lietuvoje.

„Diskusijų festivalyje „Būtent!“ kviesime diskutuoti aktualiausiais ir svarbiausiais tvarumo klausimais. Mūsų tikslas – supažindinti festivalio dalyvius su temomis, kurios yra itin svarbios klimato krizės kontekste“, – mintimis dalijasi R. Matusevičiūtė.

Ji pastebi, kad daugeliui gerai žinomo festivalio formatas padeda dar plačiau skleisti žinią apie klimato iššūkius, stiprinti ekologinį raštingumą, o tuo pačiu inicijuoti realius pokyčius mūsų šalyje. „Būtent!“ – puikus renginys, suteikiantis progą įvairių sričių ekspertams susitikti kartą metuose ir gyvai aptarti aktualiausias politines ir socialines problemas. Manome, kad mūsų prisijungimas prie šio festivalio leidžia dar labiau praturtinti renginį tvarumo temomis ir suteikia galimybę pasisakyti tvarių idėjų puoselėtojams“, – teigia projekto „Tvari Lietuva“ vadovė.

Ketvirtą kartą Birštone 2022 m. vyksiantis diskusijų festivalis „Būtent!“ yra atviras, nepolitinis, nemokamas renginys, kurio tikslas – skatinti šalyje diskusijų ir įsiklausymo kultūrą, toleranciją skirtingiems požiūriams, pilietinį įsitraukimą ir gerinti priimamų visuomenei svarbių sprendimų kokybę. 

Daugiau apie šią ir kitas diskusijas išgirsk gyvai rugsėjo 2–3 d. Birštone!


2 liepos, 2025

Edukologė dr. Vesta Vančugovienė, ilgametė Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Botanikos sodo edukacijų kūrėja, pelnė vieną prestižiškiausių įvertinimų pasaulio botanikos sodų […]

2 liepos, 2025

Vilniaus rajono savivaldybė, reaguodama į birželio 27–28 d. UAB „Homanit Lietuva” gamykloje, esančioje Pagirių gyvenvietėje, įvykusį technologinį incidentą, kurio metu […]

2 liepos, 2025

Priėmus mokesčių reformos paketą, Lietuvos savivaldybės prarado vieną esminių galimybių didinti savarankiškąsias pajamas, todėl savivaldybės ragina pagrindines centrinės valdžios institucijas […]

Lukas Savickas
2 liepos, 2025

Ekonomikos ir inovacijų ministerija (EIMIN) pasirašė 19-ąją stambaus investicinio projekto sutartį su bendrove „Pentasweet“, kuri Vilniuje plėtos gamybos projektą, paremtą […]

30 birželio, 2025

Pirmadienį Pietų Europą užklupo alinančio karščio banga, valdžios institucijos įspėjo apie pavojų sveikatai ir galinčius kilti miškų gaisrus. Prancūzijoje, Italijoje, […]

30 birželio, 2025

Nekilnojamojo turto (NT) bendrovė „Hanner“, kuri iš „Baltcap“ fondo įgis teisę vykdyti dešimtmečius stringantį Vilniaus nacionalinio stadiono projektą, pasiekė susitarimą […]

Lukas Savickas
30 birželio, 2025

Ekonomikos ir inovacijų ministerijos (EIMIN) iniciatyva nuo š. m. rugpjūčio 1 d. bus įsteigiama smulkiojo ir vidutinio verslo (SVV) ombudsmeno […]

30 birželio, 2025

Seimas leido savivaldybėms rinkti rinkliavą už eismo ribojimus, jei vietinės reikšmės keliuose, šių kelių juostose, apsaugos zonose ir gatvėse atliekami […]

27 birželio, 2025

Ekonomikos ir inovacijų ministerija (EIM) su Vilniaus universitetu (VU) pasirašė susitarimą šalyje steigti dirbtinio intelekto (DI) kompetencijų ir technologijų centrą […]

Nuotr. Sommart Sombutwanitkul, Shutterstock
26 birželio, 2025

Būsto draudimas – viena svarbiausių investicijų į savo ir šeimos saugumą. Tačiau standartinė draudimo apsauga ne visuomet atspindi visus tikruosius […]

Kaip investicinis gyvybės draudimas gali papildyti jūsų investicinį portfelį / freepik.com nuotr.
26 birželio, 2025

Investicinis gyvybės draudimas (IGD) yra unikali paslauga, kuri apjungia gyvybės draudimą ir investavimą. Tokia draudimo paslauga gali būti naudinga ne […]

22 birželio, 2025

Kazlų Rūdos miesto bendrajame plane numatyta vieta, kurioje bus statoma apie 200 vienbučių ir dvibučių namų.  Šio nekilnojamojo turto (NT) […]

„Tesla“ būstinė / EPA-ELTA nuotr.
19 birželio, 2025

Buvęs JAV elektromobilių gamintojos „Tesla“ darbuotojų mokymų vadovas* pribloškiančiame interviu tiesiai šviesiai įvardijo Eloną Muską pagrindiniu įmonės patiriamų bėdų kaltininku. […]

16 birželio, 2025

Siekiant atkurti retų paukščių – meldinių nendrinukių – populiaciją Žuvinto biosferos rezervate, gamtininkai čia augina šių paukščių jauniklius. Mažyliai atkeliavo […]

14 birželio, 2025

Sostinės Vilkpėdės rajone atidarytos socialinės dirbtuvės ir dienos užimtumo centras. Juose žmonės su intelekto ar psichosocialine negalia ugdys ir tobulins […]

12 birželio, 2025

Vasario 1 dieną Anykščių rajone vyko įstaigos organizuotas automobilių renginys, per jį daugiau nei 90 dalyvių savo transporto priemonėmis važiavo […]

11 birželio, 2025

Lietuviai išlieka ištikimi savo šaliai rinkdamiesi kelionių kryptį, tačiau skirtingų kartų lūkesčiai vis labiau išsiskiria, teigia vietinio turizmo tyrimą užsakiusi nacionalinė […]

10 birželio, 2025

Paramos laukia visa Lietuva Nors saulės elektrinės Lietuvoje jau nebėra naujiena, kiekvienas naujas kvietimas gauti paramą sukelia tarsi tikrą sujudimą. […]

8 birželio, 2025

Birželio 6 d. Birštone atidarytas naujas konceptualus viešbutis „LAJOS“. Naujasis objektas išsiskiria iš kitų kurorto apgyvendinimo vietų orientacija į verslo […]

7 birželio, 2025

Ketvirtadienį Seimas pritarė Aplinkos apsaugos įstatymo ir Planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo pakeitimams, leisiantiems užkardyti piktnaudžiavimo atvejus, kai […]

Regionų naujienos