2 gegužės, 2016

Liudas Mikalauskas: Kviečiu apsilankyti mažosiose Lietuvos kultūro sostinėse – nustebsite

„2016-ieji metų mažųjų Lietuvos kultūros sostinių renginiai jau įsibėgėjo, tenka aktyviai prisidėti prie kultūros sostinių veiklų. Matau ir jaučiu, kokią svarbą ir reikšmę toks titulas, pripažinimas turi paprastam kaimo žmogui. Į mažus miestelius, galbūt daugeliui net negirdėtus iki šiol, atvyksta garsiausi šalies kultūros atstovai, kūrėjai. Vietos gyventojai noriai lankosi kultūriniuose renginiuose ir didžiuojasi, kad jų kaime lankosi žinomi atlikėjai. Permainas kuria lyderiai, o ne minios. Džiugu, kad tiek daug atsiranda miestų, miestelių, švenčiančių be alkoholio, iškelta blaivybės vėliava yra gyva ir vis plačiau nešama per visą Lietuvą. Mažosios Lietuvos kultūros sostinės paprastam kaimo gyventojui dovanoja kultūros renginius ir  skatina ne tik kultūros kokybę, bet kelia kiekvieno gyventojo vertę“, – teigia daug visoje Lietuvoje koncertuojantis operos solistas Liudas Mikalauskas. Jį kalbina Živilė Vyštaršaitė.

Teigiate, kad jus žavi kaimas. Kodėl?

Gimiau ir augau Tauragės miesto pašonėje Jovarų rajone. Gyvenau gamtos ir gimtų namų  apsuptyje. Tikruoju vaikystės kaimu vadinu Norkaičius, kur dabar gyvena mano tėveliai. Pastatai jau nauji, tačiau mane vis dar lydi malonūs vaikystės prisiminimai atostogaujant pas senelius.

Studijų metus praleidau Kaune, džiaugiuosi, kad tai nesitęsė ilgai. Gyvendamas daugiabutyje turėjau kaimynus iš visų pusių, jausdavau tuos žmones, nejauku buvo girdėti, kaip koks kaimynas vaikus auklėja, turėjau save varžyti, negalėjau groti pianinu, kada noriu. Tad liko tik vienas apsisprendimas – gyventi kaime.

Džiaugiuosi, kad sutikau nuostabią žmoną Sigutę, kartu nusprendėme kraustytis gyventi į kaimą. Kaip Sigutė sako, gyvename gamtoje, o ne kaime. Nesu iš tų meno žmonių, kurie labiau vertina bohemą ar vakarus, leidžiamus su draugais, nei buvimą kartu su šeima gamtoje. Esu vienas tų kūrėjų, mėgstančių vienatvę.

Gyvenimas gamtos apsuptyje, kaime priverčia prisiliesti prie tikrųjų vertybių?

Miesto žmonės bijo kaimo dėl jo kuriamo klaidingo, negatyvaus įvaizdžio, kad visi ten prasigėrę ir gyvena tik iš pašalpų. Žodis „kaimas“ man kuria tik geras emocijas. Prisimenu, atvykus man su žmona gyventi į kaimą sugalvojau sekmadienį išsitraukti žoliapjovę. Miesto žmogui tai nesudaro jokių problemų, o kaimo žmonės gyvena vadovaudamiesi kitomis vertybėmis. Eina vienas kaimynas pro šalį, žiūri, kitas…tol, kol viena moteris praeidama man sako: šventadarbis… Šią pamoką išmokau, kaime gyvendamas turi paklusti kitoms „taisyklėms“. Niekur kitur nepajusi tokio bendruomeniškumo kaip kaime.

Gyvendami daugiabutyje dažnai net nepažįstame kaimynų, o ką jau kalbėti apie jų vardus, pavardes… Taip nutinka todėl, kad mes stengiamės susikurti savo erdvę, į kurią nieko nesinori įsileisti… Kaime pažįsti net kaimyną, kuris gyvena už 100 metrų. Gyvendamas čia pradedi pažinti žmogų. Jei nutinka taip, kad atsiranda kaime vargingiau gyvenančių, tokia žinia greitai pasklinda, ir visas kaimas prisiima atsakomybę vieni už kitus, skuba padėti. Linkėčiau kiekvienam miestiečiui atvažiuoti į kaimą bent kokiam mėnesiui pagyventi, pajusti bendruomenės gyvenimą. Noriu pasidalinti savo tėvų pavyzdžiu. Būna ir taip, kad aš negaliu jų aplankyti, nes jie renkasi kartu su bendruomene ir kepa kugelį, ar renkasi prieš šv. Kūčias ir kepa kūčiukus.

Kartais atrestauruotuose ar net naujai pastatytuose puikiuose kultūros namuose nevyksta kultūrinis gyvenimas. Viskas priklauso nuo žmonių. Vyresni kaimo gyventojai klysta, manydami, kad atvykęs jaunas žmogus sukurs kultūrinį gyvenimą, suburs bendruomenę bendrai veiklai. Jauni žmonės yra labai užimti, dažnai tik pradeda kurti savo gyvenimą, tad labai norisi palinkėti visiems miestelių, kaimų brandžiosios kartos gyventojams nedėti vilčių, kad jaunimas sukurs bendruomeniškumą, jie būtinai prisijungs, padės, tačiau reikia pripažinti – jie negalės skirti tiek daug laiko.

Kokią vietą muzika užima Jūsų gyvenime?

Muzika man – mėgstamas darbas, susidedantis iš labai daug segmentų, o svarbiausias jų – žmogus, kuris manęs klauso. Aš labiau myliu žmones, o ne pačią muziką, jei likčiau tik aš ir muzika, manau, mesčiau šį darbą.

Muzika man pati puikiausia priemonė susitikti žmones, labiausiai mėgstu koncertus kamerinėje aplinkoje, kai galiu bendrauti, dovanoti emocijas, kartu liūdėti ir džiaugtis kartu su kiekvienu atėjusiu išgirsti muzikos. Nemėgstu teatro, nors labai daug koncertuoju miuzikluose, operetėse. Teatras turi vieną blogybę – kai įsijungia prožektoriai, šviečiantys tiesiai į atlikėjo akis, nieko negalima matyti, net žmonių, sėdinčių pirmoje eilėje, – to aš labai nemėgstu. Tikrąją meilę muzikai jaučiu tada, kai koncertuodamas sulaukiu emocijos iš klausytojo.

Tenka daug koncertuoti mieste ir kaime. Miesto žmogus dažniausiai ateina klausytis koncerto užsidėjęs kaukę – viską suprantančio ir žinančio, o tu, mielas artiste, linksmink mane. Kaime žmogus, nors ir 15-ą kartą lankydamasis koncerte, dažniausiai yra atviras, ne kartą kaime mačiau verkiantį, linksmą, susikaupusį ar kartu iš širdies dainuojantį.

Iš Jūsų, kaip muziko darbų, koncertų galima spręsti, kad Jūsų didysis uždavinys – skleisti meilę klasikinei muzikai kuo plačiau Lietuvos miestų ir miestelių žmonėms. Jūsų dėka ši muzika tampa miela, puikiai suprantama ir sava net ir populiariosios muzikos gerbėjams. Kaip Jums tai pavyksta?

Yra atlikėjų, kurie koncertuoja, tačiau neturi galimybių tai daryti dažnai. Reikia pripažinti, kad televizija padėjo man suteikdama galimybę koncertuoti daugiau, koncertuoju visoje Lietuvoje labai daug.

Yra muzikantai ir vokalistai. Niekada vokalistas neišmoks būti geru muzikantu atlikdamas muziką tik klasėje, jis gali tik išmokti gražiai, taisyklingai atlikti kūrinius, tačiau negali padovanoti emocijos, nors muzikaliai, puikiai viską atlieka. Tikrasis muzikantas atliekamus kūrinius pateikia savaip: pagal save, savo jausmus, pagal tai, kaip reaguoja klausytojas. Tik koncertuodamas supranti, kas patinka klausytojui. Klysta tie atlikėjai, kurie skirsto žiūrovus, auditorijas. Visos auditorijos yra atviros tikram jausmui. Muzikantui būtina dovanoti nuoširdumą, atvirą jausmą, pasitelkti vaidybos elementus atliekant kūrinius. Negalima bijoti žmonių, jei ką darai, reikia daryti drąsiai ir užtikrintai, šie įgūdžiai atsiranda tik per ilgą patirtį.

2015 m. Naisių vasaros blaiviame festivalyje kartu su scenos kolege Ona Kolobovaite ir Panevėžio muzikinio teatro simfoniniu orkestru dovanojote įspūdingą koncertą klausytojų ausims ir širdims. Ar svarbu, kokie klausytojai susirenka klausyti muzikos? Kodėl?

Blaivus klausytojas yra protingas, atviras emocijai, toks žmogus, šalia kurio būti ir „eiti į kontaktą“ yra įdomu. Neblaivaus klausytojo jokios emocijos nepaliečia, jam nėra svarbu ir tavo atliekama muzika. Tik pamačius tokią auditoriją, artistą apima nemalonūs jausmai, baimė. Dar neprasidėjus koncertui, jis netenka žavesio. Labai apmaudu, tačiau yra tekę tai patirti. Po tokio koncerto būna sunku atsigauti net keletą dienų. Liūdniausia, kad tokių renginių organizatoriai ir klausytojai tave kviečia ir priima ne kaip menininką, o kaip samdinį. Dažnai renginiuose lankausi ir kaip klausytojas. Kartu su šeima renkamės ir važiuojame į tuos renginius, kurie yra blaivūs, kuriuose žmonės džiaugiasi vieni kitais.

Jau eina į pabaigą piliečių iniciatyvos „Už blaivią“ parašų rinkimas, kad būtų ženkliai sugriežtintas alkoholio kontrolės įstatymas, kuris bus pateiktas Seimui. Žmonės gausiai pasirašė tiek miestuose, tiek kaimuose. Gal jau, pavaikščioję prasigėrimo dugnu, pradedame kilti?

Visuomenė klysta manydama, jog blaivybė miesto žmogui yra neaktualus klausimas, dažniausiai manoma, jog tai išskirtinai didžiausia kaimo problema. Pats neseniai atsikrausčiau iš miesto gyventi į kaimą ir pastebėjau, jog mieste gatvėse su neblaiviais žmonėmis, kurių gyvenimus alkoholis ypač buvo palietęs, susitikdavau netgi dažniau nei kaime. Bendraujant su vietine kaimo bendruomenę pastebėjau, jog žmonės čia jau suprato, jog alkoholis griauna ne tik girtaujančio žmogaus šeimos bet ir kaimyninių gyventojų gyvenimus, tad visuotinai įvairiais būdais stengiasi įveikti šią problemą. Įvairiuose kaimuose labai lengvai prigyja įvairios blaivios šventės, šias idėjas labai palaiko vietiniai žmonės. Juk svarbiausia, kad pirmiausia pripažintumėm problemą, tada lengviau ją ir išspręs. Kaip priešpriešą tobulėjančiam kaimui galima pastatyti įvairius mūsų miestus, kurie kratosi šios bėdos ir vis nuolaidžiaudami prekybininkams nesugeba alkoholio išguiti iš miestiečių švenčių (kaip sakė M. K. Čiurlionis „tie pinigai, prakeiti pinigai…“). Norėtųsi pakvieti ir paraginti miestiečius liautis kaltinti kaimus prasigėrimu,o apsižvalgyti aplink ir pradėti šią problemą spręsti pas save. Mieste tai padaryti bus daug sunkiau, juk ten šalia esantis žmogus daug svetimesnis nei mažoje gyvenvietėje, todėl ir jam padėti sunkiau.

Ramūno Karbauskio inicijuojama revoliucija Lietuvos kultūroje prieš penkerius metus galėjo daugeliui kelti juoką, nesupratimą, tačiau dabar drąsiai galiu pasakyti: jis yra lyderis, paskui kurį seka minios. Permainas kuria lyderiai, o ne minios. Džiugu, kad tiek daug atsiranda miestų, miestelių, švenčiančių be alkoholio, iškelta blaivybės vėliava yra gyva ir vis plačiau nešama per visą Lietuvą. Mažosios Lietuvos kultūros sostinės paprastam kaimo gyventojui dovanoja kultūros renginius ir  skatina ne tik kultūros kokybę, bet kelia kiekvieno gyventojo vertę.

2016-ieji metų mažųjų kultūros sostinių renginiai jau įsibėgėjo, tenka aktyviai prisidėti prie kultūros sostinių veiklų. Matau ir jaučiu, kokią svarbą ir reikšmę toks titulas, pripažinimas turi paprastam kaimo žmogui. Į mažus miestelius, galbūt daugeliui net negirdėtus iki šiol, atvyksta garsiausi šalies kultūros atstovai, kūrėjai. Vietos gyventojai noriai lankosi kultūriniuose renginiuose ir didžiuojasi, kad jų kaime lankosi žinomi atlikėjai.

Visus kviečiu būtinai apsilankyti  Pagramantyje ir visose mažosiose Lietuvos kultūros sostinėse, kurių šiais metais yra dešimt. Pasimokykite, kaip šios bendruomenės sutinka šventes – blaiviai, su ištiesta ranka kaimynui, su dideliu bendrystės jausmu, tuo užkrėsdami kiekvieną apsilankiusį. Neliksite ir nepavaišinti, nes tik taip svečius sutinka kaimo žmonės.


27 balandžio, 2024

Šiandien oficialiai baigtas vienijančio kūrybiškumo centro „Pragiedruliai“ projekto II etapas. Rekonstruotoje poeto, aktyvisto, teisininko, visuomenės veikėjo Juozo Čerkeso-Besparnio sodyboje įsikūrusiame […]

27 balandžio, 2024

Palangos kurorto muziejaus kieme atidaryta skiautinių paroda „Jorės vėjyje“. Kiemelio šeimininkai, Palangos kurorto muziejaus direktorė Virginija Paluckienė, parodos atidarymo metu […]

26 balandžio, 2024

Lietingas balandžio 24 d. vakaras Panevėžio „Šaltinėlio“ bibliotekoje buvo neeilinis: kupinas džiaugsmingo šurmulio, ryškių spalvų, gėlių aromato. Ir viso to […]

26 balandžio, 2024

2024 m. balandžio 25 d. Šiaulių kultūros centro Didžiojoje koncertų salėje vyko Motinos dienai skirtas renginys „Gerumo sparnai“. Pavasariu alsuojantis […]

25 balandžio, 2024

Poetė, literatūrologė ir filosofijos mokslų daktarė Ieva Rudžianskaitė išrinkta šių metų Maironio premijos laureate. Tokiam komisijos sprendimui pritarė šią savaitę posėdžiavusi […]

25 balandžio, 2024

Lietuvos architektų rūmų Tarybos sprendimu šiais metais rūmų garbės ženklas „Žiedas“ skiriamas architektui, architektūros istorikui, profesoriui Jonui Minkevičiui. Apdovanojimas įteiktas […]

Vygaudo Juozaičio nuotr.
23 balandžio, 2024

Šiandien kultūros ministras Simonas Kairys pasveikino šalies bibliotekininkų bendruomenę Nacionalinės Lietuvos bibliotekų savaitės proga ir paskelbė geriausius 2023 metų bibliotekininkus. S. Kairys […]

23 balandžio, 2024

60-osios tarptautinės Venecijos meno bienalės metu įvyko lietuvių režisieriaus Jono Meko paskutinio kino filmo „Requiem“ peržiūra. Videoinstaliacija buvo rodoma netoli […]

22 balandžio, 2024

Laukiamiausias rajono bibliotekininkų renginys įvyko. Balandžio 22 dieną paaiškėjo, kas tapo geriausia rajono metų bibliotekininkė. Ja išrinkta Jurbarko rajono savivaldybės […]

22 balandžio, 2024

Balandžio 20 dieną Jurbarko kultūros centras buvo kaip niekad gyvas ir garsus – čia vyko repsublikinis šokių konkursas „Emocijos 2024“. […]

21 balandžio, 2024

60-ojoje Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje Lietuvos nacionalinis dailės muziejus pristatė Pakui Hardware (Neringa Černiauskaitė ir Ugnius Gelguda) ir Marijos Teresės […]

21 balandžio, 2024

Įspūdingu gala koncertu pasaulio publikai atsivėrė naujieji Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro rūmai. Gala koncertas apjungė Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro orkestrą, […]

Rolando Parafinavičiaus nuotr.
20 balandžio, 2024

2024 m. balandžio 19 d. prie Šiaulių miesto centrinio parko estrados vyko šimtmetį mininčios Lietuvos dainų šventės „Kad giria žaliuotų“ […]

19 balandžio, 2024

Rašytiniuose šaltiniuose Utenos vardas paminėtas 1261 m., kai Lietuvos karalius Mindaugas laiške kalavijuočių ordinui už suteiktą pagalbą perleido Utten žemes. […]

19 balandžio, 2024

Šią savaitę 230-ąjį jubiliejų švenčiančiuose Druskininkuose atidengti skulptoriaus R. Inčirausko sukurti atminimo suoleliai Druskininkams nusipelniusiems žmonėms: M. K. Čiurlioniui, K. […]

18 balandžio, 2024

Seimas į atmintinų dienų sąrašą įrašė 3 naujas – jaunimo darbuotojams, lituanistinėms mokykloms ir mecenatystei skirtas dienas. Jaunimo darbuotojo diena […]

17 balandžio, 2024

Šiandien prie Panevėžio rajono savivaldybės administracijos pastato vyko šimtmetį šiemet mininčios Lietuvos dainų šventės įamžinimui skirto ąžuoliuko sodinimo akcija. Medelį […]

17 balandžio, 2024

Jubiliejinis festivalis Rokiškyje dovanojo emocijas ir puikų laiką ne tik žiūrovams, bet ir suteikė kūrybos džiaugsmo bei patirčių festivalio dalyviams. […]

17 balandžio, 2024

„NuSPACES. Branduolinės erdvės: atominio kultūros paveldo bendruomenės, materialumai ir vietovės“ yra tarptautinis mokslo projektas, 2021–2024 m. vykdytas trijose šalyse – […]

17 balandžio, 2024

Balandžio 15 dieną Telšių kultūros centras tradiciškai atvėrė savo duris ne tik kultūros mylėtojams, bet ir visiems, norintiems šią dieną […]