Šiaulių miesto meras: nugyventi ne tik magistraliniai keliai, bet ir miestų gatvės – būtina inventorizacija ir veiksmų planas
Šiauliai nuosekliai investuoja į susisiekimo infrastruktūrą, mieste atnaujinamos gatvės, šaligatviai, dviračių takai. Nepaisant visų dedamų pastangų, nepatenkinamos būklės kelių vis daugėja. Šiaulių miesto savivaldybė atliko miesto gatvių infrastruktūros analizę, siekdama įvertinti, ar dabartinis finansavimo lygis, skiriamas gatvių remontui, leidžia užtikrinti stabilią gatvių priežiūrą – gauti rezultatai nedžiugina.
Dabartinis finansavimas nepakankamas
Atlikta analizė parodė, kad nepriklausomai nuo to, kad paskutinius 6 metus gatvių remontui skiriamos lėšos buvo 5 ir daugiau kartų didesnės, lyginant su ankstesniais laikotarpiais, neįmanoma kompensuoti dangų būklės blogėjimo, kai net keletą dešimtmečių, iki 2018 metų, gatvių infrastruktūrai buvo skiriamas minimalios kelių priežiūros fondo ir savivaldybės lėšos, neužtikrinančios net esamos būklės palaikymo.
Šiaulių miesto savivaldybė, matydama, kad gatvių būklė kasmet blogėja ir valstybės skiriamas kelių priežiūros fondo finansavimas neužtikrina esamos būklės palaikymo, nuo 2018 m. pradėjo papildomai tam skirti savivaldybės biudžeto, kitų finansavimo šaltinių, paskolų lėšas.
Palyginimui, 2018-2023 metų laikotarpiu valstybės finansavimas kelių priežiūros programos lėšomis sudarė apie 42 mln. Eur, o Savivaldybė papildomai skyrė dar apie 67 mln. Eur savo biudžeto, paskolos, Europos Sąjungos lėšų.
„Matydami, jog net ir toks finansavimas yra nepakankamas, 2024 metais susiplanavome dvigubai didesnes lėšas ir prie valstybės skirtų 8,7 mln., papildomai skyrėme 17,2 mln. Eur. Nepaisant visų mūsų pastangų, matome, kad Šiaulių mieste nepatenkinamos būklės gatvių yra apie 66 proc., kasmet šis skaičius auga“, – kreipdamasis į Lietuvos savivaldybių asociaciją (LSA) ir LR Susisiekimo ministeriją į problemą dėmesį atkreipė meras Artūras Visockas.
Be valstybės pagalbos savivaldybės su šia problema nepajėgs susitvarkyti
Šiaulių miesto savivaldybės atlikta analizė parodė, kad bendras minimalus poreikis esamos infrastruktūros būklės stabilizavimui sudaro apie 160 mln. Eur. Miesto meras pabrėžia, kad šios lėšos turėtų būti skiriamos artimiausiu, ne ilgesniu kaip 3-5 metų, laikotarpiu. Laiku negavus valstybės finansavimo bus prarasta esama gatvių infrastruktūra, dalies gatvių lauks visiškas dangos nusidėvėjimas.
„Bendras gatvių infrastruktūroje susikaupusių problemų sprendimas, ypatingą dėmesį skiriant pėsčiųjų, dviračių infrastruktūrai, saugiam eismui užtikrinti dabartiniu preliminariu vertinimu gali siekti 230-240 mln. Eur, svarbu pabrėžti, kad savivaldybė viena be valstybės pagalbos nėra pajėgi jų išspręsti“, – teigia A. Visockas.
Šiaulių meras kreipėsi į LSA ir Susisiekimo ministeriją: reikalingi skuboti sprendimai
Šiaulių miesto meras kreipdamasis į LSA ir Susisiekimo ministeriją pasiūlė apsvarstyti šiuos gatvių sektoriaus finansavimo būdus:
- peržiūrėti LR Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatyme numatytas kelių mokesčio lengvatas;
- padidinti valstybės biudžeto lėšomis prisidėjimą prie savivaldybės gatvių (kelių) sektoriaus statybos ir priežiūros finansavimo;
- peržiūrėti koncesijos, viešos ir privačios partnerystės bei kitų bendradarbiavimo su verslu modelių teisinį reguliavimą, skatinant į šios problemos sprendimą įtraukti ir verslą;
- peržiūrėti savivaldybių skolinimosi galimybes investicinių projektų finansavimui;
- peržiūrėti LR Savivaldybių infrastruktūros plėtros įstatymo nuostatas, numatant sąlygas, motyvuojančias verslą daugiau investuoti į savivaldybių infrastruktūrą.