rugpjūčio 2, 2017
Paulius Sviklas / 15min.lt
Vilniaus susisiekimo ateitis: metro – ne šiandien, tramvajus – turbūt niekada

Posakis „Vilnius skęsta spūstyse“ gali būti šifruojamas dviprasmiškai: Lietuvos sostinės gyventojai kasdien piko metu susiduria su didelėmis spūstimis, o kaip parodė pastarųjų savaičių įvykiai, po stipraus lietaus – ir su ežerais viduryje miesto. Abiem atvejais susisiekimas mieste tampa komplikuotas, tad kokias alternatyvas turi vilniečiai?

Visą miesto transportą galima skirstyti į dvi rūšis: asmeninis ir viešasis. Apie susisiekimo galimybes asmeniniu transportu bei Vilniaus gatvių ateitį rašėme praėjusią savaitę, tad dabar – laikas viešajam, kurio galimybės kur kas didesnės.

Metro šiandien nereikalingas

Sostinėje veikia nemaža metro entuziastų grupelė, atlikusi begalę analizių ir tyrimų apie metropoliteno įrengimo galimybes didžiausiame Lietuvos mieste. Be to, metro trasos Vilniuje buvo planuojamos netgi sovietmečiu – yra išlikę 40-ies metų senumo brėžiniai, o vienai linijai iš Pilaitės į centrą netgi paliktas specialus ruožas.

Tačiau vyriausiasis Vilniaus architektas Mindaugas Pakalnis apie tokią transporto priemonę nekalba optimistiškai. Jo manymu, šiandien sostinei tokia susisiekimo priemonė – nereikalinga.

„Niekada nesakyk niekada. Dabartinis miesto tankis ir transporto srautai mums neleidžia planuoti tokio pajėgumo transporto priemonės. Miestas yra gana išdraikytas, nėra nei darbo vietų, nei gyventojų koncentracijos tam tikrose linijinėse struktūrose, palei vieną gatvę, kad būtų galima vieną iš maršrutų paversti kitu lygiu – po žeme ar pakelti į orą. Pirmoje vietoje tokiai transporto priemonei yra keleivių srautas“, – aiškino architektas.

Jis pabrėžė, kad tokia nuomonė yra tik šiandien, o po 10 ar 15 metų situacija gali pasikeisti. Investuoti milijonus į naują transporto rūšį, kuri galbūt niekada neatsipirks, šiandien būtų naivu – juolab kad technologijų vystymasis yra itin spartus ir po kurio laiko gali atsirasti naujų, greičiau įgyvendinamų ir pigesnių sprendimų. Kita vertus, šios idėjos specialistas visiškai nurašyti nesiekia.

„Dabar kalbėti apie statybą akivaizdžiai per anksti, tačiau, planuodami miestą, mes paliekam papildomus koridorius, kuriuose būtų galima įrengti ir naujas transporto priemones“, – pasakojo M.Pakalnis.

Tie koridoriai – laisvos, neužstatytos vietos, kuriomis galima būtų kasti tunelius ar tiesti bėgius. Dažniausiai tai – plačios skiriamosios juostos, kaip kad Pilaitės pr., T. Narbuto g., dalyje Geležinio Vilko bei Ukmergės gatvių.

„Artimiausius 5 metus to tikrai nereikės, bet po 15 ar 20 – visko gali būti. Niekas negali pasakyti, kaip bus. Yra technikos pažanga ir miesto raida: iš dabartinės raidos nepanašu, kad taip atsitiks, tačiau gali būti ir kitaip“, – svarstė architektas.

Jo teigimu, apie metro reikalingumą galima svarstyti tuomet, kai esamas viešojo transporto naudotojų skaičius nebetelpa į autobusus: vaizdžiai tariant, kai vienas žmonių pilnas autobusas nuvažiuoja, o kitas pilnas atvažiuoja iškart po jo.

„Tik tuomet galima pagalvoti apie galingesnę transporto priemonę – tokia šiandien yra metro. Tačiau kol mūsų keleivių srautas maršrutuose padidės apie 4 kartus, dar nueisim ilgą kelią. Visiškai neaišku, kokios transporto rūšys bus tuo metu, kai mes turėsim tokį srautą“, – nuo spėliojimų susilaikė M.Pakalnis.

Tramvajaus alternatyvai linija rezervuota

Buvęs Vilniaus meras Artūras Zuokas prieš kelerius metus garsiai kalbėjo apie tramvajaus liniją nuo Santariškių iki traukinių stoties, kuri būtų įrengta jau 2019-aisiais. Pasikeitus valdantiesiems, kalbos nutilo, tačiau Vilniaus detaliajame plane tokia atkarpa vis dar pažymėta. Ką ji reiškia?

„Ten buvo pasakyta greitojo elektrinio transporto rūšis. Dabartiniam bendrajame plane mes kalbame apie greito visuomeninio transporto rūšį, kuri juda atskira juosta. Tai nebūtinai turi būti tramvajus ant geležinių bėgių, tai gali būti tramvajus ant virtualių bėgių, arba tramvajaus ir autobuso hibridas, kuris veža tokį patį skaičių žmonių kaip ir tramvajus“, – aiškino M.Pakalnis.

Jo teigimu, transporto rūšių vystymasis šiomis dienomis yra pernelyg greitas, tad bendrajame plane nėra tikslinga nurodyti konkrečią transporto rūšį. Todėl pati idėja, kad Santariškės su traukinių stotimi būtų sujungta nauja transporto rūšimi, išlieka.

„Jau dabar yra greitųjų autobusų linija, plečiamos viešojo transporto juostos ir yra planuojamas kokybinis šuolis įvedant bus-rapid transit sistemą (kai viešajam transportui suteikiami prioritetai pasitelkiant šviesoforus ir kitas eismo reguliavimo priemones). Tuomet pagal keleivių srautus matysime, ar reikia papildomos transporto rūšies“, – sakė sostinės architektas.

M.Pakalnis samprotavo, kad tiesti naujus bėgius dabartinėje situacijoje vargu ar apsimoka. Miestas vietomis apgyvendintas tankiai, o naujos infrastruktūros sukūrimas kainuoja velniškai daug. Kaip gerą alternatyvos pavyzdį specialistas įvardijo Olandijos miestą Eindhoveną – jame neseniai pradėjo važinėti ilgieji autobusai, kurie greitu metu bus varomi vien elektra.

„Yra didelių investicijų į bėgius, kai dabar patys autobusai yra pasiekę tokį lygį, kad jie niekuo nesiskiria nuo tramvajaus. Pagal magnetinius jutiklius važiuojantys autobusai tiksliai išlaiko trajektoriją ir jau dabar gali judėti be vairuotojo, reikia tik infrastruktūrą pritaikyti, Kelių eismo taisykles sutvarkyti – saugumą užtikrinti. Be to, autobusai avariją ar kitą kliūtį gali apvažiuoti, todėl jie patogesni. Kai kurie ES miestai jau bando tokias sistemas“, – pasakojo architektas.

Jis pridūrė, kad tokiai sistemai būtina atskira eismo juosta, tačiau tai Vilniuje nėra didelė problema, mat savivaldybės atstovų galvoje ir taip numatyta viešojo transporto eismo juostų plėtra.

„Tuomet viešasis nestovi spūstyse ir jo grafikas yra prognozuojamas“, – pagrindinį privalumą pabrėžė M.Pakalnis.

Share Button


rugsėjo 25, 2020

Vilniaus miesto savivaldybė ragina paskubėti metalinių garažų savininkus nusikelti ant valstybinės žemės stovinčius garažus. Prie garažų nukėlimo proceso Vilniuje jungiasi ir […]

rugsėjo 24, 2020

Visą vasarą Lukiškių aikštėje veikusio dirbtinio paplūdimio idėja patiko vilniečiams – sostinės gyventojų apklausa parodė, kad dauguma teigiamai įvertino tokį […]

rugsėjo 22, 2020

Vaikus su autizmo spektro sutrikimu auginančios šeimos yra patyrusios, kaip kartais sunku būna išeiti į viešumą ar dalyvauti veiklose su […]

rugsėjo 18, 2020

Rugsėjo 17 d. asociacija Lietuvos socialinių inovacijų klasteris pakvietė į diskusiją „Sumanios ir atviros visuomenės kūrimas įveiklinant buvusį augustinų vienuolyno […]

rugsėjo 18, 2020

Šiemet pušynai tikrai dosnūs grybų ir uogų. Aktyviai praleisti laiką gamtoje,   pasidžiaugti  rudeniu,   pasivaikščioti  gražiais miškais bei paieškoti rudens gėrybių, […]

rugsėjo 16, 2020

Vilnius sistemiškai peržvelgia naujai projektuojamų statinių parkavimo koeficientų zonas miesto centrinėse dalyse. Vilniaus miesto Taryba šiandien patvirtino projektą, inspiruotą Stoties […]

rugsėjo 16, 2020

Likus pustrečių metų iki 700-ojo Vilniaus miesto gimtadienio ir aktyviai kuriant šventės koncepciją, sostinės Taryba pritarė siūlymui paskelbti atvirą idėjų konkursą […]

rugsėjo 14, 2020

Naujaisiais mokslo metais sostinės M. Mažvydo progimnazijos mokinius pasitiko naujas, renovuotas mokyklos sporto aikštynas. Kūno kultūra šiltuoju metų laiku moksleiviai […]

rugsėjo 13, 2020

  Nacionalinis visuomenės sveikatos centras (NVSC) praneša, kad Vilniaus Gabijos progimnazijoje šiandien ryte nustatyti 6 koronavirusinės infekcijos atvejai mokiniams. Tik […]

rugsėjo 10, 2020

Pirmą kartą organizuota ir tris savaites trukusi saugaus eismo stotelių kelionė po Lietuvą baigėsi – 62 saugaus eismo stotelėse apsilankė […]

rugsėjo 10, 2020

Nuo šiandien (rugsėjo 10 dienos 14 val.) šalia mobiliojo punkto (V. Gerulaičio g. 1 Vilniuje) laikinoje testavimo patalpoje pradedamas sostinės […]

rugsėjo 8, 2020

Nuo sostinės Šeimyniškių iki Tuskulėnų gatvės nutiestas naujas 1 km ilgio šaligatvis ir dviračių takas sujungė du sostinės rajonus, kurie […]

rugsėjo 8, 2020

Vilnius siūlo Lietuvoje įteisinti Nyderlanduose ir Belgijoje taikomą „dviračių gatvės“ reglamentavimą. Į gerąją šių valstybių praktiką dėmesį atkreipė Vilniaus miesto […]

rugsėjo 8, 2020

Kartu su „Sostinės dienomis“ nuo penktadienio iki sekmadienio vakaro Lukiškių aikštėje šurmuliavo ir „Vilniaus sporto festivalis“, kuriame lankytojai galėjo ne […]

rugsėjo 4, 2020

Su triukšminga ir sportiška nuotaika penktadienio pavakarę buvo atidarytas „Vilniaus sporto festivalis“, kuriame visą savaitgalį kuždės įvairiausių sporto šakų būreliai, […]

rugsėjo 3, 2020

Šį rudenį Vilniaus miesto savivaldybė klientus pasitinka naujove – nuo šiandien vilniečiai, atvykę į Savivaldybę, vienoje vietoje galės gauti Savivaldybės […]

rugsėjo 2, 2020

Vilniaus įgulos karininkų ramovėje vyko Nepriklausomybės gynėjų sąjungos (NGS) visuotinis-ataskaitinis susirinkimas, kuriame buvo išrinkta nauja organizacijos valdyba iš 17 asmenų. […]

rugpjūčio 31, 2020

Pasibaigus vasaros sezonui Vilniaus miesto savivaldybė trečiadienį pradės Lukiškių aikštėje esančio dirbtinio paplūdimio „Open Beach“ ardymo darbus. Darbai turėtų tęstis […]

rugpjūčio 31, 2020

Sekmadienio pavakarę Vilniuje, S. Daukanto aikštėje priešais Prezidentūrą, finišavo ralis „Aplink Lietuvą 2020“, kurį nuo pat pirmojo, įvykusio 1931 m., […]

rugpjūčio 30, 2020

Šis šeštadienis grigiškiečiams ypatingas – bendruomenė rinkosi į naująją Šventosios dvasios bažnyčią, kur vyko iškilmingas jos pašventinimas. Su aktyvia bendruomene […]