rugpjūčio 2, 2017
Paulius Sviklas / 15min.lt
Vilniaus susisiekimo ateitis: metro – ne šiandien, tramvajus – turbūt niekada

Posakis „Vilnius skęsta spūstyse“ gali būti šifruojamas dviprasmiškai: Lietuvos sostinės gyventojai kasdien piko metu susiduria su didelėmis spūstimis, o kaip parodė pastarųjų savaičių įvykiai, po stipraus lietaus – ir su ežerais viduryje miesto. Abiem atvejais susisiekimas mieste tampa komplikuotas, tad kokias alternatyvas turi vilniečiai?

Visą miesto transportą galima skirstyti į dvi rūšis: asmeninis ir viešasis. Apie susisiekimo galimybes asmeniniu transportu bei Vilniaus gatvių ateitį rašėme praėjusią savaitę, tad dabar – laikas viešajam, kurio galimybės kur kas didesnės.

Metro šiandien nereikalingas

Sostinėje veikia nemaža metro entuziastų grupelė, atlikusi begalę analizių ir tyrimų apie metropoliteno įrengimo galimybes didžiausiame Lietuvos mieste. Be to, metro trasos Vilniuje buvo planuojamos netgi sovietmečiu – yra išlikę 40-ies metų senumo brėžiniai, o vienai linijai iš Pilaitės į centrą netgi paliktas specialus ruožas.

Tačiau vyriausiasis Vilniaus architektas Mindaugas Pakalnis apie tokią transporto priemonę nekalba optimistiškai. Jo manymu, šiandien sostinei tokia susisiekimo priemonė – nereikalinga.

„Niekada nesakyk niekada. Dabartinis miesto tankis ir transporto srautai mums neleidžia planuoti tokio pajėgumo transporto priemonės. Miestas yra gana išdraikytas, nėra nei darbo vietų, nei gyventojų koncentracijos tam tikrose linijinėse struktūrose, palei vieną gatvę, kad būtų galima vieną iš maršrutų paversti kitu lygiu – po žeme ar pakelti į orą. Pirmoje vietoje tokiai transporto priemonei yra keleivių srautas“, – aiškino architektas.

Jis pabrėžė, kad tokia nuomonė yra tik šiandien, o po 10 ar 15 metų situacija gali pasikeisti. Investuoti milijonus į naują transporto rūšį, kuri galbūt niekada neatsipirks, šiandien būtų naivu – juolab kad technologijų vystymasis yra itin spartus ir po kurio laiko gali atsirasti naujų, greičiau įgyvendinamų ir pigesnių sprendimų. Kita vertus, šios idėjos specialistas visiškai nurašyti nesiekia.

„Dabar kalbėti apie statybą akivaizdžiai per anksti, tačiau, planuodami miestą, mes paliekam papildomus koridorius, kuriuose būtų galima įrengti ir naujas transporto priemones“, – pasakojo M.Pakalnis.

Tie koridoriai – laisvos, neužstatytos vietos, kuriomis galima būtų kasti tunelius ar tiesti bėgius. Dažniausiai tai – plačios skiriamosios juostos, kaip kad Pilaitės pr., T. Narbuto g., dalyje Geležinio Vilko bei Ukmergės gatvių.

„Artimiausius 5 metus to tikrai nereikės, bet po 15 ar 20 – visko gali būti. Niekas negali pasakyti, kaip bus. Yra technikos pažanga ir miesto raida: iš dabartinės raidos nepanašu, kad taip atsitiks, tačiau gali būti ir kitaip“, – svarstė architektas.

Jo teigimu, apie metro reikalingumą galima svarstyti tuomet, kai esamas viešojo transporto naudotojų skaičius nebetelpa į autobusus: vaizdžiai tariant, kai vienas žmonių pilnas autobusas nuvažiuoja, o kitas pilnas atvažiuoja iškart po jo.

„Tik tuomet galima pagalvoti apie galingesnę transporto priemonę – tokia šiandien yra metro. Tačiau kol mūsų keleivių srautas maršrutuose padidės apie 4 kartus, dar nueisim ilgą kelią. Visiškai neaišku, kokios transporto rūšys bus tuo metu, kai mes turėsim tokį srautą“, – nuo spėliojimų susilaikė M.Pakalnis.

Tramvajaus alternatyvai linija rezervuota

Buvęs Vilniaus meras Artūras Zuokas prieš kelerius metus garsiai kalbėjo apie tramvajaus liniją nuo Santariškių iki traukinių stoties, kuri būtų įrengta jau 2019-aisiais. Pasikeitus valdantiesiems, kalbos nutilo, tačiau Vilniaus detaliajame plane tokia atkarpa vis dar pažymėta. Ką ji reiškia?

„Ten buvo pasakyta greitojo elektrinio transporto rūšis. Dabartiniam bendrajame plane mes kalbame apie greito visuomeninio transporto rūšį, kuri juda atskira juosta. Tai nebūtinai turi būti tramvajus ant geležinių bėgių, tai gali būti tramvajus ant virtualių bėgių, arba tramvajaus ir autobuso hibridas, kuris veža tokį patį skaičių žmonių kaip ir tramvajus“, – aiškino M.Pakalnis.

Jo teigimu, transporto rūšių vystymasis šiomis dienomis yra pernelyg greitas, tad bendrajame plane nėra tikslinga nurodyti konkrečią transporto rūšį. Todėl pati idėja, kad Santariškės su traukinių stotimi būtų sujungta nauja transporto rūšimi, išlieka.

„Jau dabar yra greitųjų autobusų linija, plečiamos viešojo transporto juostos ir yra planuojamas kokybinis šuolis įvedant bus-rapid transit sistemą (kai viešajam transportui suteikiami prioritetai pasitelkiant šviesoforus ir kitas eismo reguliavimo priemones). Tuomet pagal keleivių srautus matysime, ar reikia papildomos transporto rūšies“, – sakė sostinės architektas.

M.Pakalnis samprotavo, kad tiesti naujus bėgius dabartinėje situacijoje vargu ar apsimoka. Miestas vietomis apgyvendintas tankiai, o naujos infrastruktūros sukūrimas kainuoja velniškai daug. Kaip gerą alternatyvos pavyzdį specialistas įvardijo Olandijos miestą Eindhoveną – jame neseniai pradėjo važinėti ilgieji autobusai, kurie greitu metu bus varomi vien elektra.

„Yra didelių investicijų į bėgius, kai dabar patys autobusai yra pasiekę tokį lygį, kad jie niekuo nesiskiria nuo tramvajaus. Pagal magnetinius jutiklius važiuojantys autobusai tiksliai išlaiko trajektoriją ir jau dabar gali judėti be vairuotojo, reikia tik infrastruktūrą pritaikyti, Kelių eismo taisykles sutvarkyti – saugumą užtikrinti. Be to, autobusai avariją ar kitą kliūtį gali apvažiuoti, todėl jie patogesni. Kai kurie ES miestai jau bando tokias sistemas“, – pasakojo architektas.

Jis pridūrė, kad tokiai sistemai būtina atskira eismo juosta, tačiau tai Vilniuje nėra didelė problema, mat savivaldybės atstovų galvoje ir taip numatyta viešojo transporto eismo juostų plėtra.

„Tuomet viešasis nestovi spūstyse ir jo grafikas yra prognozuojamas“, – pagrindinį privalumą pabrėžė M.Pakalnis.

Share Button


rugpjūčio 11, 2020

Sekmadienį Baltarusijoje vyko prezidento rinkimai, kuriuos opozicija ir nepriklausomi rinkimų stebėtojai laiko nesąžiningais – rezultatai buvo klastojami, o daugybei baltarusių […]

rugpjūčio 6, 2020

Rytoj sukaks mėnuo nuo liepos 7-osios, kai Vilniaus senamiestis pradėtas vaduoti iš automobilių įvedant naują – kilpinį – eismo organizavimą. […]

rugpjūčio 4, 2020

Šiandien Pilaitėje atidarytas išskirtinis, iš pagrindų renovuotas, Pilaitės gimnazijos sporto aikštynas. Atnaujintas stadionas išsiskiria pripučiamu kupolu, kuris leis tiek jauniesiems […]

rugpjūčio 4, 2020

Daugybę naujakurių turinčioje sostinės Paplaujos rajono Manufaktūrų gatvėje tęsiant infrastruktūros atnaujinimo darbus ima ryškėti būsimo bulvaro veidas. Šiandien čia įrenginėjamos […]

liepos 31, 2020

Iki rugsėjo galo nelegalių metalinių garažų savininkai Vilniuje yra raginami geruoju atlaisvinti kelis dešimtmečius metaliniais garažais užstatytą valstybinę žemę. Pašalinus […]

liepos 31, 2020

Liepos 29d. Vilniaus Švč. Trejybės Graikų apeigų katalikų bažnyčioje vyko dokumentų ir nuotraukų parodos „Andrejus Šeptickis. Didysis. Nepažintasis“, skirtos Ukrainos Graikų Apeigų Katalikų Bažnyčios metropolito Andrejaus Šeptickio (1865–1944) 155-osioms […]

liepos 31, 2020

VšĮ „Sveikas miestas“ tęsia veiksmus, skirtus skatinti sostinės piliečius gyventi sportiškai ir aktyviai. Nuo rugpjūčio mėnesio atnaujintame sporto aikštyne šalia […]

liepos 30, 2020

Lietuvoje vėl išaugus patvirtintų koronaviruso atvejų skaičiui, Vilniaus miesto savivaldybė, siekdama pažaboti galimą antrąją COVID-19 bangą sostinėje, atnaujino veiksmų planą […]

liepos 27, 2020

Vilniaus savivaldybė paskirstė 401 tūkst. Eur kultūros ir kūrybinių industrijų srities organizacijų veiklos palaikymui bei patirtiems nuostoliams dėl pandemijos kompensuoti. […]

liepos 22, 2020

Mažos detalės gali sukurti didelius pokyčius. Šimtą žaliųjų salelių – poilsio skverų daugiabučių kiemuose – suplanavusi Vilniaus miesto savivaldybė tikisi, […]

liepos 21, 2020

Gėlės dėžutėje – išskirtinis ir stilingas pasirinkimas, kai siekiama nustebinti artimą žmogų. Tokia dovana itin universali, tad gali būti tinkama […]

liepos 20, 2020

Sekmadienį Vingio parke vyko tradicinis tarptautinis Vilniaus 100 km bėgimas, šįkart pasižymėjęs atkaklia kova ir įspūdingais moterų rezultatais. Aukso medalius […]

liepos 17, 2020

Jau daugiau nei tris savaitės pačiame Vilniaus centre – atnaujintame sporto aikštyne prie Baltojo tilto – verda aktyvus gyvenimas. Krepšininkai, […]

liepos 17, 2020

Nacionalinis visuomenės sveikatos centras informuoja, kad 2020-07-16 yra gauta informacija apie teigiamą COVID-19 testą, nustatytą 53 m. moteriai, gyv. Kėdainių […]

liepos 16, 2020

Garsiausių pasaulio kūrėjų skulptūrą Lietuvoje eksponuojančiame muziejuje, Europos parke, šią vasarą rengiama lenkų skulptoriaus Jeržio „Jotkos“ Kedzioros (Jerzy Jotka Kędziora) […]

liepos 15, 2020

Birželio viduryje prasidėjęs renovuotų mokyklų stadionų atidarymas įgauna pagreitį: sostinės gyventojai sportuoti ir aktyviai leisti laiką gali jau 4 atnaujintuose mokyklų […]

liepos 15, 2020

Vilniaus miesto savivaldybė ir VšĮ „Sveikas miestas“ pristato nemokamas treniruotes naujai įrengtoje 100 km trasoje aplink Lietuvos sostinę. Iki rugsėjo […]

liepos 15, 2020

Vilniaus miesto savivaldybė kviečiasi verslo lyderius, profesionalus į tris savivaldybės įmonių valdybas – prasideda atrankos į „Vilniaus atliekų sistemos administratoriaus“ […]

liepos 14, 2020

Šiais metais antrus metus iš eilės vasaros skaitykla veikia jau pamėgtoje vilniečių vietoje – Bernardinų sode. Džiugu, kad jau netrukus […]

liepos 13, 2020

ilnius siūlo įvairių būdų judėjimui po miestą ir pristato visus juos sujungiantį vardą JUDU. Judumo pokyčiai sostinėje įvairūs – gerėja […]