8 vasario, 2024
Komentuoja advokatų kontoros „Sorainen“ ekspertė Indrė Pelėdaitė ir teisininkas Dominykas Kulakas

Draudikai pataria, kaip valdyti kibernetinius incidentus

„Sorainen“ ekspertė Indrė Pelėdaitė

Naujienų portalų antraštės skelbia pranešimus apie Lietuvoje vykstančius kibernetinius incidentus. Neseniai paskelbta, kad „Telegram“ tinkle buvo paviešinta apie 1,5 tūkst. „Rimi“, „IKI“ ir „Senukų“ prekybos centro klientų duomenų, kurie buvo naudojami bandant prisijungti prie šių prekybos tinklų vartotojų paskyrų. Prekybos centrai patvirtino, kad informacija nutekinta iš jų duomenų bazių, buvo imtasi atitinkamų saugumo priemonių situacijai suvaldyti ir žalai mažinti, pradėtas vidinis tyrimas.

Įdomu tai, kad IBM Corporation duomenimis (Cost of a Data Breach Report 2023, IBM Security), vieno asmens duomenų pažeidimo kaina pasaulyje vidutiniškai siekia 165 JAV dolerius (apie 152 eurus). Atitinkamai, hipotetiškai skaičiuojant anksčiau minėtų prekybos centrų sukeltą žalą tretiesiems asmenims, vien ji galėtų siekti apie 220 tūkst. eurų. Tikėtina, kad reikalavimas Lietuvoje būtų mažesnis už pasaulinį vidurkį, tačiau tai nėra vieninteliai nuo kibernetinio incidento nukentėjusios įmonės nuostoliai – didžiausią pyrago dalį sudaro negautos pajamos dėl incidento sutrikdytos verslo veiklos, išlaidos ekspertams, duomenų atkūrimui ir kita.

Nesvarbu, ar internetas naudojamas tik pramogoms ir kasdieniams buities poreikiams tenkinti, smulkaus verslo ar didesnės organizacijos veiklai palaikyti ir vykdyti, galimybė nukentėti nuo kibernetinės atakos pastaruoju metu yra ypač išaugusi. Supratimas ir gebėjimas greitai ir efektyviai reaguoti į įvykusį kibernetinį incidentą gali padėti sumažinti žalą ar net apsaugoti informaciją.

Vienas efektyviausių būdų mažinti kibernetinių rizikų grėsmę yra kibernetinių rizikų draudimas. Apsidraudus paprastai kibernetinio incidento pasekmių valdymą perima draudikas, kuris turi tam iš anksto parengtas informacinių technologijų, viešųjų ryšių, teisininkų ir kitų specialistų komandas, užtikrinančias efektyviausią rizikų ir nuostolių mažinimą. Nuolat susidurdami su apdraustuosius ištikusiais kibernetiniais incidentais ir jų pasekmių valdymu, draudikai yra sukaupę nemenką patirtį, kuri leidžia efektyviai kovoti su kibernetinėmis grėsmėmis ir optimizuoti esamų išteklių panaudojimą įvykus incidentui.

Iš kibernetinių incidentų valdymo praktikos dirbant su didžiausiais pasaulio draudikais, išskiriame pagrindines draudikų teikiamas rekomendacijas verslui, susidūrusiam su kibernetiniu incidentu. Verta paminėti, kad dalis žemiau pateikiamų rekomendacijų tam tikrais atvejais tampa reikalavimais būsimiems draudėjams, kurie užtikrina pakankamą bendrovės pasiruošimą ir pajėgumą kovoti su įvykusiu incidentu.

  1. Krizės valdymo planas. Planas yra vienas pirmųjų įrankių ir bene svarbiausių veiksnių, padedančių suvaldyti krizinę situaciją. Krizės valdymo planas turėtų įvardinti ne tik už incidento valdymo sprendimus atsakingus asmenis (paprastai tai yra bendrovės vadovas ir teisininkas), bet ir paskirtus projekto vadovus, kurie galėtų reaguoti į incidentą 24/7 režimu. Planas turi apimti aiškų vidaus komandos vaidmenų pasiskirstymą bei išorės specialistų (informacinių technologijų, viešųjų ryšių, komunikacijos, teisininkų) įtraukimą. Šie specialistai padėtų nukentėjusiai bendrovei veikti operatyviai kuriant strateginę komunikaciją, telkiant reikalingus pajėgumus ir atliekant būtinus veiksmus, padėsiančius suvaldyti krizę bei mažinti galimą žalą. Kibernetiniam incidentui iš anksto pasirengusi įmonė gali sėkmingiau sumažinti nuostolius, nes kiekvienas komandos narys tiksliai žinotų, kokios yra jo pareigos ir kokius veiksmus reikia atlikti sužinojus apie įvykusį kibernetinį incidentą.
  2. Vidinė komunikacija. Ypač svarbi savalaikė komunikacija su darbuotojais ir aktyvus informacijos judėjimas tarp atskirų bendrovės padalinių ar komandų. Geroji praktika rodo, kad planuoti tolesnius veiksmus ir apsikeisti dideliais nuolat atsinaujinančios informacijos srautais padeda periodiniai (dažniausiai net kasdieniai) bendri kibernetinio incidento valdymo komandos skambučiai. Šiuo atveju gali praversti ir papildomas vidinės komunikacijos kanalas, kadangi įvykus kibernetiniam incidentui įprastai naudojamos programos gali neveikti. Siekiant užtikrinti veiklos tęstinumą, viešųjų ryšių specialistai turėtų būti pasitelkiami ir vidinei komunikacijai, kuri užtikrintų pasitikėjimą vadovybe ir savalaikę informacijos sklaidą.
  3. Įrodymų išsaugojimas ir pranešimai institucijoms. Priklausomai nuo įmonės veiklos, kibernetinio incidento pobūdžio ir pasekmių, kibernetinį incidentą patyrusiai įmonei gali tekti pareiga apie patirtą incidentą pranešti Nacionalinio kibernetinio saugumo centrui arba Valstybinei duomenų apsaugos inspekcijai. Šių institucijų informavimo terminai kartais gali būti vos kelios valandos, todėl svarbi greita reakcija ir iniciatyvumas. Nepaisant įtampos ir chaoso, kuris neretai sukausto kibernetinį incidentą patyrusias įmones, svarbu reaguoti profesionaliai ir apgalvoti tolimesnius veiksmus. Bendrovė turėtų koncentruotis ne tik į incidento pasekmių šalinimą ir galimos žalos mažinimą, bet ir nepamiršti, kad institucijos ar draudikas gali reikalauti pateikti įvykusio kibernetinio incidento įrodymų, užfiksuotų, pavyzdžiui, informacinių technologijų specialistų. Tai gali būti informacija apie incidento pradžią ir požymius, kenkėjiškos programinės įrangos plitimą, apsaugos sistemų reagavimą ir kita.
  4. Išorinė komunikacija. Išorinė komunikacija turi būti kruopščiai planuojama. Dažnai ją organizuoti pasitelkiami išoriniai viešųjų ryšių profesionalai, kurie sudaro komunikacijos planą kiekvieną viešą pranešimą derinant su teisininkais ir taip valdant galimą kaltės pripažinimo, nepakankamai tikslios informacijos platinimo ar kitas rizikas. Kai kibernetinis incidentas paveikia plataus rato asmenų jautrius duomenis, tikėtina greita ir audringa visuomenės reakcija, tad rekomenduojama nedelsiant parengti komunikacijos planą ir greitai reaguoti į įvykius. Planuojant išorinę komunikaciją, nereikėtų pamiršti ir tikėtino didelio vartotojų užklausų ar skambučio kiekio, į kuriuos privalės reaguoti nuo kibernetinio incidento nukentėjusi bendrovė. Esant didesniam užklausų kiekiui, nukentėjusiai bendrovei rekomenduojama pasitelkti išorinio skambučių centro specialistus, kurie galėtų organizuoti ir palaikyti komunikaciją su nukentėjusiais asmenimis bei atsakyti į gaunamas užklausas. Jei užklausų kiekis masinis, galima pasinaudoti atsakymų automatizavimo galimybe.
  5. Laikas. Įvykus kibernetiniam incidentui, svarbi kiekviena akimirka, nes su kiekviena minute didėja nukentėjusios bendrovės patiriama žala. Apie kibernetinį incidentą per įstatyme numatytą laiką turi būti informuojamos ir valstybinės institucijos. Todėl kaip įmanoma greičiau apie incidentą turėtų būti informuojama visa bendrovės kibernetinio saugumo komanda ir aktyvuojamas rizikos valdymo planas.

Kiekvienas kibernetinis incidentas yra skirtingas – skiriasi nukentėjusios bendrovės veiklos pobūdis, klientai, partneriai, mastas, teritorija. Visos šios aplinkybės turi esminę įtaką incidento valdymo strategijai ir galimai žalai. Todėl nurodytos rekomendacijos yra bendros, o tinkamiausi sprendimai kiekvienu atveju turėtų būti parenkami individualiai, kruopščiai įvertinus situaciją ir incidento pasekmes pagal bendrovės veiklos pobūdį.

Kibernetinių rizikų draudimu apsidraudusios bendrovės šiuo atveju yra kur kas saugesnėje padėtyje, kadangi krizinės situacijos valdymo planą joms padeda sukurti ir įgyvendinti draudikas ir jo paskirta kibernetinių rizikų valdymo profesionalų komanda. Todėl apsidraudęs verslas dėl kibernetinių incidentų rizikos gali jaustis ramiau jos valdymą perduodamas profesionalams, o pats sutelkdamas visus pajėgumus į sėkmingą verslo vystymą.


3 spalio, 2024

Artėjant Seimo rinkimams „Skaidrinam“ iniciatorius visuomenininkas Andrius Tapinas skelbia, jog parlamentaro mandato siekia 22 „čekiukų“ istorijos dalyviai. Pasak jo, daugiausia […]

3 spalio, 2024

Kauno Kairiojo Nemuno kranto rajonas per artimiausius 6 metus sulauks 250 mln. eurų investicijų. Šią sumą į „Nemunaičių“ kvartalo plėtrą […]

3 spalio, 2024

Nuo 2026 metų sausio 1 d. Lietuvoje parduodantys prekes ir paslaugas teikiantys juridiniai ir fiziniai asmenys turės užtikrinti tiesioginį gyventojų […]

Ingrida Šimonytė. ELTA / Žygimantas Gedvila
3 spalio, 2024

Premjerė Ingrida Šimonytė teigia, kad jai labiausiai apmaudu dėl to, jog Seimui vis dar nepavyko priimti vienos lyties porų partnerystę […]

3 spalio, 2024

Sėkmingas verslas prasideda nuo idėjos, tačiau jo įgyvendinimas – nuo palaikymo, o kartais ir ištiestos pagalbos rankos. Bendruomenės svarbą ir […]

2 spalio, 2024

Rugsėjo 25-ąją į Kalniškių kaimo laukus išriedėjo traktoriai – vagas vertė profesinio meistriškumo konkurso „Jaunasis artojas 2024“ dalyviai. Šį konkursą […]

Dainius Kreivys. ELTA / Marius Morkevičius
2 spalio, 2024

„Nordpool“ elektros biržai trečiadienio rytą fiksavus didelius šuolius, energetikos ministras Dainius Kreivys sako, kad, remontuojant dalį sistemos stabilumą užtikrinančių elektrinių Lietuvoje, […]

2 spalio, 2024

Vilniuje dingusio 15-mečio mama prašo visuomenės padėti ieškoti sūnaus ir visus galinčius prašo įsitraukti į paieškas. Kartu moteris prašo susilaikyti […]

2 spalio, 2024

10-ojoje „Taikos duonos“ konferencijoje Berlyne žemės ūkio ministras Kazys Starkevičius susitiko su naujai paskirtuoju Ukrainos žemės ūkio ministru Vitaliy Koval […]

1 spalio, 2024

Siekiant kovoti su vis dažnėjančiomis priešiškų šalių žvalgybos tarnybų operacijomis, Valstybės saugumo departamentas (VSD) pradeda naują, prieš žmonių verbavimą nukreiptą […]

1 spalio, 2024

Ar kada susimąstėte, kaip vyksta darbas medicinos laboratorijoje, kurioje lašelis kraujo gali parodyti įvairiausius sveikatos sutrikimus? Ar įsivaizduojate, kaip „gimsta“ […]

1 spalio, 2024

Lietuvos verslo konfederacija (LVK) sveikina šių metų rugpjūčio pabaigoje Konkurencijos tarybos pateiktą verslo asociacijų gairių projektą. Vis dėlto išnagrinėjusi šį […]

30 rugsėjo, 2024

Šalies vadovas Gitanas Nausėda viliasi, jog Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV) prezidentas Joe Bidenas, prieš baigdamas savo kadenciją, bus suinteresuotas priimti […]

29 rugsėjo, 2024

Rugsėjį vyko istorinis ir pirmasis komendantūrų savanorių kursas Lietuvoje – keturiolikos asmenų grupė tris kartus po tris dienas per savaitę […]

29 rugsėjo, 2024

Vilniaus oro uoste vėlų šeštadienio vakarą nukrito, kaip manoma, cigarečių kontrabandininkų skraidintas meteorologinis oro balionas. Incidentas oro uosto darbo nesutrikdė, […]

29 rugsėjo, 2024

Joniškio rajone veikianti Darginių žemės ūkio bendrovė (ŽŪB) atleidžia 17 iš 44 darbuotojų. Apie tai įmonė informavo Užimtumo tarnybą. Užimtumo […]

28 rugsėjo, 2024

Žemės ūkio ministerijai pateikus Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros strateginio plano keitimą, administracinės naštos žemdirbiams mažinimas tapo vienu iš […]

28 rugsėjo, 2024

Utenoje vykusios „Samsonas Rally Utena“ ralio organizatoriai teigia, kad tragiškos penktadienio nelaimės, kai lenktyninis automobilis įlėkė į žiūrovų minią, aplinkybės […]

28 rugsėjo, 2024

Utenos rajono meras Marijus Kaukėnas, reaguodamas į penktadienio nelaimę ralio metu, kai lenktyninis automobilis įlėkė į žiūrovų minią, teigia, kad […]

Blue Yellow Medical misijos medikės
27 rugsėjo, 2024

Dešimtmetį trunkantis karas Ukrainoje padarė didžiulę neigiamą įtaką vietiniams gyventojams – nuo fizinių traumų ir netekčių iki psichologinių problemų ir […]