21 rugsėjo, 2021

Ekspertas perspėja: sunkūs vilkikų gedimai kartais nutinka ir dėl noro sutaupyti

„Scania Lietuva“ servisų veiklos vadovas Mindaugas Blužas

Kiekvienas Europos ir Lietuvos keliais riedantis vilkikas jo savininkui yra didžiulė investicija. Visgi kartais vadovaujamasi klaidinga prielaida, jog kol transporto priemonė važiuoja – viskas gerai, ir per mažai dėmesio skiriama reguliariai jos priežiūrai. Pastarasis aspektas itin reikšmingas, mat sunkūs gedimai keliuose gali tapti ne tik brangia, bet ir tragiška pamoka. Specialistas pataria, kokių klaidų nedaryti, kaip atpažinti gedimus ir išvengti net dešimtimis tūkstančių skaičiuojamų nuostolių.

Kelia pavojų ir aplinkiniams

Sunkvežimių gedimai visada yra kur kas rimtesni nei lengvųjų automobilių – vien nepatikrinus padangos slėgio gresia sprogimas, kuris gali apgadinti aplink ją esančias detales. Taip pat nestebint ratų guolių techninės būklės dar didesnę žalą gali sukelti sugadintos stebulės ir ašys. Visa tai lemia neplanuotas ir ilgas vežėjų prastovas. Blogiausia, kai gedimai nutinka reisų į užsienį metu. Pavyzdžiui, Prancūzijoje privačiame kelyje sugedus transporto priemonės turbokompresoriui, o vėliau iš jo išbėgusiai alyvai sugadinus DPF filtravimo elementą ir užteršus duslintuvą, kurį laiką nebenaudojamo sunkvežimio nutempimas ir remontas kainuos keleriopai daugiau nei kitose šalyse.

SCANIA nuotr.Kelyje nutikę gedimai turi įtakos ir eismo saugumui. Ne tam skirtose vietose sustoję vilkikai pablogina kitų eismo dalyvių galimybes vairuoti, vilkikų nuolaužos gali apgadinti kitas transporto priemones ar sukelti eismo įvykių grandinę kelyje. Be to, krovininių automobilių skaičius tik auga – valstybės įmonės „Regitra“ duomenimis, jie pernai sudarė jau 8,4 proc. viso transporto priemonių parko.

Taigi vis dažniau vilkikai patenka ir į eismo įvykius. 2017–2019 m. laikotarpiu, Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, krovininiai automobiliai pateko į 6,7 proc. visų eismo įvykių, o pernai šis skaičius padidėjo iki 7,9 procento. Dalis jų susiję su įvairiais kelyje įvykusiais gedimais, kurių daugelio galima išvengti taikant tikslingas priemones ir atliekant reguliarią ekspertinę apžiūrą.

Lemia prarastus pinigus ir prestižą

Kaip teigia „Scania Lietuva“ servisų veiklos vadovas Mindaugas Blužas, kiekvienas gedimas susijęs ne tik su brangiai kainuojančiu vilkiko nutempimu, galima grėsme eismo saugumui, bet ir nemažai atsieinančiomis prastovomis. Taip pat sumažėja įmonės prestižas. Didžiosios bendrovės turi statistiką, fiksuojančią gedimų įtaką verslui, o mažesnieji matuoja praktiškiau – sugedusi transporto priemonė reiškia neatliktą užsakymą. Po to eina ir sutartyse numatytos baudos bei reputacijos niuansai – įmonė, kuri negali laiku atlikti numatyto užsakymo, yra mažiau konkurencinga ir patikima. Norint išvengti visų minėtų problemų, sunkvežimius būtina reguliariai tikrinti ir remontuoti.

„Svarbu laiku patikrinti pakabos elementus: lankstines jungtis (šarnyrinius sujungimus), guolius, oro pagalves, taip pat padangų ir stabdžių sistemos būklę. Kelią neplanuotiems gedimams dažnai užkerta prevencinis sankabos, vandens siurblių, turbokompresorių ir kitų svarbių vilkiko elementų keitimas atsižvelgiant į jų eksploatavimo trukmę. Sunkvežimis turi būti nepriekaištingos būklės ir įmonei garantuoti nuolatines pajamas. Jos prarandamos, jei transporto priemonė tiesiog laikoma nenaudojamų sunkvežimių parke“, – tvirtina M. Blužas.

Transporto priemonės patikimumas dažnai susijęs ir su tuo, į kieno rankas atiduodama jos priežiūra. Jei sunkvežimis prižiūrimas neautorizuotame servise, klientas galbūt ir gali sutaupyti lėšų, tačiau nuolat susiduria su didesne rizika. Juk naudojant ne naujausias sistemas ir remonto įrangą labai sunku užtikrinti maksimalų patikimumą ir garantijas.

Kaip išvengti gedimų ir nekelti žalos gamtai?

Pasitaiko atvejų, kai neautorizuotame servise priežiūros metu pastebėta problema ne tik neišsprendžiama, bet ir atsiranda naujų bėdų. Būna, kad nesėkmingai bandoma taisyti pavarų dėžes, elektros, degalų sistemas. Gamintojų servisų patirtis rodo, kad kartais remontams naudojamos ir nekokybiškos dalys, kurios neretai alternatyviose dirbtuvėse sumontuojamos netinkamai.SCANIA nuotr.

„Problemų atsiranda tada, kai bandant suremontuoti vieną gedimą pažeidžiami kiti mazgai ar pridaroma kitų brangiai kainuojančių bėdų. Pavyzdžiui, elektronines variklio valdymo sistemas perprogramavus taikant neoriginalią programinę įrangą, gali tekti ateityje keisti ir valdymo bloką. Panašiai nutinka ir tada, kai taupymo sumetimais išprogramuojama už ekologiškesnį važiavimą atsakinga „AdBlue“ ar EGR sistema, pradedama riboti variklio galia. Tokiu atveju gali pradėti streikuoti visa sistema. Maža to, aplinkos tarša gali padidėti net iki 70 proc. Modifikuojama transporto priemonė taip pat netenka garantijos, o atsakingoms institucijoms pradėjus tikrinti šių sistemų veikimą sulaukiama didžiulių baudų. Sistemas galiausiai reikia suremontuoti arba pakeisti“, – teigia „Scania Lietuva“ servisų veiklos vadovas.

Anot jo, vilkikų vairuotojai gali padėti išvengti gedimų. Patariama atkreipti dėmesį į visus nestandartinius garsus, tokius kaip cypimas, traškėjimas, ūžimas, ir identifikuoti, iš kurios vietos jie sklinda.

„Svarbu nustatyti, kada šis garsas atsiranda: kai sunkvežimis pakrautas ar kai tuščias, kokia kelio danga, koks važiavimo greitis ir kryptis. Visa ši informacija padės greičiau ir tiksliau nustatyti gedimą, o jų būna įvairių. Vos vienas skleidžiamas garsas gali išduoti tokių agregatų, kaip guoliai, diržinės pavaros, kardaniniai velenai, stabdymo sistemos elementai, pavarų dėžė ar reduktoriaus elementai, problemas. Visgi tai turėtų būti tik pirmas žingsnis. Bandant patiems ieškoti gedimo ar jį šalinti, kaip rodo daugybė istorijų, galima pridaryti papildomų problemų“, – pataria M. Blužas.

 


28 kovo, 2024

Skaitmeninės Europos programą (Digital Europe Programme) Lietuvoje koordinuojanti Inovacijų agentūra informacinių ir ryšių technologijų (IRT) sektoriuje veiklas vykdančias ar planuojančias […]

28 kovo, 2024

„Telia“ pirmoji Baltijos šalyse teiks „Oracle Database as a Service“ paslaugas. Šie garsiausių pasaulio įmonių naudojami sprendimai mūsų šalies klientams […]

28 kovo, 2024

Lietuvos regionai skiriasi ekonomine padėtimi, tarmėmis, vairavimo įpročiais ir t. t., tačiau juos – bent didžiuosiuose šalies miestuose ‒ aiškiai […]

27 kovo, 2024

Telekomunikacijų bendrovė „Telia“ savo darbuotojams pradėjo rengti nemokamus pirmosios pagalbos suteikimo kursus.  Per šiuos metus įmonė sudarys galimybę beveik 2000 savo darbuotojų […]

27 kovo, 2024

Energetikos ministerija šių metų antrąjį ketvirtį planuoja skelbti dar vieną 40 mln. eurų paramos kvietimą. Planuojama, kad į paramą galės […]

Ekonomistas Aleksandras Izgorodinas. Josvydo Elinsko (ELTA) nuotr.
27 kovo, 2024

2024-uosius rinka pradėjo optimistinėmis nuotaikomis: tiek rinkos dalyviai, tiek paskolų turintys gyventojai ir verslai nekantrauja, kada gi pasaulio centriniai bankai […]

27 kovo, 2024

Šiuo metu darbo rinka kaip niekada įkaitusi. Bendrovėms vis sunkiau pritraukti žmones dėl kurių intensyviai konkuruojama tarpusavyje. Šioje kovoje į […]

27 kovo, 2024

Specialistai teigia, jog mokymai įmonėms turi didelę įtaką organizacijos augimui ir sėkmei. Norint būti konkurencingiems, svarbu ne tik investuoti į […]

26 kovo, 2024

Mobingas, psichologinis smurtas yra temos, apie kurias vis dažniau darbuotojai prabyla viešai. Psichologinį smurtą darbuotojai gali patirti iš kolegų ar […]

26 kovo, 2024

2022 m. vienos amerikiečių konsultacijų ir tyrimų bendrovės atlikta apklausa parodė, kad tik vienas iš trijų darbuotojų žino, kaip vystyti […]

26 kovo, 2024

Artėjant vasaros sezonui vairuotojai suskumba pasikeisti vasarines padangas. Apžvelgsime, kodėl verta pasirinkti tinkamas aukščiausios kokybės vasarines padangas, taip padidinant saugumą, […]

25 kovo, 2024

Prisidėdama prie Nacionalinės pažangos programoje iškelto tikslo iki 2030 metų bent 30 proc. viešųjų paslaugų perduoti socialiniams verslams arba nevyriausybinėms […]

23 kovo, 2024

Grūdų augintojų asociacijos pirmininkas Aušrys Macijauskas sako, kad įvesta griežtesnė grūdų iš Rusijos kontrolė yra geras žingsnis, tačiau visiškai neužkirsiantis […]

22 kovo, 2024

Ekonomikos ir inovacijų ministrė Aušrinė Armonaitė susitiko su pažangių lazerių gamybos įmonės „Ekspla“ atstovais aptarti plėtros planų bei pasveikinti Lietuvos […]

21 kovo, 2024

„Telia“, Lietuvos gyventojų požiūriu, išliko tvariausia telekomunikacijų rinkos bendrove šalyje, skelbia tvariausių Europos prekių ženklų tyrimą atliekančios „Sustainable Brand Index“ […]

21 kovo, 2024

Šiuo metu darbo rinka yra kaip niekada įkaitusi, o darbdaviai itin aktyviai ieško būdų tapti patrauklesniais esamiems ir potencialiems darbuotojams. […]

21 kovo, 2024

Prieš daugiau nei 20 metų mažame sandėlyje veiklą pradėjusi plastikinių pakuočių gamintoja „Plastiksė“ šiandien – tarptautinis verslas, teikiantis novatoriškus pakuočių […]

21 kovo, 2024

Darbo kodekso 138 straipsnio 3 dalis numato papildomą poilsio laiką – mamadienį (-ius) arba tėvadienį (-ius) – darbuotojams, auginantiems vaikus. […]

20 kovo, 2024

Lietuvos, Latvijos, Estijos, Lenkijos ir Čekijos žemės ūkio ministrai kreipėsi į Europos Komisiją (EK), ragindami uždrausti grūdų importą iš Rusijos […]

20 kovo, 2024

Turto bankas, pasitelkdamas modulinės renovacijos būdą, pirmą kartą planuoja atnaujinti du pastatus Kauno rajone ir Šilutėje. Pasak Turto banko, ne […]