24 liepos, 2024
ERGO

Išmaniosios automobilių sistemos: daugiau pasitikėjimo prie vairo ar prarasta jo kontrolė?

Šiuolaikiniai automobiliai yra aprūpinami vis pažangesnėmis padėti vairuoti saugiai skirtomis sistemomis. Tokie sprendimai kaip parkuojantis praverčiančios vaizdo stebėjimo kameros, laikytis eismo juostos ar saugaus atstumo nuo kitų transporto priemonių padedantys vairavimo asistentai jau tapo įprasti daugelyje naujesnių automobilių. Visgi draudimo bendrovės ERGO Transporto priemonių žalų administravimo skyriaus vadovas Raimondas Bieliauskas sako, kad, nors tokios sistemos išties yra naudingos ir gali padėti išvengti eismo įvykių, savo ir kitų eismo dalyvių saugumo nereikėtų patikėti vien tik joms.

Technologijos vairuotojo budrumo neatstoja

Anot ERGO Transporto priemonių žalų administravimo skyriaus vadovo Raimondo Bieliausko, vairuotojams vis labiau kliaujantis sistemomis, kurios automatiškai ištiesina vairą ar stabdo automobilį, kai jis pernelyg priartėja prie kliūties, nesunku pamiršti, kad už automobilio vairavimą, bent jau kol kas, visgi yra pilnai atsakingas žmogus.

„Kai žinai, kad kelyje tau padeda išmaniosios skaitmeninės sistemos, nesunku prarasti budrumą ir pernelyg atsipalaiduoti. Vairas dažnai laikomas ne taip tvirtai, galbūt tik viena ranka, dėmesys nukrypsta į pašalines veiklas ir mažiau akylai stebima tai, kas vyksta kelyje. Visgi vairavimo asistentai tikrai nėra visagaliai ir kelyje pasitaiko situacijų, kai išvengti nelaimės leidžia tik paties vairuotojo meistriškumas. Be to, pernelyg pripratus prie elektroninių sistemų pagalbos, gali kilti daugiau iššūkių sėdus prie tokių sprendimų neturinčio automobilio vairo. Tad svarbu nepamiršti, kad technologijos yra tik pagalbininkės, o vairuoja žmogus, kuriam būtina susikoncentruoti į įvykius kelyje“, – pažymi R. Bieliauskas.

Kartais nepadeda, o trukdo

Maža to, anot ERGO atstovo, kai kuriais atvejais vairavimo asistentai kelyje gali netgi trukdyti. Pavyzdžiui, norint kelyje apvažiuoti duobę gali tekti šiek tiek „išlįsti“ iš eismo juostos. Sistema ima siųsti garsinį signalą ir taip išgąsdinti vairuotoją ar net pati tiesinti vairą ir sukelti pavojingą situaciją.

„Norėdami to išvengti vairuotojai apvažiuodami kliūtį visuomet turi įjungti posūkio signalą. Tuomet sistema ir kiti eismo dalyviai žino, kad yra atliekamas sąmoningas manevras. To reikalauja ir kelių eismo taisyklės. Tiesa, išmaniosios sistemos vis tiek ne visuomet sugeba tinkamai įvertinti situaciją. Pavyzdžiui, kelio darbų metu eismas neretai nukreipiamas taip, kad automobiliams tenka „lipti“ ant horizontaliojo kelio ženklinimo, o tai iš karto aktyvuoja sistemą. Dėl to nemažą kelio atkarpą gali tekti važiuoti su lydinčiu įkyriu pypsėjimu ar priešinantis automobilio pastangomis koreguoti vairą“, – sako R. Bieliauskas.

Pasak eksperto, vairuotojus taip pat gali trikdyti įvairių pranešimų ir automobilio kompiuterinės sistemos ekrane pateikiamos informacijos gausa. Dėl jos gali būti sunku susikoncentruoti į kelią. Šią užduotį dar labiau apsunkina multimedijos ir navigacijos sistemų naudojimas.

Padeda sumažinti rizikas, bet jų neeliminuoja

Visgi, draudikų atstovo teigimu, nuolat tobulėjančios išmaniosios sistemos automobiliuose yra naudingos ir padeda didinti saugumą keliuose bei išvengti nelaimių. Tiesiog reikia mokėti jomis tinkamai naudotis ir nepiktnaudžiauti jų galimybėmis.

„Į įvairius vairavimo asistentus ir kitas saugumui skirtas sistemas automobiliuose reikėtų žiūrėti kaip į pagalbinę saugos priemonę, o ne saugumo garantą ar priežastį kelyje elgtis mažiau atsakingai. Akivaizdu, kad, pavyzdžiui, parkavimo asistentai ir vaizdo kameros padeda išvengti smulkių eismo įvykių, o perspėjimo apie viršijamą greitį, aklosios zonos stebėjimo ar automatinio stabdymo pernelyg priartėjus prie kitų transporto priemonių sprendimai leidžia sumažinti pavojingų eismo įvykių riziką. Visgi ji nėra visiškai eliminuojama“, – pabrėžia R. Bieliauskas.


1 liepos, 2025

Pirmą kartą Nacionaliniai architektūros apdovanojimai vyko Panevėžio Juozo Miltinio dramos teatre. Renginio metu buvo pagerbti geriausi architektūriniai kūriniai Lietuvoje. Didysis […]

30 birželio, 2025

Nekilnojamojo turto (NT) bendrovė „Hanner“, kuri iš „Baltcap“ fondo įgis teisę vykdyti dešimtmečius stringantį Vilniaus nacionalinio stadiono projektą, pasiekė susitarimą […]

Lukas Savickas
30 birželio, 2025

Ekonomikos ir inovacijų ministerijos (EIMIN) iniciatyva nuo š. m. rugpjūčio 1 d. bus įsteigiama smulkiojo ir vidutinio verslo (SVV) ombudsmeno […]

30 birželio, 2025

Seimas leido savivaldybėms rinkti rinkliavą už eismo ribojimus, jei vietinės reikšmės keliuose, šių kelių juostose, apsaugos zonose ir gatvėse atliekami […]

27 birželio, 2025

Ekonomikos ir inovacijų ministerija (EIM) su Vilniaus universitetu (VU) pasirašė susitarimą šalyje steigti dirbtinio intelekto (DI) kompetencijų ir technologijų centrą […]

27 birželio, 2025

Vilniaus koncertų ir sporto rūmai – išskirtinės architektūros ir istorinės atminties objektas – šiandien išgyvena tylų irimo procesą. Neeksploatuojamo pastato […]

26 birželio, 2025

Seimas nusprendė, kad nuo kitų metų gyventojai galės dvejus metus laisvai trauktis iš kaupimo antroje pensijų pakopoje. Už Vyriausybės pensijų […]

Nuotr. Sommart Sombutwanitkul, Shutterstock
26 birželio, 2025

Būsto draudimas – viena svarbiausių investicijų į savo ir šeimos saugumą. Tačiau standartinė draudimo apsauga ne visuomet atspindi visus tikruosius […]

Kaip investicinis gyvybės draudimas gali papildyti jūsų investicinį portfelį / freepik.com nuotr.
26 birželio, 2025

Investicinis gyvybės draudimas (IGD) yra unikali paslauga, kuri apjungia gyvybės draudimą ir investavimą. Tokia draudimo paslauga gali būti naudinga ne […]

24 birželio, 2025

Lietuvos savivaldybių asociacijos (LSA) prezidentas Audrius Klišonis teigiamai vertina socialdemokratų iniciatyvą naikinti vadinamąją desovietizacijos komisiją, perduodant sprendimo galią dėl įvairių totalitarinius […]

24 birželio, 2025

Krašto apsaugos ir Finansų ministerijos pasirašė tarpusavio bendradarbiavimo memorandumą su Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV) gynybos technologijų bendrove „Northrop Grumman“ ir […]

24 birželio, 2025

Teismas patvirtino, kad buvusi Seimo narė Jolita Vaickienė, eidama Kretingos rajono savivaldybės tarybos narės pareigas ir iš savo brolio įmonės […]

23 birželio, 2025

Lenkijos kultūros ministerija rengia planus Rusijos invazijos atveju į užsienį perkelti vertingiausius meno kūrinius, pranešė britų dienraštis „The Financial Times“. […]

22 birželio, 2025

Iš kalėjimo paleistas Sviatlanos Cichanouskajos vyras Sergejus Cichanouskis sako, kad jo sutuoktinė išliks Baltarusijos opozicijos lydere. Penkerius metus Aliaksandro Lukašenkos […]

22 birželio, 2025

Kazlų Rūdos miesto bendrajame plane numatyta vieta, kurioje bus statoma apie 200 vienbučių ir dvibučių namų.  Šio nekilnojamojo turto (NT) […]

21 birželio, 2025

Į Dainų šventės renginių programą Seimas oficialiai įtraukė Pasaulio lietuvių vienybės dieną, kurioje dalyvauja užsienio lietuvių bendruomenės ir jų vaikų, […]

19 birželio, 2025

Po ilgai trukusio ir itin sudėtingo tyrimo, Lietuvos kriminalinės policijos biuras, bendradarbiaudamas su Ispanijos nacionalinės policijos pareigūnais, įvykdė plataus masto […]

19 birželio, 2025

Ketvirtadienį susitikę Krašto apsaugos ministerijos (KAM) ir Lietuvos savivaldybių asociacijos (LSA) atstovai sutarė per ateinančias dvi savaites apsikeisti siūlymais, koks […]

„Tesla“ būstinė / EPA-ELTA nuotr.
19 birželio, 2025

Buvęs JAV elektromobilių gamintojos „Tesla“ darbuotojų mokymų vadovas* pribloškiančiame interviu tiesiai šviesiai įvardijo Eloną Muską pagrindiniu įmonės patiriamų bėdų kaltininku. […]

17 birželio, 2025

Sukčiai apgavo Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Jonavos ir kitų miestų, rajonų gyventojus ir iš jų pasisavino apie 208,9 tūkst. eurų. Didžiausią […]

Regionų naujienos