10 kovo, 2023

Mados analitikė D. Bulbenkaitė: šiandien prabangiai rengtis galima neišleidžiant daug pinigų

Kas yra prabangi mada? Natūralūs kailiai ir aukso papuošalai, o galbūt socialiniuose tinkluose išgarsėję „bjaurūs“ tėčio sportbačiai? Mados analitikė, tinklaraštininkė Deimantė Bulbenkaitė teigia, kad tūkstantmečius egzistavęs prabangios mados supratimas šiandien iš esmės keičiasi. „Prabangi“ mada nekainuoja milijono, o „prabangiai“ rengtis gali kiekvienas. D. Bulbenkaitė dalijasi savo įžvalgomis, kas diktuoja šiuolaikines madas ir kaip iš tiesų išsiskirti iš minios.

Šiandien jau nereikia priklausyti karališkajai šeimai ar turėti milijonų eurų banko sąskaitoje, kad būtų galima rengtis ar atrodyti „prabangiai“.

„Išgirdus frazę „prabanga“ mintyse atsigręžiame į Renesanso mados revoliuciją, kurios metu išpopuliarėjo kailiai, aksomas, siuvinėjimai įvairiausiais prabangiais puošmenimis, dideli sunkūs drabužiai, įspūdingi galvos apdangalai, aukso spindesys. Šie mados elementai šimtus metų simbolizavo prabangą ir socialinį statusą. Tačiau pastaruoju metu vieningo sutarimo, kas yra prabangi mada – nebėra. Iš tiesų, šiandien ji vis mažiau susijusi su kaina. Ir tai visai nenuostabu, kai kailinius, gerą odinį dirbinį ar šilkinį drabužį vos už eurą neretai galime įsigyti dėvėtų drabužių parduotuvėje“, – teigia D. Bulbenkaitė.

Mados analitikė priduria, kad tikrąją prabangą šiandien simbolizuoja ne tik faktiška daikto vertė, bet ir išskirtinumas, kuris dažnai su kaina neturi nieko bendro.

„Prabanga gali būti ir rankomis siuvinėta aksomo suknelė, ir riboto leidimo sportiniai bateliai, ir dizainerio logotipu paženklinti marškinėliai. Taip pat aiški ir minimalizmo estetikos įtaka, nes vis dažniau sakome „mažiau, bet geriau“ – todėl prabangiais laikome klasikinius drabužius, pasiūtus iš gero audinio, bet neturinčius daug dekoratyvių, „rėkiančių“ elementų. Taip pat prabangu gali būti ir tai, kas yra ribota ar prieinama ribotą laiko tarpą – nuo vintažinių rūbų iki riboto leidimo kolekcijų“, – teigia mados analitikė.

Šią tendenciją Lietuvoje pastebi ir platų mados prekinių ženklų asortimentą turinčio Kauno „Akropolio“ valdytoja Brigita Kuodytė – vis daugiau žmonių vilioja riboto leidimo, išskirtinės kolekcijos.

„Pastebime, kad lietuviai turi savitą stilių, jiems svarbu aukšta gaminių kokybė, kai kurie itin didelį dėmesį kreipia net į gamyboje panaudotų žaliavų kilmę. Prekybos centruose įsikūrusios parduotuvės pristato ne tik sezonines, bet neretai pasiūlo ir riboto leidimo kolekcijas, kurios vartotojams leidžia įsigyti prabangius, kokybiškus drabužius, kurie nekainuoja tūkstančių. Neretam pirkėjui masinės gamybos drabužių ir riboto leidimo prabangios kolekcijos elementų derinimas tampa raktu į savo unikalų stilių“, – sako Kauno „Akropolio“ valdytoja.

Socialiniuose tinkluose prabanga atrodo kitaip

Jeigu renesanso tendencijas diktavo aukštuomenė, o miestiečiai ir žemesnio luomo atstovai kaip išgalėjo siekė ją kopijuoti, šiandien mada tokios aiškios hierarchijos jau neturi. Didžiulę įtaką tam daro ir socialiniai tinklai, kurie tarsi ištrina galios ribas.

„Nors įprasta manyti, kad mados tendencijas diktuoja įtakingiausi mados kūrėjai, iš tiesų didžiausią galią šiandien turi algoritmai. Būtent socialinių medijų sraute dažniausiai pradedame matyti besiformuojančias tendencijas, o paskui stebime, kaip jos virsta produktu ir reklama. Prabangios mados prekių ženklai vis dar stengiasi puoselėti savo tradicijas, palaiko kokybę bei pasakoja istorijas, tačiau jų dizainą vis dažniau lemia tai, kas geriausiai atrodo būtent telefono ekrane“, – pasakoja D. Bulbenkaitė.

Šiandien populiari vadinamoji „bjauri“ mada (angl. ugly fashion), kuri dažnai gali priklausyti prabangios mados kategorijai, tačiau kartais ji neturi sąsajų su „tradiciniais“ prabangiais elementais kaip aksomas, auksas ar kailiai. Ši tendencija ypač populiarėjo tarp jaunosios Z kartos, kuri vis labiau prabangą supranta kaip kažką išskirtinio, unikalaus ir drąsaus. Dėl šios pirkėjų kategorijos į prabangios mados olimpą įsiveržė ir tokie produktai kaip garsieji „Balenciaga“ sportiniai bateliai, kurie tapo tikru mados fenomenu.

Tačiau, anot D. Bulbenkaitės, kartais nutinka ir atvirkščiai – „prabangos“ detalės nuleidžiamos į kasdienį gyvenimą. „Sekantys madą socialiniuose tinkluose tikrai pastebės, kad pastaraisiais metais itin madingos palaidinės ar švarkeliai, kurių modelis imituoja korsetą. Taip pat gilesnės, kvadratinės iškirptės, pūstos rankovės. Tokiu būdu mes su prabanga asocijuojamus renesanso mados elementus tarsi nuleidžiame į kasdienybę“, – pasakoja mados analitikė.

Tačiau nors kasdienybėje prabangos suvokimas keičiasi, susidomėjimas aukštąja mada – neblėsta. Šią tendenciją prekybininkai pastebi ir Lietuvoje.

„Kauno „Akropolyje“ keletą kartų per metus organizuojame išskirtines mados istorijos parodas, kurios sulaukia didžiulio kauniečių ir miesto svečių susidomėjimo. Pernai kvietėme pasižvalgyti po Italijos namų glamūrą, o užpernai – į „Christian Dior“ moteriškus kostiumus. Matydami tokį populiarumą šį parodų ciklą ketiname tęsti ir šiemet“, – neslepia B. Kuodytė.

Prabangi mada nesusijusi su statusu

Istoriškai prabangi mada buvo prieinama tik aukštą visuomenės statusą turintiems žmonėms. Anot D. Bulbenkaitės, drabužis veikė ir kaip indikatorius, kokiai socialinei grupei priklausoma.

„Pavyzdžiui, Renesanso miestiečiai, kad ir kokie puošnūs bebūtų, vis tiek negalėjo lygintis su didikais, kurie sau tarsi „rezervuodavo“ teisę dėvėti išskirtinai prabangius sabalų kailinius, aksominius apsiaustus, aukso ar sidabro siūlais siuvinėtus drabužius. Yra tekę rasti XVI a. pabaigos šaltinių, kuriuose minima, kad purpurinį šilką Anglijoje dėvėti galėjo tik karališkosios šeimos atstovai, o štai siuvinėjimai perlais buvo skirti kunigaikščiams, markizams ar baronams“, – pasakoja D. Bulbenkaitė

Nors egzistuoja tam tikros etiketo taisyklės, šiandien tiek karališkosios šeimos atstovai, tiek ir paprasti žmonės gali rengtis panašiai – mada darosi kur kas labiau demokratiška. Apranga komunikuoja ne socialinį statusą, bet dažniau – vertybes, o galbūt ir priklausymą tam tikrai bendruomenei ar subkultūrai.

„Drabužis gali parodyti, kad vakar dienos „aš“ jau liko praeityje, o šiandienos „aš“ jau atrodys, elgsis, gyvens kitaip. Jeigu vėl atsigręžtume į istoriją, apranga buvo viena paprasčiausių ir patogiausių priemonių paskelbti, kad Renesansas save įtvirtina per skirtumą nuo Viduramžių. Šiandienos mada irgi gali tarnauti panašiam tikslui – komunikuoti savo vertybinę poziciją visuomenėje“, – teigia D. Bulbenkaitė.

Mados analitikė priduria, kad šios tendencijos puikiai iliustruoja, jog šiuolaikinė mada – nuolat besikeičiantis ir gyvas reiškinys, kurio nebegalime įsprausti į jokius „prabangos“ ar „kasdieniškumo“ rėmus.


1 kovo, 2024

Rankinės – tai ne tik funkcionalūs daiktai, skirti būtiniausiems daiktams nešiotis, bet ir galingi aksesuarai, galintys gerokai patobulinti ir paįvairinti […]

1 kovo, 2024

Nutirpus sniegui ir šylant orams prasideda aktyviausias laikas visiems eismo dalyviams. Keliuose jau pastebime dviračių transporto priemonių mėgėjus – dviratininkus […]

1 kovo, 2024

Daugelis vaikų šiandien internete „gimsta“ dar gerokai iki pradėjimo vaikščioti ar net tikrojo atėjimo į šį pasaulį. Užsimezgusios gyvybės džiaugsmo […]

1 kovo, 2024

Rinkdamiesi būstą Lietuvos gyventojai ypatingą dėmesį skiria ne tik lokacijai ar erdvių išplanavimui, bet ir darniai bei saugiai kvartalo kaimynystei. […]

29 vasario, 2024

Interjero dizaino srityje nedaugelis architektūrinių elementų yra tokie žavūs kaip laiptai. Laiptai ne tik praktiškai sujungia skirtingus namų lygius, bet […]

29 vasario, 2024

Kelis kartus per metus daugybės stileivų žvilgsnis nukrypsta į pasaulio mados sostines, kur garsiausi drabužių dizaineriai pristato savo naujausias kolekcijas. […]

28 vasario, 2024

Energinio naudingumo sertifikatas (ENS) – tai ne tik formalumas, bet ir vertingas dokumentas, atskleidžiantis statinio savybes: kiek jis taupus, kokybiškas, […]

28 vasario, 2024

Pomėgis važinėti dviračiu yra puikus laisvalaikio leidimo pasirinkimas. Šis aktyvus fizinis užsiėmimas daro teigiamą poveikį žmogaus organizmui. Važiavimas dviračiu teigiamai […]

28 vasario, 2024

Ar jums reikia atlikti skardos lankstymo darbus? Tai ne toks jau paprastas procesas – jis įprastai reikalauja tikslumo, atidumo, įgūdžių […]

27 vasario, 2024

Aplinkos projektų valdymo agentūra (APVA) antradienį per vieną dieną gavusi paraiškų visai kvietimui skirtai 12 mln. eurų sumai kvietimą sustabdė. […]

27 vasario, 2024

Atskubantis pavasaris – tikrų tikriausias pokyčių metas. Tuo įsitikinęs ir garsus plaukų stilistas Kevin Gigevič, šylant orams ir ilgėjant dienoms, […]

27 vasario, 2024

Konkurencingoms, pelningoms, aukštą pridėtinę vertę kuriančioms įmonėms gali kilti daug iššūkių, vienas jų – tinkamai apsaugoti komercines paslaptis nuo suinteresuotų […]

26 vasario, 2024

Nors žiema šeštadienį ir pagailėjo bent trupučio šaltuko, ledas ant Lūšių ežero kėlė abejonę, bet nuo ankstaus ryto vienas kitas […]

26 vasario, 2024

Lietuvoje plaukų garbanojimas išgyvena atgimimą, kuris atkartoja pasaulinį kadaise septintajame ir aštuntajame dešimtmetyje populiarių stilių. Tai ne tik madingas reiškinys, […]

26 vasario, 2024

Sudėtingoje transporto priemonės ekosistemoje tam tikros automobilių dalys bei komponentai, pavyzdžiui, variklis ar stabdžiai, kurie yra labai svarbūs varomajai jėgai […]

26 vasario, 2024

Vis didėjant būsto paskolų palūkanų normoms, JAV ir ES kyla susirūpinimas dėl galimo būsto rinkos žlugimo. Daugelis rinkos ekspertų, tarp […]

26 vasario, 2024

Daugelyje buitinių prietaisų yra kenksmingų medžiagų, kurios netinkamai šalinamos gali kelti didelį pavojų aplinkai. Pavyzdžiui, šaldytuvuose ir oro kondicionieriuose yra […]

25 vasario, 2024

Praeitų metų pabaigoje Seimui leidus parduoti maistą, kuris pasibaigus minimaliam tinkamumo vartoti terminui „Geriausia iki“ yra saugus ir tinkamas vartoti, […]

25 vasario, 2024

Bonsai augalai atsirado Azijoje, tačiau labai greitai paplito visame likusiame pasaulyje. Šie pasižymi ilgaamžiškumu ir simbolizuoja paprastumą, minimalizmą, pastovumą. Svarbu […]

23 vasario, 2024

„Žalgiris Group“ Kauno Dariaus ir Girėno stadione bei Kauno sporto halėje planuoja pritaikyti patirtį, įgytą valdant „Žalgirio“ areną. Šiuo metu […]