9 liepos, 2019
Vaida Sarapienė

Sodeliečiai keliavo Žemaitijos istorijos takais

Keliauti yra visada smagu, nes kiekviena kelionė palieka neišdildomą įspūdį. Rašė rašytojas Antuano de Sent – Egziuperi.

Taigi ankstų liepos 6- osios rytą  autobusu išvykome į Žemaitijos tyrinėjimo kelią.

Autobuse Sodelių seniūnaitijos seniūnaitis Valentinas Sarapas pasidžiaugė, kad taip gausiai visi susirinko į kelionę, bei palinkėjo saugios kelionės. Sodelių kaimo bendruomenė dalyvauja Lietuvos Kelių direkcijos prie susisiekimo ministerijos ir Lietuvos kaimo bendruomenių sąjungos organizuojamame konkurse „Eismo saugumas bendruomenėse 2019“ ir stengiasi saugūs būti ne vien savame krašte, bet ir keliaujant. Kad kelias neprailgtų buvo surengta viktoriną „Mes keliaujam“, kurios metu visi galėjo parodyti išmonę ką žino apie Žemaitiją ir saugų eismą. Geriausiai atsakiusiems į klausimus buvo įteiktos saugaus eismo priemonės – liemenės. Neliko be dovanų ir kiti – gavo atšvaitus.

Ir štai po ilgos kelionės pasiekėme Plungę. Pirmiausia susipažinome su Plungės dvaru. Plungės dvaro sodyba užima net 58,3 ha parko ploto. Yra išlikę dešimt paminklinių statinių. Išliko Mykolo Oginskio centriniai rūmai, žirgyno statinys. Plungės dvaro valdytojai dažnai keitėsi.1806 metais dvaras buvo parduotas Platonui Zubovui, o vėliai jis dvarą pardavė kunigaikščiui Mykolui Oginskiui. Kunigaikštis tęsė Oginskių giminės tradicijas, čia buvo įsteigęs orkestro mokyklą, kurioje mokėsi dailininkas ir kompozitorius M.K.Čiurlionis. Šie rūmai – vieni iš gražiausių XIX a. architektūrinių statinių Lietuvoje. Dėl didingumo ir grožio kunigaikščio Mykolo Oginskio rūmai vadinami  ,,Žemaitijos Versaliu“. Rūmus supa parkas. Šiuose rūmuose dabar yra įkurtas dailės muziejus. Susipažinome ir mes su įvairių dailininkų meno kūriniais. Ypač patiko medžio drožėjo Vytauto Ulevičiaus meno kūriniai, kalvininkystės meistro Vytauto Jaručio darbai. Jaunieji kelionės dalyviai dvare išbandė interaktyvias pramogas.

Plungėje aplankėme ir vieną didžiausių Lietuvos bažnyčių Plungės Šv. Jono Krikštytojo bažnyčią, bei Plungės Lurdą, kurio grota sumūryta 1908 m.

Vėliau keliavome į Plokščius, kur mus sugrąžino į  praėjusio  amžiaus septintą – devintą  dešimtmečius. Tai vienintelė Europoje ekspozicija, įrengta viename pirmųjų Sovietų Sąjungos   požeminiame balistinių raketų šachtiniame paleidimo komplekse. Dabar bazėje įkurtas vienintelis Europoje Šaltojo karo muziejus. Muziejuje pateikiama medžiaga apie sovietinė branduolinės ginkluotės organizavimo bei veikimo principus, demonstruojami kovinių raketų ir kitų ginkluotės rūšių pavyzdžiai. Pamatėme raketos paleidimo šachtą.

Užsukome ir į Žemaitijos sostinę Telšius – miestą ant septynių kalvų. Ekskursiją po Telšius pradėjome nuo turgaus aikštės, prie skulptūros – bokšto su laikrodžiu ir lokiu bokštelio viršūnėje, stabtelėjome prie Rotušės šulinio, kurio kampuose įsitaisiusios. Šioje aikštėje buvo ir daugiau įdomių skulptūrų: skulptūra – žaidimas, kurią judinant, metalinį kamuolį galima paridenti per pagrindinius miesto objektus, skulptūra ,,Skalikas“, ,,Žemaitijos gaublys“. Gidė papasakojo, kad Telšiuose matome daug žydiškos architektūros, nes kažkada daugumą miestiečių sudarė žydai. Grožėjomės išlikusia sena gatvele su raudonų plytų namu.

Labai didelį įspūdį padarė vienoje iš septynių miesto kalvų – Insulos šlaite „Didžioji Žemaičių siena“, nusidriekusi palei Katedrą, kurioje sužymėti svarbiausi Žemaitijos įvykiai: mūšiai, žymiausios įvykių datos, Krikštas. Klausydami gidės pasakojimo nepastebėjome, kaip atsidūrėme prie paminklo, skirto Durbės mūšio pergalės dienai paminėti. Pasigėrėjome vaizdu į Masčio ežerą, kurio krante įrengtas puikus amfiteatras.

Prie Katedros gidė mums parodė įdomų meno kūrinį – miesto planą, pritaikytą akliesiems. Tai vienos dailės akademijos studentės darbas. Greta – biblioteka kultūros centras ir teatras. Priešais jų duris bareljefiniai rankų ženklai grindinyje,  o ant sienos 23 varpų karilionas, kurio turėjome galimybę paklausyti.

Telšių Katedra. Tai įspūdinga bažnyčia, pavadinta Šv. Antano Paduviečio vardu. Pirmiausia apžiūrėjome labai gražias katedros duris, kuriose dailininkas Romualdas Inčirauskas pavaizdavo krašto krikščionybės ir kultūros istoriją. Šv. Antano Paduviečio bažnyčioje yra septyni altoriai, du iš jų yra centriniai. Antro aukšto centrinis altorius skirtas Šv. Antanui. Šv. Antano paveikslas tikinčiųjų laikomas stebuklingu. Aplankėme Katedros požemius. Čia palaidoti trys Telšių vyskupai: J.Staugaitis, V.Borisevičius, P.Ramanauskas. Pasigėrėję Telšiais, sėdome į autobusą ir pasukome link namų.

Bet visų laukė dar viena pareiga. 21 val., Smilgiuose kartu su Smilgių bendruomene ir su visu pasauliu sustojome giedoti tautišką giesmę.

Keliaudami pro langus matėme Lietuvos pakelės miškus ir žalias pievas. Galvoje mintys apie naujus darbus, rūpesčius ir naujas keliones.

Už galimybę geriau pažinti Žemaitiją, jos istorija, ir tariame paprastą, bet nuoširdų AČIŪ iš Sodelių kilusiai gidei, Daivai Mulevičienei, kuri mus lydėjo kelionės metu, ir padėjo geriau pažinti Žemaitijos kraštą. Ačiū vairuotojams už kantrybę. Dėkojame Smilgių bendruomenei, su kuria netikėtai kartu giedojome tautišką giesmę. Ačiū visiems ekskursantams – už puikią nuotaiką.

Miežiškių kultūros centro nuotr.
20 gegužės, 2022

Linos Kairytės vadovaujamas Miežiškių kultūros centro moterų vokalinis ansamblis „Raskila“ dalyvavo Klaipėdoje vykusiame XXII tarptautiniame Stasio Šimkaus chorų konkurse. Itin […]

19 gegužės, 2022

Šiandien Panevėžyje minima Vyšyvankos diena – Laisvės aikštėje susirinko vyšyvankomis pasipuošusi miesto bendruomenė, Lėlių vežimo teatro aktoriai atliko ukrainietiškas dainas. […]

18 gegužės, 2022

Savaitgalį Latvijoje Malta apylinkėse dvi dienas vyko Baltijos šalių orientavimosi sporto čempionatas. Su stipriausiais Lietuvos, Latvijos bei Estijos orientacininkais Lietuvos […]

Miglės Nasevičienės nuotr.

Gegužės 14-sios vakarą Panevėžyje buvo minima Europos Muziejų naktis „Skani kultūra“, kurią organizavo Panevėžio Kraštotyros muziejus. Prie šios iniciatyvos prisijungė […]

Asmeninio albumo nuotr.
16 gegužės, 2022

Gegužės 13 dieną Panevėžyje trys draugai ir kūrėjai – pseudonimu Godo Yorke kurianti dainininkė Goda Sasnauskaitė, fotomenininkas Dan Hermouet ir […]

2022-05-07. Trakai. Lietuvos baidarių ir kanojų tsurės varžybos / Alfredo Pliadžio nuotr.
14 gegužės, 2022

Praėjusį savaitgalį Trakuose vyko Lietuvos pavasario taurės – D. ir Z. Survutų memorialo varžybos. Dėl apdovanojimų su tituluočiausiais Lietuvos baidarininkais […]

7 gegužės, 2022

Panevėžys – pirmasis Lietuvos miestas, kuriame šiais metais surengtas Lietuvos mažųjų žaidynių finalinis etapas – didysis festivalis. Aštuntus metus skaičiuojančios […]

6 gegužės, 2022

Po dviejų metų pertraukos dėl COVID-19 ligos ir su ja susijusių ribojimų renginiams Panevėžio sporto centras pakvietė mažiausius panevėžiečius į […]

4 gegužės, 2022

Vakar Panevėžio miesto savivaldybėje įteikta 2022 m. kalbininko Petro Būtėno vardo premija. Ją įteikdamas Panevėžio miesto meras Rytis Račkauskas padėkojo […]

Tautodailės paroda
30 balandžio, 2022

Šiandien, balandžio 29 d., Panevėžio miesto dailės galerijoje atidaryta Panevėžio krašto tautodailės paroda. Joje eksponuojami Lietuvos tautodailininkų sąjungos (LTS) Panevėžio […]

29 balandžio, 2022

Balandžio 27-ąją Panevėžio Elenos Mezginaitės viešosios bibliotekos padalinyje – bibliotekoje „Židinys“ – įvyko susitikimas su „Žolinčių akademijos“ viceprezidentu, žolininku, lektoriumi, […]

Šiandien Vilhelmo Variakojo sporto komplekse vyksta Lietuvos krepšinio šimtmečiui skirtas renginys „Krepšinis vakar, šiandien, rytoj“. „Džiugu, kad Lietuvos krepšinio šimtmečiui […]

Šiandien Mykolo Romerio universitete, Vilniuje vyko jau tradiciniu tapęs renginys „Lietuvos bendruomenių apdovanojimai 2022 m.“, kuriame apdovanotos aktyviausios šalies bendruomenės. […]

29 balandžio, 2022

Balandžio 27–osios popietę, įpusėjus Nacionalinei Lietuvos bibliotekų savaitei, Panevėžio Elenos Mezginaitės viešosios bibliotekos padalinyje – Parko bibliotekoje – įvyko Trečiojo […]

Vaidos Žalienės nuotr.

Balandžio mėnesio pabaigoje, švenčiant Nacionalinę Lietuvos bibliotekų savaitę, Panevėžio Elenos Mezginaitės viešojoje bibliotekoje įvyko žurnalistės, rašytojos, jogos mokytojos Evos Tombak […]

28 balandžio, 2022

Balandžio 26-osios popietę Panevėžio Elenos Mezginaitės viešosios bibliotekos padalinyje – Parko bibliotekoje – senjorų klube „Pabūkime kartu“ įvyko panevėžiečio, istoriko, […]

2019 Garsas Palangoje/ PMT archyvo nuotr.

Jau šį penktadienį, balandžio 29 d., pučiamųjų instrumentų muzikos gerbėjai bursis Panevėžio muzikiniame teatre. Čia įvyks nuotaikingas ir šventiškas Panevėžio […]

26 balandžio, 2022

Savaitgalį Molėtuose vyko Lietuvos jaunučių U15 merginų rankinio B diviziono čempionato finalas, kuriame čempionių titulą iškovojo Panevėžio sporto centro rankininkės. […]

23 balandžio, 2022

Balandžio 21 d. Panevėžio rajono bendruomenių sąjungos nariai ir svečiai rinkosi į Visuotinį narių susirinkimą. Pirmininkė dėkojo susirinkusiems bendruomenininkams ir […]

Tauragės kultūros centras, tęsdamas tradicijas bei puoselėdamas lietuvių tautos ir savo krašto kultūrą, ugdydamas meilę tautinei muzikai, balandžio 15 d. […]