5 birželio, 2020

Nuo dviračių tako iki kelionės kelkraščiu: kokių taisyklių privalo laikytis dviratininkai?

Dviračių sezonui įsibėgėjant, į miestų gatves ir užmiesčio kelius išrieda vis daugiau dviratininkų. Deja, dar ne visi dviračiais važinėja saugiai. Specialistai primena, kad tiek lekiant dviračių takais miestuose, tiek minant pedalus užmiestyje, svarbu atminti dviratininkams galiojančias taisykles ir reikalavimus, o taip pat – žinoti nerašytas taisykles, kurios leis prie vairo jaustis saugiau.

Dviračių takas – ne saugumo garantas

Anot Vilniaus „Dviračių mokyklos“ atstovo, dviračių trenerio Vaido Rimkaus, vaienas iš dažniausių su važiavimu dviračiais susijusių klaidingų įsitikinimų yra manymas, kad dviračių takais galima važiuoti nesilaikant jokių taisyklių. Vis tik, trenerio teigimu, nepaisančių tvarkos čia tyko pavojai.

„Idealiu atveju dviračių takuose pašalinių eismo dalyvių neturėtų būti, tačiau realybėje dviratininkams čia tenka prasilenkti ir su elektrinių ar paprastų paspirtukų vairuotojais, riedutininkais, riedlentininkais, kelią užstojančiais pėsčiaisiais, tėveliais su vaikais vežimėliuose. Be to, dviračių takai neretai kerta įvairius pravažiavimus į kiemus – taip netikėtai kelią gali pastoti ir automobiliai. Dviračių takuose judesio tikrai nemažai, taigi budrumo negalima prarasti nė akimirkai. Įsitikinimas „važiuoju dviračių taku, todėl nė nesivarginsiu rūpintis“ gali lemti išties skaudžias nelaimes“, – sako V. Rimkus.

V. Rimkus taip pat pastebi, kad dviračių takuose dviratininkai neretai važinėja su ausinėmis, o tai trukdo reaguoti į aplink vykstantį eismą – išgirsti artėjančias transporto priemones, garsinius signalus ir kitus pavojus. Dėl to važinėjant dviračiu V. Rimkus ausines pataria palikti namuose.

Treneris taip pat primena, kad dviračiais išvykus pasivažinėti su šeima, taisykles būtina priminti ir vaikams – įspėti, kad nevalia sustoti bet kur, įpratinti laikytis dešinės pusės. Saugumo užtikrinimui, tėvai turėtų iš anksto įspėti vaiką apie artėjančius posūkius, nuokalnes ar didesnio atsargumo reikalaujančias atkarpas.

Didžiausias pavojus – kertant kelią ir lenkiant

Draudimo bendrovės ERGO Lietuvoje Verslo klientų transporto draudimo portfelio valdytojas Rimvydas Pocius primena, kad, nepaisant pasitaikančių pavojų, dviračių taku važiuoti yra saugiau nei važiuojamąja kelio dalimi. Dėl to, anot eksperto, esant galimybei, prioritetą vertėtų teikti dviračių takui ar dviračių juostai važiuojamojoje kelio dalyje. Tai numatoma ir kelių eismo taisyklėse – važiuoti kelkraščiu leidžiama tik tada, kai dviračių tako šalia nėra. Be to, dviračio taku dviratininkai turėtų važiuoti laikydamiesi kuo arčiau dešiniojo jo krašto.

„Važiuojant dviračių taku, vienos pavojingiausių yra dviračių tako ir važiuojamosios kelio dalies sankirtos. Artėjant prie jų, svarbu sulėtinti greitį ir kelią kirsti praleidus juo judančias transporto priemones bei įsitikinus, kad tai daryti bus saugu. Beje, miestuose įrengiama ir vis daugiau sankirtų, reguliuojamų dviratininkams skirtais šviesoforais – tai užtikrina visų eismo dalyvių saugumą, žinoma, tik tada, kai pastarieji sąžiningai vadovaujasi šviesoforo signalais“, – pažymi R. Pocius.

Anot R. Pociaus, atsargumo reikėtų nepamiršti ir dviračiu lenkiant pėsčiuosius ar kitus dviratininkus. Tai darant svarbu sulėtinti greitį ir išlaikyti saugų atstumą tarp eismo dalyvių.

„Vairuojant dviratį, kaip ir bet kokią kitą transporto priemonę, išlieka tikimybė neatsargiai elgiantis padaryti žalos ne tik sau, bet ir kitiems. Nuo finansinių nuostolių gali apsaugoti dviratininko draudimas, tačiau kelyje elgiantis atsakingai, rizikos papulti į tokias situacijas gerokai mažiau. Dviratis – itin saugi transporto priemonė, jei tik ją naudojame atsakingai“, – teigia draudiko atstovas.

Patarimas – vengti intensyvaus eismo kelių

Važiuojant užmiestyje, anot dviračių trenerio V. Rimkaus, didžiausią pavojų dviratininkams kelia juos lenkiančios transporto priemonės – ypač sunkvežimiai.

„Už miesto ribų automobilių judėjimo greitis yra didelis ir, nors dviratininkus pagal kelių eismo taisykles rekomenduojam lenkti bent 1,5 metro atstumu, šios rekomendacijos laikosi toli gražu ne visi vairuotojai. Dėl to važiavimui užmiestyje dviratininkams patartina rinktis mažesnio intensyvumo kelius. Tačiau ir juose derėtų būti labai atsargiems. Lenkiant automobiliams – ypač dideliems – dviratininkams derėtų tvirčiau laikyti vairą ir stengtis išlaikyti dviračio stabilumą, nes automobilio sukeltas vėjo gūsis gali mestelti dviratininką į šoną“, – sako V. Rimkus.

Tiesa, svarbu nepamiršti, kad važiuoti dviračiu keliais gali ne visi. Kelių eismo taisyklės nurodo, kad važiuoti dviračiu važiuojamąja kelio dalimi be suaugusiojo priežiūros leidžiama ne jaunesniems nei 14 metų asmenis, o turint specialų pažymėjimą – ne jaunesniems nei 12 metų vaikams. Prižiūrimi suaugusiųjų važiuojamąja kelio dalimi gali važiuoti ne jaunesni nei 8 metų amžiaus vaikai.

Svarbu pasirūpinti šalmu ir žibintais

Specialistai primena, kad važiuojant dviračiu visais atvejais rekomenduojama dėvėti šalmą, kuris susidūrimo ar kritimo atveju gali apsaugoti nuo sunkių traumų ar net išgelbėti gyvybę. R. Pocius priduria, kad dviračiu keliais važiuojant jaunesniems nei 18 metų amžiaus asmenis dėvėti šalmą yra privalu.

„Be abejo, visais atvejais svarbu, kad dviratis būtų techniškai tvarkingas, turėtų gerai veikiančius stabdžius ir garsinį signalą. Svarbu suvokti, kad dviratis taip pat yra transporto priemonė, todėl būtina bent kartą į sezoną profilaktiškai atlikti nuodugnų dviračio techninį patikrinimą ir reguliariai atlikti kitus priežiūros darbus – sutepti grandinę, priveržti galimai atsilaisvinusius varžtus, įsitikinti, kad ratuose netrūksta oro“, – sako R. Pocius.

Be to, anot draudikų atstovo, reikėtų nepamiršti ir KET numatomų atšvaitų ir žibintų. Pagal galiojančias taisykles, dviračio gale turi būti raudonas atšvaitas arba raudonos šviesos žibintas, o iš abiejų šonų – oranžiniai atšvaitai, pritvirtinti prie ratų stipinų. Važiuojamąja kelio dalimi važiuojantys dviratininkai taip pat privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba dviračio priekyje turi degti baltas, o gale raudonas žibintas. Tamsiu paros metu arba esant blogam matomumui būtina dėvėti ryškiaspalvę liemenę ir būti įsijungus žibintus.

Taisyklės nurodo, kad dviračiu draudžiama važiuoti automagistralėmis ir greitkeliais. Taip pat vežti keleivius, sėdinčius ant rėmų – tam tinka tik specialios kėdutės, pritaikytos mažamečiams vaikams. Be to, važiuojantys dviračiu negali būti velkami kitų transporto priemonių ar važiuoti į jas įsikibę.


26 vasario, 2021

Šylantys orai kasdien vis labiau tirpdo ledą. Ugniagesių gelbėtoju teigimu, šiuo metu jis yra gana apgaulingas. Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo […]

26 vasario, 2021

Savo nusivylimą Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) Lietuvai pateiktomis rekomendacijomis išreiškusi Finansų ministerija ne tik diskredituoja šios nepriklausomos tarptautinės […]

Gyčio Grižo nuotr.
26 vasario, 2021

Praėjusių metų pabaigoje buvo baigtas rengti pirmojo etapo Gedimino kalno ilgalaikio sutvarkymo darbų projektas. Atlikti vieni sudėtingiausių Lietuvoje geologiniai tyrimai […]

25 vasario, 2021

Šią savaitę nuo koronaviruso (COVID-19) infekcijos baigta vakcinuoti pirmoji prioritetinė grupė – Lietuvos sveikatos sistemos darbuotojai. Per beveik du mėnesius […]

24 vasario, 2021

Šiandien Vyriausybė nusprendė pratęsti karantiną iki kovo 31 d. Judėjimo ribojimas tarp šalies savivaldybių pratęstas iki kovo 15 d. Nuo rytojaus, […]

24 vasario, 2021

Pandemija ir su ja susiję karantino suvaržymai smarkiai apribojo pramogų pasirinkimą, todėl žmonės laiką leido arba prie televizoriaus ekrano, arba […]

23 vasario, 2021

Panevėžio apylinkės teismas nagrinėja civilinę bylą darbo ginčo dėl teisės tarp 135 Panevėžio ligoninės darbuotojų ir jų darbdavio. Bylos esmė […]

22 vasario, 2021

Nuo kitos savaitės iš užsienio sugrįžę šalies ekipažų ir įgulų nariai privalės izoliuotis 10 dienų, skaičiuojant nuo atvykimo į Lietuvą […]

22 vasario, 2021

Kaip praneša Lietuvos hidrometeorologijos tarnyba, šiuo metu pagal esamas hidrometeorologines sąlygas potvynis Minijoje, Akmenoje-Danėje, Lėvenyje, Nevėžyje, Šventojoje, Jūroje, Neryje ir […]

22 vasario, 2021

Per praėjusias 3 paras šalies ugniagesiai gelbėtojai vyko gesinti 138 gaisrų ir atliko 56 gelbėjimo darbus. Gaisrų metu žuvo 3 […]

22 vasario, 2021

ŠIAME LAIKRAŠTĖLYJE SKAITYKITE: KĘSTUTIS MASIULIS, SEIMO NARYS KAI VASARIO 16-OJI BUVO „buržuazinė nacionalistinė“ DIENA2. KVIEČIAME DISKUSIJAI – ETIKA, KAS TAI? […]

22 vasario, 2021

ŠIAME LAIKRAŠTĖLYJE SKAITYKITE: 1. SUSITELKIMO – REIKALAVIMAS – neformalaus piliečių, visuomeninių, nevyriausybinių organizacijų ir politinių partijų susivienijimo, FB Susitelkimas, 2. […]

Birutės Kurtinaitienės nuotr.
18 vasario, 2021

Vasario 15 d., pirmadienį,  keturios Lietuvos patriotinės organizacijos kreipėsi į aukščiausią Lietuvos valdžią, ragindamos susirūpinti valstybinės kalbos ir valstybės teritorinio […]

Ekonomistė Margarita Starkevičiūtė
18 vasario, 2021

ES po diskusijų ir aptarimų, kuriuose dalyvavo Lietuvos prezidentas, Vyriausybės atstovai, Seimo nariai ir išrinkti Lietuvoje Europos parlamento nariai patvirtino […]

18 vasario, 2021

Vyriausybė nutarė įsigyti daugiau nei 16 tūkst. papildomų vakcinos dozių iš farmacijos kompanijos „Novavax“. Lietuva iš viso gaus 633 tūkst. […]

18 vasario, 2021

Statistikos departamentas praneša, kad per praėjusią parą patvirtintų naujų atvejų konkretiems žmonėms skaičius – 365. Bendras patvirtintų atvejų konkretiems žmonėms […]

17 vasario, 2021

Pasienyje su Lenkija Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) pareigūnai tikrins, ar atvykstantieji į Lietuvą yra užsiregistravę Nacionalinio visuomenės sveikatos centro […]

17 vasario, 2021

Statistikos departamentas praneša, kad per praėjusią parą patvirtintų naujų atvejų konkretiems žmonėms skaičius – 376. Bendras patvirtintų atvejų konkretiems žmonėms […]

16 vasario, 2021

Vasario 16-osios – Valstybės atkūrimo dienos proga Lietuvos Respublikos Prezidentą Gitaną Nausėdą ir visus šalies žmones sveikina užsienio šalių vadovai. […]

Vasario 16-osios Signatarų Autografų iš Liudo Mažylio asmeninės kolekcijos parodos akimirka / Luko Balandžio, 15min.lt nuotr.
15 vasario, 2021

Vytauto Didžiojo universiteto profesorius, chemijos mokslų daktaras, o dabar ir Europos Parlamento narys Liudas Mažylis plačiai išgarsėjo 2017 metais. Didelei […]