27 balandžio, 2020

Kokios priežastys lemia sėkmingą mokymosi procesą Suomijoje ir Estijoje

Covid-19 viruso pandemija sujaukė daugelio žmonių planus. Šiuo metu dėl uždarytų valstybių sienų poilsinės ar darbinės kelionės į kitas šalis tapo neįmanomos. Projekto „Lyderių laikas 3“ Radviliškio rajono savivaldybės kūrybinės komandos nariai dar suspėjo įlipti į jau benuvažiuojantį traukinį – šių metų kovo pradžioje išvyko į stažuotę Suomijoje ir Estijoje.

Stažuotės tikslas buvo ne tik aplankyti greta Lietuvos esančių valstybių švietimo įstaigas, bet ir pasidomėti švietimo sistema, nustatyti panašumus ir skirtumus ir palyginti su Lietuvos švietimo sistema, pasisemti patirties ir naujovių, kurias būtų galima pritaikyti praktikoje, išklausyti Suomijos ir Estijos švietimo specialistų pranešimus.

Suomiai ypač rūpinasi švietimu – kasmet švietimo ir mokymo sektoriui skiriama beveik 7 milijardai eurų. Mokytojo profesija Suomijoje yra prestižinė – tapti mokytoju nėra lengva. Būtina turėti mokytojo kvalifikaciją atitinkantį magistro laipsnį. Norint tai pasiekti, prireiks mažiausiai penkerius metų trunkančių studijų. Įstoti į mokytojus rengiančias studijų programas labai sudėtinga ir tai pavyksta padaryti tik maždaug dešimtadaliui gabiausių absolventų. Estijoje mokytojai turi gana didelę veiksmų laisvę, organizuojant ugdymo procesą. Jie gali parinkti mokiniams ne tik mokymo būdus ir metodus, bet ir prisiimti visą atsakomybę už jų pasiekimus. Estijoje išvystytas ikimokyklinis ugdymas – didžioji dalis šešiamečių šalyje lanko ikimokyklinio ugdymo įstaigas ir mokosi pagal nustatytą ugdymo programą.

Ikimokyklinis ugdymas Suomijoje vykdomas vaikams iki 6 metų, bet dažnai vaikai tokio amžiaus ugdomi šeimose. Pagrindinis ugdymas bendrojo lavinimo mokyklose – vaikams nuo 7 iki 16 metų. Po to ugdymas vyksta bendrojo aukštesniojo lavinimo mokyklose. Visiems yra privalomas stojamasis egzaminas į aukštąją mokyklą. Suomijos švietimo sistemoje pradinis ugdymas trunka 6 metus ir visų dalykų mokinius moko vienas mokytojas. Tuo tarpu Estijos švietimo sistema suskirstyta į 4 pakopas, kiekviena iš jų trunka 4 metus: pirma pakopa nuo I iki III klasės, antra pakopa – nuo IV iki VI klasės, trečia pakopa – nuo VII iki IX klasės ir ketvirta pakopa (vidurinė mokykla, gimnazija) – nuo X iki XII klasės.

Suomijos ugdymo įstaigose dominuoja paprastumas. Daug dėmesio skiriama tam, kad mokyklos erdvė mažai kuo skirtųsi nuo vaiko namų erdvės ir ugdytinis jaustųsi kuo patogiau, atsipalaiduotų, nebūtų jokios papildomos įtampos. Klasėse yra erdvės mokymuisi, poilsiui, žaidimams. Mokykloje nėra specialiai įrengtų rūbinių, rūbai kabinami tiesiog koridoriuose. Nemažai užsiėmimų vyksta lauke – per pertraukas mokinius lauke prižiūri mokytojai. Tiek mokiniai, tiek mokytojai aprūpinti visomis ne tik mokymuisi, bet ir kūrybiškumo skatinimui reikalingomis priemonėmis. Ugdomas mokinių savarankiškumas, nes beveik pusė pamokų vyksta už klasės ribų. Buvo galima įsitikinti, kad Suomijos ir Estijos švietimo sistema veikia kaip patikimas šveicariškas laikrodis – sklandus mokyklų veiklos organizavimas ir profesionalūs specialistai užtikrina aukštus mokinių pasiekimus.

Prasminga Lietuvos švietimo sistemoje taikyti Suomijos ir Estijos mokyklų modelį, kai du kartus per metus vyksta trišaliai, t. y. mokinio, tėvų ir mokytojo susitikimai, kuriuose aptariami mokinio ugdymosi pasiekimai. Mokinys turi galimybę su tėvais ir mokytojais aptarti savo asmeninę pažangą, pasakyti, kokia pagalba jam reikalinga, suplanuoti savo tolesnius veiksmus. Lietuvos švietimo įstaigos galėtų remtis Suomijos pavyzdžiu ir organizuoti mokinių užimtumą per asociacijų ar klubų veiklą. Kiekvienas mokinys privalėtų dalyvauti bent vienos asociacijos ar klubo veikloje. Mokinių tarpusavio bendradarbiavimas turėtų paskatinti juos aktyviai veikti, atrasti patinkančią veiklos sritį ir praktiškai pasirengti gyvenimui.

Suomiai ir estai sumaniai išnaudoja mokyklos erdves, tad svarstytina galimybė įrengti sienas-stendus, taip pat vieno stalo mokymosi ar laisvalaikio kampelius mokyklos koridoriuose. Radviliškio Gražinos pagrindinėje mokykloje planuojama įsteigti specialiąją klasę mokiniams, kurie dėl vienokių ar kitokių priežasčių negali konkrečiu metu mokytis kartu su visais (sirgo ir atsiliko, nenori ir pan.).

 

 

Radviliškio rajono savivaldybės informacija


17 balandžio, 2024

Švedijoje pavogtą robotą žolei pjauti Radviliškio rajono policijos komisariato pareigūnai surado veikiantį vienoje Radviliškio rajono sodyboje. Jis grąžintas užsienyje gyvenančiam […]

17 balandžio, 2024

Klaipėdoje, Radviliškio ir Biržų rajonų bei Pagėgių savivaldybėse antradienį rasti sprogmenys, pranešė Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas (PAGD). Anot PAGD, […]

17 balandžio, 2024

„NuSPACES. Branduolinės erdvės: atominio kultūros paveldo bendruomenės, materialumai ir vietovės“ yra tarptautinis mokslo projektas, 2021–2024 m. vykdytas trijose šalyse – […]

16 balandžio, 2024

Vytauto Didžiojo universiteto Žemės ūkio akademijos (VDU ŽŪA) 100-mečio jubiliejui skirtų renginių ciklas tęsiasi. Dalyvių širdyse neabejotinai visam gyvenimui išliks […]

16 balandžio, 2024

Ekrano laiko ribojimas vaikams – neretai tik iliuzija. Mažųjų noras tęsti kovas įtraukiančiuose žaidimuose, žiūrėti „TikTok“ filmukus ar tiesiog susirašinėti […]

15 balandžio, 2024

Lietuvos Respublikos Prezidentas Gitanas Nausėda pirmadienį, tęsdamas tradicines darbo dienas regionuose, su komanda dirbo Šakių rajone. Šalies vadovas susitiko su […]

13 balandžio, 2024

Šeštadienį sostinėje vyko tradicinės Fiziko Dienos (FiDi) renginiai. Šiais metais Vilniaus universiteto (VU) studentai ją surengė jau 56 kartą. Renginio […]

12 balandžio, 2024

Atlikus patikrinimą Šiaulių „Jovaro“ progimnazijoje, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT) įtaria, kad darbuotojai dalį produktų pasisavindavo. „Prie pastato įėjimo, […]

12 balandžio, 2024

Pakruojo dvare sukurtas unikalus gamtos ir meno dermės projektas – įkurtas pirmasis šalyje Varnėnų miestas. Čia tradiciniu būdu, ant senovinių […]

12 balandžio, 2024

Dažnas, pažvelgęs į dangų, pagalvoja, koks jausmas valdyti įspūdingo dydžio orlaivį? Norint pajusti, būtina gerokai pasistengti, siekiant piloto karjeros, tačiau […]

11 balandžio, 2024

Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos įsteigtą Vaikų literatūros premiją viceministrė Agnė Kudarauskienė šiandien įteikė rašytojui Justinui Žilinskui ir Nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos […]

11 balandžio, 2024

Ukmergės rajono mero Dariaus Varno teigimu, savivaldybė labiausiai siekia investuoti į miesto infrastruktūros vystymą. Vis dėlto, pasak mero, daugiau nei […]

10 balandžio, 2024

Prezidentas Gitanas Nausėda pasirašė dekretą dėl švietimo, mokslo ir sporto ministro Gintauto Jakšto atleidimo. Tai Eltai patvirtino prezidento patarėjas Ridas […]

9 balandžio, 2024

Šiandien, po kelerių metų pertraukos, po rekonstrukcijos oficialiai duris atvėrė Aukštaičių g. 4C įsikūręs Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešosios bibliotekos Vaikų ir […]

9 balandžio, 2024

Dauguma (59 proc.) tėvų Lietuvoje mano, kad IT srities profesijos yra ir išliks perspektyviais karjeros pasirinkimais jų vaikams, o 39 […]

9 balandžio, 2024

Kai pasaulį sujaukė koronaviruso pandemija, paaiškėjo, kad galime gyventi švariau. Žinoma, tai nulėmė pandemijos iššaukti ribojimai – kasdienis gyvenimas buvo […]

9 balandžio, 2024

Atskirtis tarp mokslininkų ir visuomenės mažėja – Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS TECH) Piliečių mokslo centras tiesia tiltus tarp mokslo […]

9 balandžio, 2024

Lietuvoje pradedama įgyvendinti darbotvarkė „Tvari mokykla 2023“. Planuojama, kad iki 2030 m. visos mūsų šalies mokyklos taps tvarios arba žengs […]

Chemikė dr. Milda Petrulevičienė / FTMC nuot.
9 balandžio, 2024

Vandenilis – gyvybei būtinas cheminis elementas, kuris yra organinių junginių bei vandens sudedamoji dalis. Natūraliomis sąlygomis vandenilis – tai dujos, […]

8 balandžio, 2024

Vasarį Nacionalinio skurdo mažinimo organizacijų tinklo užsakymu atlikta apklausa parodė, kad Lietuvoje maisto stokoja kas septintas žmogus (praėjusiais metais buvo […]