8 gruodžio, 2021

Seime pristatoma Virgilijaus Usinavičiaus-Augulio analoginės fotografijos paroda

Gruodžio 8 d., trečiadienį, 13 val. Seimo III rūmų parodų galerijoje bus pristatyta Virgilijaus Usinavičiaus-Augulio analoginės fotografijos paroda „Mano Vilnius“. Sveikinimo žodį tars parodos Seime iniciatorė Seimo Pirmininkė Viktorija Čmilytė-Nielsen, parodos autorius, Lietuvos spaudos fotografų klubo prezidentas Jonas Staselis ir kiti. Paroda eksponuojama iki gruodžio 20 dienos.

 

Virgilijus Usinavičius-Augulis – autorius, išbandęs labai skirtingas fotografijos sritis. 1988–1991 m. fotografas nuosekliai įamžino Lietuvos kelią į laisvę: Sąjūdžio mitingus, Baltijos kelią,

Medininkų pasienio poste, dramatiškus sausio įvykius ir kitus istorinius momentus. Tuomet Virgilijus užfiksavo plačiai žinomus, istorijos ikonomis tapusius kadrus, o nuo 1991 m. ėmė bendradarbiauti su užsienio spaudos agentūromis. Vėliau profesionalią veiklą autorius tęsė visai kitoje – komercinės, reklaminės – fotografijos srityje. 1998 m. su kolega Zenonu Nekrošiumi įkūrė fotostudiją, kurioje dirba iki šiol.

Maždaug prie šešerius metus prasidėjo dar vienas V. Usinavičiaus-Augulio kūrybos etapas. Autorius grįžo prie analoginės technologijos ir ėmė kurti fotografiją, kurią paprastai vadiname menine. Tačiau kodėl į naujausius darbus galima žvelgti kaip į meno kūrinius? Paties autoriaus žodžiais tariant, šie darbai gimsta „fotografuojant sau, jaučiant malonumą ir nesistengiant kam nors įtikti, nesijaudinant – pavyks ar ne“. Taip sukurti atvaizdai neįamžina lemiamų akimirkų, kaip ankstesni autoriaus reportažai, ir, žinoma, nėra apriboti konkrečios taikomosios, komercinės paskirties. Jie žiūrovui suteikia minties laisvę ir estetinį malonumą, išlaisvina nuo kasdienio vaizdų vartojimo greito ritmo ir pragmatiškų tikslų. Tai iš begalinio šiandienos vaizdų srauto ir išskiria meninę fotografiją, kuri, pasak V. Usinavičiaus, „gali pasakoti, sukelti prisiminimus, žadinti jausmus“.

Tokią fotografiją autorius pristato ir parodoje „Mano Vilnius“. Eskpozicija susideda tarsi iš trijų temų: melancholiškų ištuštėjusio miesto vaizdų, žaismingų gatvės gyvenimo momentų ir socialinės tematikos turgaus vaizdų. Nepaisant skirtingų fotografijų objektų ir temų, visas jas autorius sukūrė naudodamas panoraminę, plačiai vaizdą aprėpiančią fotokamerą.

Pasirinkta fototechnika bene įspūdingiausius estetinius rezultatus lėmė fotografuojant miestovaizdžius: platus matymo kampas praplečia erdvės pojūtį, leidžia sukurti originalias, kitokias nei įprastiniame nuotraukų formate kompozicijas. Įspūdį sustiprina ir autoriaus mėgstamas rūkas, kuris išryškina pagrindinius objektus, plokščiame atvaizde sukuria gylio, perspektyvos iliuziją, o svarbiausia – atitolina miesto atvaizdą nuo kasdienybės. Fotografas nesiekia tiksliai atvaizduoti tikrovės, bet perteikia asmeninį, subjektyvų santykį su miestu. Panašiai savo gimtųjų miestų ištuštėjusias, miglose paskendusias gatves jau yra įamžinę kiti lietuvių fotografai: Aleksandras Ostašenkovas, fotografuodamas Šiaulius, Gintaras Česonis – Kauną. Tačiau toks ir yra meninės fotografijos tikslas – neįprastai, kitaip parodyti tai, kas atrodo daug kartų matyta. Taip galima dar kartą pažadinti žiūrovo pastabumą, paskatinti naujai pažiūrėti į kasdienę aplinką ir grąžinti gebėjimą joje įžvelgti grožį bei atrasti prasmę.

Plačiakampė kamera ir panoraminis atspaudų formatas leidžia autoriui savitai interpretuoti ir gatvės fotografijos žanrą. V. Usinavičiaus-Augulio užfiksuotose gatvės scenose nėra vieno pagrindinio herojaus ar objekto. Čia svarbūs visi veikėjai, prieš fotokamerą ir tolesniame plane vykstantys įvykiai, aplinkos detalės. Todėl verta į fotografijas įsižiūrėti, jas patyrinėti ilgiau ir mintyse jungti įvairias įsivaizduojamas siužetines linijas.

Dar išraiškingiau platus kameros žvilgsnis perteikia turgaus scenas, nes ir fotografijų veikėjų charakteriai čia ypač įvairūs. Jų kūno kalba, veido išraiškos ar, priešingai, sąstingis ir nejudrumas, tarpusavio santykiai ar atsiskyrimas piešia ryškų įvairialypės socialinės tikrovės paveikslą. Šiose fotografijose Virgilijus tarsi jau kitame laikotarpyje ir savaip tęsia ne vienos ankstesnės lietuvių fotografų kartos plėtotą turgaus temą, kuri autoriams visuomet leisdavo autentiškai atspindėti laikotarpį ir atverdavo kūrybinių eksperimentų galimybes.

Parodoje eksponuojamiems darbams meninės vertės suteikia ne tik autoriui būdingas savitas miestovaizdžių ar gatvės gyvenimo scenų matymas, bet ir ypatingas jų pateikimas žiūrovams. Ekspozicijoje rodomi autoriniai, analoginiai fotografijų atspaudai, kurių kiekvienam sukurti prireikė nuo 2 iki 4 valandų. Tačiau svarbiausia, kad autoriniai atspaudai perteikia vaizdą būtent taip, kaip jį įsivaizduoja autorius, įkūnija fotografo autorinę viziją vienetiniame atspaude, kurį identiškai pakartoti yra labai sunku, o dažnai ir neįmanoma. Šiandieninio nepaliaujamo vaizdų antplūdžio ir jų nuvertėjimo akivaizdoje toks nuotraukų pateikimas grąžina galimybę fotografiją patirti kaip vienetinį meno kūrinį.

Taigi, viena vertus, fotografija leidžia Vilnių, jo senamiestį vis iš naujo atrasti kaip estetinio pasigėrėjimo objektą ir autoriaus vidinių išgyvenimų atspindį, kuris galbūt atlieps ir žiūrovų asmenines patirtis. Kita vertus, laisvas ir lėtas kūrybinis procesas, jo metu sukuriami vienetiniai darbai suteikia galimybę fotografiją vėl suvokti kaip meno kūrinį. Plačiau žiūrint, tai ir sugrįžimas prie V. Usinavičiaus-Augulio minimų „nykstančių vertybių“ – istorijos ir ją menančių apleistų miesto vietų. Galima būtų papildyti, kad taip sugrįžtama ir prie autentiškesnio laiko tėkmės bei mus supančios aplinkos patyrimo dabartyje.

Fotografijos kritikas ir teoretikas, fotografas dr. Tomas Pabedinskas


1 gegužės, 2024

Gegužės mėnesį Vilniuje vyks šių metų Lietuvos breiko ir hiphopo čempionatas, o tuo tarpu balandį Lietuvos breiko šokėjai užbaigė kvalifikacinės […]

30 balandžio, 2024

Šiandien Panevėžys mini miesto garbės piliečio, ilgamečio J. Miltinio dramos teatro aktoriaus, režisieriaus Donato Banionio (1924-2014) atminimą. Balandžio 28-ąją D. […]

Vaikų choras Ugnelė Europos jaunimo muzikos festivalyje
30 balandžio, 2024

Nerpelto mieste, Belgijoje baigėsi „European Music Festival for Young People“ – Europos jaunimo muzikos festivalis. Iš festivalyje vykusio konkurso du […]

27 balandžio, 2024

Šiandien oficialiai baigtas vienijančio kūrybiškumo centro „Pragiedruliai“ projekto II etapas. Rekonstruotoje poeto, aktyvisto, teisininko, visuomenės veikėjo Juozo Čerkeso-Besparnio sodyboje įsikūrusiame […]

27 balandžio, 2024

Palangos kurorto muziejaus kieme atidaryta skiautinių paroda „Jorės vėjyje“. Kiemelio šeimininkai, Palangos kurorto muziejaus direktorė Virginija Paluckienė, parodos atidarymo metu […]

26 balandžio, 2024

Lietingas balandžio 24 d. vakaras Panevėžio „Šaltinėlio“ bibliotekoje buvo neeilinis: kupinas džiaugsmingo šurmulio, ryškių spalvų, gėlių aromato. Ir viso to […]

26 balandžio, 2024

2024 m. balandžio 25 d. Šiaulių kultūros centro Didžiojoje koncertų salėje vyko Motinos dienai skirtas renginys „Gerumo sparnai“. Pavasariu alsuojantis […]

25 balandžio, 2024

Poetė, literatūrologė ir filosofijos mokslų daktarė Ieva Rudžianskaitė išrinkta šių metų Maironio premijos laureate. Tokiam komisijos sprendimui pritarė šią savaitę posėdžiavusi […]

25 balandžio, 2024

Lietuvos architektų rūmų Tarybos sprendimu šiais metais rūmų garbės ženklas „Žiedas“ skiriamas architektui, architektūros istorikui, profesoriui Jonui Minkevičiui. Apdovanojimas įteiktas […]

Vygaudo Juozaičio nuotr.
23 balandžio, 2024

Šiandien kultūros ministras Simonas Kairys pasveikino šalies bibliotekininkų bendruomenę Nacionalinės Lietuvos bibliotekų savaitės proga ir paskelbė geriausius 2023 metų bibliotekininkus. S. Kairys […]

23 balandžio, 2024

60-osios tarptautinės Venecijos meno bienalės metu įvyko lietuvių režisieriaus Jono Meko paskutinio kino filmo „Requiem“ peržiūra. Videoinstaliacija buvo rodoma netoli […]

22 balandžio, 2024

Laukiamiausias rajono bibliotekininkų renginys įvyko. Balandžio 22 dieną paaiškėjo, kas tapo geriausia rajono metų bibliotekininkė. Ja išrinkta Jurbarko rajono savivaldybės […]

22 balandžio, 2024

Balandžio 20 dieną Jurbarko kultūros centras buvo kaip niekad gyvas ir garsus – čia vyko repsublikinis šokių konkursas „Emocijos 2024“. […]

21 balandžio, 2024

60-ojoje Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje Lietuvos nacionalinis dailės muziejus pristatė Pakui Hardware (Neringa Černiauskaitė ir Ugnius Gelguda) ir Marijos Teresės […]

21 balandžio, 2024

Įspūdingu gala koncertu pasaulio publikai atsivėrė naujieji Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro rūmai. Gala koncertas apjungė Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro orkestrą, […]

Rolando Parafinavičiaus nuotr.
20 balandžio, 2024

2024 m. balandžio 19 d. prie Šiaulių miesto centrinio parko estrados vyko šimtmetį mininčios Lietuvos dainų šventės „Kad giria žaliuotų“ […]

19 balandžio, 2024

Rašytiniuose šaltiniuose Utenos vardas paminėtas 1261 m., kai Lietuvos karalius Mindaugas laiške kalavijuočių ordinui už suteiktą pagalbą perleido Utten žemes. […]

19 balandžio, 2024

Šią savaitę 230-ąjį jubiliejų švenčiančiuose Druskininkuose atidengti skulptoriaus R. Inčirausko sukurti atminimo suoleliai Druskininkams nusipelniusiems žmonėms: M. K. Čiurlioniui, K. […]

18 balandžio, 2024

Seimas į atmintinų dienų sąrašą įrašė 3 naujas – jaunimo darbuotojams, lituanistinėms mokykloms ir mecenatystei skirtas dienas. Jaunimo darbuotojo diena […]

17 balandžio, 2024

Šiandien prie Panevėžio rajono savivaldybės administracijos pastato vyko šimtmetį šiemet mininčios Lietuvos dainų šventės įamžinimui skirto ąžuoliuko sodinimo akcija. Medelį […]