14 balandžio, 2023

Įtraukusis ugdymas: pristatytas universalaus dizaino mokymuisi gairių leidinys

UDM gairių pristatymo renginys / Francesco Rufini nuotr.

Tinkamos sąlygos mokytis visiems vaikams, įskaitant ir turinčius negalią – toks yra vienas svarbiausių švietimo pažangos programos „Tūkstantmečio mokyklos“ (TŪM) tikslų. Šie dideli tikslai, kruopščiai suguldyti programos puslapiuose, po truputį įgauna realią formą – vakar TŪM įtraukiojo ugdymo srities renginyje, vykusiame Lietuvos nacionalinėje Martyno Mažvydo bibliotekoje, buvo pristatytas universalaus dizaino mokymuisi (UDM) gairių leidinys. 

Šis TŪM programos leidinys, parašytas negaliai ir lyčiai jautria kalba, yra skirtas bendrojo ugdymo mokyklų stiprinimui, įgyvendinat įtraukųjį ugdymą ir sudarant sąlygas visų mokinių sėkmingam mokymuisi. Leidinyje apžvelgiama, kaip formuoti mokytojų, švietimo pagalbos specialistų ir vadovų UDM prieigos taikymo švietime kompetencijas.

„Su šiomis gairėmis mes atsisakome vidutinio mokinio sąvokos. Mes pripažįstame, kad visi esame įvairūs, mūsų poreikiai yra individualūs, tad priėjimas prie mokinio taip pat gali ir turi būti individualus. UDM gairės siūlo lanksčius mokymosi metodus, o šalia to atsiranda ir strateginis planavimas – tai yra labai svarbus momentas. Na, o svarbiausia – kad šios gairės „gyventų“ mokyklose, visuomet būtų mokytojams po ranka kaip įrankis, stengiantis, kad kiekvienas mokinys pasiektų sėkmę“, – atidarydama UDM gairių leidinio pristatymo renginį sakė LR švietimo, mokslo ir sporto ministerijos (ŠMSM) ministrė Jurgita Šiugždinienė. 

UDM principais pripažįstama natūrali mokinių įvairovė, kuri yra nuspėjama: skirtingus poreikius galima įsivertinti, suprasti ir tam pasiruošti. Mokymosi barjerai yra ne mokinyje, o ugdymo aplinkoje, kuri suprantama kaip proceso, priemonių ir mokymosi aplinkos visuma. Ugdymo procese strategiškai ieškoma būdų ir priemonių, kaip mokinius įtraukti, sudominti, padėti įsiminti informaciją ir ją sėkmingai naudoti. 

„TŪM dirbdamos su savivaldybių švietimo skyrių ir mokyklų atstovais, matėme, kad vis daugiau jų įsitraukia į UDM prieigos taikymą – dalyvauja tarptautiniuose projektuose, tobulina savo kvalifikaciją. Visgi supratimas, kas yra tas universalus dizainas mokymuisi, dažnai skyrėsi. Šis leidinys – viena iš priemonių, siekiant sukurti vientisą vertybinį, žinių ir priemonių pagrindą sisteminiam UDM vystymui visais lygmenimis: nacionaliniu mastu, savivaldybėse ir mokyklose, taip siekti įtraukiojo ugdymo įgyvendinimo Lietuvoje“, – pasakoja TŪM įtraukiojo ugdymo srities ekspertė Karolina Zakarauskaitė.

Kadangi UDM prieigos taikymas praktikoje reikalauja atitinkamų vadybinių ir didaktinių sprendimų, ilgame bei dinamiškame gairių kūrimo procese dalyvavo skirtingų sričių ekspertų grupė: mokytojai, dirbantys bendrojo ugdymo ir specialiosiose mokyklose, mokyklų ir švietimo centrų vadovai, Nacionalinės švietimo agentūros ir ŠMSM specialistai, edukologijos ir švietimo lyderystės bei universalaus dizaino ir architektūros mokslininkai, įtraukties ekspertai, negalios nevyriausybinių organizacijų atstovai.

Verta pastebėti, kad UDM metodų taikymas yra labai naudingas, pereinant iš specialiojo ugdymo į įtraukiojo ugdymo principais grįstą švietimo sistemą – tai ypač aktualu Lietuvoje po švietimo įstatymo pakeitimų, įsigaliosiančių nuo 2024 metų rugsėjo 1 dienos. 

„Tikimės, kad sau aktualią medžiagą gairėse atras skirtingų švietimo sistemos lygmenų dalyviai ir ją sėkmingai pritaikys savo darbuose“, – UDM gairių leidinio pristatymo renginyje, kuriame buvo galima išgirsti daugybę ekspertų pranešimų apie įtraukųjį ugdymą, universalų dizainą bei sudalyvauti įdomiose diskusijose, sakė K. Zakarauskaitė. 

Renginio įrašą galite rasti čia. Taip pat kviečiame susipažinti su UDM gairių leidiniu

Švietimo pažangos programos „Tūkstantmečio mokyklos“ tikslas – mažinti mokinių pasiekimų atotrūkius ir sukurti integralias, optimalias ir kokybiškas ugdymo(-si) sąlygas kiekvienoje savivaldybėje. Šia programa siekiame, kad kiekvienas Lietuvos vaikas turėtų galimybę mokytis šiuolaikiškoje ir atviroje mokykloje. Programą sudaro keturios sritys, kurios aktyviai sąveikauja viso projekto eigoje: įtrauktis, lyderystė, STEAM ir kultūrinis ugdymas.


30 balandžio, 2024

Prezidentas Gitanas Nausėda sako, kad norint sumažinti nepilnamečių narkotikų vartojimo problemą, yra būtina imtis prevencinių priemonių ir griežtinti kontrolę. Taip […]

25 balandžio, 2024

Balandžio 24 d. Mykolo Romerio universitete (MRU) apdovanoti aktyviausių Lietuvos bendruomenių konkurso nugalėtojai. Jau dešimtą kartą vykęs respublikinis konkursas „Bendruomenė […]

25 balandžio, 2024

Vytauto Didžiojo universiteto Botanikos sodo Vaistinių augalų skyrius šiemet švenčia savo šimtąsias metines. Minint šią progą, sodo parkas pasipuošė istorinių […]

24 balandžio, 2024

Daugiau nei pusantro hektaro užimančioje uostamiesčio „Gilijos“ mokyklos teritorijoje vietoje senojo stadiono įrengtas 520 tūkst. eurų savivaldybei kainavęs sporto aikštynas. […]

24 balandžio, 2024

Regis, kuo galėtum nustebinti lietuvį, pasiūlęs pasivaikščioti miške. Miškai, medžio artumas, sakoma, mums tiesiog į kraują įaugę. Vis dėlto savaitgalį […]

23 balandžio, 2024

Šią savaitę parašus ant bendradarbiavimo sutarties padėjo Kauno technologijos universiteto (KTU) rektorius profesorius Eugenijus Valatka ir Lietuvos šaulių sąjungos (LŠS) […]

23 balandžio, 2024

Šiemet daugiau nei 4 tūkst. Lietuvos moksleivių jau priėmė Nacionalinį IT iššūkį ir siekia įgyti vertingų programavimo žinių. Balandžio 24 […]

22 balandžio, 2024

Balandžio 22 d. Inovacijų agentūra pradeda registraciją į trečius metus iš eilės vyksiančią verslumo įgūdžių programą „Startuok nuo 50+“. Ši […]

19 balandžio, 2024

Pristatyta pirma lietuviška iš saulės pagamintą elektrą kaupianti išmanioji baterija „Nova“, kurią jau gali įsigyti gaminantys buitiniai vartotojai ir smulkus […]

19 balandžio, 2024

Nors orai šiluma nelepina, tačiau Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Botanikos sodo didysis tulpių žydėjimas jau pasirengęs tikram spalvų sprogimui: trečiąją […]

19 balandžio, 2024

Nuo šių mokslo metų pradėję veikti aštuoni regioniniai specialiojo ugdymo centrai buria švietimo pagalbos specialistų komandas ir jau gali padėti […]

17 balandžio, 2024

„NuSPACES. Branduolinės erdvės: atominio kultūros paveldo bendruomenės, materialumai ir vietovės“ yra tarptautinis mokslo projektas, 2021–2024 m. vykdytas trijose šalyse – […]

16 balandžio, 2024

Vytauto Didžiojo universiteto Žemės ūkio akademijos (VDU ŽŪA) 100-mečio jubiliejui skirtų renginių ciklas tęsiasi. Dalyvių širdyse neabejotinai visam gyvenimui išliks […]

16 balandžio, 2024

Ekrano laiko ribojimas vaikams – neretai tik iliuzija. Mažųjų noras tęsti kovas įtraukiančiuose žaidimuose, žiūrėti „TikTok“ filmukus ar tiesiog susirašinėti […]

15 balandžio, 2024

Lietuvos Respublikos Prezidentas Gitanas Nausėda pirmadienį, tęsdamas tradicines darbo dienas regionuose, su komanda dirbo Šakių rajone. Šalies vadovas susitiko su […]

13 balandžio, 2024

Šeštadienį sostinėje vyko tradicinės Fiziko Dienos (FiDi) renginiai. Šiais metais Vilniaus universiteto (VU) studentai ją surengė jau 56 kartą. Renginio […]

12 balandžio, 2024

Atlikus patikrinimą Šiaulių „Jovaro“ progimnazijoje, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT) įtaria, kad darbuotojai dalį produktų pasisavindavo. „Prie pastato įėjimo, […]

12 balandžio, 2024

Dažnas, pažvelgęs į dangų, pagalvoja, koks jausmas valdyti įspūdingo dydžio orlaivį? Norint pajusti, būtina gerokai pasistengti, siekiant piloto karjeros, tačiau […]

11 balandžio, 2024

Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos įsteigtą Vaikų literatūros premiją viceministrė Agnė Kudarauskienė šiandien įteikė rašytojui Justinui Žilinskui ir Nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos […]

11 balandžio, 2024

Ukmergės rajono mero Dariaus Varno teigimu, savivaldybė labiausiai siekia investuoti į miesto infrastruktūros vystymą. Vis dėlto, pasak mero, daugiau nei […]