kovo 19, 2015
Nijolė Paulauskienė, Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro Vaikų sveikatos skyriaus visuomenės sveikatos administratorė
Egzaminų baimė. Kaip ją įveikti?

Ateinantis pavasaris ir vasara daugeliui iš mūsų atneša teigiamas emocijas, gražius lūkesčius bei svajones. Tačiau abiturientams šis laikas dažnai tampa įtampos, nepamatuotos baimės ir streso laikotarpiu. Kaip nugalėti egzaminų baimę ir kaip susidoroti su nerimu ir įtampa? Į šiuos klausimus atsako Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro visuomenės sveikatos specialistai.

Pirmiausia reikėtų pasiaiškinti, kas lemia šiuos jausmus ir kodėl tai vyksta su mumis. Kiekvienas patiriame įvairiausių emocijų, kai laukiame svarbaus gyvenimo įvykio. Tas įvykis tampa dar svarbesniu, jeigu apie jį daug kalbama, jam skiriamas didelis dėmesys – taip jį dar labiau sureikšminame. Ne paslaptis, kad abitūros egzaminai kasmet sulaukia daug žiniasklaidos, visuomenės dėmesio, jau nekalbant apie pedagogus, pačius abiturientus ir jų tėvus. Todėl natūralu, kad laukiant šio įvykio, abiturientams kyla įvairiausių emocijų, nes jie labiausiai su juo susiję. Tiek mokytojai, tiek ir tėvai jiems dažnai kalba, kad egzaminai – slenkstis į kitą gyvenimo etapą, nuo to, kaip pasiseks jį peržengti, priklausys ateitis. Kartais gąsdinama, kad neišlaikius egzaminų vėliau gyvenime nieko gero nereikia tikėtis. Taip kalbant nesusimąstoma, kad jaunam žmogui dar labiau didinama įtampa, keliamas nerimas, gąsdinama ir skatinamas baimės jausmas.

Tokią gyvenimo situaciją, kai žmogų apima didelio psichologinio diskomforto būsena, kurioje būdamas žmogus užsisklendžia savyje, jaučia bejėgiškumą, nerimą, įtampą, neviltį ir baimę, psichologė ir mokslų daktarė Ona Kristina Polukordienė apibūdina kaip krizę. Taigi sąmoningai ar ne visų aštrinami neigiami egzaminų aspektai, skleidžiama neigiama informacija jaunuolius veda prie nuolatinio nerimo, baimės, įtampos ir asmeninės krizės. Ši krizė gali ištikti tuomet, kai per daug dėmesio skiriama tokiai informacijai ir nesugebama su ja susidoroti. Artėjant egzaminams, reikia stengtis atsiriboti nuo negatyvios informacijos, kurioje gali būti užslėptų ir netiesioginių gąsdinimo elementų, sukeliančių jaudulį ir baimės jausmą.

Kadangi egzaminų laukimo laikotarpis yra ilgas, visą šį laiką išlikti ramiam ir abejingam nepavyksta beveik niekam. Tik vieni abiturientai gali patys su savo baime susidoroti, kitiems reikia padėti ją įveikti. Baimės būsena yra vienas iš krizę sukeliančių komponentų. Ją dažnai lydi įtampa, nerimas, nemiga, kartais pyktis ir kitos būsenos. Kad baimė neužvaldytų jaunuolio gyvenimo, reikia ieškoti būdų, kaip ją įveikti. Pirmiausia reikia suvokti baimės priežastis, iš kur jos atsiranda.

Baimę lemia neigiami išoriniai veiksniai ir neigiamos asmeninės savybės.

Išoriniai veiksniai:

  • Skleidžiama neigiama informacija apie egzaminų netobulas užduotis, neįveikiamus testus, nenagrinėtus autorius ir kt. (TV, internetas, socialiniai tinklai).
  • Artimųjų ir mokytojų daromas spaudimas dėl egzaminų.
  • Nepalankus psichologinis klimatas namuose ir mokykloje.
  • Nepakankamas dėmesys prevencijos priemonėms mokykloje (psichoaktyviųjų medžiagų vartojimui ir kt.).
  • Nepakankamas dėmesys tarpusavio santykių formavimui (tarp mokytojų, mokinių, tėvų).
  • Nepalankios gyvenimo sąlygos, socialinė aplinka.
  • Nuolatiniai švietimo sistemos pertvarkymai ir kt.

Asmeninės savybės:

  • Žema savivertė, nepasitikėjimas savo žiniomis.
  • Nemokėjimas susikoncentruoti ar atsipalaiduoti.
  • Nemokėjimas priimti sprendimų.
  • Dažnas užsisklendimas savyje, nenoras bendrauti su tėvais, draugais.
  • Polinkis į psichiką veikiančias medžiagas (cigaretės, alkoholis, narkotinės medžiagos).
  • Nedalyvavimas visuomeninėje veikloje.
  • Dienos režimo nesilaikymas.
  • Nesirūpinimas savo sveikata, sveika gyvensena ir kt.

Mokinio sugebėjimas atsispirti išoriniams veiksniams ir išugdytos asmeninės savybės gali padėti nugalėti egzaminų baimę. Todėl per visą mokymosi procesą reikia siekti, kad kiekvienas jaunuolis būtų prasmingai nukreiptas sveikatą stiprinančia kryptimi. Tam būtinas nuolatinis rūpestis mokinių sveikata, sveikos aplinkos kūrimas, sveikatos įgūdžių formavimas.

Kiekvienas abiturientas individualiai turi rūpintis savo sveikata ir gyventi pagal sveikos gyvensenos principus, kuriuos sudaro: racionali mityba, fizinis aktyvumas, laisvalaikio ir poilsio organizavimas, asmens higienos laikymasis, žalingų įpročių atsisakymas, psichosocialinės aplinkos gerinimas. Ruošiantis abitūros egzaminams labai svarbu sureguliuoti savo dienos režimą ir jo laikytis. Mokantis ilgesnį laiką, nepamiršti daryti pertraukas su išėjimu į gryną orą, laiku maitintis ir laiku eiti miegoti. Tik pailsėjęs organizmas kitą dieną priims daugiau informacijos, leis susikoncentruoti, bus geresnė atmintis, lydės gera nuotaika ir mintys savaime taps pozityvesnės.

Jeigu nutinka taip, kad pradedate dėl kažko nerimauti, nebūkite vienas su savo mintimis, pasidalykite jomis su artimaisiais (šeimos nariais, draugais ar tuo žmogumi, kuriuo labiausiai pasitikite). Nuolatos kelkite savo savivertę, įtikinkite save, kad galite viską įveikti, kad jūsų žinios yra pakankamos ir jūs pasirengęs pasiekti užsibrėžtus tikslus. Stenkitės pozityviai viską vertinti, mokykitės įsivertinti savo gebėjimus, kurkite šiltus santykius su aplinkiniais. Iškilus problemoms, bandykite pats jas spręsti, tuo pačiu mokykitės valdyti emocijas ir įveikti baimę, stenkitės įvykius pakeisti sau naudinga linkme ir taip tobulėkite.

Jeigu atsitinka taip, kad jums vienam sunku susidoroti su užgriuvusiomis emocijomis, ieškokite specializuotos pagalbos, kreipkitės į mokyklos visuomenės sveikatos priežiūros specialistą, psichologą ar kt. specialistą. Gali būti sunku tai padaryti vienam – tuomet kreipkitės su grupele draugų arba su visa klase ir pasikvieskite psichologą į mokyklą, kad jis paskaitytų paskaitą, surengtų konsultaciją, kaip nugalėti baimę ir įveikti krizę. Visada galima kreiptis pagalbos į anoniminę psichologinės pagalbos liniją telefonu.

Nerekomenduojame griebtis cigaretės, vartoti alkoholį ar kitas narkotines medžiagas, kad nusiramintumėte ar įgautumėte drąsos. Tai netinkamos priemonės baimės jausmui nugalėti, jos veikiau žlugdo asmenybę ir nepadeda išlikti budriam bei sveikam. Venkite ir cheminių preparatų – vaistų (jei tokių jums neišrašė gydytojas), nes nežinant poveikio jūsų organizmui, gali įvykti ir nepageidaujama reakcija (slopinimas, alergija ar kt.).

Norint sumažinti nerimą ir baimę, reikia kasdien eiti mažais žingsneliais sveikatos link. Tai suteiks jums stiprybės, atsparumo gyvenimo pokyčiams ir pasitikėjimo savimi. Todėl atėjus egzaminams, drąsiai  juos laikykite ir  sėkmingai  išlaikę, keliaukite į kitą gyvenimo etapą  be jokių baimių.

 

Share Button


liepos 8, 2020

Simboliška istorijos egzamino data – liepos 7 d., iškart po Karaliaus Mindaugo karūnavimo minėjimo. Toliau dalinamės abiturientų ir mokytojų įspūdžiais. […]

liepos 3, 2020

Doc. dr. Lina Murinienė 1990 m. baigė Šiaulių pedagoginį institutą. 2000 m. Vilniaus universitete apgynė humanitarinių mokslų daktaro disertaciją „Akmenės […]

birželio 23, 2020

Trečiųjų mokslo metų finišą kirtusi internetinė mokymosi ir turinio platforma „Kūrybingumo mokykla“ pildo ištikimų sekėjų bazę, sveikina gausius konkursų dalyvius […]

birželio 22, 2020

„Mano supratimu, gera lietuvių kalbos mokytoja suteikia vaikui pasitenkinimą, džiaugsmą, kad jis kalba gimtąja kalba. Kad jis ta gimtąja kalba […]

birželio 19, 2020

Atėjo vasara ir tai reiškia, kad  visi vaikai sulaukė taip išsvajotų ir tikrai ilgų atostogų. Tačiau ne paslaptis ir tai, […]

birželio 17, 2020

Kauno technologijos universiteto Panevėžio technologijų ir verslo fakulteto (KTU PTVF) studentė Vaiva Četyrkovskytė birželio mėnesį sėkmingai apsigynė bakalauro baigiamąjį darbą. […]

birželio 15, 2020

2020 m. birželio 13 d. Birštone vyko  VDU Katalikų teologijos fakulteto pirmosios absolventų laidos (kartu su 1994 m. VDU Teologijos-filosofijos […]

birželio 15, 2020

Paskelbti aukštųjų mokyklų vertinimo rezultai U-Multirank reitingavimo sistemoje. U-Multirank – unikali, Europos Komisijos iniciatyva įdiegta  aukštųjų mokyklų palyginimo sistema, kurioje […]

gegužės 25, 2020

Vadybos magistrantūra – tai puiki galimybė įvairių sričių specialistams gilinti savo žinias ir supratimą apie organizacijos strateginį valdymą ir strateginius […]

gegužės 18, 2020

Statybos sektorius yra vienas iš didžiausių pramonės sektorių ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje. Jis sukuria iki 10 procentų […]

gegužės 11, 2020

Šiandien pasaulis įeina į 4-tosios pramonės revoliucijos etapą, kuriam būdingi robotizacijos, plataus informacinių technologijų panaudojimo, nuoseklių komunikacijų, dirbtinio intelekto aspektai. […]

gegužės 5, 2020

Karantino metu vykstantį nuotolinį ugdymą Vilniaus miesto savivaldybė išnaudoja naujo švietimui skirto projekto startui – sukūrė virtualių pamoką platformą Virtualipamoka.lt. […]

gegužės 4, 2020

Lietuvos švietimo taryba pateikė siūlymus Respublikos Prezidentui, Seimui ir Vyriausybei dėl COVID-19 padarinių, paveikusių švietimą ir mokslą, suvaldymo ir mažinimo. […]

balandžio 30, 2020

Balandžio 24 d. pirmą kartą Kauno technologijos universiteto (KTU) Panevėžio technologijų ir verslo fakulteto (PTVF) istorijoje konferencija „Technologijos ir verslo […]

balandžio 27, 2020

Covid-19 viruso pandemija sujaukė daugelio žmonių planus. Šiuo metu dėl uždarytų valstybių sienų poilsinės ar darbinės kelionės į kitas šalis […]

balandžio 27, 2020

Palaipsniui švelninant karantiną, vis daugiau įstaigų gali atnaujinti veiklą – nuo pirmadienio gali pradėti veikti archyvai, bibliotekos ir muziejai, jeigu […]

balandžio 14, 2020

Kauno technologijos universiteto (KTU) Panevėžio technologijos ir verslo fakultetas (PTVF) yra atsinaujinantis fakultetas, siūlantis naujas, inovatyvias, kokybiškas studijas – 2019 […]

balandžio 8, 2020

Pirmosiomis pavasario dienomis pasibaigusi registracija į nacionalinę „Žaliąją olimpiadą“ džiugina – šiais metais joje panoro dalyvauti kiek daugiau nei 200 […]

balandžio 6, 2020

Pradėdami nuotolinį ugdymą kovo 14 d. išsamiai atsakėme į ŠMSM anketą mokykloms. Joje nurodėme, kokias aplinkas žadame naudoti nuotoliniam ugdymui, […]

balandžio 1, 2020

Kauno technologijos universiteto (KTU) Panevėžio technologijų ir verslo fakulteto (PTVF) Vadybos magistro studentė Malvina Zimblienė – Panevėžio viešosios bibliotekos kultūros […]