2 spalio, 2015
Lietuvos vaikų ir jaunimo centro informacija

Lietuvos švietimo sistema – transformacijos periode. Ko galėtume pasimokyti iš skandinavų?

Lietuvos švietimo sistemoje numatoma nemažai pokyčių: neformalaus krepšelio projektas, judriosios pertraukos iniciacija, nauja brandos darbų koncepcija, papildomas dėmesys moksleivių asmeninėms konsultacijoms, pagalba probleminių vaikų integracijai, minimalios kartelės įvedimas stojant į aukštąsias mokyklas siekiant gerinti studijų kokybę ir t.t. Įvardintos permainos turėtų padėti aktyviau ugdyti moksleivių socialines ir asmenines kompetencijas, o praktinių metodikų taikymas – adekvačiau orientuotis darbo rinkoje.

Įvardintais potencialiais pokyčiais bandoma lygiuotis į skandinavišką ugdymo sistemą, kuri suteikia visapusišką (tiek kokybinę , tiek ir vertybinę) pagalbą asmenybės vystymuisi ir tobulėjimui.

Skandinaviškas švietimo modelis pasižymi išgryninta ir tęstine strategija, o tai ir yra viena iš kertinių sistemos klestėjimo formulių. Būtent integrali koncepcija, ilgalaikiai tikslai ir tikslinga orientacija į mokinį, kaip kuriančią jėgą ir progreso variklį, daro skandinavišką ugdymo sistemą viena pavyzdingiausių ir labiausiai vertinamų pasaulyje.

Nuoseklus dėmesys asmenybės raidai

Mokyklos Skandinavijos šalyse pagrindinis uždavinys – padėti vaikui užaugti stipriu, kritiškai mąstančiu, kūrybingu žmogumi, kuris geba priimti sprendimus, yra atviras ir atsakingas. Jau ikimokyklinėse ugdymo vietose skatinamas žingeidumo ir meilės mokslui konceptas. Vaikai nuosekliai ruošiami mokymuisi per žaidimus ir meninius užsiėmimus, atsiribojant nuo klasikinių švietimo (rašymo, skaičiavimo, skaitymo) raiškos elementų. Šioje lavinimo pakopoje, vaikai mėgaujasi vaikyste tyrinėdami juos supančią aplinką ir palaipsniui ruošiasi pradinei mokyklai. Suomijoje, taip pat kaip ir Lietuvoje, pradinėse mokymo įstaigose mokinių pasiekimai nevertinami pažymiais, tačiau egzistuoja visapusė pagalba mokiniui atliekant užduotis (klasėse yra bent keletas mokytojo padėjėjų), o susidūrus su sunkumais, keliama vaiko savivertė ir formuojamas suvokimas, kad klaidas daryti yra ir normalu, ir naudinga, nes pastarosios žmogų įkvėpia tobulėti, keisti savo išankstinį požiūrį, plėsti suvokimo ribas.

Į praktinių gebėjimų ugdymą nukreipta sistema

Švietimo sistemos tikslas – ne tik suteikti žinias, bet ir lavinti įgūdžius bei gebėjimus, kurie leis asmenybei geriau prisitaikyti dinamiškoje ir nuolat kintančioje aplinkoje. Skandinavijoje, ypač Danijoje ir Suomijoje, švietimo sistemoje egzistuoja integralus formaliosios ir neformaliosios ugdymo metodikos taikymas, kuris leidžia teorines žinias panaudoti praktiškai. Danijoje vyresniųjų klasių mokiniai privalo atlikti savaitės trukmės stažuotę vienoje iš pasirinktų verslo sričių. Pastarosios strategijos tikslas – įgyti darbo patirties ir išsiaiškinti ar ateityje mokiniai norėtų ir gebėtų dirbti pasirinktame sektoriuje, o mokyklose dirbantys karjeros konsultantai, vertindami mokinių talentus, padeda sudaryti ne tik tolimesnių studijų programų paketą, bet ir skatina verslumo ugdymą bei tikslingos karjeros planavimą.

Pilietiškumo ugdymas

Darnios, atviros ir demokratiškos visuomenės pagrindas – pilietiška visuomenė, kuri žino savo teises ir pareigas, ne tik toleruoja, bet ir supranta bei priima kitokybę, pasisako prieš rasistinius ir diskriminacinius elementus, turi stiprias vertybines nuostatas, geba mąstyti globaliai, siejant visuotines problemas su asmeniniu gyvenimu, suvokia individualią įtaką valstybės valdymo mechanizmams. Gebėjimas pilietiškai žvelgti į supančią aplinką nėra a priori duotas, o įgyjamas ir ugdomas kaip ir daugybė kitų kompetencijų. Dėl šios priežasties Šiaurės valstybėse pilietiniam švietimui skiriama ypatingai daug dėmesio. Pamokose pateikiama šiandieninės visuomenės apžvalga, keliami aktualūs klausimai apie daugybę „čia ir dabar“ vykstančių geopolitinių įvykių, organizuojami neformalūs, refleksiją skatinantys projektai imigrantų integracijos, teisėsaugos, medicinos apžvalgos, mokestinės politikos klausimais.

Orientacija į kokybę

Švietimo kokybės užtikrinimui Šiaurės Europos regione, ypač Suomijoje ir Danijoje, skiriama labai daug dėmesio. Skandinavijos valstybės investuoja bene didžiausią BVP dalį sklandžiam švietimo sistemos darbui užtikrinti. Nors švietimo politikos gaires nustato nacionaliniai edukacijos komitetai, vis dėlto mokykloms yra suteikiama autonomija veikti įgyvendinant numatytus planus. Mokymo įstaigos gali pačios rinktis iš kokių vadovėlių mokyti ir kokius ugdymo metodus taikyti, juk švietimo sektoriuje dirbančių specialistų misija – padėti vaikui užaugti doru, pilietišku žmogumi, kuris žino savo stipriąsias savybes, ir visai nesvarbu kokios lavinimo priemonės yra naudojamos rezultatui pasiekti. Vertėtų pridurti, kad ugdymo liberalumas yra suvaldomas ir aukšti raštingumo bei socialiniai įgūdžiai pasiekiami dėl kompetentingų pedagogų. Pradinio lavinimo mokyklose dirbantys mokytojai privalo turėti bent pirmosios pakopos aukštąjį universitetinį išsilavinimą, o pagrindinėje mokykloje dirbantys mokytojai – magistro laipsnį bei studijų metu išklausę kursą – inovatyvi edukacija ir metodai.

Aukšta pedagogų kvalifikacija, svari valstybės parama švietimui, integralus formaliosios ir neformaliosios metodikos taikymas, praktinių vaikų gebėjimų ugdymas, dėmesys globaliajai švietimo politikai – skiriamieji Šiaurės Europos valstybių švietimo sistemos bruožai, darantys ją viena pažangiausių ir puikiai funkcionuojančių ugdymo sistemų. Lietuvos švietimo sistema išgyvena reformų laikotarpį, tačiau pastebimi progresyvūs kaitos požymiai teikia vilčių, kad laikui bėgant pasieksime išsikeltus uždavinius – turėsime kryptingą ir inovatyvią švietimo politiką, kuria vadovaujantis bus ugdoma atvira, pilietiškai sąmoninga, ne tik sausus faktus žinanti, bet ir praktines kompetencijas turinti jauna visuomenė. Skandinaviškas švietimo modelis – puikus pavyzdys ir atrama, keliant mokslo kokybės lygį Lietuvoje.

Lietuvos vaikų ir jaunimo centras, įgyvendindamas Jaunimo reikalų departamento prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos finansuotą projektą „Globalusis švietimas užsienio lietuvių akimis“, pakvietė užsienio lietuvių jaunimo organizacijų atstovus į kūrybinę sesiją. Sesijoje dalyvavo Danijos lietuvių jaunimo sąjungos, Norvegijos lietuvių jaunimo sąjungos, Suomijos lietuvių jaunimo sąjungos atstovai, kurie ir dalinosi savo gyvenamose šalyse atliktais ugdymo sistemų tyrimais.


25 balandžio, 2024

Balandžio 24 d. Mykolo Romerio universitete (MRU) apdovanoti aktyviausių Lietuvos bendruomenių konkurso nugalėtojai. Jau dešimtą kartą vykęs respublikinis konkursas „Bendruomenė […]

25 balandžio, 2024

Vytauto Didžiojo universiteto Botanikos sodo Vaistinių augalų skyrius šiemet švenčia savo šimtąsias metines. Minint šią progą, sodo parkas pasipuošė istorinių […]

24 balandžio, 2024

Daugiau nei pusantro hektaro užimančioje uostamiesčio „Gilijos“ mokyklos teritorijoje vietoje senojo stadiono įrengtas 520 tūkst. eurų savivaldybei kainavęs sporto aikštynas. […]

24 balandžio, 2024

Regis, kuo galėtum nustebinti lietuvį, pasiūlęs pasivaikščioti miške. Miškai, medžio artumas, sakoma, mums tiesiog į kraują įaugę. Vis dėlto savaitgalį […]

23 balandžio, 2024

Šią savaitę parašus ant bendradarbiavimo sutarties padėjo Kauno technologijos universiteto (KTU) rektorius profesorius Eugenijus Valatka ir Lietuvos šaulių sąjungos (LŠS) […]

23 balandžio, 2024

Šiemet daugiau nei 4 tūkst. Lietuvos moksleivių jau priėmė Nacionalinį IT iššūkį ir siekia įgyti vertingų programavimo žinių. Balandžio 24 […]

22 balandžio, 2024

Balandžio 22 d. Inovacijų agentūra pradeda registraciją į trečius metus iš eilės vyksiančią verslumo įgūdžių programą „Startuok nuo 50+“. Ši […]

19 balandžio, 2024

Pristatyta pirma lietuviška iš saulės pagamintą elektrą kaupianti išmanioji baterija „Nova“, kurią jau gali įsigyti gaminantys buitiniai vartotojai ir smulkus […]

19 balandžio, 2024

Nors orai šiluma nelepina, tačiau Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Botanikos sodo didysis tulpių žydėjimas jau pasirengęs tikram spalvų sprogimui: trečiąją […]

19 balandžio, 2024

Nuo šių mokslo metų pradėję veikti aštuoni regioniniai specialiojo ugdymo centrai buria švietimo pagalbos specialistų komandas ir jau gali padėti […]

17 balandžio, 2024

„NuSPACES. Branduolinės erdvės: atominio kultūros paveldo bendruomenės, materialumai ir vietovės“ yra tarptautinis mokslo projektas, 2021–2024 m. vykdytas trijose šalyse – […]

16 balandžio, 2024

Vytauto Didžiojo universiteto Žemės ūkio akademijos (VDU ŽŪA) 100-mečio jubiliejui skirtų renginių ciklas tęsiasi. Dalyvių širdyse neabejotinai visam gyvenimui išliks […]

16 balandžio, 2024

Ekrano laiko ribojimas vaikams – neretai tik iliuzija. Mažųjų noras tęsti kovas įtraukiančiuose žaidimuose, žiūrėti „TikTok“ filmukus ar tiesiog susirašinėti […]

15 balandžio, 2024

Lietuvos Respublikos Prezidentas Gitanas Nausėda pirmadienį, tęsdamas tradicines darbo dienas regionuose, su komanda dirbo Šakių rajone. Šalies vadovas susitiko su […]

13 balandžio, 2024

Šeštadienį sostinėje vyko tradicinės Fiziko Dienos (FiDi) renginiai. Šiais metais Vilniaus universiteto (VU) studentai ją surengė jau 56 kartą. Renginio […]

12 balandžio, 2024

Atlikus patikrinimą Šiaulių „Jovaro“ progimnazijoje, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT) įtaria, kad darbuotojai dalį produktų pasisavindavo. „Prie pastato įėjimo, […]

12 balandžio, 2024

Dažnas, pažvelgęs į dangų, pagalvoja, koks jausmas valdyti įspūdingo dydžio orlaivį? Norint pajusti, būtina gerokai pasistengti, siekiant piloto karjeros, tačiau […]

11 balandžio, 2024

Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos įsteigtą Vaikų literatūros premiją viceministrė Agnė Kudarauskienė šiandien įteikė rašytojui Justinui Žilinskui ir Nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos […]

11 balandžio, 2024

Ukmergės rajono mero Dariaus Varno teigimu, savivaldybė labiausiai siekia investuoti į miesto infrastruktūros vystymą. Vis dėlto, pasak mero, daugiau nei […]

10 balandžio, 2024

Prezidentas Gitanas Nausėda pasirašė dekretą dėl švietimo, mokslo ir sporto ministro Gintauto Jakšto atleidimo. Tai Eltai patvirtino prezidento patarėjas Ridas […]