25 sausio, 2024
VDU ŽŪA

Ekspertė prognozuoja: žalioji krovininė laivyba Lietuvą iškels į pasaulio lyderius

Transeuropiniam transporto TEN-T tinklui priklausantis Nemuno ir Kuršių marių vandens kelias tarp Kauno ir Klaipėdos ateityje gali tapti vienu moderniausių pasaulyje. Pirmąjį šio strateginio plano etapą  inicijavo AB Vidaus vandens kelių direkcija (VVKD).  – ES ir nacionalinio biudžeto lėšų pagalba Nemuno atkarpoje nuo Kauno iki Atmatos žiočių praėjusį rudenį baigta statyti bei rekonstruoti daugiau nei pusė tūkstančio upės vagą reguliuojančių bunų ir tai iš esmės pagerino laivybos sąlygas. Atnaujintą trasą jau sėkmingai išbandė krovininiai laivai. Tačiau planuojama žengti kitą itin ambicingą žingsnį – 260 km ilgio Nemuno kelyje turėti elektrinių krovininių laivų flotilę.

Planui pritarė Europos investicijų bankas  

VVKD yra pasirašiusi partnerystės sutartį su Europos investiciniu banku (EIB), pagal kurią ši institucija skatins žaliąją krovininę laivybą Lietuvos vidaus vandenyse. EIB užsakymu viena kompetentingiausių pasaulyje Nyderlandų konsultacinė bendrovė „Panteia“ atliko šio išskirtinio projekto galimybių studiją. Tarptautinėje ekspertų komandoje dirbusi  Vytauto Didžiojo universiteto Žemės ūkio akademijos (VDU ŽŪA) mokslininkė, transporto ekonomistė dr. Elena Plotnikova atskleidžia, kad studija patvirtino, jog mūsų šalyje vystyti vidaus vandenų laivybą yra tikslinga dėl daugelio priežasčių – ekonominių, aplinkosauginių, socialinių. Daugiau krovinių gabenant tvariu vandens keliu būtų pigiau, mažėtų oro tarša, autotransporto intensyvumas magistralėje Kaunas – Klaipėda, įvyktų mažiau skaudžių autoįvykių, kuriuose nukenčia ir žūva žmonės.

„Su vandens transporto sektoriumi nesusijusi visuomenės dalis stereotipiškai tebegalvoja, kad laivyba Lietuvoje sunyko negrįžtamai. Iš tiesų turime didžiulį potencialą vystyti pramoninę, keleivinę, rekreacinę laivybą ne tik Nemunu. Įsivaizduokime, kad sėdame į keleivinį laivą prie Baltojo tilto Vilniaus centre ir išlipame prie Vytauto tilto Kauno senamiestyje… Tikiu, kad ateityje taip tikrai bus.

Kadaise Nemuno kelias mūsų pramonę ir žemės ūkį  jungė su Europa, sovietmečiu Nemunu taip pat buvo gabenami kroviniai, kursavo keleivinės „raketos“ į Nidą ir Klaipėdą. Privatizacijos laikotarpis vidaus vandenų laivininkystei buvo sudėtingas ir sektoriaus raida kuriam laikui buvo sustojusi. Bet tai ne vien Lietuvos, o visos Rytų Europos problema, nes norint palaikyti vidaus vandens kelių laivybą, reikalinga ir valstybinė strategija, ir atitinkamas finansavimas, kaip tai yra išvystytose tokios laivybos šalyse – Vokietijoje ar Nyderlanduose“, – kalba dr. E. Plotnikova.

Transporto ekonomistė atkreipia dėmesį, kad Lietuvoje tarp Kauno ir Klaipėdos neturime tiesios geležinkelio linijos. Ateities planų ją nutiesti girdisi, tačiau tai užtruktų daug laiko ir labai brangiai kainuotų. O Nemuno vandens kelias jau yra.

Verslo požiūris vienbalsiai teigiamas

AES prognozuojama, kad iki 2050 m. bendrasis gabenamų  krovinių kiekis išaugs iki 60 proc. Lietuvos prognozės irgi rodo analogišką tendenciją.  Pastaraisiais dešimtmečiais krovinių vežimas mūsų šalyje jau yra labai išaugęs ir daugiausia pervežimų vyksta automobilių transportu. Apimtims dar augant,  atitinkamai daugės ir aplinkosaugos problemų, kurios kertasi su užsibrėžtu tikslu iki 2050 m. Europai tapti pirmuoju neutralaus poveikio klimato kaitai žemynu. Be to, kiekvienam autovilkikui reikalingas vairuotojas, o tai aštrins ir taip opią darbo jėgos problemą mūsų šalyje“, – teigia dr. E. Plotnikova, prieš porą metų VVKD užsakymu drauge su kolegomis iš VDU ŽŪAprof. dr. Stasiu Slavinsku ir doc. dr. Milita Vienažindienė įgyvendinusi mokslinį projektą, kuriame buvo modeliuojamas  ir vertindamas laivybos maršruto Nemuno upe nuo Kauno iki Klaipėdos poveikis aplinkai ir ekonominis efektyvumas gabenant krovinius. Modeliavimas ir išsamūs palyginamieji poveikio išorinėms sąnaudoms gabenant krovinius skirtingų tipų laivais vietoje krovininio autotransporto vertinimai patvirtino teigiamą poveikį sąnaudų sumažėjimui.

Dirbdama Nyderlandų konsultacinės bendrovės „Panteia“ komandoje dr. E. Plotnikova rinko duomenis apie krovinių kiekius, poreikį ir terminus, analizavo statistikos duomenis. Komanda susitiko ir su Lietuvos verslo atstovais, suinteresuotais krovinių gabenimu – UAB  „Kesko Senukai Lithuania“, AB „Kauno grūdai“, AB „Linas Agro“, UAB „Imlitex Holdings“, AB „Volfas Engelman“ ir kt.

Dr. E. Plotnikovos teigimu, verslo požiūris į galimybę gabenti krovinius vandens keliu vienbalsiai yra teigiamas.EIB užsakymu atliktos galimybių studijos rezultatai taip pat buvo pristatyti LR Susisiekimo ir Finansų ministerijose. 

Numatyta pastatyti šešis elektrinius stūmikus ir 12 baržų

AB Vidaus vandens kelių direkcija vadovo Vladimiro Vinokurovo teigimu, modernizavus laivybos kelią atsivėrė reali perspektyva nemažą dalį krovinių gabenti vandens transportu ir taip sumažinti sunkiojo transporto srautus  automobilių keliuose – pirminiame etape planuojama per metus Nemuno upe pergabenti iki 100 tūkst. t. krovinių. Be to, atnaujintas vandens kelias atveria naujas galimybes ir turistinės bei rekreacinės laivybos plėtrai.

„Viena pagrindinių VVKD strateginio plano dalių – elektrinių laivų flotilės projekto įgyvendinimas. Lietuva būtų pirmoji Europoje, turinti elektrinį vidaus laivyną. Esame numatę pastatyti šešis elektrinius stūmikus ir 12 baržų. Elektrinių laivų flotilės ir infrastruktūros sukūrimo nuo Kauno iki Klaipėdos jūrų uosto vertė sieks daugiau nei 75 mln. eurų. Kelionė truktų apie 20 valandų su 20- 30 min. sustojimu ties Jurbarku pakeisti baterijoms.

Elektrinė flotilė leistų pasiekti nulines CO2 emisijas ir skatintų šalyje dar labiau plėtoti žaliąsias transporto grandines. Vandens transportas – strategiškai svarbi šalies transporto arterija ir alternatyva sausumos keliams, ekologiškiausias, praktiškai nulinio avaringumo, neriboto pralaidumo galimybių ir ekonomiškai naudingiausias. Mūsų neriboja nei dydžiai, nei svoriai, tad tai ir puikus būdas gabenti stambiagabaričius krovinius“, – reziumuoja VVKD direktorius V. Vinokurovas.

 


11 rugsėjo, 2024

Jurbarko, Radviliškio, Pakruojo rajonų ir Kalvarijos bei KazlųRūdos savivaldybėse rasta sprogmenų, pranešė Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas (PAGD). Anot PAGD, […]

10 rugsėjo, 2024

Dėl duomenų apie šalies ugdymo įstaigas bei jų veiklos rodiklius skelbimo kilus ginčui su žurnalo „Reitingai“ vadovybe, švietimo, mokslo ir […]

10 rugsėjo, 2024

Prienų, Šakių, Vilkaviškio, Lazdijų rajonų ir Kauno miesto bei Kalvarijos savivaldybėse liepsnojo žolė, miško paklotė praėjusią parą degė žolė, miško […]

10 rugsėjo, 2024

Kauno rajone antradienį užsiliepsnojo Lapių sąvartynas, patvirtino Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas (PAGD). Po pietų pranešta, kad gaisro plitimą pavyko […]

10 rugsėjo, 2024

Lietuvoje ketinama įrengti 97 mln. eurų vertės vaistų ir asmens apsaugos priemonių sandėlį ekstremalioms situacijoms. Ekstremalių sveikatai situacijų centro (ESSC) […]

10 rugsėjo, 2024

„Socialinio verslo ir inovacijų forumas“ š. m. rugsėjo 9 d. pasitiko tema – „Rytojaus technologijos: socialinių pokyčių siekis pasitelkiant inovacijas“ […]

9 rugsėjo, 2024

Dirbtiniu intelektu (DI) veiklą optimizuojančiai švedų kapitalo telekomunikacijų bendrovei „Telia” praėjusią savaitę pranešus apie planuojamą 400 darbuotojų Lietuvoje atleidimą, šie […]

Elena Leontjeva / LLRI nuotr.
6 rugsėjo, 2024

Lietuvos pensijų sistema laikosi ant trijų ramsčių, kurių du – paremti žmogaus atsakomybe už savo ateitį. Demografinės tendencijos perspėja, kad […]

Visagino Žiburio pagrindinės mokyklos kupolas
5 rugsėjo, 2024

Švietimo pažangos programa „Tūkstantmečio mokyklos“ (TŪM) jau pasiekė savo vidurio tašką: įvairios veiklos, skirtos tobulinti mokymą(si) sėkmingai vykdomos visose 58-iose […]

Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų (TS-LKD) rinkimų štabo vadovas Andrius Vyšniauskas. Mariaus Morkevičiaus (ELTA) nuotr.
5 rugsėjo, 2024

Dėl galimai neteisėtai pasisavintų savivaldybės lėšų įtarimai pareikšti buvusiam Marijampolės savivaldybės tarybos nariui Andriui Vyšniauskui ir šiuo metu pareigas einančiai […]

5 rugsėjo, 2024

Susisiekimo, Ekonomikos ir inovacijų ministerijos, asociacija „Klaipėdos regionas“ bei septynios savivaldybės, šios asociacijos narės, ketvirtadienį Palangoje pasirašė bendradarbiavimo susitarimą dėl […]

5 rugsėjo, 2024

1939 m. rugsėjo 5 d. pirmą kartą į orą pakilo  dvivietis vienmotoris pikiruojantis lengvasis bombonešis ANBO-VIII – paskutinysis iš brigados […]

5 rugsėjo, 2024

Lietuvos tvarios energetikos kompanija INIKTI Vokietijoje iki metų pabaigos pastatys 17 vėjo jėgainėms skirtų hibridinių bokštų. Tai numato pasirašytas susitarimas […]

Kalniečių parko skaitykla - renginys
5 rugsėjo, 2024

Pasibaigus vasarai, iki kitų metų atsisveikino ir Kauno Vinco Kudirkos viešosios bibliotekos skaityklos miesto parkuose. Šis sezonas joms buvo itin […]

4 rugsėjo, 2024

Švedijos telekomunikacijų operatorė „Telia“ trečiadienį pranešė, kad, mažindama sąnaudas ir siekdama sutaupyti apie 250 mln. dolerių per metus, panaikins 3 […]

3 rugsėjo, 2024

Kaune tęsiasi tiltų statybų vajus. Birželį įkasus simbolinę kapsulę ir oficialiai pranešus apie vadinamojo Kėdainių tilto statybų pradžią, nepraėjus nė […]

3 rugsėjo, 2024

Nors nuo pernai elektromobilių skaičius Lietuvoje išaugo perpus, dar didesniam jų populiarumui koją kiša įvairios tautiečių dvejonės. Žmonės iki šiol […]

3 rugsėjo, 2024

Prezidentui Gitanui Nausėdai užsiminus, jog partnerius Berlyne pasiekė signalai dėl vis didesnį populiarumą įgyjančios antisemitiniais pareiškimais pasižymėjusio Remigijaus Žemaitaičio partijos […]

Istorinė spirito varykla ir bravoras Pakruojo dvare
3 rugsėjo, 2024

Seimas antradienį pritarė Alkoholio įstatymo pataisoms, kurios leis ūkininkams pardavinėti jų gaminamus tradicinius alkoholinius gėrimus. Už šias įstatymo pataisas priėmimo […]

3 rugsėjo, 2024

2023 m. Lietuva buvo antra didžiausia surenkamųjų medinių namų eksportuotoja pasaulyje, skelbia portalas „Verslo žinios“. Pasak portalo, pastatų, kurių apdailos […]